Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten uskallatte asua okt:ssa, ettekö pelkää rosvoja?

Vierailija
23.10.2023 |

Olisi muuten ihana asua omakotitalossa, kun olisi oma rauha ja piha, mutten uskalla muuttaa sellaiseen. Pelkään että joku rikollinen murtautuu sinne, kun asumus onnihan maan tasalla ja sisään pääsee niin ovista kuin ikkunoistakin. Sama koskee tietysti oikeastaan rivitalojakin.

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mää olen sellainen pelkuriraukka, että en uskaltaisi enää asua omakotitalossa. Kerrostalossakin on  oven suussa hälytin, josta vetäisen, jos joku tunkee väkisin sisään, herättää kyllä naapurit ihmettelemään, jos jotain sattuu.

Nuorena olen kyllä asunut mitä kummallisemmissa paikoissa, lähes autiotalossakin.

Mikäs hälytin se on? Mistä ostettu?

Mulla on sellainen mukana kuljetettava hälytin (mukana karhujen ja susie varalta metsässä), joka on narusta ranteessa, ja jos hätä tulee, niin kiskaistaan se hälytin irti narusta ja alkaa aikamoinen meteli.

Kotona se vain roikkuu naulasta eteisessä siitä narusta.

Näitä on paljon kaupoissa, esim. tuollainen, mun maksoi aikanaan parikymppiä, testasin tänä kesänä, ei ollut paristokaan vielä tyhjentynyt.

https://www.k-rauta.fi/tuote/halytin-konig-aps10-henkilokohtainen/54128…

Vierailija
82/109 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kaksi haulikkoa kaapissa.

Kiitos tiedosta. Aseet ovat aina hyvää varastettavaa ja helppoa jälleenmyytävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ole koskaan sattunut mitään tuollaista omakotitalossa. Voi olla että silloin rupeaisikin pelkäämään. Ok- talossa on vain niin paljon hyviä puolia että en tahdo käyttää aikaani miettimällä mitä kaikkea voisi sattua jos olisi huono tuuri.

Kyllähän sitä mennään kirveellä sisään kerrostaloasuntoonkin jos niikseen tulee, ja sieltä onkin vaikeampi paeta jos asut korkealla. Minulla on sentään takaovi ja talon ympärillä 'pelottavaa' metsää jota itse pidän turvana koska sinne voi piiloutua. 

Vierailija
84/109 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Viisisataa prosenttia enemmän pyörii nistejä, ulkomaalaisia, ehdollisilla olevia vankeja, työttömiä alkoholisteja ja rosvoja kerrostaloissa.

Tämä. Paljon suurempi riski että törmäät johonkin lähiöissä asuvaan jengiin tai taparikolliseen kerrostalossa kuin omakotitaloalueella. Murtovarkaat murtautuvat yhtä todennäköisesti kerrostaloasuntoihin kuin omakotitaloon. On harhaluuloista luulla että kämppä olisi jotenkin suojassa tältä. Niiltä menee viisi sekuntia murtaa ovi eikä kukaan huomaa mitään ennen kuin ovat jo poistuneet.

Vierailija
85/109 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mä ajattelin ennen noin myös! Tuo on mun pahin pelko, että joku tunkeutuu sisään, kun ollaan paikalla. Vaikka yöllä. Mutta sitten kun muutettiin omakotitaloon niin se on tuntunut aika kaukaiselta. Joskus saattaa käydä mielessä kyllä. Asutaan rauhallisella, tosi tiheästi asutulla alueella. Nautin suunnattomasti omasta pihasta ja rauhasta. Meillä on myös hälytysjärjestelmä: jo tarrat postilaatikossa ja ovenpielissä pitää varmasti hiipparit pois, varsinkin kun muissa taloissa ei niiät ole :D Suomessahan sisään ei tunkeuduta käytännössä ikinä, joten kannattaa ajatella järjellä. 

Ovi-ikkunoihin saa muuten turvakalvoja, joka estää ainakin kilikali-murrot, kun ei saa rikottua ikkunaa ja ikkunan kautta avattua ovea.

Vierailija
86/109 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu rosvo kyttää sitä hetkeä, että talo on tyhjä asukkaista ja koirista. Tyhmä rosvo menee sisään koska vaan ja saa pesäpallomailasta päähänsä.

Fiksun rosvon toiminnasta jääkin paljon ällöttävämpi olo, koska sen tietää että taloa on hyvän tovin jo kytätty ennen sisään iskemistä.

Vierailija
87/109 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaks schäferiä valvomassa.

Vierailija
88/109 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon ovet ja lukot, niin ja  ikkunat joissa murtosuojausta , nuo jo hidastas rosvoja riittävästi.

Vierailija
89/109 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Paljon paremmin autot ja polkupyörät on okt:ssa rauhassa kuin kerrostalon/rivarin yhteisellä parkkipaikalla/varastossa. Muutin omakotitaloon nimenomaan siksi että autoni saisi olla rauhassa.

Mun auto varastettiin ok-talon edestä. 

Aiemmin siitä on varastettu ray-ban aurinkolasit ja sitä on naarmutettu. Ilmoitimme kaikista toki poliisille. 

Vierailija
90/109 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin vähän aikaa kerrostalossa. Siellä pelotti, kun ei pysty pakenemaan minnekään.

Tosin, jos ok-talo olisi korvessa, pelottaisi sielläkin. 

Vierailija
91/109 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten uskallat nousta aamulla sängystä ylös kun voit heti kaatua ja lyödä pääsin kohtalokkaasti?

Vierailija
92/109 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurustossa on ollut aika paljon murtoja. 

Esim kerran keskellä päivää mummelin ovikelloa olo soitettu. Mummeli niin hidas, ettei ehtinyt ovelle, kun varkaat oli jo sisällä. 

Vierailija
93/109 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

En asu ok-talossa. Ok-talot voisi suunnitella turvallisemmaksi ja pihat. Myös liukkailla säillä. 

Ok-talon ja sen pihan voi suunnitella ihan itse sellaiseksi kuin haluaa.

Ei voi, useinkaan ei saa esimerkiksi haluamansalaista aitaa rakentaa. Myös talon väriä ei saa välttämättä itse valita.

Vierailija
94/109 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri asuu Hollolassa. Sanoi, että ovat niin maalla, ei siellä mitään murtoja ole.

Niin vaan heille murtautui Latvialainen porukka, joka kävi muissakin pari päivää tyhjillään olleissa taloissa. 

Vierailija
95/109 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on öisin ovetkin auki, eikä tunnu missään. Sitten tietty harmittaa, jos se rosvo joskus tuleekin.

Vierailija
96/109 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa talomurroista lähes kaikki tehdään sillon kun talo on tyhjillään. Murtovarkaathan seuraavat näitiä "hiljentyneitä" taloja ja iskevät sitten niihin.

Naapurini ovat yleensä joulun aikoihin pari viikkoa ulkomailla. Minä käyn sillä välin tekemässä heidän lumityönsä, haen postin ja ja jätän silloin tällöin yöksi valoja johonkin huoneeseen. Eli siis pidän kämpän asutun näköisenä. Hyvin on toiminut jo useamman vuoden, vaikka täällä on tasaisesti mökkimurtoja sun muita.

Itselläni on kolme koiraa, joiden luotan karkoittavan kutsumattomat vieraat. Eiväthän nuo mitään kellekään tee, mutta uskon ulkonäön ja koon riittävän pelottamaan rosvot pois.

Vierailija
97/109 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asui sitten missä tahansa, pelolle ei kannata antaa valtaa, ajatustakaan. Elämästä tulee vaikeaa, jos pelkää kotonaan. Toki terve varovaisuus on järkevää.

On kyllä ikävä niitä aikoja, jolloin mummolassa oli aina ovi auki, maaseudulla. Kesämökillä sai nukkua rauhassa mökin ja rantasaunan kamarin ovi ilman lukkoasentoa. Teltassa uskalsi nukkua. Asuin kerrostalossa, jossa oli paljon lapsiperheitä, ja meillä monella oli avain ovessa, jos ei ollut kaulassa.

Hajamielisenä olen useita kertoja jättänyt avaimen oveen yöksi, aiemmin asuessani luhtitalossa, ja nyt kerrostalossa. Reilu kilsa isohkon kaupungin keskustaan. On ollut onnea matkassa... Aamulla ulos lähtiessä olen etsinyt avainta, joka löytyi ulko-ovesta. Kerran huoltomies soitti aamulla ovikelloa, sanoi että mulla on avain ovessa.

Vierailija
98/109 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä moni kertoo, että koira pelottelee varkaat pois. Tuli mieleen eräs tuttava, jonka kotiin yritettiin tulla ikkunan kautta. Porukka nukkumassa yläkerrassa. Hirveällä metelillä oli ikkuna särjetty. Mitä teki koira, oli juossut makuuhuoneeseen sängyn alle piiloon ja tärissyt siellä.

Vierailija
99/109 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hälytysjärjestelmä estä ketään murtautumasta, polttamasta taloa, varastamasta omaisuutta, murtamasta ovia, rikkomasta ikkunoita tai vaikkapa a’m-pumasta ikkunoiden läpi. Luulisi varakkaiden omakotitalojen olevan muutenkin houkuttelevampia rikollisille kuin köyhien vuokra-asunnot. 

Vierailija
100/109 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Britanniassa ovat reippaita, olen katsellut jotain poiliisi sarjaa jossa asunnot ovat kadulla, joissa isot ikkunat maan tasolla. Onko ikkunoissa systeemi, että nakee ulos mutta sisään ei kukaan näe. Itse en moisissa luukuissa asuisi päivääkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme