Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vielä tämä viikko, niin päästään normaaliaikaan!

Vierailija
23.10.2023 |

Kyllä tämä kesäaika on syvältä. Aamut on tosi vaikeita. Viikon vielä pitää kestää.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vihaan pimeitä aamuja, joten luojan kiitos on talviaika alkamassa. 

Ei siinä kauaa mene, kun aamut on kuitenkin pimeitä.

Ja illat vaikkei siirryttäisikään takaisin normaaliaikaan. 

Vierailija
22/40 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Aamut on minulle vaikeampia talviajan alettua. Tietää että ei ehdi töiden jälkeen mitään tehdä ulkona ennen pimeää ja se harmittaa. 

Ai pääset töistä ennen kahta ja teillä ei ole katuvaloja siellä päin maailmaa?

Siinä se pointti varmaan olikin että kun nimenomaan ei pääse töistä ennen kahta niin ei ehdi tehdä mitään ulkona ennen pimeää. Ja katuvalot eivät ainakaan minulle ole luonnonvaloa.

Kolmelta on jo pimeää. Et sinä sitä valoa näkisi missään vaiheessa kun talvi on. Vietät jokaisen valoisan tunnin töissä oli kello tunnin enemmän tai vähemmän. Mutta ihmisiä ei tarvitse aamulla rääkätä herättämällä tuntia aikaisemmin koska aivot kyllä tajuaa että yhä pitäisi olla unessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kesäaika ON normaaliaika! 

Ihan hirveää veivata taas talviaikaan, viikossa yhtä pimeää kuin muutenkin. Ei mitään hyötyä! 

Talviaika on normaali aika. Kesäaika on pelkkää kidutusta mihin kroppa ei totu koko aikana.

Keillä tottuu, keillä ei. Suurimmalla osalla taitaa tottua, vekslaus vaan häiritsee. 

Vierailija
24/40 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Aamut on minulle vaikeampia talviajan alettua. Tietää että ei ehdi töiden jälkeen mitään tehdä ulkona ennen pimeää ja se harmittaa. 

Siinä se pointti varmaan olikin että kun nimenomaan ei pääse töistä ennen kahta niin ei ehdi tehdä mitään ulkona ennen pimeää. Ja katuvalot eivät ainakaan minulle ole luonnonvaloa.

Kolmelta on jo pimeää. Et sinä sitä valoa näkisi missään vaiheessa kun talvi on. Vietät jokaisen valoisan tunnin töissä oli kello tunnin enemmän tai vähemmän. Mutta ihmisiä ei tarvitse aamulla rääkätä herättämällä tuntia aikaisemmin koska aivot kyllä tajuaa että yhä pitäisi olla unessa.

Niin talviajassa kolmelta on pimeää, mutta kesäajassa ei. Aivoille ei ole mitään merkistystä, ollaanko kesä- vai talviajassa. Kellojen jatkuva kääntäminen on se, mikä ihmisiä vaivaa, ei aika itsessään. Samalla logiikalla kukaan ulkomaille eri aikavyöhykkeelle muuttava ei koskaan pystyisi elämään tervettä elämää :D

Vierailija
25/40 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään järkeä siirtää kelloja. Talviajalla oikein maksimoidaan pimeys kun kaikki valoisa aika menee töissä. Aamulla on joka tapauksessa pimeää ja kun vihdoin pääsee vapaalle, on silloinkin jo valmiiksi pimeää. Aivan älytöntä. 

Vierailija
26/40 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en huomaa mitään eroa kesä ja talviajassa. 

Vierailija
27/40 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkaa pahin aika vuodesta, töiden jälkeen on pimeää useamman kuukauden. Katuvalot/sisävalot eivä minulle korvaa luonnonvaloa.. Kesäaika paras aika, juuri iltojen valoisuuden takia - ei siis tähän aikaan vuodesta, mutta sitten kun päivä taas alkaa pitenemään, ehtii helpommin olla valoisalla ulkona töiden jälkeen.

Ihmettelen myös monen sellaisen valitusta viisarien kääntämisesti, jolle kuitenkaan kellon kääntäminen tunnin verran eri aikaan esim. Ruotsissa tai Espanjassa käydessä ei yhtään haittaa tai vaikka Thaimaan reissujen neljän tunnin aikaerokaan ei tuota ongelmaa. Mutta kun täällä siirrtytään kesä/talviaikaan, kaikki menee sekaisin.

Vierailija
28/40 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Sun ei varmaankaan tarvitse herätä aamulla aikaisin? Mun tarvii, normaaliajassa 4:50, kesäajassa, vaikka viisarit näyttää samaa 4:50, aivot tietää auringon olevan vasta 3:50. Siinä on aika iso ero. 

Vierailija
29/40 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Se teidän talviaikaa fanittavien "oireilu" johtuu kellojen siirrosta, ei kesäajasta itsestään. Jos kesäaika olisi ainoa aika, ei kukaan edes keksisi syyttää pelkkää aikaa omista kolotuksistaan. Se, ettei aurinko satu paistamaan tietystä kulmasta tasan klo 12.00 ja aiheuttaisi sen takia oireilua, on täyttä puppua. Jopa Suomen kaltaisessa kapeassa maassa Maarianhaminan ja Joensuun välillä on 45 minuutin ero "oikean ajan" välillä.

Oli aika mikä hyvänsä, niin kesällä on valoisaa ja talvella pimeää. Mutta kysymys kuuluukin, mille ajalle tuo valoisa ja pimeä aika ajoittuu. Esimerkkinä Helsinki: Talviajassa aurinko nousisi kesällä jo klo 2.54. Kukaan ei hyödy tuohon aikaan sijoittuvasta valoisasta ajasta. Talvella talviaikaa taas puolustellaan sillä, että aamut ovat valoisampia ja liikkuminen töihin ja kouluun on turvallisempaa. Kuitenkin Helsingissä aurinko nousee pimeimpänä vuodenaikana klo 9.26 ja ei se tuo mitään lisäturvaa, kun valtaosa t

Vierailija
30/40 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ai. Sikjsikö haluaisit pakottaa kaikki muut ihmiset elämään talvensa pelkässä pimeydessä. Onnea sulle, jos pystyt sen valoisan ajan viettämään kotona. Kaikilla ei noin onnellisesti asiat ole, vaan muiden on käytävä töissä, että voivat veroillaan elättää sutkin ja sun elämäsi ikioman "normaaliaikasi"

Vierailija
31/40 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Sun ei varmaankaan tarvitse herätä aamulla aikaisin? Mun tarvii, normaaliajassa 4:50, kesäajassa, vaikka viisarit näyttää samaa 4:50, aivot tietää auringon olevan vasta 3:50. Siinä on aika iso ero. 

Tämä just. Aivot ja koko keho tuntee sen jäätävän eron ja siihen ei totu.

Reissuilla asia on ihan eri. Silloin on lomalla muutenkin mutta tavallisena arkiaamuna on tuskallusta herätä jok a asmu peräti TUNTIA aikaisemmin. Siihen ei vaan totu.

Vierailija
32/40 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman aikaerovammaisen takia ei pidä talviaikaan jäädä. Jos teillä työt alkaa niin ettei koko puolen vuoden aikana siirtymään totu, se on teidän ongelma ja kehoittaisin harkitsemaan työpaikan vaihtoa. Veivaaminen haittaa kaikkia, mutta kyllä terveet aivot tottuu kun pysyvästi siirryttäisiin kesäaikaan. Suurin osa hyötyy kesäajasta. Töissä käyvät ja heidän hyvinvointinsa on yhteiskunnan kannalta oleellisin ryhmä. Jos kaikki aika on pimeää töiden ulkopuolella, ei ihminen voi hyvin. Eläkeläiset, lapset, työttömät ja sairaat ehtivät ulos valoisaan aikaan oli se mihin aikaan päivästä tahansa. 

Vierailija
33/40 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valoisat illat olisivatkin jotain näin kaamosmasennuksessa. Nukun kuitenkin kymmeneen työtön kun olen. 

Vierailija
34/40 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä käyvälle ei ole mitään väliä alkaako aamulla valoisa aika klo 9 vai 10 kun joka tapauksessa ollaan jo töissä. Mutta sillä on merkitystä tuleeko pimeä klo 16 vai 17. Kaikki muut voivat nauttia auringosta päivälläkin, joten työntekijöiden enemmistön työaikojen mukaan tulisi valita kesäaika. 

Vierailija
35/40 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut hyvä puoli tässä on se että talvi-aika on 5kk ja normaaliaika 7kk.

Vierailija
36/40 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija
37/40 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tottumiskysymys. Aivot ei todellakaan tiedä auringonpaisteen perusteella, mitä kello on.

Vierailija
38/40 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Töissä käyvälle ei ole mitään väliä alkaako aamulla valoisa aika klo 9 vai 10 kun joka tapauksessa ollaan jo töissä. Mutta sillä on merkitystä tuleeko pimeä klo 16 vai 17. Kaikki muut voivat nauttia auringosta päivälläkin, joten työntekijöiden enemmistön työaikojen mukaan tulisi valita kesäaika. 

Tämä. Harva pystyy hyödyntämään aamun valoisaa aikaa esim. ulkoiluun. Nimenomaan iltapäivän valon määrä vaikuttaa tutkitusti siihen, paljonko ihmiset liikkuvat.

Vierailija
39/40 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mun heräämiseen ei vaikuta auringon asento vaan se mihin aikaan menin nukkumaan. Kun on saatu rytmi kuntoon, herääminen sujuu kyllä. Sen sijaan illasta olisi kiva jos olisi edes vähän enemmän valoa. 

Vierailija
40/40 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talviaika on siitä hyvä, että koko valoisa-aika vietetään töissä. Pimeässä töihin ja pimeässä kotia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä