Ostin itselleni viikon ruoat + paketin kahvia, maksoi 35€.
Ostin itselleni viikon ruoat + paketin kahvia, maksoi 35€.
Kyllä nykyäänkin voi halvalla syödä kun tekee ruoat itse ja tarkkailee hintoja ja tarjouksia.
Kommentit (86)
Vierailija wrote:
Jos olisin sinkku, mulle riittäisi mainiosti 35€ viikon ruokiin.
Juon teetä, en käytä maitoa, ruokajuomana vesi. Tykkään puuroista, syön usein lounaaksi puuroa. Teen ruokaa itse, säilön ja pakastan. Paketti jauhelihaa tai broileria riittäisi minulle viikoksi. Muuten puuroa, munakasta tai kasviskeittoa jne.
Leipää syön vähän, en joka päivä. Leipä ei ole kallista mutta päälliset ovat.
Aamupuuroa lounaallakin ja jauhelihapaketti viikoksi. Kannattaa silti muistaa syödä niin saatta tuo laskupää ja muisti hiukan tuosta parantua.
Vierailija wrote:
Siitä oon kyllä eri mieltä,että nykyään voi syödä halvalla. Ei voi, jos yhtään haluat edes maukasta tai terveellistä, millä jaksaa. En voisi syödä viikon pelkkää extra-lenkkiä,perunaa tai riisiä ja kaurapuuroa. Olen karsinut omista ostoksista, mutta pitää olla kasviksia,joskus kalaa. Säästän,ostan jotain halvempaa merkkiä, mutta toisaalta haluan sitten välillä lohta.
Olen eri mieltä. Ihan miniaineksista saa tosi kivoja ruokia aikaiseksi. Juuri tein esim. pokekulhoja joiden ainekset oli:
- risottoriisi, tarjouksesta 0,99 eur
- valevegekanahiutaleet, tarjouksesta 0,99 eur
- kurkku kuutioina, 0,69 eur
- edamame säilykepavut, tarjouksesta 0,89
Noiden lisäksi kaapin aineksilla maustoin riisin etikalla, sokerilla, suolalla ja mirinillä ja kulhojen päälle laitoin chiliseesammajonesia (kevytmajo, chilipasta, seesamiöljy), seesaminsiemeniä ja nanami togarashia. Nämä olisivat olleet kalliimmat kuin nuo välittömät ainekset, mutta en siis vedä esim. 125 grammaa seesaminsiemeniä tai purkillista chilipastaa yhdellä kertaa.
Yksi annos maksoi siis 0,89 euroa plus nuo kaapin ainekset.
Tällä viikolla muut ruoat on ollut purjo-peruna-pekonipaistos, jauhelihapasta ja kurpitsa-linssikeitto. Maukasta eikä millään tasolla mitään hirmuhintaista.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kerro nyt tarkalleen mitä ostit? Ei mene mulla kaaliin muuten.
Hinnat Prismasta:
Keräkaali noin 2kg, 2,06 €
Kotimaista suomalainen porkkana 4kg, 3,40 €
Lanttu 1kg, 1,09 €
Omena 10kpl, noin 1,00 €
Sipuli 5kpl, 0,70 €
Yleisperuna 2kg, 1,60 €
Rainbow 500g kahvi, 4,49 €
Kotimaista kaurahiutale 1kg, 1,35 €
Xtra pitkäjyväinen riisi 1kg, 0,49 €
Xtra spaghetti 2kg, 0,90 €
Xtra tomaattimurska 400g 5kpl, 1,85 €
Xtra valkoisia papuja tomaattikastikkeessa 420g 4kpl, 2,36 €
Kotimaista ruisleipäpala 9 kpl 450g, 1,19 €
Kotimaista Uunilenkki 400g, 1,09 €
Kotimaista sika-nauta jauheliha 700g 2kpl, 8,90 €
Kotimaist
Kiitos hyvästä ja tarkasta vastauksesta, hyviä ostoksia!
Minä syön puuron hyvin usein myös lounaaksi. Siihen lisäksi vaikkapa kananmuna tai vähän raejuustoa. Aamupala on kahvi ja voileipä tai pelkkä kahvi. Päivällisen syön joskus viiden maissa ja olen tottunut kyseiseen rytmiin ja pärjään sillä mainiosti. Illalla saatan hedelmän syödä vielä. En harrasta napostelua tai välipaloja mikä pienentää ruokalaskua kummasti. Toisaalta ostan usein kalaa yms mikä taas näkyy laskussa. Ruoan osuus laskussa on viikottain yli 50 euroa mutta alle satasen.
Vierailija wrote:
Halvin makkarapaketti maksaa Lidissä 1,10 euroa, S-marketin halvin purkkihernekeitto 95 centtiä, kun ostaa kaksi purkkia saa alle 2 eurolla 4 litraa hernekeittoa.
kun itse leipoo sämpylät saa parilla eurolla koko kuukauden leivät.
itse ostin mammuttimarkkinoilta 1 kg kanan fileitä 8 eurolla ja kolme pakettia kahvia 10 eurolla. Ja ostin tarjouksesta 2 pakettia 1 kg naudan jauhelihaa 6 euroa kilo.
Perunasta maksoin 0,65 centtiä kilo.
Rainbow Hernekeitto 435g, 0,89e/kpl.
Ohje: Tyhjennä tölkin sisältö kattilaan ja lisää n. 1/2 tölkillistö vettä, jolloin valmista keittoa tulee 6 dl (n.2 annosta).
Ei taida ihan riittää kaksi purkkia neljään litraan keittoa.
Vierailija wrote:
Siitä oon kyllä eri mieltä,että nykyään voi syödä halvalla. Ei voi, jos yhtään haluat edes maukasta tai terveellistä, millä jaksaa. En voisi syödä viikon pelkkää extra-lenkkiä,perunaa tai riisiä ja kaurapuuroa. Olen karsinut omista ostoksista, mutta pitää olla kasviksia,joskus kalaa. Säästän,ostan jotain halvempaa merkkiä, mutta toisaalta haluan sitten välillä lohta.
Lohi on melkein joka viikko jossain kaupassa tarjouksessa 10€/kg tai alle, 1kg lohesta tekee viikoksi esim. lohikeittoa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jos olisin sinkku, mulle riittäisi mainiosti 35€ viikon ruokiin.
Juon teetä, en käytä maitoa, ruokajuomana vesi. Tykkään puuroista, syön usein lounaaksi puuroa. Teen ruokaa itse, säilön ja pakastan. Paketti jauhelihaa tai broileria riittäisi minulle viikoksi. Muuten puuroa, munakasta tai kasviskeittoa jne.
Leipää syön vähän, en joka päivä. Leipä ei ole kallista mutta päälliset ovat.
Aamupuuroa lounaallakin ja jauhelihapaketti viikoksi. Kannattaa silti muistaa syödä niin saatta tuo laskupää ja muisti hiukan tuosta parantua.
En syö aamulla puuroa vaan maustamatonta jogurttia jossa 10% rasvaa ja itse tehtyä omenasosetta. Jauhelihapaketista syön neljä ateriaa eli se riittää neljäksi päiväksi. Kolme päivää muita ruokia joten paketti jauhelihaa riittää viikoksi. Mun lounas on se puuro, istumatyö niin en tarvitse paljoa energiaa siinä kohtaa, teen etätyötä. Tosin en ole sinkku joten ruokaan menee enemmän rahaa. Jos olisin, niin pärjäisin tosi vähällä.
Sanottakoon se, kun elää luonnon keskellä ilman juoksevaa vettä, ei puuron valmistaminen ole järkevää. Kova tiskaaminen astioissa. Murot + maito paljon helpompi aamupalavaihtoehto, tiskaus onnistuu muutamalla desillä vettä.
Hallituksen trolliko se siellä taas trollailee ja lietsoo, että kuinka vähällä ihminen pärjääkään hyvinvointi- ja sivistysvaltiossa vai mistä on kysymys?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Lohi on melkein joka viikko jossain kaupassa tarjouksessa 10€/kg tai alle, 1kg lohesta tekee viikoksi esim. lohikeittoa.
Jos viitsii ostaa kokonaisen lohen ja pistää fileiksi itse, niin säästää ja siitä on kalaa moneksi viikoksi.
Mullapa maksaa vitosen kuukauden ruuat. Poimin ruohoa pihalta ja lorautan vettä sekaan. Ostan mausteita sillä vitosella.
Kyllä ihminen elää ilmasta hengittämillään pöly- ja saastehiukkasilla. Ei ruokaa tarvitse ostaa. Nekin ruokarahat kannattaa antaa rikkaille. Kyllä sitä pärjää kun tinkii 100% aivan kaikesta ja tosi onnellinen on.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kävin just lidlissä ja meni jo heti päälle 25e eikä näillä pärjää kuin about 3 päivää:
2 maitoa
4 jugurttia
700g maustamatonta kanaa
1kg riisiä
wokkvihanneksia
mandariineja, banaaneja, omenoita
kananmunia
perunoita
sipulia
jauhelihaa1 paketti
vehnäjauho
suodatinkahvi
ruisleipää
leivän päällysteet:tomaatti, kurkku, juusto, salaatti, leikkele
Mitä teen vääriin??? Syön siis 2 ateriaa päivässä ja nyt teen riisiä ja kanaa ja wokkivihanneksia ja toinen ateria on peruna jauhelihakastikkeen kanssa. Aamullla syön yleensä munakkaa ja ruisleipää. Välipaloina riisiä ja hedelmiä,puuroja.
Et sanonut määriä mutta itse saisin noista aineksista aikaan kuuden tai seitsemän päivän ruoat. Omassa ostoskorissa on kyllä enemmän kasviksia, vihan
Niin, jos ostaa 5 pientä perunaa tai ostaa kilon tai kahden säkin. vehnäjauhopussia ja kahvikpakettia ei tarvitse joka kerralla ostaa. Jauhelihapaketti 400g voi riittää 4:lle päivälle. Sekin riippuu, miten paljon syö.
Minä elän pelkällä valoravinnolla. Ei maksa mitään. Vettä juon tietyissä sosiaalisissa tilanteissa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jos viitsii ostaa kokonaisen lohen ja pistää fileiksi itse, niin säästää ja siitä on kalaa moneksi viikoksi.
Fileerauslisä on yleensä euron tai kaksi kilohintaan lisää, ja usein fileeraus kuuluu hintaan. En osaa fileioda kalaa, välineistä se ei ole kiinni, vaan ihan puhtaasti taidoista. En vaan osaa. Kokonaisen kalan osto tarjouksesta on silti kannattavaa, vaikka ostaisikin siihen fileerauksen päälle.
Lasketteko te kahvipaketin/vehnäjauhopaketin/riisikilon/ voipaketin ym vain yhdelle viikolle?
Minä teinin kanssa kahdestaan eläjä esimerkiksi käyttäisin noita ainakin pari viikkoa.
Vierailija wrote:
Meillä on kotona tukeva kotivara, joka osittain muodostuu itse kasvatetuista kasviksista ja marjoista sekä sitten luonnosta kerätyistä kasviksista ja marjoista ja sienistä. Sieniä on niin paljon pakkasessa, suolassa ja kuivattuna, että kerran viikossa saadaan sieniruoka (jolloin ei siis ole lihaa, kalaa, kanaa, tofua tms ruuassa mukana). Perunat kellarissa, valkosipulit hyllyssä, marjoja ja raparperia jonniiverran. Kotivaraan kuuluu kuiva-aineksia ja säilykkeitä, niistä osa itsetehtyjä (hillot, etikkasäilykkeet). Pakastimissa ja kuiva-ainehyllyissa on runsaasti erilaisia alennuksista ja tarjouksista hankittuja aineksia, ja esimerkiksi kananmunista en muista, koska olisin ostanut normaalihinnalla.
Tämä siis taustatietona.
Kävin tänään kaupassa ja sinne meni noin 160€ (vähän alle), edellinen kauppareissu oli viime viikon perjantaina, ja maanantaina kävin ostamassa kurkkua ja muutaman banaanin. Nyt ostetut ainekset riittävät perjantaihin ta
Hä, eikö ukkosi osaa käydä kaupassa??!
Luin joskus miehestä, joka söi pelkkää lanttua, noin kaksi kiloa päivässä. Viikon ruuat siis noin 15 euroa tällä ruokavaliolla. Hän tosin viljeli lanttunsa itse.
Kyllähän 35e saa paljon tavaraa. Jauhoja, sokeria, öljyä, kaalta, porkkanoita, kaurahiutaleita, perunoita, jauhelihaa ym,
Meillä on kotona tukeva kotivara, joka osittain muodostuu itse kasvatetuista kasviksista ja marjoista sekä sitten luonnosta kerätyistä kasviksista ja marjoista ja sienistä. Sieniä on niin paljon pakkasessa, suolassa ja kuivattuna, että kerran viikossa saadaan sieniruoka (jolloin ei siis ole lihaa, kalaa, kanaa, tofua tms ruuassa mukana). Perunat kellarissa, valkosipulit hyllyssä, marjoja ja raparperia jonniiverran. Kotivaraan kuuluu kuiva-aineksia ja säilykkeitä, niistä osa itsetehtyjä (hillot, etikkasäilykkeet). Pakastimissa ja kuiva-ainehyllyissa on runsaasti erilaisia alennuksista ja tarjouksista hankittuja aineksia, ja esimerkiksi kananmunista en muista, koska olisin ostanut normaalihinnalla.
Tämä siis taustatietona.
Kävin tänään kaupassa ja sinne meni noin 160€ (vähän alle), edellinen kauppareissu oli viime viikon perjantaina, ja maanantaina kävin ostamassa kurkkua ja muutaman banaanin. Nyt ostetut ainekset riittävät perjantaihin tai lauantaihin asti - pakko riittää, koska en ole kotona, vaan sapuskalla on tarkoitus kolmen teinin/nuoren aikuisen pärjätä - lisäksi siinä oli miehelle jotain evääksi ja lemmikeille ja pihalinnuille ruokaa. Tällä kertaa painotus oli siis reippaasti eineksissä, hampurilaisia, paahtoleipää, leivänpäällisiä. Ostin banaaneja ja lanttuja (joita teinit eivät viikon aikana syö) sekä runsaasti vissyä ja kokista sekä talouspaperia ja sampoota ja hoitoainetta. Ihan pelkkään ruokaan meni siis reilusti alle satanen. Sillä pärjää siis vähintään kolme teiniä kuusi päivää.
Noiden lisäksi kaivelevat sitten jääkaapista ja pakastimesta ruokaa, ja ainakin yksi lapsista syö tonnikalapurkillisen tai pari pastan/riisin/nuudeleiden kanssa. Enimmäkseen syövät paahtoleipää, jonka päälle/väliin laittavat sitten juustoa, kinkkua tai jotain vuolukanaa, jota ostin (en ole itse koskaan maistanut, mutta heille se kelpaa). Kasvisten osuus jää kotiruokailussa nyt vähälle, syövät sitten koulussa,
Mies syö todennäköisesti jotain itseostamiaan lihapiirakoita, kylmiä kananuggetteja ja nakkeja. Ei osaa tehdä ruokaa, eikä teinit suostu hänelle mitään tekemään. Jos ei pärjää, niin voivoi. En laske miehen ostamia pöperöitä ruokabudjettiin, koska mielestäni ne eivät ole elintarvikkeita.