Ostin itselleni viikon ruoat + paketin kahvia, maksoi 35€.
Ostin itselleni viikon ruoat + paketin kahvia, maksoi 35€.
Kyllä nykyäänkin voi halvalla syödä kun tekee ruoat itse ja tarkkailee hintoja ja tarjouksia.
Kommentit (86)
Munakkaita, kasvisruokaa, kanankoipia, puuroa, marjoja, leipää, juustoa, leikkelettä, keittoja.
Siinä nyt jotain..
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Samaa mieltä! Tein linssipataa missä on paljon eri kasviksia ja riisiä. Punajuuripastaa ja kurpitsakeittoa myöhemmin viikolla. Leipää, puuroa, kananmunia. Hedelmiä ja marjoja. Koko viikko 40e, mutta viikonloppuna saatan käydä jossain ulkona syömässä.
Uskotaan. Jos tyytyy syömään linssejä, puuroa, makaronia ja punajuuria, niin eihän ne paljon maksa. Mitään kunnon ruokaa ne ei ole, mutta omahan on ruokavaliosi.
Tyytyy? Kaikki nuo ovat hyvää kunnon ruokaa. Mitäs itse syöt?
Vierailija wrote:
Halvin makkarapaketti maksaa Lidissä 1,10 euroa, S-marketin halvin purkkihernekeitto 95 centtiä, kun ostaa kaksi purkkia saa alle 2 eurolla 4 litraa hernekeittoa.
kun itse leipoo sämpylät saa parilla eurolla koko kuukauden leivät.
itse ostin mammuttimarkkinoilta 1 kg kanan fileitä 8 eurolla ja kolme pakettia kahvia 10 eurolla. Ja ostin tarjouksesta 2 pakettia 1 kg naudan jauhelihaa 6 euroa kilo.
Perunasta maksoin 0,65 centtiä kilo.
O,65 centtiä :""""DDDD ihanko 0,65 ja centtiä :""DD
Mitään kunnon kahviahan noissa tarjouksissa ei ikinä ole, pelkkää vaaleapaahtoista litkua, jota en joisi vaikka ilmaiseksi saisin.
Vierailija wrote:
Halvin makkarapaketti maksaa Lidissä 1,10 euroa, S-marketin halvin purkkihernekeitto 95 centtiä, kun ostaa kaksi purkkia saa alle 2 eurolla 4 litraa hernekeittoa.
kun itse leipoo sämpylät saa parilla eurolla koko kuukauden leivät.
itse ostin mammuttimarkkinoilta 1 kg kanan fileitä 8 eurolla ja kolme pakettia kahvia 10 eurolla. Ja ostin tarjouksesta 2 pakettia 1 kg naudan jauhelihaa 6 euroa kilo.
Perunasta maksoin 0,65 centtiä kilo.
Ja tuolla euron makkara paketilla ja kilolla perunaa 0,65 euroa tekee hyvän ja riittoisaa makkarakeiton. Lisää liemeen lihaliemikuution ja yhden pieneksi pilkotun sipulin ja keittojuureksia niin 3,5 eurolla saa 4 litraa makkara keittoa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Samaa mieltä! Tein linssipataa missä on paljon eri kasviksia ja riisiä. Punajuuripastaa ja kurpitsakeittoa myöhemmin viikolla. Leipää, puuroa, kananmunia. Hedelmiä ja marjoja. Koko viikko 40e, mutta viikonloppuna saatan käydä jossain ulkona syömässä.
Uskotaan. Jos tyytyy syömään linssejä, puuroa, makaronia ja punajuuria, niin eihän ne paljon maksa. Mitään kunnon ruokaa ne ei ole, mutta omahan on ruokavaliosi.
Kunnon ruokaa. Eli makkaraperunat? Tämä oli esimerkki ja ote viikon ruokavaliosta. Suunnitelmissa kaalilaatikko ja sipulikeitto seuraavalle viikolle.
Vierailija wrote:
Mää en ees tiiä paljonko menee ruokaostoksiin vaikka halvinta aina ostankin.Ei jaksa seurata.
Yksi elämäni saavutetuista päämääristä on se, ettei ole käytännössä mitään väliä, mitä se ruoka maksaa. Koska minäkään en jaksa seurata.
Toki jos papusoppaa haluaa syödä niin halvalla pärjää. Itse syön kanapihvejä, salaattia, kanaa, kunnon porsaan pihvejä niin 75 euroa menee viikossa vähintään.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Haha, siellä taas oikein ravintoasiantuntija huutelee, ihan vaan ideologisesti kasvisruokaa vastaan. Sori vaan mutta ravintoarvot eivät ole mielipide. Linssit ja palkokasvit ovat yksi parhaista proteiininlähteistä ja edullisimpia etenkin kuivatuotteena. Puuro ja pasta hyviä pitämään nälkää, hyviä kuituja. Kotimaiset juurekset todella terveellisiä, porkkanaa ja punajuurta kannattaa kotikeittiössä käyttää. Mikä on sinun mielestäsi kunnon ruokaa? Sikanauta ja läskisoossi?
Vierailija wrote:
Rasittaa aina tämä jankkaus kuinka paljon kullakin menee ruokaan rahaa. Me kaikki emme makaa sängyssä/sohvalla 24/7 ympäri vuoden. Jotkut meistä liikkuvat, tekevät ruumillista raskasta työtä, ei me emme pärjää jos syömme kaksi palaa leipää ja yhden omenan päivässä, varsinkin raavaat miehet.
Jatkakaa ikijankutusta, ymmärtämättä että kaikki riippuu siitä kuinka paljon sinä kulutat energiaa.
Riippuu myös siitä, miten paljon valmistaa itse ruokia tai miten paljon on esim. kasvimaalta säilönyt/pakastanut ja onko käynyt marjassa ja sienessä. Edellisellä viikolla ostin kilon lohta ja lisäksi kaksi lohenpäätä, joista ihana kalakeitto pariksi päiväksi. Lohenpää maksoi yhden euron kpl. Lohi pakasteeseen, se maksoi 11 euroa ja lisäksi kahvipaketti. Ruokakomerosta löytyy pastaa ja pottuja kuukaudeksi. Perustarvikkeet löytyvät muutkin kotoa joten tällä viikolla en tarvinnut kuin tuoretta fenkolia, salaattia ja omenoita pari kiloa. Ensi viikolla rahkaa ja kananmunia sekä voita. Ruokamenoni ovat aika vähäiset vaikkei ole mitään rahapulaa eikä tarvitse hintoja tarkkaan syynätä, silti syynään.
Jahas taas näitä ketjuja 🤔 No mutta minäpäs ostin kolmen vuoden ruoat yhdellä eurolla eli varmaankin voitin? 😬🤪
Tottakai voi syödä halvalla, ja halpa ruoka voi olla myös terveellistä, mutta silloin se vaatii vähän enemmän vaivaa.
Ruokavalion pohjana laadukkaat kuitupitoiset hiilarit, hevi-tuotteita sesongin mukaan ja tarjouksista, edullisia proteiineja maidosta, rahkasta, raejuustosta, munista ja soijarouheesta. Kesällä kerätään marjoja ja kaloja ongitaan järvestä, samalla tulee hyvää soutuharrastusta, hartiat tykkää, on vastapainoa tietokonetyölle. Kerran viikossa lihaa/kanaa. Herkut ja virvoitusjuomat vain juhlapäivinä.
Meillä menee viikossa ruokaan 50-65 euroa, kaksi aikuista. Esimerkiksi tänään syötiin pinaattilettuja, raejuustosalaattia ja puolukkahilloa.
Eri asia, jos toimintakyky on rajoittunut, ihminen ei masennuksen tai jonkin vamman vuoksi kykene onkimaan, keräämään ja kokkaamaan kaikkea alusta lähtien perusraaka-aineista. Jos joutuu turvautumaan valmisruokiin ja pikaruokiin, rahaa menee enemmän.
Vierailija wrote:
Kerro nyt tarkalleen mitä ostit? Ei mene mulla kaaliin muuten.
Mä olen viikon syömättä ja viikonloppuna ostan pakastepitsaa ja pullon viinaa.
Kävin just lidlissä ja meni jo heti päälle 25e eikä näillä pärjää kuin about 3 päivää:
2 maitoa
4 jugurttia
700g maustamatonta kanaa
1kg riisiä
wokkvihanneksia
mandariineja, banaaneja, omenoita
kananmunia
perunoita
sipulia
jauhelihaa1 paketti
vehnäjauho
suodatinkahvi
ruisleipää
leivän päällysteet:tomaatti, kurkku, juusto, salaatti, leikkele
Mitä teen vääriin??? Syön siis 2 ateriaa päivässä ja nyt teen riisiä ja kanaa ja wokkivihanneksia ja toinen ateria on peruna jauhelihakastikkeen kanssa. Aamullla syön yleensä munakkaa ja ruisleipää. Välipaloina riisiä ja hedelmiä,puuroja.
No mun ei tarvii leveillä vielä, et rahaa ei mene ruokaan, koska sitä rahaa ruokaan vielä riittää. Hirveesti ei oo tarvinnu nuukailla. Tottakai seuraan alennuksia.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Aamupuuron syön mutta nuo muut ehdotuksesi saa jäädä hyllyyn. Jauheliha, kalapuikot, peruna, possun liha...eivät paljonkaan maksa. Leipään menee näin lämmitysaikaan ehkä 3€/ viikko ja joka päivä tuoreena.
Vierailija wrote:
Toki jos papusoppaa haluaa syödä niin halvalla pärjää. Itse syön kanapihvejä, salaattia, kanaa, kunnon porsaan pihvejä niin 75 euroa menee viikossa vähintään.
Kerran pari talvessa keitän hernerokkaa isomman kattilallisen vanhaan malliin ja siitä pakastan annoksittain. Säilykepurkeista hernekeittoa en kyllä syö. Enkä muitakaan säilykkeitä. Vaikka söisin joka päivä mainitsemiasi ruokia, en saisi niihin millään menemään 75 euroa viikossa vaikka ostaisin ison määrän juureksia ja salaattia lisäksi. Yhden hengen taloudessa näin minulla.
Vierailija wrote:
Kerro nyt tarkalleen mitä ostit? Ei mene mulla kaaliin muuten.
Hinnat Prismasta:
Keräkaali noin 2kg, 2,06 €
Kotimaista suomalainen porkkana 4kg, 3,40 €
Lanttu 1kg, 1,09 €
Omena 10kpl, noin 1,00 €
Sipuli 5kpl, 0,70 €
Yleisperuna 2kg, 1,60 €
Rainbow 500g kahvi, 4,49 €
Kotimaista kaurahiutale 1kg, 1,35 €
Xtra pitkäjyväinen riisi 1kg, 0,49 €
Xtra spaghetti 2kg, 0,90 €
Xtra tomaattimurska 400g 5kpl, 1,85 €
Xtra valkoisia papuja tomaattikastikkeessa 420g 4kpl, 2,36 €
Kotimaista ruisleipäpala 9 kpl 450g, 1,19 €
Kotimaista Uunilenkki 400g, 1,09 €
Kotimaista sika-nauta jauheliha 700g 2kpl, 8,90 €
Kotimaista täysmaito 1l, 1,19 €
Xtra 400g margariini, 0,30 €
Rainbow 750g peruna ja keittojuurekset pakaste, 1,19 €
Yhteensä: 35,38 €
AP
Kalakeitto seitikuutioista ,sitä syön 2 päivää (ma,ti)
Itsetehtyjä pinaattilettuja puolukkasurvoksella + perunamuusi, porkkanaraaste , 2päivää (ke , to)
Kasvissosekeitto + perunarieskat ( muusin jämistä) + munavoi ( tätä syö vaikka koko loppuviikon eli pe, la, su)
Leivon itse myös sämpylät, ruisleivät, mitä milloinkin. Välipalaksi teen kattilallisen vispipuuroa. Sitä syön pitkin viikkoa kylmänä maidon kanssa.
Viikonlopuksi itsetehdyt hampurilainen.
Eipä tuohon sitten tarvitse kuin juustoa, leikkele, margariini. Omenat ja porkkanat on edullisia. Myös sitrushedelmiä saa jo huokeaan hintaan. Aamu ja iltapaloilla suosin munakkaita tai puuroa. Pakastin on täynnä marjoja.
Mää en ees tiiä paljonko menee ruokaostoksiin vaikka halvinta aina ostankin.Ei jaksa seurata.