Mistä luteiden lisääntyminen johtuu?
Ihmisethän ovat matkustelleet valtavasti jo kymmeniä vuosia. Miksi tämä nyt yhtäkkiä on nousut tällaiseksi ludeinvaasioksi?
Kommentit (104)
Ongelmaa ei tunnisteta ja sitten kun tunnistetaan ei kehdata/pystytä/haluta aloittaa tarvittavia toimia. Tässä ajassa ovat jo ehtineet levitä toisiin asuntoihin kerrostaloissa ja mahdollisesti myös täysin uusiin paikkoihin vieraiden vaatteiden/laukkujen mukana.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Yksi selitys voi olla, että nykyään ylipäätään vietetään enemmän aikaa sisällä. Ennen nettiaikaa oltiin melkein jatkuvasti ulkona.
Toinen syy voi olla se, että ihmiset eivät nykyään siedä hämähäkkejä asunnoissa. Ennen niitä suorastaan vaalittiin ja sanottiin ettei koskaan pidä tappaa hämähäkkiä (paitsi tietysti jos se on joku ihmiselle vaarallinen lajike). Mullekin jo lapsena opetettiin, että hämähäkit on tärkeitä kotona ja niitä ei saa häiritä.
Lutikat eivät aterioi kuin nukkuvissa ihmisissä. Tuskin sillä on paljonkaan väliä, kuinka suuren osan valveillaoloajasta ihmiset ovat kotona. Päivisin ne ötökät joka tapauksessa piileskelevät jossain kolossa.
Jos niitä kerran on junissa ja metroissakin niin kyllä ne vaan leviää ihmisten mukana myös valoisaan aikaan. Varmasti niitä
Mutta miksi on joukkoliikenteessä nyt, vaan ei ollut 20 v sitten?
Vierailija wrote:
Suomalaiset miehet eivät välitä hygieniastaan ja he matkustavat aasian köyhiin maihin hakemaan hetken hurmaa paikallisilta naisilta. Tuliaisina valitettavasti tulee tauteja ja tuholaisia.
googlaa "lude"
Vierailija wrote:
Ilmastonmuutos luo edellytyksiä tuholaisten leviämiselle.
Niinpä. Ilmastonmuutos alkoi 1800 luvulla ja -50 luvulla se loppui. Nyt alkoi uudestaan.
https://seura.fi/ilmiot/tiede-ja-luonto/haiseeko-kodissasi-madantynyt-v…
Ehkä vähemmän hygieniastaan piittaavat tuontiyksilöt?
Vierailija wrote:
Ongelmaa ei tunnisteta ja sitten kun tunnistetaan ei kehdata/pystytä/haluta aloittaa tarvittavia toimia. Tässä ajassa ovat jo ehtineet levitä toisiin asuntoihin kerrostaloissa ja mahdollisesti myös täysin uusiin paikkoihin vieraiden vaatteiden/laukkujen mukana.
Minusta on myös erikoista, että ihmiset ei reagoi siihen, jos ihosta löytyy aamulla puremajälkiä. Ihan kuin se olisi normaalia. Lisäksi olen sitä mieltä, että jos tekee lakananvaihdot vaikka kahden viikon välein, varmasti huomaisi lakanoissa ja patjan reunassa olevat oudot mustat tai punaiset pilkut. Nukkuvatko ihmiset likaisissa lakanoissa viikkotolkulla? Myös ne sängyn pohjaritilät pitää joskus imuroida ja pölyt sängyn alta, eikö siinäkään muka huomaisi mitään?
Luteiden lisääntyminen johtuu niiden parittelusta.
Vierailija wrote:
Suurin osa ihmisistä on valitettavasti todellisia törkykasoja. Vaatteita kasataan lattioille, ei siivota jne. Jos tekee joka viikko siivouksen ja vaihtaa lakanat, imuroi patjan ja myös patjan alta niin huomaa heti jos on luteita, eivät pääse ryöpsähtämään. Matkalta tullessa kaikki vaatteet pesuun ja kuivausrumpuun. Matkalaukku pihalle tai parvekkeelle.
Tunnustan olevani törkykasa, mutta en matkustele, joten ei luteita. Lällällää.
Luteet ovat nykyään laajasti resistenttejä torjunta-aineille. Ennen hotellit saatiin myrkyillä luteettomiksi. Enää se ei onnistu ja siksi matkailijat tuovat yhä enemmän tuliaisia koteihinsa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Suurin osa ihmisistä on valitettavasti todellisia törkykasoja. Vaatteita kasataan lattioille, ei siivota jne. Jos tekee joka viikko siivouksen ja vaihtaa lakanat, imuroi patjan ja myös patjan alta niin huomaa heti jos on luteita, eivät pääse ryöpsähtämään. Matkalta tullessa kaikki vaatteet pesuun ja kuivausrumpuun. Matkalaukku pihalle tai parvekkeelle.
Omalla siisteydellä ei ole mitään tekemistä luteiden kanssa. Ne eivät vaan ilmesty jos likaista, ne tulevat asuntoon muualta, naapurista tai laukuista ym.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minusta on myös erikoista, että ihmiset ei reagoi siihen, jos ihosta löytyy aamulla puremajälkiä. Ihan kuin se olisi normaalia. Lisäksi olen sitä mieltä, että jos tekee lakananvaihdot vaikka kahden viikon välein, varmasti huomaisi lakanoissa ja patjan reunassa olevat oudot mustat tai punaiset pilkut. Nukkuvatko ihmiset likaisissa lakanoissa viikkotolkulla? Myös ne sängyn pohjaritilät pitää joskus imuroida ja pölyt sängyn alta, eikö siinäkään muka huomaisi mitään?
Juuri näin. Itse tutkin aina vieraassa paikassa patjat verijälkien varalta ja laukut eivät ole lattialla ollenkaan. Täällä lakanat vaihtuvat 1-2 viikon välein, vähän riippuu saako ne kuivumaan ulos pesun jälkeen. Nämä uudet "city-hyttyset" saavat mut vainoharhaiseksi välillä. Niitä välillä ilmestyy ja arkuuden takia purevat useasti saman paikan lähelle. Kutisevatkin itsellä enemmän kuin normihyttyset.
Ihmiset kierrättää enemmän ja kierrättävät, vaikka heillä olisi ollut tuholaisia kotona. Olen kuullut, että ihmiset ovat vieneet tuholaisten täyttämät pehmolelutkin kirppikselle ja sitten kirppis täynnä niitä... No siitähän se kirpputori nimikin tulee, mutta joo...
Itse en enää osta mitään käytettyä. Liikaa kullut tarinoita siitä, miten ihmisten kodit täyttyneet tuholaisilla sen jälkeen, kun ostivat jonkun "hyvässä kunnossa" olleen sohvan, kangastuolin tai pehmolelun.
Vierailija wrote: Ihmiset kierrättää enemmän ja kierrättävät, vaikka heillä olisi ollut tuholaisia kotona. Olen kuullut, että ihmiset ovat vieneet tuholaisten täyttämät pehmolelutkin kirppikselle ja sitten kirppis täynnä niitä... No siitähän se kirpputori nimikin tulee, mutta joo... Itse en enää osta mitään käytettyä. Liikaa kullut tarinoita siitä, miten ihmisten kodit täyttyneet tuholaisilla sen jälkeen, kun ostivat jonkun "hyvässä kunnossa" olleen sohvan, kangastuolin tai pehmolelun.
Pidä niitä saunassa tai pakkasessa tarvittava aika ja homma kunnossa
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Omalla siisteydellä ei ole mitään tekemistä luteiden kanssa. Ne eivät vaan ilmesty jos likaista, ne tulevat asuntoon muualta, naapurista tai laukuista ym.
Kyllä minä tuon tiedän. Siksi sanoinkin, että ei ole luteita juuri sen vuoksi, kun en matkustele. Siitä huolimatta, että olen törkykasa. Joillain vain ne vanhentuneet luulot pysyvät tiukassa, että asia on siisteydestä kiinni, vaikka näin ei ole.
t. se, jolle vastasit
Vierailija wrote:
Aikanaan luteet saatiin melkein hävitettyä tehokkailla ympäristömyrkyillä. Nykyään niitä myrkkyjä ei enää saa käyttää, jonka takia niitten hävittäminen on paljon vähemmän tehokasta.
Hetekat takaisin!
Ukrainalaisten invaasiosta.
Meidänkin talossa jouduttiin tekemään ludetarkastus, yllätysyllätys, täällä asuu ukrainalainen perhe.
Ei onneksi mun asunnosta luteita löytynyt, mutta se lienee vain ajan kysymys.
Vierailija wrote:
Suomalaiset miehet eivät välitä hygieniastaan ja he matkustavat aasian köyhiin maihin hakemaan hetken hurmaa paikallisilta naisilta. Tuliaisina valitettavasti tulee tauteja ja tuholaisia.
Kommentin kirjoitti nimimerkki "Kalkun mummo".
Ihmiset dyykkaa ja se on nykypäivänä yleistäkin. Kaupungissa näkee ihmisiä tonkimassa roskiksista pulloja ym. Jotkut vie roskista löytämäänsä omaisuutta Toriin ja kirppiksille myyntiin. Eräs naapuri aikanaan oikein kehuskeli sillä, miten hyvin tienaa roskista löytämillä tavaroilla.
Kun ostatte kirppiksiltä, olkaa tarkkoja. Nuuhkikaa ne tuotteet. Onko raikas ja puhdas tuoksu? Kotona voitte pakastaa, desinfioida ja pestä vähintään 60 asteessa. Mulla on mennyt sisäilmaongelmien ja esimerkiksi homeongelmien takia niin paljon omaisuutta, että en todellakaan osta käytettynä kuin pienen pienen osan hyödykkeistä ja se on tarkka puhdistusoperaatio ennen kuin kirppisvaatteet tms. tulee käyttöön. Moniakaan tuotteita en enää nykyään ostaisi kirppiksiltä tai käytettynä. Jos kirppiksillä on myynnissä likaisia vaatteita tai selkeästi jätettä, en käy sellaisissa paikoissa, ettei kotiin tule mukana mitään pskaa. Ostan kirppiksiltä vain siistejä, ehjiä, raikkaita ja uuden veroisia vaatteita, jotka kestää 60 asteen pesun. Kirjoja en ostaisi kirppiksiltä. Ne voi olla peräisin vaikka jätelavalta.
Myös talvisin jätettiin talot lämmittämättä muutamaksi päiväksi, jolloin luteet kuolivat. Tämä siis maaseudulla.
Luin juuri ohjeen, että hotellihuoneeseen mennessä pitäisi sänky nostaa seinälle tai poikittain, jotta pystyisi tarkistamaan sen pohjan. Ei riitä, että vähän raottaa patjan alle, pitää tutkia sängyn pohja taskulampun kanssa. Itse sentään en ole koskaan pitänyt matkalaukkua lattialla vaan aina siinä matkalaukkutelineessä. Ja mitä vähemmän on huonekaluja, esim. pehmeitä nojatuoleja, hotellihuoneessa, sen parempi.