Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmisillä on varaa johonkin 20 000e autoon?

Vierailija
22.10.2023 |

Olen nyt katsellu että iltapäivälehdissä jatkuvasti puhutaan "edullinen sähköauto tulee markkinoille" mutta näilläkin on hintaa se 20 000e-30 000e vähintään.

Itse käyn töissä ja makselen asuntolainaa pois, ajan sillä edullisella autolla jolla on arvoa 2000e. 

20 000e autoon varaa ehkä sitten kun asuntolainan olen saannut kuitattua pois eli joskus 10v päästä.

Kommentit (119)

Vierailija
81/119 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niillä ookkaan varaa. Ne ottaa ison lainan, jota ei ookkaan vara maksaa. Joutuvat ulosottoon ja sitten märisevät lehtien palstoilla että kaik on män. Semmosta se on kun kaikille pitää näyttää hienoa kulissia.

Vierailija
82/119 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varaa sitten kun ikää (50v)ja varallisuutta on kertynyt. 45 000 euroa maksava auto maksettiin käteisellä säästöjen, ennakkoperinnon ja omaisuuden myynnistä kertyvistä tuloista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/119 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Meillä vuositulot 60k€ ja 55k€ ja ajetaan ikivanhoilla autoilla. Asuntolainaa ei ole, mutta mökkilainaa lyhennetään n. 300e/kk. Miehen auto on 28v vanha ja minun 20v vanha. Mies jää parin vuoden päästä eläkkeelle, niin ei ole välttämätöntä enää toinen auto. Itse ajattelin ajaa omallani vielä neljä vuotta, koska sitten saan alkaa nostamaan eläkerahaston tuottamia rahoja ja sitten saatan ostaa sähköauton ja jopa ihan uuden sellaisen.

Meillä ei ole koskaan ollut tarvetta pullistella autoilla. On riittänyt se, että pääsee tarvittaessa kulkemaan omalla autolla. Itse laskeskelin tuossa, että minun autoni vuosittaiset korjaukset ja huollot kustantavat n. 50e/kk plus tietysti polttoainekustannukset. Ja miehen vanhemman auton kustannukset ovat jopa vähemmän kuin minun. Eli eipä se vanha auto ole välttämättä mikään rahareikä. En vain halua pistää hirveitä summia kulkuneuvoon, kun halvemmallakin pääsee. 

Ei ole tarvetta pullistella autolla, mutta pullistelet mökillä.

Vierailija
84/119 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinun mielestäsi pullistelua mökillä jos kerron, että lyhennän mökkilainaa? Olet hauska.

Vierailija
85/119 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Onko sinun mielestäsi pullistelua mökillä jos kerron, että lyhennän mökkilainaa? Olet hauska.

Niin, rahoituksella auton ostaminen on samanlaista lainan maksua kuin mökin lainan maksukin ja mielestäsi uudemman auton ostaminen on pullistelua, niin samallahan se mökkeilykin on pullistelua, kun sitä tehdään lainarahalla.

Vierailija
86/119 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei niillä ookkaan varaa. Ne ottaa ison lainan, jota ei ookkaan vara maksaa. Joutuvat ulosottoon ja sitten märisevät lehtien palstoilla että kaik on män. Semmosta se on kun kaikille pitää näyttää hienoa kulissia.

Mikä tahansa laina aiheuttaa ongelmia, jos laina ei ole suhteutettu maksukykyyn. 

Vierailija
87/119 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varaa kun ikää on jo sen verran että asuntolaina on maksettu jo. 

Vierailija
88/119 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Näin sunnuntaina voisi sanoa "niin maallista". Ei, en ole julki-uskovainen. Mietiskelin vain siinä kolmekymppisenä, että mikä elämässä on tärkeää. Tärkeää ei ole raha, ei hieno auto, ei omakotitalo. Ei, minä haluan olla vapaa. Asun vuokralla Suomessa huhtikuusta marraskuulle, kohta lähden taas lämpimään. En tarvitse muuta. Nautin elämästä.

Auto on mahdollisimman huono sijoitus. Eikä se sovi oikein luonnonlakienkaan mukaan elämiseen. Meidän tehtävä on syntyä, kasvaa, lisääntyä, kasvattaa jälkikasvu ja kuolla pois. Hieno kallis auto ei sovi tuohon lainkaan. Toki, koska ihminen on ahne ja vallanhimoinen, lienee tuollaisen auton hanknta, vaikkei sillä tuekaan jälkikasvun selviämistä, osa vallan näyttämistä.

Auto tarjoaa sitä vapautta. Voi ajaa minne vaan milloin vaan, ei tarvitse miettiä eikä suunnitella (jos ei tahdo). Se antaa myös vapauden valita asuin- ja työpaikkansa muutenkin kuin julkisten liikenneyhteyksien varrella. Parempi auto on luotettavampi ja mukavampi ajaa. Mutta ihmiset arvostaa eri asioita. Autoon tottuneena siitä mukavuudesta ja vapaudesta ei olisi helppo luopua, samalla pitäisi luopua monesta iloa tuottavasta asiasta elämässä. Sijoitus se ei tietenkään ole, muuten kuin elämänlaatuun. 

Vierailija
89/119 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Jos on hyvät tulot ja tienaa enemmän kuin mitä menee kulutukseen, niin ihan hyvin voi olla varaa. Lisäksi töistä voi saada välillä bonuksia, jotka voi käyttää juuri tuollaisiin ostoksiin. Mies osti juuri kesällä auton, joka maksoi 47000€ ja maksoi sen bonuksilla. 

Aika kovat bonukset jos saa 47000 euroa bonuksia :D 

Aika perus bonarithan nuo on. 

Vierailija
90/119 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kolme vuotta sitten ostettiin tuon hintainen auto ja nyt se on maksettu. Ei ole tarvinnut itkeä maksuista ja auto on niin tavallinen että vaikea mieltää sitä miksikään "kulissiksi". Tai ainakin se on ollut varsin käytännöllinen kulissi sitten. 

Vierailija
91/119 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka ja säästöt. Olen hieman nuuka arkisissa kuluissa.

Vierailija
92/119 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi ikinä rahaa, en maksa osissa, auto maksoi 4000e, ostettiin autovahinkokeskus melko uusi, mies korjasi osat saatiin Ruotsista

Vierailija
93/119 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä auto voi pelastaa hengen. Itse jouduin pahaan autokolariin ja huonommassa autossa olisi voinut käydä pahasti.

Vierailija
94/119 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mikä tahansa laina aiheuttaa ongelmia, jos laina ei ole suhteutettu maksukykyyn. 

No järkevämpäähän se on mökkiä maksaa, meilläkin köyhänä perheenä mökki autot noin 10 vuotta vanhoja mutta hyvin pelittää

Vierailija
95/119 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Niin, rahoituksella auton ostaminen on samanlaista lainan maksua kuin mökin lainan maksukin ja mielestäsi uudemman auton ostaminen on pullistelua, niin samallahan se mökkeilykin on pullistelua, kun sitä tehdään lainarahalla.

Et ole tosissasi. Loogisuutesi ontuu pahasti. En ole kirjoittanut mitään siitä, että onko auton ostaminen lainarahalla tai ilman pullistelua. En jaksa kiistellä noin hölmön kanssa.

Vierailija
96/119 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Harva ostaa autonsa käteisellä. Samoin voisi kysyä, miten ihmisllä on varaa miljoonan euron asuntoihin. Itse ajattelin vaihtaa nykyisen autoni parin vuoden päästä juurikin noin 20.000€:n autoon. Asuntolaina loppui viime kuussa, joten säästän sen palkastani noin 10 kuukaudessa.

Minä ostin käteisellä n. 30 000 auton. Ei kiinnostanut maksaa korkoja.

Vierailija
97/119 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton omistaminen on käyttökulu. Siihen sisältyy auton osamaksun lyhennys, vakuutukset, huollot ja polttoaine. Niihin kuluu tietty määrä rahaa kuussa ihan kuten vaikka asumiseen, ruokaan jne. 

Jos autoilun kulut on mitoitettu oikein tuloihin nähden niin ei ole mikään ongelma lyhentää sitä auton rahoitusta. Tuollaisen 20-30 tuhannen auton rahoituskulut ovat luokkaa 300e/kk keskimäärin. Ei nyt mikään ihmeellinen summa jos tulot ovat normaalit.

Vierailija
98/119 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on perhettä ja koiria ja tykkää ennemmin ajaa lomalla pohjoiseen kuin lentää etelään, niin halvalla ei vaan saa riittävän hyvää autoa. Tarvitsee olla tilaa sekä matkustajille että matkatavaroille, niin ettei tarvitse pakata kattoa myöten täyteen (se ei ole turvallista). Tarvitsee olla luotettava ettei jätä tien poskeen jossain korven keskellä. Tarvitsee olla sellainen, että kulkee huonommallakin tiellä. Ja sellainen, joka ei kuitenkaan kuluta älyttömiä määriä polttoainetta ja ajomukavuuskin pitkillä taipaleilla merkkaa. Siksi ostettiin auto rahoituksella, sellaisella johon meillä on varaa. Ja on kyllä ollut hyvä auto. Sähköautosta meillä ei toki ole varaa haaveilla, kun ei nuo kriteerit täyttävä auto ole sieltä halvimmasta päästä koskaan. 

Vierailija
99/119 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen autoni taisi olla joku muutaman tonnin käytetty pikkuauto. Kävin sen nuorena naisena ostamassa. Monenlaisia on ollut. Kaksi viimeistä ostin uutena.

Ostin muuten ne siitä kaupasta, jossa minua palveltiin nuorena naisena.

Vierailija
100/119 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Et ole tosissasi. Loogisuutesi ontuu pahasti. En ole kirjoittanut mitään siitä, että onko auton ostaminen lainarahalla tai ilman pullistelua. En jaksa kiistellä noin hölmön kanssa.

Itsehän aloitu pullistelusta puhua. Mökin omistaminen on pullistelua ihan siinä missä sen autonkin. Ei mökki ole kenellekään pakollinen