Miten ihmisillä on varaa johonkin 20 000e autoon?
Olen nyt katsellu että iltapäivälehdissä jatkuvasti puhutaan "edullinen sähköauto tulee markkinoille" mutta näilläkin on hintaa se 20 000e-30 000e vähintään.
Itse käyn töissä ja makselen asuntolainaa pois, ajan sillä edullisella autolla jolla on arvoa 2000e.
20 000e autoon varaa ehkä sitten kun asuntolainan olen saannut kuitattua pois eli joskus 10v päästä.
Kommentit (174)
Olen 50v ja elänyt säästeliäästi. Tehnyt matalapalkka-alan töitä ja saanut ostettua yhden polkupyörän iältänä 20v. Enää ei oikein polje. Maksoi 300e ja maksoin osamaksulla vuoden sitä.
Palkat on sitä luokkaa että kymmenessä vuodessa säästyy rahaa 3000e.
Niin lopetin työnteon kun tulin järkiini. Töihin en ole enää menossa koskaan ja tyydyn köyhään elämään, jota koko 30v työhistoriakin oli. Olin vain niin tyhmä että kävin töissä ja luulin sen olevan kannattavaa.
Olen nyt tavallaan eläkkeellä tästä lähtien.
Saatan palata työelämään jos ostovoima nousee joskus. Tällä haavaa tunnen oloni hyväksikäytetyksi.
Mihinkääna autoon tai ajokorttiin ei olisi ollut koskaan varaa.
Ostin juuri käteisellä 38k€ auton. Olisin maksanut pankkikortilla mutta pankin ottaman komission takia eivät suostuneet, joten tekivät laskun jonka maksoin paikan päällä mobiilisovelluksella.
Itse ostan auton uutena, ajan sen aika loppuun (jotain 15 v tai ylikin) ja ostan taas uuden. Nyt viimeisin Kia Rio ostettu 5 vuotta sitten, maksoi aika tarkalleen tuon 20.000. Käteisellä ostin.
Itsellä ei ole mitään tarvetta prameilla autolla, mutta ei toisaalta mitään intoa ostaa parin tonnin autoa ja sitten jännittää, pääsekö perille ja milloin seuraava remppa.
Itselle toimiva systeemi tämä.
N53
Viimeiset 38 vuotta olen vaihtanut autoa 2-4 vuoden välein ja muutamaa poikkeusta lukuunottamatta olen ollut auton ensimmäinen omistaja tai haltija. Mukana on ollut myös työsuhdeautoja, mutta viimeiset 7 kpl olen hankkinut omaksi. Viimeisimmän autohankinna kohdalla päätin, että ostan vain sellaisen, mihin käteisvarani riittävät. Mitään lainaa, en enää tässä iässä halua ottaa. Maksoin nykyisestä autostani 2,5 vuotta sitten reilut 120 tuhatta (toki osa hinnasta tuli kuitatuksi vaihdossa annetulla edellisellä autolla). Edellinen autoni oli nykyistä kalliimpi, mutta sen hankinnassa oli myös autolaina mukana. Seuraavaa autonvaihtoa suunnittelen noin kahden vuoden päähän, eläköitymiseni kunniaksi. Myös silloin aion tehdän hankinna pelkästään käteisvaroilla (plus vaihtoauto). Siinä yhteydessä voin harkita siirtymistä pykälän verran edullisempaan hintaluokkaan, joka olisi vähän alle sadantonnin hintaluokka.
Vierailija kirjoitti:
Viimeiset 38 vuotta olen vaihtanut autoa 2-4 vuoden välein ja muutamaa poikkeusta lukuunottamatta olen ollut auton ensimmäinen omistaja tai haltija. Mukana on ollut myös työsuhdeautoja, mutta viimeiset 7 kpl olen hankkinut omaksi. Viimeisimmän autohankinna kohdalla päätin, että ostan vain sellaisen, mihin käteisvarani riittävät. Mitään lainaa, en enää tässä iässä halua ottaa. Maksoin nykyisestä autostani 2,5 vuotta sitten reilut 120 tuhatta (toki osa hinnasta tuli kuitatuksi vaihdossa annetulla edellisellä autolla). Edellinen autoni oli nykyistä kalliimpi, mutta sen hankinnassa oli myös autolaina mukana. Seuraavaa autonvaihtoa suunnittelen noin kahden vuoden päähän, eläköitymiseni kunniaksi. Myös silloin aion tehdän hankinna pelkästään käteisvaroilla (plus vaihtoauto). Siinä yhteydessä voin harkita siirtymistä pykälän verran edullisempaan hintaluokkaan, joka olisi vähän alle sadantonnin hintaluokka.
Uuden auton ostaminen on todella typerää, jollet sitten ole niin varoissasi ettei tarvitse miettiä yhtään rahan käyttöä, ja silloinkin se on hölmöä rahan tuhlausta. Ostin itse uuden käytetyn auton, autolla ikää 3v ja hinnasta uuteen verrattuna kadonnut noin 30%. Tässä tapauksessa tarkoittaa yli 20k€. Takuu voimassa vielä 2 vuotta ja kaikki uuden mallin lapsukset korjattu jo aikaisemmin.
Ostan aina 45-60t€ uuden auton 3-4 vuoden välein kun en halua ajaa kenenkään vanhalla. Sen verta täytyy olla rahaa jokaisella. Arvonalenema on mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa on rahoituksella ostettu siis todella suurin osa, osa on taas työsuhde autoja.
Rahoitus ja leasing ovat kaksi eri asiaa.
Työsuhdeautot ovat aina leasing-autoja. Yksityiset ihmiset taas hankkivat autoja käteisellä, rahoituksella ja yksityisleasingillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla ekologinen, ja ajaa loppuun ne autot mitä on tehty eikä ostaa vaan uutta uutta uutta.
Jotkut luulee että on ekologista ostaa uusi "Ekologinen" Auto ja vaihtaa se kolmen vuoden välein uuteen "Ekologiseen Autoon.
No ei kai sitä roskikseen nakata vaan käytetyt autot syntyvät vain niin että joku ostaa ensin uuden.
JUUDAS TAAS . ILMESTYSKIRJA 2:9 . JUUDAS KADEHTII JUUDAS VARASTAA .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeiset 38 vuotta olen vaihtanut autoa 2-4 vuoden välein ja muutamaa poikkeusta lukuunottamatta olen ollut auton ensimmäinen omistaja tai haltija. Mukana on ollut myös työsuhdeautoja, mutta viimeiset 7 kpl olen hankkinut omaksi. Viimeisimmän autohankinna kohdalla päätin, että ostan vain sellaisen, mihin käteisvarani riittävät. Mitään lainaa, en enää tässä iässä halua ottaa. Maksoin nykyisestä autostani 2,5 vuotta sitten reilut 120 tuhatta (toki osa hinnasta tuli kuitatuksi vaihdossa annetulla edellisellä autolla). Edellinen autoni oli nykyistä kalliimpi, mutta sen hankinnassa oli myös autolaina mukana. Seuraavaa autonvaihtoa suunnittelen noin kahden vuoden päähän, eläköitymiseni kunniaksi. Myös silloin aion tehdän hankinna pelkästään käteisvaroilla (plus vaihtoauto). Siinä yhteydessä voin harkita siirtymistä pykälän verran edullisempaan hintaluokkaan, joka olisi vähän alle sadantonnin hint
Niitä kolmivuotiaita käytettyjä tulee myyntiin vain jos joku ostaa ne uutena. Sinun ei siis kannata kutsua sitä typeräksi.
Lisäksi jokainen käyttää rahansa siihen mistä ilonsa ja nautintonsa saa. Osa haluaa ostaa autonsa uutena jolloin siihen saa valita itse värin, varusteet jne. Ja siinä on se uuden auton tuoksu ja tuntu. Joku toinen ei taan noista niin välitä ja ostaa aina käytetyn mutta laittaa sitten johonkin muuhun rahansa.
Elämä on helpompaa kun ei ostele mitään. Auto on kauhea riesa. Jos se pitäisi viedä katsastettavaksi, niin ei jaksaisi välttämättä viedä ja sekin maksaa. Sitten on kaikenlaisia renkaanvaihtoja jotka jää kyllä tekemättä ja auto seisoo parkkipaikalla.
Auto on kuin ylimääräinen lapsi, josta syntyy ylimääräistä työtä. Auton takia pitää tehdä monia asioita samaan aikaan, kun on kätevä käydä kaupassa ja postissa samalla. Asioita kertyy yllättävän paljon ja helpompi on vain käydä postissa ja jättää kaupassa käynnin tekemättä, koska sinne on liian pitkä matka.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on helpompaa kun ei ostele mitään. Auto on kauhea riesa. Jos se pitäisi viedä katsastettavaksi, niin ei jaksaisi välttämättä viedä ja sekin maksaa. Sitten on kaikenlaisia renkaanvaihtoja jotka jää kyllä tekemättä ja auto seisoo parkkipaikalla.
Auto on kuin ylimääräinen lapsi, josta syntyy ylimääräistä työtä. Auton takia pitää tehdä monia asioita samaan aikaan, kun on kätevä käydä kaupassa ja postissa samalla. Asioita kertyy yllättävän paljon ja helpompi on vain käydä postissa ja jättää kaupassa käynnin tekemättä, koska sinne on liian pitkä matka.
Siksi ostan aina uuden auton kun sitä ei tarvitse katsastaa ensimmäiseen 4 vuoteen.
kyllä mulla oli varaa ihan 70 000 euron autoon.
Miten jollain on varaa 350 te asuntoon, pakko ostaa rahoituksella. Jos ei isoa asuntovelkaa tai maksanut jo pois niin äkkiäkös parin kympin auton lyhentelee normi palkalla vaikka 1000e/kk, eli 1.5 v niin maksettu.
Ihan rahalla niitä saa. Ja rahoitussopimuksella. Kyllä kahdella työssäkäyvällä pitäisi olla rahaa autoon kun on rahaa kesämökkiinkin ja omakotitaloon.
Sulla on huono liksa, kun et opiskellut aikoinaan. Nyt on turha valittaa.
Ostan 400 euron auton. Myyn pois 500 ja laitan tilalle 1200. Myyn tonnilla pois ja ostan 3000. Myyn 2500 pois ja ostan 5000.
Myyn 5300 pois ja ostan 13000. Myyn 7500 pois ja ostan 12500. Vien liikkeeseen saan vaihdossa 9900. Maksan omaa rahaa 4000 ja otan 3 vuoden lainana loput.
4 vuoden päästä vien liikkeeseen saan joko 5000 tai 15000 autosta riippuen hyvitystä. Maksan paritonnia ja 3 vuodessa loput.
Siis noin. Tollanen 5-10 vuoden sykli.
Vierailija kirjoitti:
kyllä mulla oli varaa ihan 70 000 euron autoon.
Kiva. Kokeilepa 5000 kuukausipalkkaa ja palaa sitten uudestaan asiaan.
Jotkut luulee että on ekologista ostaa uusi "Ekologinen" Auto ja vaihtaa se kolmen vuoden välein uuteen "Ekologiseen Autoon.