Miten ihmisillä on varaa johonkin 20 000e autoon?
Olen nyt katsellu että iltapäivälehdissä jatkuvasti puhutaan "edullinen sähköauto tulee markkinoille" mutta näilläkin on hintaa se 20 000e-30 000e vähintään.
Itse käyn töissä ja makselen asuntolainaa pois, ajan sillä edullisella autolla jolla on arvoa 2000e.
20 000e autoon varaa ehkä sitten kun asuntolainan olen saannut kuitattua pois eli joskus 10v päästä.
Kommentit (119)
Olihan sellaiseen varaa, kun on pienet menot muuten. Vaihtoehtoina vanhan ränkän korjaaminen / uudemman auton varmuus ja pienet korjauskulut, niin pistin sitten rahat siihen uuteen, takuunalaiseen autoon. Arvonaleneminen on tietysti melko raakaa, mutta se oli se valinta, jonka tein.
Jos jo lainan lyhennys on n. 300-500e.,niin samalla suunnalla ajelen maksetulla autolla kuukauden töihin ja vielä jää vähän ylikin.
Olen 37v mies ja minulla on ollut 3 autoa, joiden maksoin ostohetkellä yhteensä 25k euroa. Elikä jokaisesta alle kymppitonnin. Jos olisin ollut fiksu 2007 ja olisin auton sijaan laittanut rahani vaikka osinko-osakkeisiin ja olisin ostellut niitä aina lisää, niin nyt olisi tänä päivänä helposti varaa ostaa ainakin 30k euron auto. Mutta sitten en olisi omistanut erilaisia autoja ja en olisi oppinut korjaamaan niitä. Nyt osaan korjata autoja ja olen säästänyt huoltokuluissa varmaan ainakin 10k euroa. Tappiolla olen, mutta tietotaitoa ja ajokokemuksia ei voi mitata rahassa. Ja nuo kaikki autot olivat parempia mutta vanhempia kuin joku uusi 25-30k euron arvoinen tylsä karvalakki-malli.
65 000 auto itsellä. Olen DI ja hyvin varaa. Mielestäni ihan keskihintainen auto.
Ikää 41v. Lisäksi hyvä asunto Helsingissä ja 2 lasta.
Palkka 7800€ brutto. Vaimo kotona tällä hetkellä hoitovapaalla.
65 000 auto itsellä. Olen DI ja hyvin varaa. Mielestäni ihan keskihintainen auto.
Palkka 4800€ netto. Vaimo kotona tällä hetkellä hoitovapaalla.
Ei kyllä 3500€ brutto palkasta ostella mitään 30k autoja, ei sitten millään. 😂 Itsellä asuntolainaa ja nyt kun kaikki hinnat on pilvissä ni ei rahaa jää käytännössä mihinkään ylimääräiseen. Ja jos jotain sattuu jäämään joskus jäämään ni ne menee muualle.
Olihan ihmisillä aikoinaan varaa 120000 mk autoihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Palkka 4800€ netto. Vaimo kotona tällä hetkellä hoitovapaalla.
Sijoittamalla tuo 65 tonttua laittais lompsaan vuodessa vajaa 5000 euroa. Kantsis sijoittaa toi 65 tonnia ja ostaa se 5000 euron rämpylä tuotoilla.
20t ei ole halpa auto elinkustannusten raketoitua. Ihmetyttää jäikö ne 5 tonnin kiinalaiset pikkuautot rajalle vai miksei niitä myydä.
Vierailija kirjoitti:
Olihan sellaiseen varaa, kun on pienet menot muuten. Vaihtoehtoina vanhan ränkän korjaaminen / uudemman auton varmuus ja pienet korjauskulut, niin pistin sitten rahat siihen uuteen, takuunalaiseen autoon. Arvonaleneminen on tietysti melko raakaa, mutta se oli se valinta, jonka tein.
Talousmielessä ei ole mitään tyhmempää kuin ostaa uudehko auto. Arvonalennus on tonneja vuodessa ja korjaukset maksaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Suurin osa on rahoituksella ostettu siis todella suurin osa, osa on taas työsuhde autoja.
Eli todellisuudessa ihmisillä ei olekkaan varaa niihin autoihin kun ovat ottaneet rahoituksen niin?
Ei ap:llakaan ole varaa asuntoon, kun ei pystynyt ostamaan sitä käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä 3500€ brutto palkasta ostella mitään 30k autoja, ei sitten millään. 😂 Itsellä asuntolainaa ja nyt kun kaikki hinnat on pilvissä ni ei rahaa jää käytännössä mihinkään ylimääräiseen. Ja jos jotain sattuu jäämään joskus jäämään ni ne menee muualle.
Mihin sun rahat menee? Itse pystyn sairauspäivärahallakin maksamaan auton lyhennykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Suurin osa on rahoituksella ostettu siis todella suurin osa, osa on taas työsuhde autoja.
Eli todellisuudessa ihmisillä ei olekkaan varaa niihin autoihin kun ovat ottaneet rahoituksen niin?
Ei ap:llakaan ole varaa asuntoon, kun ei pystynyt ostamaan sitä käteisellä.
Vain täysi typerys ostaa arvoaan menettävän auton velaksi. Siinähän korot juoksee kilpaa auton arvon aleneman kanssa. Se on niinku tuplamunaus. Sitten ihmetellään kun ei rahat riitä. No ei ne riitä kun munaillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Ja ihmiset ostaa näitä rahoituksella.
No rahoituksella minullakin olisi varaa tuollaiseen autoon mutta en koe että autoon on mitään järkeä laittaa noin paljon rahaa kiinni.
Ap
No silloin ei passaa ostaa uutta tai semiuutta autoa vaan joku vanha ritsa.
Itse ostan aina rahoituksella, ilman autoa en pysty työtäni tekemään. Varma peli on väkttämätön matkoilla.
Harva kait ostaa 20000 euron auton siten, ettei ole vanhaa autoa antaa vaihdossa.
Väliraha ei kait useimmiten ole edes kymppitonnia ja autoliikkeen kautta aina tarjotaan rahoitusta eli maksua xxx euroa kuussa.
Vaikka on kait niitä sellaisiakin, jotka ostaa heti ison ensiasunnon kokonaan velaksi tai joitain muita tavaroita "koska muillakin näyttää olevan vara sellaisiin" ja sitten ihmettelevät korkojen nousun kanssa, että kuinka tässä näin kävi, kun rahoitusyhtiö kävi hakemassa yhä omistamansa maksamattomat tavarat itselleen.
No tietääkö AP mitään autoa joka maksaa UUTENA 2000 euroa?
Ei?
Joten ölinä vanhoista rotteloistasi on turhaa.
Kyllä olis varaa ostaa kalliimpikin kuin 20,000€ auto, mutta kun ei ole mitään tarvetta. 2000€ auto, joka yleensä seisoo vaan pihassa, toimittaa ihan saman asian näillä ajomäärillä. Kauppakassi, jos ostokset on sen verran isot että ei viitsi, eikä voi enää kävellen tai fillarilla niitä tuoda.
Kaikilla tuntemillani yksityisyrittäjillä on varaa. Muilla en ole nähnyt sähköautoa.
Järkyttävää kuinka yrittäjillä oli varaa uutena vuonna pommittaa ilotulitteita talomme vieressä melkein taukoomatta niin ettei ollut 15 metriä talosta.
Minä en tajua näitä rikkaita kuinka pitää näyttää että on rahaa ja saastuttaa.
Kuinka jotkut vielä syytävät ilmaan saasteita kun ihmiset kuolevat niihin saasteisiin saaden syöpiä. Syövät vain lisääntyvät ilman saasteista.
Mitä järkeä siinä mökin maksamisessa sitten on? Kuluja siitä tulee paljon muutakin kuin se laina.