Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmisillä on varaa johonkin 20 000e autoon?

Vierailija
22.10.2023 |

Olen nyt katsellu että iltapäivälehdissä jatkuvasti puhutaan "edullinen sähköauto tulee markkinoille" mutta näilläkin on hintaa se 20 000e-30 000e vähintään.

Itse käyn töissä ja makselen asuntolainaa pois, ajan sillä edullisella autolla jolla on arvoa 2000e. 

20 000e autoon varaa ehkä sitten kun asuntolainan olen saannut kuitattua pois eli joskus 10v päästä.

Kommentit (119)

Vierailija
41/119 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Itse asun Helsingissä ja lyhennän asuntolainaa 700 eurolla kuussa. Miten ei olisi varaa kunnon autoon 3000 euron palkalla? Syökö ap pelkkää sisäfilettä ja tryffeleitä?

3000 palkasta jää käteen 2200

Asuntolaina, jäljelle jää 1500

Vakuutukset, jäljelle jää 1350

Sähkö, jäljelle jää 1200

Netti, jäljelle jää 1150

Kiinteistöverot plus muut maksut, jäljelle jää 1050

Ruokaa, jäljelle jää 800

Bussikortti, jäljelle jää 750

Muut juoksevat menot (kissa, lääkäri, kodintavarat jne), jäljelle jää 550

...jonka mieluummin laitan säästöön kuin peltilehmän kustannuksiin. Aika ajoin sitä taloakin pitää korjata (keskiarvo n. 1000 eur/vuosi), ei se itsestään pystyssä pysy. En itse ainakaan pidä vastuullisena lisätä näihin kuukausimenoihin enää n. 300 euron autokuluja. Plus korjauksia. P

En asu Helsingissä, mutta:

Nettopalkka 2500

- vuokra, sähkö ja vesi 720 eur

- ruoka ja kotitaloustarvikkeet 300 eur

- netti ja puhelin 40

- bussikortti 50

- auton juoksevat menot sis. remontit (arvioitu) 300

Jää 1090 euroa. Tuosta menee jonkinlainen osa kun pitää välillä uusia tietokone, puhelin tai joku muu rikkoutunut laite. Vaatteita pitää ostaa välillä.

Nyt säästöön jää helposti 800 euroa/kk. Mieluummin näin kuin että laittaisin 400 euroa/kk hienompaan autoon. Sähköautoon pitäisi laittaa tuota paljon enemmän.

Vierailija
42/119 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Suurin osa on rahoituksella ostettu siis todella suurin osa, osa on taas työsuhde autoja.

Eli todellisuudessa ihmisillä ei olekkaan varaa niihin autoihin kun ovat ottaneet rahoituksen niin?

Sittenhän ihmisillä ei ole varaa asuntoinkaan, kun ovat ottaneet rahoituksen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/119 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Suomessa myytiin viime vuonna 82000 uutta autoa joiden keskihinta oli noin 36600€. 

Kyllä suurimmalla osalla suomalaista kotitalouksista menee edelleen ihan hyvin. 

Periaatteessa uuteen autoon pitää olla iso raha vain kerran. Kun vaihtaa parin vuoden päästä uuteen, suurin osa hinnata kuittaantuu sillä vaihtoon menevällä autolla, käytännössä vain arvonalenema jää itselle kustannettavaksi.

Vierailija
44/119 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Suurin osa on rahoituksella ostettu siis todella suurin osa, osa on taas työsuhde autoja.

Eli todellisuudessa ihmisillä ei olekkaan varaa niihin autoihin kun ovat ottaneet rahoituksen niin?

Eli jos otat asuntolainaa, sulla ei oikeasti ollutkaan varaa siihen asuntoon?!

Vierailija
45/119 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jos ajaa melko paljon niin tuollainen sähköauto maksaa itsensä takaisin säästyneinä polttoainekuluina! Kannattaa ottaa sekin huomioon laskelmissa. 

Mulla tulee jo hybridillä 100 euroa säästöä polttoainekuluissa verrattuna vanhaan autoon ja ajoneuvoverokin on paljon pienempi, korjauskustannukset 0 euroa.

Vierailija
46/119 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jos on hyvät tulot ja tienaa enemmän kuin mitä menee kulutukseen, niin ihan hyvin voi olla varaa. Lisäksi töistä voi saada välillä bonuksia, jotka voi käyttää juuri tuollaisiin ostoksiin. Mies osti juuri kesällä auton, joka maksoi 47000€ ja maksoi sen bonuksilla. 

Kuinka paljon miehesi maksaa sinulle kuukaudessa palveluksistasi?

Vierailija
47/119 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun bensa auto maksoi uutena 28000 euroa v 2017. Ajan sillä vielä 10 vuotta jos sitä ennen ei hajoa.

Vierailija
48/119 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän/ pidin autoilua harrastuksenani. Niinpä ei kirpaissut yhtään, kun laitoin vanhan yli 300 tuhatta ajetun autoni käsirahaksi uuteen autoon ja otin autorahoituksen lopulle summalle. Myös siihen viimeiseen isompaan loppuerään hain osamaksurahoituksen. Auto tuli tällä tavoin kalliiksi, mutta laskin, että vähintään sama raha olisi mennyt jos harrastaisin baarissa istumista. Olen saanut jo vuosia nauttia uutena ostetun auton ihanuudesta ja liikkumisen vapaudesta.

On myös suhteellinen käsitys mikä kannattaa, mikä ei. Olen pienituloinen ja asuntovelallinen edelleen, mutta auto on ollut ikioma jo jonkun aikaa. Olen myös yksin eläjä, joten ihan omilla on pitänyt pärjätä. Välillä jäi laskujen jälkeen käteen 200e, välillä 500, mutta olen oppinut että rahattakin pärjää. Ei sitä tiedä muut kuin sellaiset, jotka sen ovat kokeneet. Muutama vuosi, niin pieni asuntonikin on ikioma. Sitten voisikin kenties suunnitella jo uuden, sekä asunnon, että auton ostoa. Kun ei tässä muutakaan ole.

Vierailija
49/119 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Suomessa myytiin viime vuonna 82000 uutta autoa joiden keskihinta oli noin 36600€. 

Kyllä suurimmalla osalla suomalaista kotitalouksista menee edelleen ihan hyvin. 

Periaatteessa uuteen autoon pitää olla iso raha vain kerran. Kun vaihtaa parin vuoden päästä uuteen, suurin osa hinnata kuittaantuu sillä vaihtoon menevällä autolla, käytännössä vain arvonalenema jää itselle kustannettavaksi.

Tai sitten tekee niinkuin normaalijärkinen ihminen eli ostaa hyvän 20-40 000 euron auton ja ajaa sen loppuun eli 10-20 vuotta ajomäärästä ja tuurista riippuen.

Se että samassa ajassa laittaa parin vuoden välein kymppitonnin auton vaihtoon on täysin mielipuolista

Tietysti jos rahaa on kuin roskaa niin sittenhöän voi tehdä mitä tahansa ja perustella itselleen että se rahan hassaaminen on jotenkin järkevää.

Vierailija
50/119 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks ne ole loppupelissä pankkien omistamia joitakin vuosia. Osamaksulla...🤔

Vierailija
51/119 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minun bensa auto maksoi uutena 28000 euroa v 2017. Ajan sillä vielä 10 vuotta jos sitä ennen ei hajoa.

Sama täällä, 2016 maksoi uutena noin 26 000 ja jos nyt haluaisin vastaavan samoilla varusteilla, uusi maksaisi vähintään 35 000 euroa tai 50 000 euroa sähköautona. Sellaista se on inflaatio. Tähän mennessä rikki on mennyt yksi polttimo. Tiedä vaikka kestäisi vuoteen 2036 asti, jos vaan bensaa saa vielä ostaa.

Vierailija
52/119 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa itse ostin noin 100.000€ auton, nuorena miehenä tuli noilla halvoilla muutaman satasen romuilla ajettua ihan tarpeeksi nyt kun on varaa niin ei kyllä  huvita kärvistellä kun ei täältä mitään mukaansa saa kun lähdön aika koittaa.

Vierailija
53/119 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaapa ihmisten ajella millä ajelee. Auton papereissa voi olla myyntiyhtiön, rahoitusyhtiön, työnantajan tai oma nimi jne. Itsellä ei ole varaa uuteen, vaikka olen keskituloinen. 

Vierailija
54/119 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen omistanut jotain 10 autoa 25 vuoden aikana. Ostin nykyisen autoni uutena. Kia merkkisen ja maksoi 27000 euroa jotain. Minulla ollut kaks toyotaa nuorena jolla ajelin armeijaan, corollaa, mazda, hiace, kaks fordia...

Vierailija
55/119 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahoituksella kun oli hyvä tarjous matalalla korolla. Koska elämä on tässä ja nyt eikä 5 vuoden päästä. Mitä väärää siinä muka on ostaa isot hankinnat kuten auto rahoituksella? Uusi auto on turvallisempi, parempi ajaa ja tuo iloa elämään. Eikä tule yllätyskuluja kun takuut on voimassa. 

Vierailija
56/119 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ois varaa ostaa 30 000 egen auto mutta en tahdo. Jos autoa ei tartte työn takia niin se on turhaa ylellisyyttä. Aika rutkasti saa taksikyytejä autoilun kustannuksilla.

Vierailija
57/119 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin perintörahoilla noin 45000 euron auto. Aikaisemmat on olleet rahoituksella.

Vierailija
58/119 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on valintoja. Ostin juuri 30 000 farmarin lasten harrastusta varten (jääkiekko). Maksoin käteisellä.

Olen yksinhuoltaja mutta en biletä enkä panosta itseeni esim kauneushoitoja ottamalla. Harrastan sijoittamista ja olen sitä kautta saanut hieman pätäkkääkin. 

Vierailija
59/119 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sunnuntaina voisi sanoa "niin maallista". Ei, en ole julki-uskovainen. Mietiskelin vain siinä kolmekymppisenä, että mikä elämässä on tärkeää. Tärkeää ei ole raha, ei hieno auto, ei omakotitalo. Ei, minä haluan olla vapaa. Asun vuokralla Suomessa huhtikuusta marraskuulle, kohta lähden taas lämpimään. En tarvitse muuta. Nautin elämästä.

Auto on mahdollisimman huono sijoitus. Eikä se sovi oikein luonnonlakienkaan mukaan elämiseen. Meidän tehtävä on syntyä, kasvaa, lisääntyä, kasvattaa jälkikasvu ja kuolla pois. Hieno kallis auto ei sovi tuohon lainkaan. Toki, koska ihminen on ahne ja vallanhimoinen, lienee tuollaisen auton hanknta, vaikkei sillä tuekaan jälkikasvun selviämistä, osa vallan näyttämistä.

Vierailija
60/119 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä yksinelävältä sotelta, palkka 3000, käteen 2100. Asumiskulut n. 950 e, työmatkakulut n. 300 e, opintolainaa lyhennän 150 e. Auton muut kulut ja korjaukset n. 1500e/v. Lääkkeisiin ja terveydenhoitoon menee pitkä penni, samoin ruokaan ja lemmikkiin. Ajan vuoden 2006 autolla, eikä todellakaan olisi varaa vaihtaa sellaiseen mistä maksaisin rahoitusta n. 500e/kk, vaan vanhan korjaaminen tulee halvemmaksi. Kun nykyinen auto leviää lopullisesti hankin jonkun minkä kk-kustannukset on max 250 e.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme