Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko terveellisempää tarjota lapsille maitoa vai piimää? Kumpi teillä ruokajuomana?

Vierailija
22.10.2023 |

Kumpi noista on parempi vaihtoehto ruokajuomana? 

Kumpaa teillä juodaan vai onko juomana esimerkiksi  vettä tai kasviperäistä juomaa?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piimä sisältää hyviä bakteereita ja on ruoansulatukselle hellävaraista.

Vierailija
2/32 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan juomavaihtoehdot pöytään. Jokainen perheenjäsen saa valita mitä niistä juo. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vettä ollut aina.

Maito liikaa juotuna tuo vain terveysonglemia, lehmän maito on vasikoille. Hapatetut tuotteet kuten gefiiri on eriasia. Piimä menee, mutta pitää olla luomua ja rasvat tallella.

Vierailija
4/32 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vettä ollut aina.

Maito liikaa juotuna tuo vain terveysonglemia, lehmän maito on vasikoille. Hapatetut tuotteet kuten gefiiri on eriasia. Piimä menee, mutta pitää olla luomua ja rasvat tallella.

Minkälaisia ongelmia?

Vierailija
5/32 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille hyvä jossain muodossa tarjota kalsiumia, kun luusto kehittyy.

Vierailija
6/32 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo ikinä ymmärtänyt piimää ruokajuomana. Sehän on kuin juotavaa jogurttia. 

Piimä on osa aamupalaa ja välipaloja. Maitoa ei juomalla juoda, koska vesi riittää oikein hyvin.

Vierailija
7/32 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

raikas lähdevesi

Vierailija
8/32 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

raikas lähdevesi

Missä muodossa lapsille turvattu kalsiumin saanti?

Vierailija
9/32 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko piimässä hampaille huonoa happoa enempi.

Itse inhosin maitoa lapsena ja nykyäänkin, en juonut, kuin vettä

Vierailija
10/32 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juodaan rasvatonta gefiluspiimää. Hyvä vatsalle ja hyvän makuinen. 

Vierailija
11/32 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei kai kun samalla sisältää kalsiumia ja muita maidon yhdisteitä ja on käytetty ruoan yhteydessä.

Vierailija
12/32 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vettä ollut aina.

Kertoisitko mitä ongelmia maidonjuonti aiheuttaa.

Vierailija
13/32 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

raikas lähdevesi

Eikö hanavesi kelpaa vai ostatko kaupasta lähdevettä?

Vierailija
14/32 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupan maito käsitellään niin ettei se kasvata luustoa, vaan päinvastoin heikentää sitä!

Vierailija
15/32 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vettä ollut aina.

Vielä satavuotta sitten oli paljonkin pientiloja ja maitoa juotiin päivittäin ja lisäksi söivät ruisleipää.  Nyt he kaikki on kuolleet.  Ovat todella vaarallisia.

Vierailija
16/32 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mä en oo ikinä ymmärtänyt piimää ruokajuomana. Sehän on kuin juotavaa jogurttia. 

Piimä on osa aamupalaa ja välipaloja. Maitoa ei juomalla juoda, koska vesi riittää oikein hyvin.

Ihmisen luusto uusituu koko eliniän ja siksi kalsiumia tarvitaan ja erityisen tärkeää se on lapsille, nuorille ja yli 35v.  Luusto on vahvimmillaan n. 25-30v iässä, joka jälkeen se lähtee rajusti heikkenemään, ellei luustoa huolla. Luukudos on elävää kudosta, joka uusiutuu jatkuvasti luun hajoamisen ja luun muodostumisen vuorotellessa. 

https://www.kaypahoito.fi/nix00881

Vierailija
17/32 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kalsiumin puute näkyy hammaskiilteen kehityshäiriöitä ja hampaat jäävät heikommiksi.

Vierailija
18/32 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina juotu vettä ruokajuomana. Kalsiumin riittävästä saannista olen tosi tarkka ja sitä saadaan juustosta, jogurtista, rahkasta, raejuustosta, siemenistä, kalasta, tofusta, marjoista jne. Meillä lapset ovat koululaisia ja usein aloittavat aamunsa mukillisella kaakaota (jossa 2dl maitoa ja kaakaojauhetta vain nimeksi) Ja mies lorauttaa kahviinsa reilusti maitoa. Maitoa meillä siis käytetään, mutta ei koskaan ruokajuomana.

Vierailija
19/32 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitomaissa on eniten osteoporoosia eli luukatoa. Japanissa se on lähes tuntematon tauti. Suomessakin huomattiin, että maito estää kalsiumin imeytymisen ravinnosta. Siksi siihen ruvettiin lisäämään d-vitamiinia.

Vierailija
20/32 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko perhe juo rasvaista ab-piimää ruualla. Lapsi van lakkasi juomasta maitoa joskus 3v, sama miehellä: lopetti jo lapsena. Mä saatan juoda toisinaan maitoa jos piimä vähissä, lähinnä maitoa kuluu kahviin ja uunipuuroihin.