Onko terveellisempää tarjota lapsille maitoa vai piimää? Kumpi teillä ruokajuomana?
Kumpi noista on parempi vaihtoehto ruokajuomana?
Kumpaa teillä juodaan vai onko juomana esimerkiksi vettä tai kasviperäistä juomaa?
Kommentit (32)
Mä laitan juomavaihtoehdot pöytään. Jokainen perheenjäsen saa valita mitä niistä juo.
Vettä ollut aina.
Maito liikaa juotuna tuo vain terveysonglemia, lehmän maito on vasikoille. Hapatetut tuotteet kuten gefiiri on eriasia. Piimä menee, mutta pitää olla luomua ja rasvat tallella.
Vierailija wrote:
Vettä ollut aina.
Maito liikaa juotuna tuo vain terveysonglemia, lehmän maito on vasikoille. Hapatetut tuotteet kuten gefiiri on eriasia. Piimä menee, mutta pitää olla luomua ja rasvat tallella.
Minkälaisia ongelmia?
Lapsille hyvä jossain muodossa tarjota kalsiumia, kun luusto kehittyy.
Mä en oo ikinä ymmärtänyt piimää ruokajuomana. Sehän on kuin juotavaa jogurttia.
Piimä on osa aamupalaa ja välipaloja. Maitoa ei juomalla juoda, koska vesi riittää oikein hyvin.
Vierailija wrote:
raikas lähdevesi
Missä muodossa lapsille turvattu kalsiumin saanti?
Olisko piimässä hampaille huonoa happoa enempi.
Itse inhosin maitoa lapsena ja nykyäänkin, en juonut, kuin vettä
Meillä juodaan rasvatonta gefiluspiimää. Hyvä vatsalle ja hyvän makuinen.
Vierailija wrote:
Ei kai kun samalla sisältää kalsiumia ja muita maidon yhdisteitä ja on käytetty ruoan yhteydessä.
Vierailija wrote:
Vettä ollut aina.
Kertoisitko mitä ongelmia maidonjuonti aiheuttaa.
Vierailija wrote:
raikas lähdevesi
Eikö hanavesi kelpaa vai ostatko kaupasta lähdevettä?
kaupan maito käsitellään niin ettei se kasvata luustoa, vaan päinvastoin heikentää sitä!
Vierailija wrote:
Vettä ollut aina.
Vielä satavuotta sitten oli paljonkin pientiloja ja maitoa juotiin päivittäin ja lisäksi söivät ruisleipää. Nyt he kaikki on kuolleet. Ovat todella vaarallisia.
Vierailija wrote:
Mä en oo ikinä ymmärtänyt piimää ruokajuomana. Sehän on kuin juotavaa jogurttia.
Piimä on osa aamupalaa ja välipaloja. Maitoa ei juomalla juoda, koska vesi riittää oikein hyvin.
Ihmisen luusto uusituu koko eliniän ja siksi kalsiumia tarvitaan ja erityisen tärkeää se on lapsille, nuorille ja yli 35v. Luusto on vahvimmillaan n. 25-30v iässä, joka jälkeen se lähtee rajusti heikkenemään, ellei luustoa huolla. Luukudos on elävää kudosta, joka uusiutuu jatkuvasti luun hajoamisen ja luun muodostumisen vuorotellessa.
Vierailija wrote:
Kalsiumin puute näkyy hammaskiilteen kehityshäiriöitä ja hampaat jäävät heikommiksi.
Meillä on aina juotu vettä ruokajuomana. Kalsiumin riittävästä saannista olen tosi tarkka ja sitä saadaan juustosta, jogurtista, rahkasta, raejuustosta, siemenistä, kalasta, tofusta, marjoista jne. Meillä lapset ovat koululaisia ja usein aloittavat aamunsa mukillisella kaakaota (jossa 2dl maitoa ja kaakaojauhetta vain nimeksi) Ja mies lorauttaa kahviinsa reilusti maitoa. Maitoa meillä siis käytetään, mutta ei koskaan ruokajuomana.
Maitomaissa on eniten osteoporoosia eli luukatoa. Japanissa se on lähes tuntematon tauti. Suomessakin huomattiin, että maito estää kalsiumin imeytymisen ravinnosta. Siksi siihen ruvettiin lisäämään d-vitamiinia.
Koko perhe juo rasvaista ab-piimää ruualla. Lapsi van lakkasi juomasta maitoa joskus 3v, sama miehellä: lopetti jo lapsena. Mä saatan juoda toisinaan maitoa jos piimä vähissä, lähinnä maitoa kuluu kahviin ja uunipuuroihin.
Piimä sisältää hyviä bakteereita ja on ruoansulatukselle hellävaraista.