On tämä työnhaku nykyään erikoista
Hain erästä työpaikkaa johon haettiin vakituista, kokoaikaista työntekijää. Pääsin haastatteluun ja luvattiin ilmoittaa jo viime viikolla kuka paikan saa. Kyselin perään tällä viikolla ja pahoiteltiin, että heillä on venynyt päätöksen teko. Eilen minulle tuli työpaikalta viesti pääsenkö sijaistamaan heille tulevalla viikolla. Vastasin, että päivät eivät sovi ja samalla kysyin joko he päättivät kuka vakipaikan saa. Minulle vastattiin, että jos tulisin tekemään muutaman päivän sijaisuuden niin voisimme samalla keskustella työllistymisestäni. Haluavatko he vielä jonkun näytön työnteosta? Koulutus löytyy, ei ole tällaista tullut vastaan ennen.
Kommentit (52)
Vierailija wrote:
Anna kun arvaan. Kyseessä on sote-alan työpaikka.
Tätäkö on sote-alan työvoimapula??
Joku kysyi, että tätäkö on Sote alan työvoimapula. Ilmeisesti... Itse olen ollut työttömänä elokuusta saakka. Ainoa mitä olen onnistunut saamaan niin 0 sopimukset
Tuo on alhaista kiristämistä, sijaista haluavat. Kokeilevat jos homma hoituu sijaistamalla, ei aikomustakaan palkata täysaikaisesti.
Yksi asia on aika varma. Jos kieltäydyt sijaisuudesta et saa vakipaikkaa jos sellainen sattuu olemaan tarjolla.
Haluavat käyttää hyväksi ja teettävät toivon voimalla sulla töitä, sitten dumppaavat sut kun märän rätin. Perusmeininkiä nykyaikana sekä töissä että yksityiselämässä
Koeaikahan on tällaista kokeilua varten. Kai maksavat edes palkkaa?
Vierailija wrote:
Haluavat varmistaa että.olet oikeasti sopiva ja/tai aidosti kiinnostunut, ettei heidän tarvitse rekrytä heti uutta jos ei natsaakaan puolin tai toisin.
Sitä varten on koeaika.
Vierailija wrote:
En menisi. Tuo on täyttä paskaa. Vakituista työtähän sinä haet etkä pätkää.
Luulen kanssa että työ on täyttä pazkaa. Ja yrittävät kaikin keinoin saada edes jonkun siihen. Joka sitten kilttinä jatkaa sijaisena.
Outo rekrytointi niin muutkin asiat siellä pielessä.
Halushan about vuosi sitten joku pistää tohtoritason henkilön tekemään huipputason hommia vuodeksi palkatta "harjoitteluun" ja selitti että mahtava ponnahduslauta työelämään. Hyväksikäyttö ei tästä maailmasta lopu, pahenee vaan koko ajan. Onneksi suomalaiset rakastaa sitä niin paljon, että haluavat äänestää sitä edistävät ihmiset valtaan.
Tää on vähän kun ekalla deitille tyyppi vetää sua täysillä nassuun nyrkillä ja kyselet, että onkohan tää hyvää parisuhdematskuu, jos mä nyt kuitenkin olisin vaikka vuoden sen kanssa, ehkä asiat muuttuu.
EI muutu. Massive red flag. Älä nyt missään nimessä suostu niitten pelleksi. Tai sitten pyydät tuplat palkkana vähintään pätkästä.
Vierailija wrote:
Joku kysyi, että tätäkö on Sote alan työvoimapula. Ilmeisesti... Itse olen ollut työttömänä elokuusta saakka. Ainoa mitä olen onnistunut saamaan niin 0 sopimukset
Just näin. Ja sitten mangutaan vuokra-hoitajista.
Vierailija wrote:
80-luvulla töitä sai kysymällä.
Se oli hyvää aikaa.
Mua välillä hävettää, kun teen 0 sopimus työtä hoitajana ja sitten aina udellaan, onko vakipaikka
No tavallaan, voisihan sitä mennä kokeilemaan. Siinä näkee puolin ja toisin olisiko tuo sinua varten
Vierailija wrote:
Koittavat pyörittää sijaisilla vakituisen sijaan?
Tai sit niillä on joku työssäolevan kaveri joka ehkä palkataan jos se vaan saa päätettyä haluaako se paikan vai ei ja nyt pidetään muita hakijoita varalla siltä varalta ettei se haluakaan tai saa paremman paikan muualta? Mutta koska se jonka päätöstä odotellaan ei voi aloittaa ja joku tarvittaisi duuniin niin sitten haetaan sijaisia odotusajalle.
Suomessa aika monikin firma vedättää eri tavoin duunareitaan kun duunareilla ei ole juurikaan vaihtoehtoja eli siedetään tyhmempiäkin työolosuhteita. Siihen tää vuosikymmenten tarkoituksella ylläpidetty suurtyöttömyys on johtanut.
Eikä homma sillä parane että vasurit karkoittaa firmoja ulkomaille minkä kerkiää, pitää huolen että jokainen täysjärkinen yrittäjä myy firmansa ulkomaiselle suuryritykselle jos vaan tarjous tulee ja ay-liike estää kaikki muutokset kotimaassa pitäen omalta osaltaan huolen siitä ettei paikkoja ole.
Kuten sanottua, "duunarin asialla" oleva vasemmisto-ay:mme ei ole todellakaan ajamassa duunarin etua kun tuloksia katsotaan.
Tarve on selkeästi, mutta eivät ole syystä x valinneet vielä ketään ja nyt pyöritetään sijaisilla.
Tämä ei ole rehellistä peliä työnantajalta. Jos tarjottaan vakituista paikkaa, niin se ei ole mitään sijaisuus. Jotenkin hyväksikäytön maku on läsnä. Tuskin sa itse haluaisit työskentella inhmisten kanssa, kenen sanaan ei voi luottaa. Voi olla että on edellisille työntekijöillekin valehdellut, että he ovat poistunut ja nyt haetaan uutta työntekijää. Ei kuulosta rehelliseltä. Puolusta itseä ja sanoo, että puhe oli alunperin vakituisesta työpaikasta. Yleensä, jos heti kättelyssä ilmenee ongelmia, niitä on jatkossa lisää luvassa. Ma itse kyllä jättäisin tämän kieron paikan ja kokelesin jotain muuta vaihtoehtoa. Kysessä on sinun elämänlaatu, tulevaisuus. Näyttä siltä, että tämä työpaikka ei vastaa sinun käsitykseen moraalista ja oikeudenmukaisuudesta ja luottettavuudesta. Niitä arvoja siellä paikassa vaan ei tunnu olevan. Ma edes ei menis itsensä sinne nöytyttämään, koska tuntuu vähä siltä, että tehdään pila joidekin kustannuksella. Etsi uusi paikka.