Säästövinkit 2024
-netflix yms. palvelut pois
-eroa kirkosta
-jätä ostamatta hampurilaisateria noin 25x /vuosi tai muuten vähennät herkuttelun määrää
Säästöä noin 1200 e /vuosi.
Mitä muita 'vähennyksiä' ehdotat?
Kommentit (267)
Huulet rohtuneet? Sekoita rypsiöljyä hienoon sokeriin ja kuori. Puhtailla välineillä tehty seos säilyy jääkaapissa viikon jos se tehdään lasiastiaan, joka on kiehautettu 5 minuuttia kuumassa vedessä ja annettu kuivua. Samalla seoksella voi myös kuoria käsiä jos niihin tarttuu maalia tai liimaa.
Maalarin kuorinta syntyy hienon sokerin ja ruokaöljyn sekoituksesta. Turvallisuussyistä se kannattaa laittaa muoviseen astiaan, jonka kansi menee kunnolla kiinni.
Rahat lopussa eikä ole deodoranttia? Osta ruokasoodaa ja käytä sitä kuten talkkia kainaloihin. Voidemaisen deodorantin saa kun sekoittaa puhtain välinein puhtaaseen astiaan purkillisen ruokasoodaa 2 rkl sulatettua kookosrasvaa. Jos haluaa vielä kiinnittää voidemaisen deodorantin, voi käyttää perunajauhoja talkin sijasta ja taputella suurella puuterivipalla perunajauhoa kainaloihin.
Ei varaa hoitavampaan hiustenhoitoaineeseen latvoille? Sekoita 1-2 rkl ruokaöljyä 1,5 desiin tavallista hiustenhoitoainetta ja nauti luksuksesta.
Liki rasvoittumaton tukka mutta hiestä kutisemaan ja hilseilemään alkava päänahka? Jos et käytä hiustenmuitoilutuotteita niin pese Lacto Line-pesuliuoksella.
Jarrusukkien jarrut eivät pidä, koska pestessä on tarttunut kuituja jarruihin? Leikkaa tyhjentyneestä pahvipakkauksesta suunnilleen sopivankokoinen mallit sukkien sisään laitettavaksi. Sitten laita Eri Keeperiä jarrukohtiin ohuelti ja jätä vuorokaudeksi kuivumaan.
-muuta halvempaan kämppään. Kilpailuta sähkö, vakuutukset ja netti
-luovu autosta
-käyttöön halpistuotteet, koskien aivan kaikkea ruuasta pesuaineisiin.
-unohda kampaajalla käynnit. Anna hiusten kasvaa, värjää niitä itse/älä värjää ollenkaan ja pidä niitä nutturalla (menee hapsotus piiloon). Hoida kyntesi ja ihosi itse, poistata siis kaikki kallista huoltoa vaativat karvat ja kynnet.
-ota eväät töihin. Edellispäivän ruokaa sekä myös puuroa välillä. Tarjoushedelmiä, pari leipää. Jos opiskelet niin vedä koulussa ruokaa niin paljon kuin jaksat.
-punalaputettu/hävikkiruoka kunniaan. Ostan itse kaupasta punalaputettujen lisäksi esim. parin euron leipäsäkkejä aina kun niitä siellä on ja laitan pakastimeen (leipominen itse ei aina ole kannattavaa) Kuukauden leivät 2 eurolla, ei hölmömpää.
-lopeta kalliit harrastukset sekä suoratoistot ja lehdet. Liikkua voi ilmaiseksikin ja kirjastoon kannattaa tutustua.
-älä käy baareissa/kahviloissa/mäkkäreissä ollenkaan. Syö ja juo kotona. Ei teatteria, ei elokuvissa käyntejä.
-älä matkusta ollenkaan. Älä mene kylpylöihin, risteilyille tai muille maksullisille reissuille. Pysy kotikaupungissa ja tee siellä mahdollisuuksien mukaan jotain.
-hankinnat käytettyinä ja ainoastaan jos on pakko, esim. läppäri tai sänky. Käytä myös vanhat vaatteesi loppuun ennen uusista haaveilua.
-myy/vaihda tavaroitasi.
-tyydy kehnompaan laatuun kaikessa arjessasi. On pakko mikäli meinaa säästää rahassa. Totuttele kylmästi esim kehnomman makuiseen ruokaan. Oivariini on vaihtunut ajat sitten Extraan, koska on pakko.
-pummaa vanhemmilta tai sukulaisilta välillä. Käy porukoilla (jos vielä ovat elossa) syömässä, ilahtuvat kyläilystäsi. Lahjatoiveena jouluisin/synttäreiksi aina joku hyödyllinen tavara tai rahaa jos kysyvät mitä haluaisit.
-hanki s-kortti ja keskitä ostokset s-ryhmään. Saat kerran vuodessa ylijäämän palautusta riippuen ostoistasi, bonarit toki myös joka kk. Toimii näin sinkullakin ihan ok, paremmin kuin plussat.
-veivaa veroprosenttisi hiukan korkeammaksi kuin tarvitsee, saat kerran vuodessa muutaman satasen hankintoihin. Myös lomarahat kesällä jeesaa jos on ostettavaa.
-jos on lainoja, yritä kilpailuttaa ne tai hankkia järjestelylaina.Vaihda pankkia jos löydät halvemman. S-pankissa ei esim, ole kuukausimaksuja ollenkaan.
Elän itse nykyään näin, pakon edessä. Elämä on tylsää, ilotonta, ankeaa ja valotonta mutta olen elossa vielä. Toisinaan yksi ylimääräinen lasku voi sekoittaa koko kuukauden kassan. Mitään ei ole varaa harrastaa ja Areena kotisohvalta käsin on tullut tutuksi. Itseään ei ole varaa hemmotella. Vielä menee muutama vuosi näin, sitten helpottaa. Onnea säästökuurillesi!
Vuoden 2024 säästöt oli yli 10.000€, loppuvuonna oli töitä enemmän kuin piti joten tavoite saavutettu. Tänä vuonna jatkuu samaan malliin.
Ethän heitä käytettyjä kahvinporoja kompostiroskiin? Laita ne isolle lautaselle kuivumaan ja uusiokäytä ne ihanana vartalonkuorinta-aineena. Sekoita desi kuivia kahvinporoja puoleen desiin perusvoidetta tai nestesaippuaa per käyttökerta. Älä sekoita isompaa satsia, koska silloin bakteerit alkavat elämään kuorinta-aineessa ja aine menee pilalle. Kahvinporoissahan ei ole mitään säilöntäaineita.
Itse kuorin muun vartalon perusvoiteen ja kahvinporojen sekoituksella vartaloni. Jalkapohjiin teen sekoituksen johon laitan hienoa sokeria 1 rkl, kahvinporoja 1 rkl ja nestesaippuaa 1,5 rkl. Etenkin kantapäät kannattaa kuoria sekä vielä kosteuttaa perusvoiteella pesun jälkeen, koska kuivat kantapäät repivät sukkahousut rikki ja se tulee kalliiksi.
Itse ostan kotimaista, hajustamatonta nestesaippuaa ja täytän sillä kotini saippua-automaatit. Sen sekoittaminen kahvinporoihin ei aiheuta hajujen kakofoniaa. Minä piristyn kahvinporokuorinnassa eli ilmeisesti kahvin piristävä vaikutus ei perustu pelkkään kofeiiniin?