Säästövinkit 2024
-netflix yms. palvelut pois
-eroa kirkosta
-jätä ostamatta hampurilaisateria noin 25x /vuosi tai muuten vähennät herkuttelun määrää
Säästöä noin 1200 e /vuosi.
Mitä muita 'vähennyksiä' ehdotat?
Kommentit (267)
Minä pistän vajaat 2000€ säästöön rahastoihin kuukaudessa. Minusta tuo on paras säästövinkki mitä olla ja voi. Vuoden jälkeen olen säästänyt melkein 24 000€.
Heräsin vuonna 2006 siihen kun tuli edellisen vuoden veroehdotus että olin maksanut vuonna 2005 450€ kirkollisveroa enkä ollut käynyt kertaakaan kirkossa. Erosin siitä hetkestä tuosta kaupallisesta yhteisöstä.
Tietysti tuloni ovat nousseet tuosta hetkestä mutta jos laskee että olisin maksanut keskimäärin 500€/vuosi kirkollisveroja vuodesta 2007 lähtien niin sehän tekee tähän mennessä jota kuinkin 8500€.
Miettikää jos saisitte yht äkkiä 8500€ mätkyt kirkollisverosta niin hieman harmittaisi.
Eli siinä yksi hyvä säästövinkki. Lopettakaa kirkollisveron maksu.
Rahastoihin laita myös ja sitten jonain päivänä siihen ei ole niin kauhean pitkä aika niin muutan ulkomaille lasteni luokse.
Hyvä säästövinkki, rupesin varkaaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät voi käyttää hajustettuja meikkejä. Hajusteettomat meikit maksavat paljon enemmän kuin hajustetut meikit.
Meikkifirmojen idioottimaisuuksia. Dermatologit ja allergologit varoittavat hajustetusta kosmetiikasta kasvoilla, koska ne aiheuttavat herkästi allergioita. Punoittavaa meikkivoidetta tarvivat miehetkin peittääkseen couperosan. Vain Clinique (kallis merkki) myy sitä neutraalissa pakkauksessa kaikille ilman hajusteita. Miehet eivät halua kasvoilleen naisten hajuveden hajuista voidetta.
Käytän Essencen vihreää peitepuikkoa. Sillä saa punaisuutta piiloon, eikä tuoksu. Maksoi pari euroa.
Meillä on pörssisähkö ja minä tykkään saunomisesta mutta aina kalliin sähkön aikana eii raaski lämmittää saunaa. Naapurilla on määräaikainen sopimus ja olemme ottaneet käytännöksi että käyn naapurin rouvan kanssa heillä saunomassa kun pörssisähkö on kallista. Samoin saunomme hänen kanssaan meillä kun pörssisähkö on halpaa. Vaimo ei ole innostunut tästä mutta hyväksyy sen säästäsyistä. Naapurin mies on paljon reissutöissä joten ei kai häntä haittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vakuutukset pois, ihan turhia.
Kahvi pois, turhaa.
Liha pois, soijarouhe tilalle.
Tapaturmavakuutus on varmaan se josta pitää seuraavaksi luopua.
Kannattaa miettiä, miten riskialtis on. Luovuin kotivakuutuksesta. Kerran 20 v. aikana on sattunut vesivahinko. Sen korvaus rajoittui 500 euroon, kun meni taloyhtiön vakuutuksesta. Nopeasti laskettuna olen säästänyt 30 000e yli 20v. aikana.
Kyllä se voi olla joku muukin kuin itse, joka aiheuttaa vahingon. Minkäs teette jos naapurinne on asennuttanut kosteusvahingon aiheuttaneen lämpöpumpun, jota käyttää myös kesällä huoneen/huoneiden viilennykseen ja vedet kulkevat pitkin rakenteita kotinne rakenteisiin? Tai jos täynnä marjoja oleva pakastimenne tekeekin
Haen naapurin vastuuvakuutuksesta korvausta tai stten oikeusteitsi. Saattaa jäädä musta pekka käteen, jos on elämäntapatyötön, mutta otan tietoisen riskin. Säästyneellä 30k€ vakuutusmaksulla pystyy suorittamaan laajan remontin.
Marjoista ei saa korvausta, mutta rikkoutuneesta pakastimesta saa korvauksen ikävähennyksellä. Käytännössä 5 v. jälkeen omavastuu ylittää saatavan korvauksen.
Kilpailuta sähkösopimus joka vuosi.
kännykkäsopimus vuodeksi pyydä tarjous monelta. Samoin netti.
maksukanavat kiinni, käyttä ip kanavia.
lainaa kirjat. Käytä pyörää tai sähköpyörää, myy auto. Matkaile pyörällä ja tutustu lähistöihin. Käy ilmaisnäytöksissä. Luennoilla. Käy kierrätyskeskuksissa kävelyllä välillä, tee löytöjä. Kerää marjoja, sieniä, pulloja. Lainaa dvd Blue-rayt. Osta 1 e kpl niitä kierrätyksestä.
liiku kävelemällä. Kuntosali vuosikortilla kannattaa, käy 4x vko. Leivo. Lue kirjoja. Käytä eläkeläisalennukset. Älä osta vaatteita.
pelaa golfia, mailoja käytettynä, rangella 4 e ämpäri. Pelaa jokamies par3 kentillä.
paljon muutakin. Jos työt loppuu, ajattelu alkaa. Tsemppiä
Kilpailutin puhelinliittymän jokunen viikko sitten, yli 3€/kk halpeni, 22,99€.
Väliaikatarkistus, tilin saldo on vuoden alkuun verrattuna noin 6000€ plussalla ja 2000€ on mennyt sijoituksiin (ne oli plussalla myös kun viimeksi tarkistin). 2kk vielä aikaa, kymppitonniin ei ehkä pääse mutta lähelle menee.
Näitä tässäkin ketjussa olevia pieniä juttuja tehtynä. Veronpalautukset oli hyvät mutta toisaalta oli pari yllättävää isompaa menoakin. Ulkona on syöty sadoilla euroilla per lärvi (paremmissa paikoissa) vuoden aikana mutta siitä ei haluta säästää kun ei ole pakko.
Mites muilla?
Hirveesti säästövinkkejä ja säästäjiä mutta eikö kukaan laske tuliko oikeasti säästettyä vai katosko se raha huomaamatta johonkin muuhun?
Vierailija kirjoitti:
Hirveesti säästövinkkejä ja säästäjiä mutta eikö kukaan laske tuliko oikeasti säästettyä vai katosko se raha huomaamatta johonkin muuhun?
Minä ainakin olen käyttänyt rahaa ihan tarpeellisiin juttuihin. Teddyvuorisiin kumppareihin kun ne ovat olleet tarjouksessa jne.
Itselläni on mennyt syömiset ihan höpöksi kun työ vaihtui kevyestä päivätyöstä raskaaseen vuorotyöhön. Omat eväät ilman mahdollisuutta poiketa kauppaan tai ravintolaan vaihtui samalla pitkin päivää saatavilla oleviin rajattomiin vaihtoehtoihin. Toki energiaa kuluu enemmän, mutta kyllä se kalliiksi tulee syödä paistopisteeltä tai lounaskahviosta haettuja salaatteja, patonkeja, pizzoja, pullia, keksejä. Ryhtiliike tarvitaan...
Vierailija kirjoitti:
Tulot ovat niin pienet, ettei se säästettyä raha niin sanotusti katoa huomaamatta mihinkään. Sillä olen ostanut itselleni kunnon kotivaran. Päivitin myös ensiapulaukkuni (suuren) sillä. Minua ei haittaa säästää rahojani, jos voin käyttää ne elämistä turvaavan tarkoitukseen.
Jos ei ole varaa ostaa tekonahkaisten autonpenkkien huoltovoidetta, ettei tekonahan pinta ala hilseillä, voi käyttää kotoa löytyvää rypsiöljyä tai kookosrasvaa. Hilseilyä johtuu siitä, että tekonahan pinta kuivuu. Siksi sitä on hyvä hoitaa todella pienellä tipalla öljyä tai rasvaa ja hangata oikein kunnolla se tippa tuotteeseen sekä ripustaa roikkumaan pariksi päiväksi roikkumaan niin, ettei koske seinää jne.
Minulla on aikoinaan jostain oveen ostettu pyykinkuivatusteline, johon voin ripustaa tekonahkatuotteet kuivumaan. En muista, mistä ostin sen. Niin sanotussa virallisessa ohjeessa neuvottiin hankaamaan öljy flanellikankaalla. Jos kotona ei ole flanellia niin sitten varmaan jollain muulla kankaalla, joka ei naarmuta vaatetta tai asustetta.
Kannattaa vaihtaa kaupan kuplavesi hanaveteen ja pitää omaa pulloa mukana. Monissa kuplavesissä on sitruunahappoa, joka lihottaa hammaskiilteen pois. Se tietää ikävää vihlontaa ja hampaan reikiintymistä.
Kun hammas reikiintyy yhden kerran, se on alttiimpi tekemään niin myös jatkossa. Jos ajatus hanavedestä yököttää, käykää katsomassa yksityishammaslääkäreiden hinnastoa. Kunnallinen maksaa saman verran, mutta maksua kompensoidaan verojen avulla.
Sitruunahappoa on yllättävissäkin tuotteissa. Itse bongasin sitä hedelmämix-ksylitolipurukumista! Sitruunahappoa voi mieluiten käyttää oman pesukoneensa huoltopesuun kerran kuukaudessa. Itse laitan sitruunahappoa esipesuun ja tavallista pyykkipulveria toiseen pesuun. Oma pyykkikoneeni on pysynyt ehjänä jo 10 vuotta, koska otan tosissani pyykkikoneen huolto- ja puhdistusohjeet rummun kumitiivisteiden alusen kuivaamista myöten. Jätän aina pesuainelokeron sekä koneen luukun auki, etteivät ne pääse homehtumaan sillä välillä kun en pese pyykkiä.
Rikkinäisiä sukkahousuja ei kannata heittää menemään. Ne sitovat itseensä pölyä ja toimivat uudelleenpestävonä pölyliinoina näytöille jne. Sukkahousuista voi myös leikata sääriosan ja kieputtaa sen donitsiksi. Siten saa edullisen nutturadonitsin, jonka luontainen sähköisyys vetää hiuksia puoleensa.
Sukkahousut voi pilata käyttämällä huuhteluainetta. Siksi ihan väkiviinietikka on myös sukkahousuihin paras huuhteluaine. Sukkahousujenkäyttäjä säästää rahaa kun käyttää puuvillahanskoja pukiessaan ja riisuessaan sukkahousujaan. Siten välttää karheista käsistä ja kynsinauhatikuista sekä sormuksista johtuvat silmäpaot.