Säästövinkit 2024
-netflix yms. palvelut pois
-eroa kirkosta
-jätä ostamatta hampurilaisateria noin 25x /vuosi tai muuten vähennät herkuttelun määrää
Säästöä noin 1200 e /vuosi.
Mitä muita 'vähennyksiä' ehdotat?
Kommentit (267)
Käy vaatekaappisi läpi tarkkaan! Monia vanhoja vaatteita voit käyttää edelleen, mikäli painosi on pysynyt samana. Vie ompelijalle muodistettavaksi, jos et itse omista konetta. Käy myös huivikasat ja korulippaat läpi. Niillä saat uutta ilmettä asuihisi.
Vierailija kirjoitti:
Käy vaatekaappisi läpi tarkkaan! Monia vanhoja vaatteita voit käyttää edelleen, mikäli painosi on pysynyt samana. Vie ompelijalle muodistettavaksi, jos et itse omista konetta. Käy myös huivikasat ja korulippaat läpi. Niillä saat uutta ilmettä asuihisi.
Huiveilla ja koruilla siis!
Hyödynnä viihteessä ilmaistarjonta, Yle Areena, kaupallisten kanavien ilmaisosiot, kirjastopalvelut. Voit myös ottaa Netflixin tai muun palvelun yhdeksi yksittäiseksi kuukaudeksi, ei ole mikään pakko pitää sitä koko aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyödynnä viihteessä ilmaistarjonta, Yle Areena, kaupallisten kanavien ilmaisosiot, kirjastopalvelut. Voit myös ottaa Netflixin tai muun palvelun yhdeksi yksittäiseksi kuukaudeksi, ei ole mikään pakko pitää sitä koko aikaa.
Yle Areenahan ei ole ilmainen vaan siitä jokainen joutuu maksamaan. Kannattaa siis käyttää niitä ostamiaan palveluja..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luovu autosta, netistä, lehtitilauksista.
Ei kaikki voi luopua autosta vaan sitä tarvitsee ihan siihen, että pääsee töihin. Ei joka paikassa ole sellaista julkista liikennettä, että sen varassa voisi olla.
Itse opiskelen töiden ohessa AMK:ssa ja koulu on lähes 100km:n päässä eikä sinne pääse julkisilla. Lisäksi joudun osan palkattomista harjoitteluista tekemään tuolla paikkakunnalla tai oman paikkakunnan lähikunnissa koska ei ole omalla paikkakunnalla sopivia työharjoittelupaikkoja. Mistään en saa matkakorvauksia, että kyllä tulee hintoihinsa työharjoittelut.
Sh-opiskelija
Pitäisi tajuta ilman että joku netissä kertoo,mutta olisiko aika muuttaa palvelujen ääreen ? 100km koulumatka, haloo !?
Tämä on ihan vanha vinkki mutta itse havahduin siihen kunnolla vasta nyt.
Keitä ma aamuna ison kattilallisen puuroa aamupalaksi ja teen illalla siitä lopusta läjän rieskoja. Eli lisään sinne jauhoja, kermaviiliä/jugurttia/piimää/mitä lie ja leivinjauhoja. Taputtelen niistä pellille lätysköjä rieskoja ja syön niitä loppuviikon aamupalalla ja iltapala leipänä.
Ei tarvitse ostaa enää leipää. Plus nuo ovat helpompi ja nopeampi tehdä kuin sämpylät.
Kyllä on ankeaa. Kuitenkin töissä saa raataa ja edes netflixiä ei voisi enää käyttää. Takaisin 50 luvulle vai?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on ankeaa. Kuitenkin töissä saa raataa ja edes netflixiä ei voisi enää käyttää. Takaisin 50 luvulle vai?
Kyllä vain! Alivuokralaisasunnot ja hätäaputyöt takaisin, ei työttömille ilmaista rahaa, pari vaatekertaa ja parit jalkineet. Terveydenhuolto maksulliseksi ja naiset takaisin hellan ja nyrkin väliin. Kyllä se siitä taas suttaantuu! 😁😁😁
Kirkosta on erottu vuosia sitten, ensi vuonna maksaisin kirkollisveroa yli 300€ jos kuuluisin kirkkoon.
Sokerisista herkuista on tarkoitus säästää vielä 20€ verrattuna vuoteen -23 (170€ verrattuna vuoteen -22). Laihtuminen hoituu samalla. Terveys kiittää.
Alkoholia ei paljon kulu mutta ehkä siitäkin voi silti 20€ nipistää.
Vaihdan tuotteita halvempiin vastaaviin, säästö näyttää olevan 10-15€ per tuote vuodessa, kartoitus vielä vaiheessa, mutta tähän mennessä vaihtoon menevillä jo yli satasen säästö, lisää tulee.
Teen lisätunteja aina kun tarjotaan. Ehkä myyn vähän marjoja.
Kerään paljon marjoja, sieniä ja joitakin kasveja niinkuin tähänkin asti. Onkimista pitäisi lisätä.
Leivän leipomista itse leivinuunissa on jo lisätty.
Ajoitan sähkönkulutuksen halpoihin tunteihin/päiviin.
Säästyneet rahat enimmäkseen sijoitan ja osan käytän pakollisiin isompiin hankintoihin ja silloin tällöin johonkin kivaan, reissuun tai hyvään ravintolaan.
Älä osta vaatteita 2024. Paitsi jos on oikeasti ihan pakko kun vanhat on rikki. Siis ei muodin, kauden, vaihtelun tms. vuoksi ostoja! Jos on pakko ostaa, katso UFFin euron päiviltä.
Lomaile kesällä kotona tai korkeintaan jokin halpa lyhyt matka lähialueelle.
Älä käy baareissa ollenkaan.
Vähennä tai lopeta kahviloissa käynnit.
Osta Lidlistä tai Prismasta elintarvikkeet.
Jos sinulla on kotona netti, vaihda puhelinliittymä prepaid-malliseksi jossa ei ole kk-maksuja eikä nettipakettia. Käytä julkisia wifi-verkkoja jos saatavilla. Toisaalta jos sinulla on puhelimessa nettipaketti, irtisano kiinteä laajakaista kotona.
Tällä voi säästää noin 250-350€/v.
Luovu autosta jos se on mahdollista.
Luovu julkisen liikenteen lipusta ja kävele/pyöräile sen sijaan jos mahdollista.
Selaile mainoksia ja osta tarjouksista. Käytä etukuponkeja yms. diilejä. Osta kuitenkin vain tarpeeseen.
Syö ilmaista ruokaa silloin kun on saatavilla. Toisinaan toreilla ja kauppojen pihoissa on soppatykkejä. Hyödynnä kauppojen ilmaiset kakkukahvitarjoilut.
Osallistu työpaikan illanviettoon jos siellä on ruokatarjoilu.
Syö töissä omia eväitä, älä maksa kalliista työpaikkaruokailusta.
Optimoi verotus siten että laitat liian alhaisen veroprosentin. Samalla teet joka kuukausi määräaikaistalletuksen johon laitat liikaa saamasi palkan. Kun mätkyt tulee joskus 1,5v kuluttua, maksat ne noilla talletuksilla. Kertyneet korot laitat omaan taskuun.
Muuta halvempaan asuntoon tai halvempaan kuntaan. Kunnallisveroprosenteissa on isoja eroja.
Olen aika monta näistä ottanut omaan käyttöön..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luovu autosta, netistä, lehtitilauksista.
Ei kaikki voi luopua autosta vaan sitä tarvitsee ihan siihen, että pääsee töihin. Ei joka paikassa ole sellaista julkista liikennettä, että sen varassa voisi olla.
Itse opiskelen töiden ohessa AMK:ssa ja koulu on lähes 100km:n päässä eikä sinne pääse julkisilla. Lisäksi joudun osan palkattomista harjoitteluista tekemään tuolla paikkakunnalla tai oman paikkakunnan lähikunnissa koska ei ole omalla paikkakunnalla sopivia työharjoittelupaikkoja. Mistään en saa matkakorvauksia, että kyllä tulee hintoihinsa työharjoittelut.
Sh-opiskelija
Pitäisi tajuta ilman että joku netissä kertoo,mutta olisiko aika muuttaa palvelujen ääreen ? 100km koulumatka, haloo !?
Miksi mä tilapäisen elämäntilanteen vuoksi muuttaisin pois omistamastani omakotitalosta paikkakunnalta jossa haluan asua ja jossa aion jatkossakin asua ja työllistyä sairaanhoitajana? Tai jossakin lähikunnassa työllistyä. Mitä on ne palvelut mitä mä tarvitsisin täällä kotipaikkakunnalla kun olen tähänkin asti pärjännyt täällä? Koulua ei todellakaan ole joka arkipäivä vaan opiskelen monimuotona. Lisäksi mulla on vakituinen työpaikka lähihoitajana täällä kotipaikkakunnalla.
Että haloo vain itsellesi.
Sh-opiskelija
Joku muisti eväät. Älytön säästö jos syö omia kotiruokaeväitä versus valmissalaatteja, -patonkeja, paistopisteeltä, eineksiä... puhumattakaan lounasravintoloista. Säästö on satoja euroja, jopa tonneja ravintolasyöntiin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Joku muisti eväät. Älytön säästö jos syö omia kotiruokaeväitä versus valmissalaatteja, -patonkeja, paistopisteeltä, eineksiä... puhumattakaan lounasravintoloista. Säästö on satoja euroja, jopa tonneja ravintolasyöntiin verrattuna.
Näin on. Minulla meni aiemmin joka kuukausi noin 150€ +- 20€ työpaikkalounaisiin, viimeiset puoli vuotta olen vienyt omat eväät töihin. Maksaa varmaan noin 50€/kk. Eli kyllä tuosta vuodessa tonni säästyy hyvinkin. Ne meidän työpaikan pöperöt ei edes ole mitään erityisen herkullisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Minulla meni aiemmin joka kuukausi noin 150€ +- 20€ työpaikkalounaisiin, viimeiset puoli vuotta olen vienyt omat eväät töihin. Maksaa varmaan noin 50€/kk. Eli kyllä tuosta vuodessa tonni säästyy hyvinkin. Ne meidän työpaikan pöperöt ei edes ole mitään erityisen herkullisia.
Rakastan hyvää lounabuffaa, mutta joka työpäivä käytynä 11€ buffa maksaisi pitkästi yli 2000€ vuodessa ja enää ei noin halpaa taida edes olla. Kevyttä työtä tekevänä pärjään hyvin alle euron eväillä.
ei kannata keskittyä säästämiseen vaan tulojen kasvattamiseen. Säästää ei voi määräänsä enempää, mutta tuloja voi kasvattaa äärettömästi.
Vierailija kirjoitti:
ei kannata keskittyä säästämiseen vaan tulojen kasvattamiseen. Säästää ei voi määräänsä enempää, mutta tuloja voi kasvattaa äärettömästi.
Molempia voi tehdä yhtäaikaa. Säästyneet rahat poikimaan lisää rahaa.
Teen lisätunteja töissä ja myyn esim marjoja. Olen tehnyt joskus pikku keikkatöitäkin.
Säästöt teen juuri esim karkista ja turhista ruuista. En osta turhaa tavaraa. Evääni ovat herkulliset vaikka ovat lounasravintolaa halvemmat. En säästä tärkeistä asioista kuten ravintolaillallisista pitkän kaavan mukaan tai lasten harrastuksista.
Taidan opettaa koiran keräämään pulloja, näin kerran kun tyttö päästi koiran käymään ojassa ja kohta koira toi iloisena tölkin tytölle. Ehkä se tienasi ruokarahojaan.
Joko on säästösuunnitelmat valmiina?
-Laske veroprosentti tarkkaan
-Kilpailuta vakuutukset ja liittymät <- puhelinliittymän vaihdossakin usein (aina?) vanha operaattori laskee kuukausimaksuja ja tarjoaa mm lahjakortteja jos ei heti ekaan pysy asiakkaana tarjoukseen tartu
-Jos mahdollista, keskitä ostokset esim S-Ryhmälle (bonukset) ja ilta-ale aikaan. Jos ei pysty, tee hieman suunnittelua ostoksiin. Jos esim tänään teit ruoaksi jotain, mistä jää vaikkapa juustoraastetta, mieti mitä syöt huomenna mihin sen jämän voit käyttää. Ei hävikkiä.. osta vain tarpeeseen.
-Jos rahallisesti mahdollista, osta nyt jo ensi vuoden joululahjat. Lahjapakkaukset ovat -50% kuten namitkin. Päiväyksiä usein löytyy ensi vuoden loppuun saakka tai jopa 2025 vuodelle. Säästät lahjakustannuksissa 50-70%. Toki voi myös miettiä, onko jokaiselle pakko jouluksi lahjoja antaa.. synttärilahjoiksikin kelpaavia lahjapakkauksia saa nyt halvalla!
-Mieti voitko tehdä jotain sellaista, mistä saisit hieman lisätuloa? Onko kaveri joka kaipailis 1-4*/kk kotisiivousta jonka voisit tehdä? Oletko kätevä käsistäsi ja voisit askarrella kausituotteita myytäväksi?
-Käy tavarat läpi ja ota kirppispöytä. Älä osta jos et välttämättä tarvitse. Äläkä osta heti jos koet sen tarpeelliseksi, odota pari päivää niin ajatus sen tärkeydestä selkiytyy.
-Työttömät: Menkää työkokeiluun/kuntoutukseen tai työvoimapoliittiseen koulutukseen. Saa päivärahan korotusosan sekä verottoman 9€/pv. (Jos ei töitä löydy/voi/halua)
-Säästä sähkössä. Pienet teot vuodessa voi tuntua.
Terveisin Noora ja Susanna