Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon
Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.
Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.
Kommentit (8310)
Vierailija kirjoitti:
"Totta kai on. Kuten myös kolmikerroksinen talo, jossa robotti-imuri ahkeroi."
Niitä on kolme, joka kerroksessa oma, mutta silti on pakko välillä käyttää ihan tavallistakin imuria.
ihanko itse vai komennatko ukkos imuroimaan kun päivystät palstalla 24/7 niin ei itse kerkiä.
Meillä, niin kuin ilmeisesti monella muullakin, meni niin että lapsettomana parina kotitöitä oli vähän ja ne hoidettiin yhdessä Kun tuli lapsia ja olin kotona, tein tietysti myös suurimman osan kotitöistä kun mies elätti perhettä. Sitten kun menin takaisin töihin, mies oli jo vuosien myötä tottunut siihen että hänellä ei ole kotityövelvollisuutta. Siitä riideltiin monesti ja kauan, mutta lopulta mies tajusi että hänenkin pitää osallistua. Se tosin vaati sen, että lähdin muutaman kerran menemää ja jätin kdoin ja lapset miehen vastuulle. Nykyään lapset ovat teinejä ja onneksi suht omatoimisia, niin työtä on taas vähemmän ja mies osallistuu tasavertaisesti. Ymmärrän hyvin aloittajan turhautumisen, mutta on sääli että se ratkesi vasta perheen hajoamiseen. Varmaan silti parempi niin. Yhdenkään naisen ei pidä olla perheen palkaton palvelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Totta kai on. Kuten myös kolmikerroksinen talo, jossa robotti-imuri ahkeroi."
Niitä on kolme, joka kerroksessa oma, mutta silti on pakko välillä käyttää ihan tavallistakin imuria.
ihanko itse vai komennatko ukkos imuroimaan kun päivystät palstalla 24/7 niin ei itse kerkiä.
#hommaavaimoaasiasta kertoi imurin olevan joka kertoksessa. Ehkä hänellä on ukkokin, mistäs sen tietää....
Eri
Vierailija kirjoitti:
Meillä, niin kuin ilmeisesti monella muullakin, meni niin että lapsettomana parina kotitöitä oli vähän ja ne hoidettiin yhdessä Kun tuli lapsia ja olin kotona, tein tietysti myös suurimman osan kotitöistä kun mies elätti perhettä. Sitten kun menin takaisin töihin, mies oli jo vuosien myötä tottunut siihen että hänellä ei ole kotityövelvollisuutta. Siitä riideltiin monesti ja kauan, mutta lopulta mies tajusi että hänenkin pitää osallistua. Se tosin vaati sen, että lähdin muutaman kerran menemää ja jätin kdoin ja lapset miehen vastuulle. Nykyään lapset ovat teinejä ja onneksi suht omatoimisia, niin työtä on taas vähemmän ja mies osallistuu tasavertaisesti. Ymmärrän hyvin aloittajan turhautumisen, mutta on sääli että se ratkesi vasta perheen hajoamiseen. Varmaan silti parempi niin. Yhdenkään naisen ei pidä olla perheen palkaton palvelija.
Noin se ilmeisesti monella menee, et väliaikaisesta järjestelystä tuleekin normi. Surullista on, jos se johtaa eroon. Ehkä silloin ei ole muitakaan edellytyksiä olla toisen kanssa onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Noin se ilmeisesti monella monella menee, et väliaikaisesta järjestelystä tuleekin normi. Surullista on, jos se johtaa eroon. Ehkä silloin ei ole muitakaan edellytyksiä olla toisen kanssa onnellinen.
Eiköhän tuo ole se viimeinen pisara, kun pinnan alla on jo paljon muitakin syitä. Tuskin kotitöistä lintsaaminen on ainoa asia, missä näkyy ettei toinen enää arvosta puolisoaan.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole tajunnut sitä, ettei aloittajan keksitty tarina toimi. Mammoilla on ollut kauhea kiire päästä mollaamaan miehiä, kun kuvittelevat, etteivät miehet tee kodeissa mitään. Sadussa siis mamma muutti kahden mielikuvitusteinin kanssa pois ja nuo mielikuvitusteinitkin ovat laiskoja. Nyt kun mielikuvitusmies puuttuu huushollista, niin teinithän hyppivät mamma silmille ja tilanne on vain antistä pahempi.
Sulla on ollut niin kauhea kiire mollata naisia, että ap:n kertomat asiat taisi mennä ohi. Teinit paransivat tapansa, ensin toinen ja sitten toinen. Kolmikko muutti pois vasta sen jälkeen.
Toveri 7900:lla lipsahti taas mollaamisen puolelle. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Toveri 7900:lla lipsahti taas mollaamisen puolelle. Miksi?
Kommentteja on tällä hetkellä 7889, ei ole kommenttinroa 7900.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mammoille tuli kiire poistattaa viestejä, kun paljastui, että ovat laiskoja ja epäsiistejä ja teettävät kotityöt alakoululaisilla lapsilla.
Lopeta. Lopeta ja häivy täältä.
Mikäs sun ongelma on? Etkö ymmärrä, että tämä on kaikille vapaa keskustelualusta?
Anna sitten ihmisten keskustella, äläkä a) sekaannu kaikkeen, b) poistata kaikkea, c) riko palstan sääntöjä
Saa nähdä, milloin koko ketju lähtee tuon yhden sekopään takia :/
Vierailija kirjoitti:
Saa nähdä, milloin koko ketju lähtee tuon yhden sekopään takia :/
Jos anti keskustelulle on tuo, niin käsitä nyt että sinua ei kaivata. Mene. Pois.
Olisiko kellään vaihteeksi jotain sanottavaa kotitöiden jakamisesta?
Kotityöt eivät jakaudu silloin oikeudenmukaisesti, jos toinen tekee kevyttä työtä, josta vielä osan viettää somessa ja on enemmän kotona, mutta vaatii toista, raskaampaa työtä tekevää ja vähemmän kotona olevaa tekemään puolet.
Vierailija kirjoitti:
Kotityöt eivät jakaudu silloin oikeudenmukaisesti, jos toinen tekee kevyttä työtä, josta vielä osan viettää somessa ja on enemmän kotona, mutta vaatii toista, raskaampaa työtä tekevää ja vähemmän kotona olevaa tekemään puolet.
Määrittele kevyt/raskas työ? Jos asuisivat erillään, pitäishän sen raskaantyöntekijän tehdä itse kaikki.
Miksi sometus on niin syntistä? Eikö se vertaudu vaikka pleikkapelaamiseen. Tai mihin tahansa itekseen käytettyyn vapaa-aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Jos se toinen on kotona oikeasti paljon enemmän, siis useita tunteja viikossa, niin sitten jakoa pitää tietysti miettiä. Muuten voi ihan hyvin tehdä puoliksi, mutta niin että se raskaampaa työtä tekevä ottaa hoitaakseen kevyemmät hommat ja toinen sitten ne missä pitää vaikka liikkua enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrittele kevyt/raskas työ? Jos asuisivat erillään, pitäishän sen raskaantyöntekijän tehdä itse kaikki.
Miksi sometus on niin syntistä? Eikö se vertaudu vaikka pleikkapelaamiseen. Tai mihin tahansa itekseen käytettyyn vapaa-aikaan?
Yritä käyttää omaa järkeä. Pelaako joku työaikana pleikkaa? Jotenkin vaikea uskoa.
Missä työssä ollaan somessa? Ellei se työ ole sisällön tuottaminen someen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä käyttää omaa järkeä. Pelaako joku työaikana pleikkaa? Jotenkin vaikea uskoa.
Mun yks tuttu tekee työkseen somea, kun firma, jossa on töissä, hoitaa yritysten, bändien ym. sometilejä. Onko se sitä kevyttä, työkseen somessa olemista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sitten, kun raskaampaa työtä tekevä onkin nainen, hänellä ei tietenkään ole oikeutta tehdä vähemmän kotitöitä.
Itsehän sä olet osasi valinnut. On paljon miehiä jotka tekevät kaikki kotityöt.
Oletettavasti lähes kaikki yksinelävät miehet tekevät kaikki kotityöt. Sama koskee naisia. Osa halunnut yksinolon, osa on yksin, vaikka haluaisi olla parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä työssä ollaan somessa? Ellei se työ ole sisällön tuottaminen someen.
Niin, no voihan ihmiset olla oikeasti työttömiä, jotka väittävät olevansa töissä ja parhaillaan palaverissa, mutta pystyvät silti siinä samalla paukuttamaan kommentteja tännekin.
Minust tää ketju oli alkuun hyvä. Tämä jotenkin kirkasti itselle sen kuvion, mitä nää kotityöt ovat ja kenen vastuulla. Meillä molemmat nykyään panostaneet, mutta aina ei ole ollut niin. Silloin se otti päähän, mutta en osannut sitä kunnolla edes itselle perustella, miksi puolison pitäisi osallistua enemmän. Tein pitkää päivää, hoidin lapset ja kodin. Ristiriitaisesti koin, että ne on mun hommia ja muo kiukutti, kun "en saanut riittävästi apua".
Elämä mullistui, kun lapsi sairastui. Kaikki voimat meni siihen. Ja seuraavaksi itse sairastuin. Näissä tilanteissa mies alkoikin ottaa vastuuta. Se oli hänen kannaltaan viisasta, koska muuten olisin lähtenyt. Hän on kiittänyt jälkeenpäin minua siitä, että panostin lapseen niin paljon, kun tilanne oli vaikea. Mutta minä olen kiitollinen siitä, että hän hoiti sit kaiken muun. Molemmat asiat itsestäänselvyyksiä, mutta noiden tiedostaminen silti tärkeää.
Tätä ketjua alkuun kun luin, vapauduin jostain syyllisyydestä (typerää joo, mut minkäs teet) sen suhteen, etten ole ite yksin jaksanut aina ihan kaikkea hoitaa. Et se on ihan ok, et toinenkin ottaa vastuuta, eli tekee sen oman osansa. Ei niin, että se olisi mikään uhraus. Ihan vaan se homma, joka pitää tehdä yhteisen perheen eteen.
Me emme ole näistä kotihommista riidelleet koskaan. Nykyään kaikki hyvin meidän kesken. Tosin kotitöitä paljon vähemmän, kun ei ole pieniä lapsia enää.