Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin ruokaan saa riittämään 400g jauhelihaa kahdeksi päiväksi?

Vierailija
21.10.2023 |

Syöjiä 4 joista 2 aikuista ja 2 yläkouluikäistä lasta. Rahat tiukilla ja pitää saada ruoka riittämään. 

jauhelihakeitto jo käytössä, samoin lasagne. Millaisiin ruokiin riittää teillä samalle määrää syöjiä kahdeksi päiväksi päivälliseksi?

Kommentit (148)

Vierailija
41/148 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kokkasin opiskelija-aikoina jatkettua meksikonpataa. Meksikonpatapussi maustepohjaksi, jauhelihaa, siihen lisäksi lisää keitettyä riisiä ja joskus vielä makaronia. Lisää suolaa ja ehkä pippuria. Jos haluaa jatkaa enemmän, mukaan linssejä tai papuja.

Iso kattila jauhelihakeittoa perunalla ja linsseillä/pavuilla, kylkeen halpaa leipää.

Riisi- ja jauheliha"mössöä", sitäkin voi jatkaa pavuilla ja linsseillä, tai kananmunalla (sekoitetaan raaka kananmuna kuumaan riisiin, kun se on valmista, joko suoraan kattilaan tai omaan annokseen. Kananmunat ovat hieman kalliita, joten laittaisin suoraan riisi-jauhelihaseokseen. Tyypillinen tapa syödä riisiä Itä-Aasiassa, riisi kuumentaa kananmunan.)

Vierailija
42/148 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Laittaa vaikka jauhelihan sekaan ruuasta riippuen tonnikalaa, herkkusieniä, papuja ,kukkakaalia,kesäkurpitsaa tms. joukkoon, että saa runsautta. Tai makaroonilaatikkoon makaroonia enemmän tai muuta lisuketta jauhelihan kanssa, että saa jauhelihan riittämään.

Jauhelihan sekaan tonnikalaa? Hyi saatana

pitsaan käy, ei ehkä muuten. Tonnikalaakin on maustettua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/148 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihakastike.

Laita purkki tomaattimurskaa ruskistuksen jälkeen ja vähän pyrettä. Lisää suolaa ja sokeri 1 tl molempia. Sitten yksi purkki pippurikermaa. Hauduta hetki. Siihen lisäksi pastaa. Meillä on riittänyt useammalle päivälle. 

Vierailija
44/148 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En tule koskaan ymmärtämään, että on ylipäätään ihmisiä jotka päivittäin elävät niin nuukasti etteivät käytä ruokaan edes kymppiä päivässä ja silti ovat rahattomia?ole yksin eläjä ja käytän 20-30e ruokaan jokapäivä ja silti jää ihan kivasti säästöön joka vuosi.ehkä he sitten tuhlaavat rahansa johonkin muu

Mulla menee viikossa 30 euroa

Vierailija
45/148 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee pellillinen (tai oikein nuukaillen kaksi)pizzaa.  Lisää mukaan paljon juustoraastetta, tomaattia ja tulisia mausteita niin on täyttävää ja hyvää. Kaveriksi vaikka porkkanaraastetta purkkiananaksella ja raejuustolla niin on vielä terveellistäkin.

Vierailija
46/148 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jauhelihakastike.

Laita purkki tomaattimurskaa ruskistuksen jälkeen ja vähän pyrettä. Lisää suolaa ja sokeri 1 tl molempia. Sitten yksi purkki pippurikermaa. Hauduta hetki. Siihen lisäksi pastaa. Meillä on riittänyt useammalle päivälle. 

hyh

Vierailija
47/148 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En tule koskaan ymmärtämään, että on ylipäätään ihmisiä jotka päivittäin elävät niin nuukasti etteivät käytä ruokaan edes kymppiä päivässä ja silti ovat rahattomia?ole yksin eläjä ja käytän 20-30e ruokaan jokapäivä ja silti jää ihan kivasti säästöön joka vuosi.ehkä he sitten tuhlaavat rahansa johonkin muuhun?

Öö jospa ne vaikka tuhlaa siihen, että ovat hankkineet lapsia.

Vierailija
48/148 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Itsellä menee yhdellä aterialla 300-400g jauhelihaa ja olen 54kg/166cm nainen joka liikkuu kohtuudella muttei ammattina. Muut päivän ateriat kevyempiä.

Sääliksi käy jos perheessä on esim. kasvavia teinejä, etenkin isompia poikia. Ja saavat jokainen per nuppi jotain 50g per päivä eli 12,5g proteiinia.

Siinähän säälit

Siitähän lähdetään että köyhiä on ihan turha sääliä. Ihan ovat itse osansa valinneet.

Vierailija
49/148 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitsaa,esim. perunapitsaa: siihen perunan-,kesäkurpitsan siivuja, jauhelihaa,juustoa, mausteita ym. Syödään vaikka jonkun keiton kanssa.

Vierailija
50/148 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaperunasoselaatikko voisi toimia. Mutta jatka sitä kasviksilla, jotta riittää.

Vierailija
51/148 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

En tule koskaan ymmärtämään, että on ylipäätään ihmisiä jotka päivittäin elävät niin nuukasti etteivät käytä ruokaan edes kymppiä päivässä ja silti ovat rahattomia?ole yksin eläjä ja käytän 20-30e ruokaan jokapäivä ja silti jää ihan kivasti säästöön joka vuosi.ehkä he sitten tuhlaavat rahansa johonkin muuhun?

Öö jospa ne vaikka tuhlaa siihen, että ovat hankkineet lapsia.

Silloinhan heillä ei ole ollut varaa niihin lapsiin. Siinä se virhe siis onkin tapahtunut 

Itse en ottaisi koiraakaan jos minulla ei olisi varaa sitä kunnolla elättää.

Ihmiset ovat yllättävän vastuuttomia.

Vierailija
52/148 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kaalilihapyöryköitä ja jos rahat riittää niin lisäksi peruna-porkkanamuusia.

Vierailija
53/148 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkanat on edullisia, eli samankokoinen määrä porkkanaraastetta mihin tahansa ruokaan, esim. lasagneen, niin tulee tupla-annos. Oon vähentänyt lihansyöntiä tällä tavalla ja ostan porkkanoita kun ovat halpoja, raastan valmiiksi ja laitan pakkaseen. Tulee ihanan mehevä raaste, että lapset syö sitä sellaisenaankin.

Vierailija
54/148 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Sinulla varmaan on minuuttifileitä, perunaa, curry kastiketta ja salaattia, ostat vain maidon ruokajuomaksi. Ei kestä kiittää! 

Kiitos Martta, teidän Marttojen ohjeet toimivat aina!

Vierailija
55/148 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitto esim.

Just tein shepherd's pien minkä kastikkeeseen tuli myös tomaattimurskaa, porkkanaa, sipulia ja valkoisia papuja. Hyvin riittää 3 aikuiselle tai 2+2 perheelle 2 päiväksi. Tuhtia ja täyttävää

Vierailija
56/148 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaus. Enempi perunaa, vähempi lihaa.

Vierailija
57/148 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuolla määrällä tehty makaroni laatikko kestää 3 päivää

2 aikuista 1 lapsi

Vierailija
58/148 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Itsellä menee yhdellä aterialla 300-400g jauhelihaa ja olen 54kg/166cm nainen joka liikkuu kohtuudella muttei ammattina. Muut päivän ateriat kevyempiä.

Sääliksi käy jos perheessä on esim. kasvavia teinejä, etenkin isompia poikia. Ja saavat jokainen per nuppi jotain 50g per päivä eli 12,5g proteiinia.

Missä noi upea nainen on? Jossain tahitilla?

Vierailija
59/148 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pilkon läjän tuoreita kasviksia (mm.porkkanat ovat edullisia) ja kypsennän isossa kasarissa öljyssä. Lisään mausteita siten kuin niitä sattuu olemaan kaapissa, curry tai jokin grillimaustesekoitus hyviä. Suolaa ja pippuria maltilla. Lisään jauhelihan. Tai ruskistan erikseen ja yhdistän lopuksi kasviksiin. Lopuksi soijakastiketta. Seos vaatii nestettä kypsennysvaiheessa, joten lisäilen välillä vettä.

Soijan ja nesteet voi tietysti korvata jollain valmiilla maustekastikkeella, mutta itse en diggaa näitä kuten en myöskään tomaattimurskaa.

Perusajatus kuitenkin se, että kasviksilla voi jatkaa jauhelihaa. Mielestäni myös nämä tuoreena ostetut ovat täyttävämpää tavaraa kuin pakasteet. Porkkanaa, lanttua, palsternakkaa, parsakaalia, paprikaa, kesäkurpitsaa... ei tarvi kaikkea, mutta noin esimerkkinä. Kovimmat kannattaa pilkkoa mahd.ohuiksi ja aloittaa kypsennys niistä. 

Lisäkkeeksi keittäisin perunoita, jotka ovat edullisia ja täyttävämpiä kuin riisit tai makaronit. Muutenkin olen sitä mieltä, että peruna on turhan aliarvostettu.

Erinomainen hätätilaruoka on suolavedessä keitetyt perunat voisilmän kanssa. Tonnikala ei ole enää nykyään halpaa, mutta sieltä säilykehyllystä löytyy edullista virolaista kilohailia öljyssä.

Vierailija
60/148 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko soijarouheen alapeukuttajat ikinä kokeilleet käyttää sitä jauhelihan asemasta? Meidän "lihansyöjäteinit" syövät tuosta tehtyä ihan samalla lailla kuin lihaakin. Meillä on tuota aina ruokakaapissa, niin siitä saa tehtyä aina jotain, jos ei ole ehtinyt käydä kaupassa.