Nyt se on todistettu: Air fryer oli viime vuoden turhake
Tori täynnä air fryereita ja kaupat myy alella uusia.
montako kertaa jaksoit tehdä sen pikkuannokaen ranskalaisia niissä?😆
Kommentit (214)
Vierailija wrote:
Kertokaas lisää tällaisesta tuotteesta. Jos siis halvalla saisi. Mitä sillä voi tehdä jne?
Kaikkea mitä uunissa ja grillissä. Puurojakin, mutta se kyllä tulee nopeammin kattilassa. Esim. uuniin verrattuna lämpötila 20 astetta vähemmän ja kypsennysaikakin huomattavasti lyhyempi. Ei kannata ostaa liian pientä, vaikka halvalla saisi. Esim. neljän litran korilla varustettu airfryer korkeintaan kahden hengen talouteen.
Keitettyjä munia. Kanaa, possun sisäfilettä, nautaa, kasviksia (pakaste & tuore), grillattua makkaraa, muffinsseja, munakasta, pannaria, makaronilaatikkoa, lihamureketta, lihapullia, makkaraperunoita, kananugetteja, kalapuikkoja, lämpimiä voileipiä, pekonia, maissia, pakastekarjalanpiirakoita...
Me hankittiin 5,5 litran airfryer pari vuotta sitten. Vuosi sitten hankittiin rinnalle toinen, jossa on kaksi 4 litran koria. Monesti teen koko aterian näillä.
Vain kolmisen kertaa olen tehnyt pakasteranskalaisia, Pirkan ranskikset onnistuu parhaiten. Usein olen kyllä tehnyt ihan normi perunoista lohkoperunoita tai uuniperunoita.
Airfryerin myötä meiltä lähti ensin munankeitin, sitten kaasugrilli.
https://www.youtube.com/@MelanieCooksRecipes/search?query=air%20fryer
https://www.youtube.com/@empoweredcooks
En kyllä löydä uutista, että airfryer olisi valittu vuoden turhakkeeksi. Viime vuonna se oli terassilämmitin, sellainenkin meillä on aktiivisessa käytössä.
"Uuni lämpenee siinä ajassa, kun ranskalaiset laittaa pellille ja todellakin kypsyvät vartissa."
Entä sähkön kulutus? Ainakaan yhden tai kahdenkaan hengen taloudessa ei kannata lämmittää aina uunia. Halvempaa käyttää airfryeriä.
Vierailija wrote:
Kuulemma puhdistus on veemäistä
Korin voi pestä tiskikoneessa, itse käytän 45 asteen lämpötilan 37 minuutin ohjelmaa. Eikä se käsin tiskatenkaan hankalaa ole, kun hetken antaa liota.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kuulemma puhdistus on veemäistä
Puhdistus on kyllä joo aika veemäistä mutta mitä järkeä on lämmittää uunia kun airfryerillä saa ruuat tehtyä paljon helpommin ja nopeammin? Saa olla melkoinen syöttöpossu kenen mielestä airfryerissä saa liian vähän ruokaa tehtyä.
Ranskalaiset air fryerissa jopa 45 min
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/omistatko-airfryer-keittimen…
Toimimaton linkki. Ranskalaiset tulee 200 asteessa 20 min. Ja paljon parempia kuin uunissa tehtynä.
Mielestäni varsinkin pienelle perheelle tai yksinasuvalle tuo voisi olla ihan fiksu. Olen ajatellut itse hankkivani sen, koska teen vain pieniä annoksia uunissa ja tuntuu tyhmältä lämmittää kokonainen uuni pientä annosta varten.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Meillä on uunimallinen. Ruuat valmistuu todella nopeasti, sanoisin että valmistusaika puolittuu. Ranskalaiset valmistuu 10-15min. Osat voi pestä tiskikoneessa, ei ole hankala puhdistaa. Ainoa mikä on niin joo, vähän niistä tulee kuivempia, mutta itse tykkään käyttää korkeaa lämpötilaa jotta on nopeasti valmista. Jos vähän matalammalla paistaisi niin ei varmaan tulisi niin kuivaa?
Ööö, mä teen joka viikko normi uunissa pakasteranuja 15 min?
Toki, kunhan ensin olet odotellut sen uunin lämpenemistä kenties saman ajan.
Vierailija wrote:
Tuleeko siitä ruokaa valmistaessa käryä, siis hajua? Mikä jää leijailemaan tai tarttuu vaatteisiin?
Ainut, mikä on kärynnyt tässä 2,5 vuoden aikana on pekoni. Sen teen uunissa. Muuten ei mitään käryjä tule.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Just tein lämppärit airilla. 3min kun laitoin koneen päälle ja leivät sisään.
Montako leipää sait mahtumaan?
Itselleni tein 2kpl. Olisi mahtunut 9kpl kun minulla on kolme ritilää eri tasoille tähän koneeseen.
Vierailija wrote:
"Uuni lämpenee siinä ajassa, kun ranskalaiset laittaa pellille ja todellakin kypsyvät vartissa."
Entä sähkön kulutus? Ainakaan yhden tai kahdenkaan hengen taloudessa ei kannata lämmittää aina uunia. Halvempaa käyttää airfryeriä.
Siihen en osaa sanoa, kun en tiedä paljonko airfryer kuluttaa. Enkä sano, että se olisi huono laite. Kunhan kommentoin tuota kauanko ranskalaisten teko uunissa kestää.
Vierailija wrote:
Tällä hetkellä meidän 5 henkiselle perheelle AF on turha hankinta, myös se uunimallinen kun ei ole riittävästi pöytätilaa.
Kun lapset muuttaa pois niin sitten AF saattaa olla hankintalistalla.
Meillä on apukeittiön tasolla. Apukeittiö sijaitsee heti keittiön vieressä.
Vierailija wrote:
Minkälaisen pizzan saat siellä lämmitettyä? Meidän laitteeseen ei mahdu tasaisena edes roiskeläppä.
Ihan normi pizza mahtuu, kun sen leikkaa kolmeen osaan.
Vierailija wrote:
Kertokaas lisää tällaisesta tuotteesta. Jos siis halvalla saisi. Mitä sillä voi tehdä jne?
Ranskalaiset perunat: Valmista rapeita ranskalaisia perunoita vähällä öljyllä.
Kana- ja liharuoat: Valmista kana- tai liharuokia, kuten kananpaloja, pihvejä ja jopa lihapullia ilman liiallista öljyä.
Kala: Kypsennä kalaa, kuten lohta tai turskaa, saaden rapean kuoren ja mehevän sisuksen.
Kasvikset: Valmista erilaisia kasviksia, kuten parsakaalia, kukkakaalia, porkkanoita ja bataatteja.
Keitot ja pikkuleivät: Airfryerilla voit valmistaa myös keittoja ja pikkuleipiä.
Kananmunaruokia: Valmista esimerkiksi paistettuja kananmunia tai munakokkelia.
Perunat: Airfryerilla voit valmistaa paistettuja perunoita, perunasipsejä tai bataattiranskalaisia.
Snacksit: Kokeile valmistaa erilaisia snacksituotteita, kuten mozzarellatikkuja, kanansiipiä tai juustopalleroita.
Leivonnaiset: Voit leipoa muffinsseja, kuppikakkuja ja muita leivonnaisia Airfryerilla.
Pizza: Valmista herkullisia pizzoja Airfryerissa saaden rapean pohjan.
Jälkiruoat: Valmista herkullisia jälkiruokia, kuten omenapiirakkaa tai churroja.
Paahtaminen: Paahda pähkinöitä, siemeniä ja muita paahtoruokia Airfryerilla.
Kasvislastut: Valmista erilaisia kasvislastuja, kuten bataatti- tai punajuurilastuja.
Broilerin siivet: Tehosta broilerinsiivet rapeiksi ja maukkaiksi Airfryerissa.
Ihan normi pizza mahtuu, kun sen leikkaa kolmeen osaan.
Niistä paksupohjaisista pakastepizzoista tulee oikeasti sekä nopeasti pizzahut-tyyliin rapeita pinnalta ja mehukkaita sisältä airfryerissa.
Kannattaa kyllä paistaa kahdessa osassa että jää tilaa ympärille ja saa uudet palat 6-7minuutissa lämpimänä lautaselle kun on suorittanut edelliset.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olen käyttänyt air fryeriä tänään jo kahdesti. Välillä menee viikko ettei kertaakaan, välillä joka päivä.
Mikä on sen helpompaa, kuin paistaa siinä makkaraa ja syödä pussimuusin kanssa, tai tehdä siinä lämpimiä voileipiä. Pizzan lämmityskin on nopeaa, ja tulee parempaa kuin mikrossa.
Ei taatusti ole turhake, mutta toiminnot tulee varmasti kehittymään entisestään.
Ainoa mitä kadun, on etten ostanut suurempaa.
Minkälaisen pizzan saat siellä lämmitettyä? Meidän laitteeseen ei mahdu tasaisena edes roiskeläppä.
Meidän air fryeriin mahtuu sellainen edullisempi pakastepitsa. On se roiskeläppää isompi. Mutta isot pakastepitsat eivät mahdu. Sellaiset laitan suosiolla uuniin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Meillä on uunimallinen. Ruuat valmistuu todella nopeasti, sanoisin että valmistusaika puolittuu. Ranskalaiset valmistuu 10-15min. Osat voi pestä tiskikoneessa, ei ole hankala puhdistaa. Ainoa mikä on niin joo, vähän niistä tulee kuivempia, mutta itse tykkään käyttää korkeaa lämpötilaa jotta on nopeasti valmista. Jos vähän matalammalla paistaisi niin ei varmaan tulisi niin kuivaa?
Ööö, mä teen joka viikko normi uunissa pakasteranuja 15 min?
Aivan varmasti et tee. Uunin lämpeäminenkin kestää kauemmin. Airfryer on heti valmis.
Uuni lämpenee siinä ajassa, kun ranskalaiset laittaa pellille ja todellakin kypsyvät vartissa.
-eri
Taidat olla aika loivaliikkeinen.
Olisit ostanut sen isoimman, pienellä ei tee kukaan mitään.
Viikottain käytössä, en luopuis.
Parhaat bruschetat ikinä, kevätkääryleet, mm. karjalan- ja lihapiirakoiden lämmitys - ei tule sellaista ylipehmeetä kuin mikrossa eli korvaa mikron monessa asiassa. Ja lohi, taivaallisen hyvää.
Air fryer=erittäin kallis mini kiertoilmauuni. Näin meitä huijatataan.
Vierailija wrote:
Mä teen usein tortillamunakasta siinä. Eli tortillalätty sinne pohjalle. Sellainen mikä on isompi kuin pohja, että tulee reunat. Sinne rikon pari kanamunaa, pilkon paprikaa, laitan kirsikkatomaatteja jne eli mitä nyt kaapista löytyy. Ja päälle vielä juustoraastetta. Airfyerissa muutama minsa niin on nopea ruoka valmis.
Oho, tuollaista en ole kokeillutkaan, kiitos vinkistä.
Uuni lämpenee siinä ajassa, kun ranskalaiset laittaa pellille ja todellakin kypsyvät vartissa.
-eri