Päälle puhuvat ihmiset. Mikä heitä vaivaa?
Kommentit (70)
Ovat kasvattamattomia, huonojen vanhempien lapsia.
Mulla on aina ollut jotenkin vaikea ottaa suunvuoroa, jos keskustelussa on useampi ihminen. Tämä vuoksi joskus puhun päälle, jos on asia joka täytyy sanoa tai ei voi olla vaan tuppisuuna. Inhoan itsekin tapaani, mutta jotenkin on vain vaikea päästä keskusteluissa oikeaan tempoon. Olen joko liian nopea tai liian hidas mietteissäni ja puheissani.
Huonoa käytöstä puhua päälle. Käsken sellaisten ihmisten pitää suunsa kiinni.
Vierailija wrote:
Mulla on aina ollut jotenkin vaikea ottaa suunvuoroa, jos keskustelussa on useampi ihminen. Tämä vuoksi joskus puhun päälle, jos on asia joka täytyy sanoa tai ei voi olla vaan tuppisuuna. Inhoan itsekin tapaani, mutta jotenkin on vain vaikea päästä keskusteluissa oikeaan tempoon. Olen joko liian nopea tai liian hidas mietteissäni ja puheissani.
Sama. Ei saa muuten suunvuoroa.
Hmm. Asperger? Aivopesty? Joko ei puhu tai puhuu päälle, jyrää.
Tai sitten ulkomaalainen!? Suomessa odotetaan rauhassa vuoroa mutta joissain kulttuureissa ok ok puhua vähän limittäin
Olen valitettavasti tuollainen. En osaa itsekään oikein sanoa miksi. On paljon asiaa.
Mun täytyy äkkiä päästä sanomaan asia, jos se on tärkeä. Muuten unohdan sen.
Eivät arvosta muiden mielipiteitä. Vai oma mielipide on tärkeä ja se pitää kertoa nopeasti ja kovalla äänellä.
Voi olla vain ektstrovertti, eloisa ja innostunut keskustelija, temperamentiltaan muita vauhdikkaampi. Menkääpä Italiaan keskustelemaan johonkin seurueeseen vaikka ravintolaan ja odottakaa että saatte suunvuoron. Enpä suosittele myöskään kovasti loukkaantumaan, jos koet, että joku siellä puhuu päälle. Kovin ankara tämä suomalainen keskustelukulttuurin ihanne, jossa pitäisi aina odottaa vuoroaan.
Ne jotka "annappa minä" kerron(selittää asiaa juuria myöten) eivät itse sitten jaksa kuunnella ??
Minut on jyrätty niin monta kertaa keskusteluissa, että siinä menee ne vähäisimmätkin halut osallistua useamman ihmisen kanssa keskuteluun. Mikä ihme siinä on, että jos alan puhua (edelleen aiheeseen liittyen) niin kahden virkkeen jälkeen joku alkaa aina hölöttämään siihen päälle? Ymmärrän vielä tuon, että aletaan vahingossa puhua päälle kun luullaan toisen jo lopettaneen asiansa, mutta se että aletaan pälättää kun toisen puheenvuoro on selvästi vielä ihan alkutekijöissään. Enkä tosiaan siis hölötä mitenkään minuuttikaupalla, niin on ärsyttävää etteivät jotkut ihmiset halua keskittyä muidenkin asioihin ja antaa suunvuoroa jollekin toiselle pariksikymmeneksi sekunniksi.
Luulee toisen jo lopettaneen, asia unohtuu muuten, adhd
Jos toinen ei ole "kartalla" asiasta ja puhuu puutaheinää, toinen saattaa kyllästyä kokonaan ja puhuu päälle? Jos toinen on jatkuvasti puhumassa sitä puuta heinää ja ehdottamassa hulluja juttuja. Vaikka olisi parempi kaikille oma vuoro, ettei aloita liian aikaisin puhumaan. Jos joku esittää oudon väitteen, toinen joutuu aina selittelemään ja selittelemään.
Vierailija wrote:
No itse puhun nopeasti. Sitten herkästi alan puhua toisen päälle, kun kuvittelen hänen jo lopettaneen, vaikka oikeasti toinen on vaan vetämässä henkeä. Tämä varsinkin, jos en näe toista puhujaa.
Et siis ole myöskään kuunnellut sitä toista puhujaa, jos et ole sen vertaa perillä keskustelusta, että saiko toinen jo päätettyä sanottavansa. Kuunteleva nimittäin tietää, onko oma vuoro sanoa jotain, vai onko toisella vielä kesken.
Minä en jaksa katsella päälle puhuvia ihmisiä enkä jaksa jäädä sellaisiin tilanteisiin, missä ei ole tilaa ja ilmaa sanoa omia ajatuksiaan. Jos näyttää, että sellaista on meno, poistun paikalta tai ryhdyn tekemään jotain muuta, esimerkiksi surffaamaan puhelimella netissä.
Vierailija wrote:
Luulee toisen jo lopettaneen, asia unohtuu muuten, adhd
Minulla on nämä kaikki 😅
Välillä on pakko puhua päälle, kun ei muuten saa suun vuoroa. Oletan siis, että nyt puhutaan vuorovaikutustilanteesta, jossa käydään dialogia, eikä esim. monologista.
Vierailija wrote:
Minut on jyrätty niin monta kertaa keskusteluissa, että siinä menee ne vähäisimmätkin halut osallistua useamman ihmisen kanssa keskuteluun. Mikä ihme siinä on, että jos alan puhua (edelleen aiheeseen liittyen) niin kahden virkkeen jälkeen joku alkaa aina hölöttämään siihen päälle? Ymmärrän vielä tuon, että aletaan vahingossa puhua päälle kun luullaan toisen jo lopettaneen asiansa, mutta se että aletaan pälättää kun toisen puheenvuoro on selvästi vielä ihan alkutekijöissään. Enkä tosiaan siis hölötä mitenkään minuuttikaupalla, niin on ärsyttävää etteivät jotkut ihmiset halua keskittyä muidenkin asioihin ja antaa suunvuoroa jollekin toiselle pariksikymmeneksi sekunniksi.
Minulle käy tätä paljon. Jotenkin se on opettanut minutkin päällepuhujaksi. Ei kai siinä, kaikki hölöttää omia asioitaan päällekkäin.
No itse puhun nopeasti. Sitten herkästi alan puhua toisen päälle, kun kuvittelen hänen jo lopettaneen, vaikka oikeasti toinen on vaan vetämässä henkeä. Tämä varsinkin, jos en näe toista puhujaa.