Nälän tunne on normaalia, täysi olo ei ole normaali olotila
Ihmiset eivät siedä nälkää ja pienikin vatsan murahdus hiljennetään heti välipaloilla. Miksi nälkää pelätään niin?
Kommentit (48)
Ootko tehnyt tästä isommankin gallupin, vai mihin sun väite perustuu?
Ajatteletko koskaan mitään muuta kuin nälkää ja ruokaa?
Suomessa on yleisempää olla lihava kuin normaali.
Sataviiskyt kiloiset luulevat että kuolevat nälkään jos ruokailuväli venähtää yli 2 tuntiin.
Mutta siihen näläntunteeseen tottuu nopeasti ja sitten ei enää tunne nälkää ja lopulta herää siihen että on sairaalassa tipassa koska unohti syödä kuten minä.
Vai niin taas kerran. Mä syön paljon, mutta myös kulutan paljon energiaa. Raskas fyysinen työ. Paino pysyy balanssissa.
Eikä tätä mun työtä voisi edes tehdä nälkäisenä. 😃N44
Vierailija wrote:
Mutta siihen näläntunteeseen tottuu nopeasti ja sitten ei enää tunne nälkää ja lopulta herää siihen että on sairaalassa tipassa koska unohti syödä kuten minä.
ei tapahdu kovin nopeasti. Juominen on iso ongelma vanhuksille, kun eivät tunne janoa.
Lihava ihminen voi olla pitkän aikaa syömättä mitään, ilman ongelmia. Juoda täytyy kyllä, muuten tulee noutaja.
Kun keho toimii niin kuin "kuuluu", ylimääräistä nälän tunnetta ei tule. Iso osa nälästä johtuu tottumuksesta, tai insuliiniresistenssin kehittymisestä. Optimitilanteessa keho ilmoittelee nälästä tarpeen mukaan, ja jos ruokaa ei ole, käytetään varastoravintoa kaikessa rauhassa ilman että maha muistuttaa olemassaolostaan viiden minuutin välein.
Vierailija wrote:
Anoreksia on teidän lihavien tekosyyksi keksimä mielikuvitustauti.
Älä huolehdi. Hallitus tulee pitämään huolen, ettet pääse lihomaan. Nälän tunne häviää lopulta, kun ei ole syönyt moneen päivään. Loppukuusta siis. Terveys paranee, diabetes häviää.
Kummatkin tunteet ovat täysin normaaleja tiloja. Jokainen meistä tietää nälän tunteen ja kylläisyyden tunteen. Nälässä ei kannata kenenkään elää, muttei myöskään ylisyödä.
Nälkää säätelee usea hormoni. Ajan saatossa on selviytymisen kannalta ollut olennaista, että ihminen on tuntenut nälkää.
Siksi meille on kehittynyt yliviritetty nälänsäätelyjärjestelmä.
Vierailija wrote:
Kummatkin tunteet ovat täysin normaaleja tiloja. Jokainen meistä tietää nälän tunteen ja kylläisyyden tunteen. Nälässä ei kannata kenenkään elää, muttei myöskään ylisyödä.
Entä jos on satakiloinen, reilusti ylipainoinen? Miinuskalorit tarkoittavat väistämättä nälkää.
Miten niin normaalia? Itse olen syönyt viimeksi eilen, eikä minulla ole nälkä.
Kun syö kerran päivässä, niin ei ole jatkuva nälän tunnekaan.
Vierailija wrote:
Suomessa on yleisempää olla lihava kuin normaali.
Jos nälkää näkemällä ja lyhyemmällä vyöllä elää kituuttaa pidempään niin sellainen elämä ei vaan kaikkia kiinnosta.
Harvoilla on sellaiset geenit ettei ikääntyessäkään liho ja kropan muoto levene vaikka aineenvaihdunta hidastuu eikä liiku enää yhtä paljoa eikä tarvitse vähentää syömistään.
Puolisollakin vaikka on raskas fyysinen työ niin on ylipainoa. Hoikkana pysyäkseen pitäisi kieltäytyä ja kieltäytyä ihan kaikista herkuista ja punnita kaikki mitä suustaan alas laittaa.
Olen kuullutkin hoikkana pysyviltä että he punnitsevat ihan kaikki. Yhtään ei saa mennä mitään ylimääräistä leipälävestä alas.
En minä kylläkään ymmärrä minkään pitkän iän tavoittelemistakaan kun ei se loppupää ole mitään elämisen arvoista enää kuitenkaan ja tulee kaikkein kalleimmaksi veronmaksajille.
Ja onhan se lihava hyödyllisempi rahoittaakseen elintarviketeollisuutta ja lääketehtaita työllistämällä. Laiha ei ole kauhean tuottava hyödyllinen ja kustantaa veronmaksajille tosi paljon jos liian pitkään elää nostaen loputtomiin eläkettä ja sen hoitaminen mitä maksaa.
Pieni nälkä ei haittaa ja jos muistaa syödä kolmesti päivässä, ei oikeasti ole nälkäinen vaan kyseessä on ns päänälkä.
Vierailija wrote:
Vai niin taas kerran. Mä syön paljon, mutta myös kulutan paljon energiaa. Raskas fyysinen työ. Paino pysyy balanssissa.
Eikä tätä mun työtä voisi edes tehdä nälkäisenä. 😃N44
Olet vissii tukkimetsällä, kirveen kans .
Vai?
Vierailija wrote:
Miten niin normaalia? Itse olen syönyt viimeksi eilen, eikä minulla ole nälkä.
Kun syö kerran päivässä, niin ei ole jatkuva nälän tunnekaan.
Minä en jaksa mättää kerralla niin paljon, että saisin kaikki ravintoaineet. Olen pieni nainen ja mahani on pieni,enkä halua venyttää sitä. Syön 3-5 kertaa päivässä pieniä annoksia ja lopetan heti kun en ole enää nälkäinen.
N 31
Nälkä kuuluu elämään, mutta mistä tiedät muiden kokemuksista?