Mikä vaatetus teatteriin? En halua yli- enkä alipukeutua.
Olen menossa katsomaan kaupungin pääteatteriin esityksiä. Loppuunmyytyihin "pääesityksiin" ja ensi-iltaan varmaankin pukeudutaan eri lailla kuin arki-illan komedianäytelmiin pienemmissä teattereissa? Edellinen teatterimuisto minulla on lapsuudestani vuosien takaa.
Olen miettinyt kaksirivistä tummaa bleiseriä ja suoria vaaleita housuja. Kumpaakaan minulla ei nyt ole, mutta niille tulisi varmasti tulevaisuudessakin käyttöä – pukeudun aika jäykästi ja käyn pönöttämässä monissa kissanristiäisissä. Kaapista löytyisi nyt pari mekkoa, mutta näytelmät ovat talvella, enkä halua olla kylmissäni matkalla teatteriin. Housujen alle saisi puettua kalsarit. Olisiko bleiseri-ideani yliampuva? Olen pitkä ja harteikas nainen, joten pitää vielä pohtia miten noinkin maskuliinisesta asusta saisi naisellisemman.
En halua kuitenkaan ylipukeutua, jos muut kanssakatsojat ovat farkut ja trikoopaita -väkeä.
Kommentit (43)
Intellektuelli: Nilkkapituinen vekkihame, kaulaan ulottuva keinokuituinen neule ja paskanväriset korkeakorkoiset talvisaappaat. Ruusuhuivi harteille.
Sekä teatterissa että klassisen musiikin konserteissa näkee käytännössä erittäin monenlaista pukeutumista, ja siihen suhtaudutaan näissä yhteyksissä yleensä varsin joviaalisti, kun pääasia kuitenkin on taiteesta nauttiminen.
Itsenäisyyspäivän juhlakonserttiin tai pyhäinpäivän sielunmessu- tai oratorioesitykseen en suosittelisi menemään punaisessa glitterissä, mutta hyvinkin myös sellainen valinta saattaa yleisön joukossa näkyä - ja esitys jatkuu silti...
Pukeudu näytelmän mukaan. Jos vaikka les mis kyseessä niin haisevat ryysyt ylle.
Alle alusvaatteet ja päälle päällysvaatteet.
Loppujen lopuksi Suomessa on hyvin vähän mahdollisuuksia pynttäytyä edes hieman. Kannattaa siis ottaa ilo irti kaikista mahdollisuuksista jos yhtäänkään tykkää laittautua.
Asusta saa naisellisemman esimerkiksi vähän feminiinisemmällä tai värikkäämmällä laukulla tai kengillä. Ylipäätään asusteilla. Myös kampaus voi olla vaikkapa kiharainen. Riippuu millaiset hiukset sinulla on.
Mitkä vaatteet pistäisit leffanäytökseen?
Kaupunginteattereiden kanssa ei tarvitse stressata yhtään sen enempää. Itse kävin eilen katsomassa Helsingin kaupunginteatterissa "Hiirenloukun" farkuissa ja neulepaidassa, enkä erottunut joukosta mitenkään. Yli puolet porukasta oli ihan arkikuteissa ja niin on ollut kaikilla käynneilläni (käyn pk-seudun teattereissa useamman kerran vuodessa). Kantakorttilaiset saattavat suhtautua esityksiin juhlallisemmin, mutta he ovat vähemmistössä.
Usein teatterissa käyneenä olen havainnut, että tumma on paras. Jos edessä on yksikin jolla on joku valkoraitainen tmv pusero, se näkyy pimeässä katsomossa taaempana olevien näkökenttää häiriten. Teatterissa lavallaolijat on pääosassa, katsojat sivuosassa. Itsellä on aina musta t-paita, käy kaikentyyppisiin näytelmiin.
Jotenkin tähän vuodenaikaan vaaleat housut kuulostavat oudolta.
Bleiseri ja siistit housut toimii aina.
Ex-mies oli teatterissa töissä ja hän sanoi usein, että haluaisi ihmisten tulevan teatteriin yhtä matalalla kynnyksellä kuin elokuviin. Elitistinen maine karsii yleisöä, niitäkin joille näytelmät voisivat olla tärkeitä.
Smart casual tyylinen pukeutuminen on yleensä hyvä.
Vierailija wrote:
Jotenkin tähän vuodenaikaan vaaleat housut kuulostavat oudolta.
Minusta valkoinen on yhtä neutraali väri kuin musta.
Vierailija wrote:
Loppujen lopuksi Suomessa on hyvin vähän mahdollisuuksia pynttäytyä edes hieman. Kannattaa siis ottaa ilo irti kaikista mahdollisuuksista jos yhtäänkään tykkää laittautua.
Totta! Milloin muulloin niitä kauniimpia vaatekappaleita muuten voi ulkoiluttaa.
Teatteripukeutuminen alkaa seksikkäistä alusvaateissa, sitten niukka vesiraja mekko, jalkaan korkeat Loubutinit, glittermeikki.
Vierailija wrote:
Teatteripukeutuminen alkaa seksikkäistä alusvaateissa, sitten niukka vesiraja mekko, jalkaan korkeat Loubutinit, glittermeikki.
Hei nyt puhutaan kaupunginteattereista, ei niistä erityisistä tanssipaikoista joissa näyttelijät riisuvat kaikki vaatteensa...
Minulla on ollut päällä ns. toimistovaatteet.
Kauhea myötähäpeä on näiden "arkipukeutujien" kohdalla, kun näkee teatterissa. Sen verran pitäisi olla tilannetajua, että ei tule tuollaisiin tilaisuuksiin vahoissa farkuissa ja huppareissa. Kokopukua tai iltamekkoa ei tarvitse laittaa, mutta jonkinlainen juhlapukeutuminen on suotavaa. Tietenkin jos haluaa antaa itsestään mahdollisimman juntin kuvan niin sitten vaan lökäpöksyt jalkaan ja hankkijalippis päähän.
Taivaansiniset pilluleggingsit, valkoinen t-paita ilman rintsikoita ja punaiset kiiltonahka korkkarit. 👠