Jos luoksesi tulisi ruokavieras, maksattaisitko hänellä puolet ruokailun kustannuksista (kotiruoka, ei kalliita raaka-aineita.)?
Vieras ei siis asu luonasi vaan tulee vain syömään pari kertaa. Voi olla ystäväsi, äitisi, sisaruksesi tai muu läheinen.
Kommentit (44)
En todellakaan maksata. Älä kutsu ihmisiä syömään, jos ei ole varaa.
Ihan sama mitkä kustannukset, ei kuulu vieraanvaraisuuteen maksaa. Sitä varten on ravintoloita.
Ei, vaan sovitaan, koska minä tulen vastavierailulle.
Jos olisi usein vierailija, enkä käytännön syistä pääsisi vastaviersilulle, voisin pyytää tuomaan osan aineksista tullessaan.
No en tietenkään! Jos kutsut jonkun syömään, et ala vaatia siitä rahaa. Ainakin itse teen ruokaa aina sen verran paljon, että siitä riittää yhdelle ylimääräisellekin syöjälle.
Aika noloo. Missä vaiheessa ajattelit rahastaa ruuasta?
Nyyttäreilllä vieraat osallistuu tuomalla jotain syötävää.
Muutoin ovat vieraita, eikä todellakaan esitetä laskua aterian päätteeksi.
En huolisi rahaa, vaikka tarjoaisi.
Ok. Ei vaan olin vieraana yhdessä paikassa ja emäntä sanoi kaupassa kun kävimme ostamassa ruokatarvikkeet, että maksat sitten puolet. Olin hieman hämilläni. Ap
Ite jätän aina yöpöydälle parikymppiä, jos olen vieraissa käynyt
En maksattaisi. Toisinaan tehdään kavereiden kanssa illanistujaisiin yhdessä ruokaa. Sovitaan teema ja jokainen tuo tullessaan jotain. Aineksia yhteiseen tekemiseen tai vaikkapa valmiin yksittäisen ruokalajin, patonkia tai viinipullon. Meidän kaveriporukalle toimiva juttu.
En maksata. Mutta jos itse haluavat tuoda jotain mukanaan tai maksaa, niin en ole kieltäytynyt.
Koska en ole ravintoloitsija, en peri ruokavierailtani maksua.
Vierailija wrote:
Ok. Ei vaan olin vieraana yhdessä paikassa ja emäntä sanoi kaupassa kun kävimme ostamassa ruokatarvikkeet, että maksat sitten puolet. Olin hieman hämilläni. Ap
Viivyitkö päiväkausia?
Olitko kutsunut itsesi?
Oliko emäntä työtön tai muutoin vähissä varoissa?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Viivyitkö päiväkausia?
Olitko kutsunut itsesi?
Oliko emäntä työtön tai muutoin vähissä varoissa?
Ei kaikkiin.
Minulla käy muutama ystävä jotka tulevat esim. lauantai aamupäivällä ja lähtevät sunnuntai-iltana. Silloin maksan ruokailut kotonani. Jos menemme ravintolaan, jokainen maksaa itse. Jos he tulevat vierailulle mökilleni useammaksi päiväksi, he tuovat osan ruuasta tai käymme yhdessä kaupassa.
Riippuu aivan siitä olenko itse kutsunut kyseisen vieraan.
Asun kaukana suvustani ja kun meille pyydän sukua käymään, he yleensä viipyy pari viikkoa kerrallaan. En veloita majoituksesta, mutta yleensä teemme niin, että ostamme ruokatarpeet suunnilleen puoliksi ja valmistamme ruuat yhdessä. Mikäli syömme ravintolassa jokainen maksaa omat tilauksensa
Vierailija wrote:
Moni muukin olisi ollut hämillään.
Moukkamainen emäntä kerrassaan.
Tuollaisesta puhutaan nimellä laitetaanko yhdessä ruokaa? Ja keskustellaan millä hintahaitarilla ruokaa tehdään. Kutsu syömään on eri asia, silloin kutsuja tarjoaa. Puhukaa nuo jutut auki silloin kun suunnittelette tapaamista.
En tietenkään, eikä kuulu minkään kulttuurin tapoihin. Olet vieraana Kiinassa, Argentiinassa, Saksassa tai venäjällä ei kukaan tule koskaan vaatimaan sinulta korvausta. Se on vain törkeää.