Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten aggressiivinen tapa puhua

Vierailija
21.10.2023 |

Olipa kyseessä työpaikka, vapaa-aika tai harrastus, niin suurimmalla osalla ei ole taitoja keskustella normaalisti. Toisiin ihmisiin suhtaudutaan jo lähtökohtaisesti vihamielisesti. Mistä tällainen käytös johtuu? Miksi ei voi olla lähtökohtaisesti ystävällinen? Mitä siinä menettää jos on?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olin lomalla jossain etelä-euroopassa. Viereisestä hotellihuoneesta kuului musiikki selvästi. Näin nuoren naisen käytävällä ja kysyin soittaako hän myös yöllä. Hän kertoi että alueella on suuret teknodj-festarit. But I don't mean to be disrespectful, tuo koviksen oloinen kimma sanoi.

Hän oli siis englantilainen. Olin ensin kysellyt otetaanko siellä jotain ja hän sanoi kaikkihan ottaa. Kovis huumeiden käyttäjä. En osaa kuvitella, että suomalainen pahoittelisi, sanoisi ettei tarkoita olla epäkunnioittava.

Kummallista että muualla osataan olla, mutta kun suomalaiset lähtee ryyppäämään, öristään aggressiivisesti. Siis mölyä joka ei ole edes sanoja, vain örinää.

En ole kyllä Suomessakaan mihinkään örisijöihin törmännyt, mutta enpä ole missään ihan perähikiöillä vuosiin käynytkään.

Toisaalta minusta esim. Lapin murteet kuulostavat todella ystävällisiltä ja pehmeiltä, ei mitään 'ai vieläksääki elät?' -tyyppistä ilkeyttä.

Vierailija
42/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olin lomalla jossain etelä-euroopassa. Viereisestä hotellihuoneesta kuului musiikki selvästi. Näin nuoren naisen käytävällä ja kysyin soittaako hän myös yöllä. Hän kertoi että alueella on suuret teknodj-festarit. But I don't mean to be disrespectful, tuo koviksen oloinen kimma sanoi.

Hän oli siis englantilainen. Olin ensin kysellyt otetaanko siellä jotain ja hän sanoi kaikkihan ottaa. Kovis huumeiden käyttäjä. En osaa kuvitella, että suomalainen pahoittelisi, sanoisi ettei tarkoita olla epäkunnioittava.

Kummallista että muualla osataan olla, mutta kun suomalaiset lähtee ryyppäämään, öristään aggressiivisesti. Siis mölyä joka ei ole edes sanoja, vain örinää.

Englantilaiset tietävät ja osaavat kyllä sanoa tasan oikeat asiat ja monesti jopa kuulostaa siltä, että tarkoittavat mitä sanovat. Ei se silti tarkoita, että he eivät mölisisi ja monesti käyttäytyisi suomalaisen mittapuulla huonosti ja kovaäänisesti. Suomalaisilla on tapana kyräillä ja hiiviskellä hiljaa siinä missä muut kansallisuudet menee reteesti eturiviin ja ottavat tilansa. Ehkä jos he osaisivat olla vähän kohteliaampia, uskaltaisivat yleensäkin olla näkyviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Aksentti, puheentuottamisen nopeus jne? Asun itse Portugalissa, jossa mummojen perinteinen kuulumisien vaihto kuulostaa veriseltä sodalta, oikeasti he vaihtavat kakkureseptejä tai löpisevät lapsenlapsistaan. Tylyjä mulkeroita saa toki tuikata keklulla jos meinaavat päälle käydä. Älkää te siellä pohjolassa jaksako aina olla niin helvetin tiukkapipoja jokaisessa asiassa, kun ei se maailman napa siellä ole (ei täälläkään, eikä missään).

Ohi, mutta kommunikoinnin kannalta yhteinen kieli on tärkeä. Lähes kaikki ulkomaille menevät suomalaiset osaa englantia. Etelä-euroopan mummot vain omaa kieltään, jotka on toki puhutumpia kuin Suomi, joka on maailman mittakaavassa vähemmistökieli. Onneksi Suomessa ei tv-ohjelmia dubata, moni vanhempi on oppinut englantia televisiosta.

Vierailija
44/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Englantilaiset tietävät ja osaavat kyllä sanoa tasan oikeat asiat ja monesti jopa kuulostaa siltä, että tarkoittavat mitä sanovat. Ei se silti tarkoita, että he eivät mölisisi ja monesti käytt

Olin sattumalta buukannut saman pitkän viikonlopun. Oli öisin hiljaa, paitsi viimeisenä iltana.

Englannin poliisi ohjelmassa näkyi, kyllä niillä on pa pubitappeluita ym. Mutta noin yleisesti, niillä on kohteliaita lausahduksia. Esim how are you? Suomessa olis mitä se sulle kuuluu tmv.

Vierailija
45/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Minusta taas ihmiset on yleensä aina ystävällisiä ja auttavaisia. Suomalaiset ei toki turhista jaarittele, mutta miksi pitäisikään. 

Sehän tätä masentuntenuisuutta aiheuttaa kun ihmiset eivät puhu yhtään mitään livenä muuta kuin konekieltä.

Kun kävin kampaajalla niin siellä vieressä istui käsittelyssä nuori joka ei sanonut sanaakaan koko aikana sille kampaajalle ja minä ihmettelin koko tilannetta kuinka joku voi olla noin mörkönä ettei puhu mitään koko aikana. Ei osaa mitään small talkkia puhua.

Ei asiakkaan tarvitse jutella kampaajan kanssa. Kampaajan voi antaa tehdä joskus rauhassa työtään, ja itse asiassa se on kampaajan tehtävä pitää keskustelua yllä, mikäli asiakas vaikuttaa haluavan keskustella. Ei siellä keskustelusta makseta.

Vierailija
46/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olen huomannut, että nykyään nuoremmat ovat jotenkin itsekeskeisempiä kuin oman ikäluokkani ihmiset. Meidät opetettiin koulussa ottamaan toiset huomioon ja arvostamaan erilaisuutta. Nykyään saa sanoa ja näyttää suoraan, jos toisen naama tai mielipide ei miellytä. Ei löydy käytöstapoja ja kohteliaisuutta, vaan minä-minä.

Ei sitä erilaisuutta ennenkään arvostettu. Jopa opettajat näytti avoimesti omat suosikit ja inhokit. Ihmiset oli avoimesti rasisteja ja homofobisia. Eri uskonnoille naurettiin ja hankalat lapset pistettiin tarkkikselle. Kaikki lauloi luokan edessä, oli ääni mikä tahansa. Liikuntatunnilla oli aina kapteenit ja samat naamat vikoina odottamassa. Pojat pisteytti tyttöjä 4-10 ja hiljaiset jäi seinäruusuiksi. Se niistä ihanista entisajoista. 

Pisteytyssysteemi tuli Amerikasta. Sitä ei todellakaan ollut ennen. Oli sanontoja, kuten "10 pisteen pehva" jne., mutta ihmiset eivät olleet numeroita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän