Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten aggressiivinen tapa puhua

Vierailija
21.10.2023 |

Olipa kyseessä työpaikka, vapaa-aika tai harrastus, niin suurimmalla osalla ei ole taitoja keskustella normaalisti. Toisiin ihmisiin suhtaudutaan jo lähtökohtaisesti vihamielisesti. Mistä tällainen käytös johtuu? Miksi ei voi olla lähtökohtaisesti ystävällinen? Mitä siinä menettää jos on?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono kotikasvatus näkyy kauan ja kauas.

Vierailija
2/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se joku viisas oli oikeassa kun sanoi, että tämä ihmiselämä on kaikkien sotaa kaikkia vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin on tultu tekemään töitä (tai laiskottelemaan), ei puhumaan joutavanpäiväisiä yhdentekevien työkaverien kanssa.

Vierailija
4/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin? En ole koskaan törmännyt tuollaiseen.

Lähtökohtaisesti kaikki juttelee ystävällisesti takaisin, mutta toki on öykkärit erikseen, joita tuskin kannattaa tähän kategorisoida.

Vierailija
5/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Huono kotikasvatus näkyy kauan ja kauas.

Ja heti haukutaan AP:ta ensimmäisessä viestissä. MOT.

🙄

Vierailija
6/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä ymmärrän. Eihän mua esim. töissä oikein kukaan ota tosissaan, kun keskustelen sopuisaan sävyyn. Mun pitäisi oppia olemaan hyökkäävämpi, jotta sanoillani olisi painoarvoa päätöksen teossa. Ja onhan se niin, että tämä kuvio toteutuu myös muissakin yhteyksissä. Tunnen itseni välillä aika luuseriksi, koska en osaa ponnekkaasti pitää puoliani. Uskallan sanoa mielipiteeni, mutta siitä ei välitetä, koska ketään ei pelota, vaikka loukkaantuisin. 

Vierailija
7/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhetyyli myös passiivis-agressiivista, rasittavaa myös ohjelmissa mm. Sohvaperunat. 😢🥔

Vierailija
8/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Puhetyyli myös passiivis-agressiivista, rasittavaa myös ohjelmissa mm. Sohvaperunat. 😢🥔

Opettele suomea. Se kirjoitetaan aggressiivista.

9/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi täällä ei ole tuollaista.

Vierailija
10/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsä vastaa siten mitenkä sinne huudetaan. Jos minulle huudetaan tai sanotaan epäkunnioitettavaan sävyyn niin sitä samaa saa vastaan.

Olen ollut törmäys kurssilla ollut vain ihan täydellisesti sosiaalisesti rajoittuneisiin nuoriin jotka kuvittelevat olevansa ihan kaikkien yläpuolella väheksymällä muita ihmisiä eikä edes arvosta kenenkään pitkää ikää ja elämänkokemusta.

Vierailija
11/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Opettele suomea. Se kirjoitetaan aggressiivista.

Opettele suomea, Se kirjoitetaan vihamielistä.

Vierailija
12/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis some tekee joistain nuorista ihan sellaisia jotka eivät osaa enää livenä keskustella ihmisten kanssa muuta kuin tekstiviesteillä.

Kun menin uudelleenkoulutukseen +50v niin ei voi olla totta että joku nuorempi ei viitsinyt minulle puhua yhtään mitään eikä edes aamulla tervehtiä. Jollain whatsapilla se vain oli yhteydessä luokkakavereihin ja minä en sellaista Wappia tarvinnut. Kaikki hän osasi tietokoneella ollen korkeempi koulutuksenkin käytyä tullen matalammalle tasolle vaan ihan huvin vuoksi jotenka ihan turhaan siellä koulutuksessa istui eikä kukaan työnantaja tuollaista ottanut. Työkavereille hän olisi ollut aivan kamala kun ei puhu kenenkään kanssa.

Opettaja tai kuka tahansa tervehti niin hän ei edes viitsinyt vastata. Kenen apeilla vaan oli aktiivinen ja muuten sille oli kaikki ihmiset kuin ilmaa vain nokatusten. Tulee hän ylemmältä korkeakoulun tasolta alhaisemmalle ammattikouluun opiskelemaan osaten ihan kaiken ja saa kaikki muut häpeämään kun ei osaa niin paljoa ja tämä yksi vaan loistaa siellä osaten ihan kaikki saaden muut ihmettelemään kun ei osaa noin paljoa. Me kaikki muut tunnettiin alemmuutta kuinka yksi ihminen voi osata ihan kaikki heti ja meillä muilla menee aikaa enemmän siihen oppimiseen.

Kun ei saanut töitä niin tuli sinne ammattikouluun pätemään ja pitämään mykkäkouluaan. Se oli sosiaalisesti rajoittunut ikuinen opiskelija joka pärjää ja vetää kymppejä mutta kukaan ei tuollaista töihin ota jos ei osaa ihmisten kanssa mitään puhua.

Vierailija
13/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas ihmiset on yleensä aina ystävällisiä ja auttavaisia. Suomalaiset ei toki turhista jaarittele, mutta miksi pitäisikään. 

Vierailija
14/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minusta taas ihmiset on yleensä aina ystävällisiä ja auttavaisia. Suomalaiset ei toki turhista jaarittele, mutta miksi pitäisikään. 

Sehän tätä masentuntenuisuutta aiheuttaa kun ihmiset eivät puhu yhtään mitään livenä muuta kuin konekieltä.

Kun kävin kampaajalla niin siellä vieressä istui käsittelyssä nuori joka ei sanonut sanaakaan koko aikana sille kampaajalle ja minä ihmettelin koko tilannetta kuinka joku voi olla noin mörkönä ettei puhu mitään koko aikana. Ei osaa mitään small talkkia puhua.

Vierailija
15/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut, että suurimmalla osalla olisi tuollaista ongelmaa. Minun kokemukseni mukaan selvästi suurin osa ihmisistä on kivoja ja fiksuja, ja ne perusnegatiiviset ovat pieni vähemmistö. Mutta toki eri ihmiset liikkuvat erilaisessa seurassa, joten kokemukset voivat vaihdella.

Vierailija
16/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että kokemuksen puute. Olin jokin aikaa sitten ohjaana jossa oli töissä paljon nuoria aikuisia. Kovin paljon oli riitaa ja suukopua, juoruilua yms. Ongelma tuntui olevan se, että kontaktien vähyys ja kuplaantuminen ei ole antanut henkilöille kokemusta että asioista voi puhua ihan asiallisestikin ilman että on joka asiassa samaa mieltä jokaisesta pilkun paikasta.

Vierailija
17/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

suolilaiset on sukua n4 t s3ille sekä komukoille koska käyneet täällä ryöstöretkillä historiassa.

Vierailija
18/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ehkä se joku viisas oli oikeassa kun sanoi, että tämä ihmiselämä on kaikkien sotaa kaikkia vastaan.

Niin, toisilla vieläpä se sodanlietsominen, viha ja halveksunta piiloutuvat ystävällisen hymyn taakse. 

Vierailija
19/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole törmännyt vastaavaan ongelmaan vaikka olen asunut melkein koko ikäni Suomessa. Minkälaisissa paikoissa te olette töissä?

Vierailija
20/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta tutulta. En katso TV:tä en tiedä miten sohvaperunoissa puhutaan. Elävässä elämässäih.iset ovat lähtökohtaisesti ystävällisiä. Suomessa on se etu, ettei tyhjää tilaa tarvitse täyttää puhumalla. Kyllä suurin osa osaa tyhjää keskustelua, mutta moni ei halua ja se on hienoa. Ja mitä halveksivaan puhetyyliin ttulee, se on persujen ja palstan bravuria. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan