Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten aggressiivinen tapa puhua

Vierailija
21.10.2023 |

Olipa kyseessä työpaikka, vapaa-aika tai harrastus, niin suurimmalla osalla ei ole taitoja keskustella normaalisti. Toisiin ihmisiin suhtaudutaan jo lähtökohtaisesti vihamielisesti. Mistä tällainen käytös johtuu? Miksi ei voi olla lähtökohtaisesti ystävällinen? Mitä siinä menettää jos on?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen puhetapa on niukkaa ja ehkä tunnekylmintä maailmassa? Siis sanoissa voi olla tunnetta paljon, mutta äänensävyssä ja sanojen painotuksessa äärimmäisen vähän.

Ihmettelivät tätä Etelä-Koreassa saakka televisiossa.

Vierailija
22/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Analyyttisyys hämmentää ihmisiä nykyään, kun kaikki yrittävät olla vain positiivisia. Nykyään koetaan ettei analyyttisyys kuulu normaaliin keskusteluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Puhetyyli myös passiivis-agressiivista, rasittavaa myös ohjelmissa mm. Sohvaperunat. 😢🥔

Miten niin?

Sohvaperunat yksi leppoisimmista ohjelmista. Annappa esimerkki tuolle aggressiivisuudelle?

Vierailija
24/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aksentti, puheentuottamisen nopeus jne? Asun itse Portugalissa, jossa mummojen perinteinen kuulumisien vaihto kuulostaa veriseltä sodalta, oikeasti he vaihtavat kakkureseptejä tai löpisevät lapsenlapsistaan. Tylyjä mulkeroita saa toki tuikata keklulla jos meinaavat päälle käydä. Älkää te siellä pohjolassa jaksako aina olla niin helvetin tiukkapipoja jokaisessa asiassa, kun ei se maailman napa siellä ole (ei täälläkään, eikä missään).

Vierailija
25/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räikkösen tapaan puhuvia miehiä on monia muitakin, lähipiirissäni on yksi. Värit ikään kuin puuttuvat.

Vierailija
26/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kävin kampaajalla niin siellä vieressä istui käsittelyssä nuori joka ei sanonut sanaakaan koko aikana sille kampaajalle ja minä ihmettelin koko tilannetta kuinka joku voi olla noin mörkönä ettei puhu mitään koko aikana. Ei osaa mitään small talkkia puhua.

Jos kampaaja ei puhu, en minäkään ala keksiä puheenaiheita. Hän tekee työtään, eikä tykkää höpöttää.

Vierailija
27/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Puhetyyli myös passiivis-agressiivista, rasittavaa myös ohjelmissa mm. Sohvaperunat. 😢🥔

Opettele suomea. Se kirjoitetaan aggressiivista.

Tässä päästiinkin otsikossa mainittuun aggressiivisuuteen

Vierailija
28/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua varmaan luullaan töissä vihamieliseksi. Jännitän puhumista ryhmässä niin paljon, että ääni on kireä, töksähtelevä enkä pysty puhumaan pitkään, kun happi ei kulje. Itsekin ihmettelen ääntäni, mutta en voi sille mitään. Joudun sitä paitsi aina tuomaan osaamiseni esiin, koska olen hiljainen ja sekin varmaan vaikuttaa, ettei mua muuten huomata.

Vierailija
29/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Minusta taas ihmiset on yleensä aina ystävällisiä ja auttavaisia. Suomalaiset ei toki turhista jaarittele, mutta miksi pitäisikään. 

Sehän tätä masentuntenuisuutta aiheuttaa kun ihmiset eivät puhu yhtään mitään livenä muuta kuin konekieltä.

Kun kävin kampaajalla niin siellä vieressä istui käsittelyssä nuori joka ei sanonut sanaakaan koko aikana sille kampaajalle ja minä ihmettelin koko tilannetta kuinka joku voi olla noin mörkönä ettei puhu mitään koko aikana. Ei osaa mitään small talkkia puhua.

Minä maksan kampaajan palveluista rahalla, en viihteellä. 

Vierailija
30/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että nykyään nuoremmat ovat jotenkin itsekeskeisempiä kuin oman ikäluokkani ihmiset. Meidät opetettiin koulussa ottamaan toiset huomioon ja arvostamaan erilaisuutta. Nykyään saa sanoa ja näyttää suoraan, jos toisen naama tai mielipide ei miellytä. Ei löydy käytöstapoja ja kohteliaisuutta, vaan minä-minä.

Vierailija
31/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen huomannut, että nykyään nuoremmat ovat jotenkin itsekeskeisempiä kuin oman ikäluokkani ihmiset. Meidät opetettiin koulussa ottamaan toiset huomioon ja arvostamaan erilaisuutta. Nykyään saa sanoa ja näyttää suoraan, jos toisen naama tai mielipide ei miellytä. Ei löydy käytöstapoja ja kohteliaisuutta, vaan minä-minä.

Mikä on hyvä asia. Ehkä tästä nöyristelystä ja itsensä vähättelystä ollaan vihdoinkin pääsemässä eroon. 

Vierailija
32/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Miten niin?

Sohvaperunat yksi leppoisimmista ohjelmista. Annappa esimerkki tuolle aggressiivisuudelle?

Jospa joskus kuuntelisin erästäkin pariskuntaa. Vihatyulinen puhe ei tarkoita huutamista. Ilmeet eleet silmien pyöritttely. Muka, kiva ja tekonaurua päälle. 

Ohjelmaan olis hyvä saada psykologi avaamaan ihmissuhteiden ongelmakäyttäytyminen. 

Vierailija
33/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei sitä erilaisuutta ennenkään arvostettu. Jopa opettajat näytti avoimesti omat suosikit ja inhokit. Ihmiset oli avoimesti rasisteja ja homofobisia. Eri uskonnoille naurettiin ja hankalat lapset pistettiin tarkkikselle. Kaikki lauloi luokan edessä, oli ääni mikä tahansa. Liikuntatunnilla oli aina kapteenit ja samat naamat vikoina odottamassa. Pojat pisteytti tyttöjä 4-10 ja hiljaiset jäi seinäruusuiksi. Se niistä ihanista entisajoista. 

Vierailija
34/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen, kun esitin asunto oy:n kokouksessa erään ratkaisumallin asiaan eli ns. täysin tasapuolisen jaon kaikkien käyttäjäryhmien kesken. Arvaattekin miten kävi - minulle naurettiin ääneen ja Herra Suuna Päänä vielä kettuili rankasti. Yritin siis katsoa em. asiaa objektiivisesti kaikkien kannalta.

Vierailija
35/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Suomalainen puhetapa on niukkaa ja ehkä tunnekylmintä maailmassa? Siis sanoissa voi olla tunnetta paljon, mutta äänensävyssä ja sanojen painotuksessa äärimmäisen vähän.

Ihmettelivät tätä Etelä-Koreassa saakka televisiossa.

Tämä saattaa pitää paikkaansa. Perustuen omakohtaiseen kokemukseen: Naurahdin eräässä palaverissa niin lämpöisellä äänensävyllä etten edes tunnistanut sitä itseltäni. Palaverin osallistujat ovat minulle arvokkaita henkilöitä joista pidän paljon, mutta eivät arvostetumpia tai pidetympiä kuin suomalaiset ystäväni. Palaveri ei ollut suomeksi.

Vierailija
36/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tuli mieleen, kun esitin asunto oy:n kokouksessa erään ratkaisumallin asiaan eli ns. täysin tasapuolisen jaon kaikkien käyttäjäryhmien kesken. Arvaattekin miten kävi - minulle naurettiin ääneen ja Herra Suuna Päänä vielä kettuili rankasti. Yritin siis katsoa em. asiaa objektiivisesti kaikkien kannalta.

Mitä tarkoittaa täysin tasapuolinen Asunto Oy:ssä? Tarkoitatko jokaiselle asunnolle saman verran, jokaiselle asukkaalle saman verran, vai jokaiselle neliölle saman verran?

Minulla oli myös hetki sitten Asunto Oy:n palaveri, jossa keskusteltiin siitä miten jaetaan aitauksen kustannukset rivitalossa. Siinä hinta asunnon neliöiden perusteella tulisi huomattavasti kalliimmaksi keskimmäisille asunnoille kuin reuna-asunnoille, joilla aitaa tulee puolet enemmän.

Haluan siis sanoa että tasapuolinen jako asunto-osakeyhtiössä ei ole mitenkään helppo määritelmä, ja yhtä oikeaa vastausta ei ole olemassa.

Vierailija
37/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai neliöt. Maksavia asukkaitakin on enemmän perheessä kuin yks vanha mummeli yksiössä. 🥚Pää

Vierailija
38/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samaa mieltä ap:n kanssa. Suomalaiset ei myöskään osaa kuunnella eriäviä mielipiteitä vaan jos joku on erimieltä niin alkaa joko haukkuminen tai sitten vaan keskustelu loppuu koska ei hyväksytä eriäviä mielipiteitä.

Minä en juuri siksi juttele muille ja välttelen muita ihmisiä koska ihmiset ovat lähes kaikki tyhmiä.

Vierailija
39/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ehkä enemmän murrepiirre kuin suomen kieltä yleisesti koskeva totuus. Esim. Itä-Suomessa puhutaan kohteliaammin, pitemmin ja kiertelevämmin kuin vaikkapa Satakunnassa tai Pirkanmaalla, jossa töksäyttely ja möllöttely ovat tavallisia. Toki tämä koskee näillä epäsosiaalisillakin alueilla enemmän julkisen sektorin toimintaa, yksityisellä puolella on pakko osata edes alkeelliset käytöstavat.

Vierailija
40/46 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lomalla jossain etelä-euroopassa. Viereisestä hotellihuoneesta kuului musiikki selvästi. Näin nuoren naisen käytävällä ja kysyin soittaako hän myös yöllä. Hän kertoi että alueella on suuret teknodj-festarit. But I don't mean to be disrespectful, tuo koviksen oloinen kimma sanoi.

Hän oli siis englantilainen. Olin ensin kysellyt otetaanko siellä jotain ja hän sanoi kaikkihan ottaa. Kovis huumeiden käyttäjä. En osaa kuvitella, että suomalainen pahoittelisi, sanoisi ettei tarkoita olla epäkunnioittava.

Kummallista että muualla osataan olla, mutta kun suomalaiset lähtee ryyppäämään, öristään aggressiivisesti. Siis mölyä joka ei ole edes sanoja, vain örinää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi