Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aggressiivisten oppilaiden määrä kasvaa

Vierailija
02.09.2008 |

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Aggressiivisten+lasten+ja+erityisop…

Nyt onkin koulussa ensimäiset sukupolvet, jotka on työnnetty hoitoon saamaan virikkeitä kun äiti hoitaa vauvaa kotona.

Ja sen kyllä huomaa.......

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen vanhaan niin tehtiin aina, eikä nykyisenkaltaisia äitiyslomia pidetty edes silloin kun se lapsi oli itse vauva.

Koululaisten aggressiivisuus johtuu kahdesta asiasta:

1. koulussa on liikaa hälinää kun kukaan ei ole oppettanut lapsiaan tulemaan toimeen muiden kanssa ja tunnistamaan toistensa rajoja (kotiäidit on tässä muuten pahimpia, pä iväkorissa sentään oppii luonnostaan jotain)

ja 2. opettajat eivät enää kanaa vastuuta työstään vaan huutavat joka välissä että en pysty kun vanhemmuus on hukassa. Ennen se oli vielä pahemmin hukassa kun työväen isukit joi perjantaista sunnuntaihin ja piiskasi sitten kakarat kuriin ja herrasväen isät piti huolen että heidän lapset ei saa huonoja numeroita, uhkailemalla muuten lopettaa paikallisen oppikoulun rahoituksen. Silti sen ajan opettajat saivat lapset kunnioittamaan itseään...

Vierailija
2/24 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. kohdasta olen samaa mieltä.

2. kohdasta olen eri mieltä. Toki on opettajiakin, jotka eivät osaa työtään tehdä, mutta ei se ole koko totuus. Nykyään kun opettaja tekee työtään, on heti pikku Jannica- Jennican äiti ( yleensä se on äiti ) niskassa kiekumassa lapsen oikeuksia. Jannica- Jennica kun ei takuulla ole tehnyt mitään väärää, kun se ihan itse sanoi itku silmässä kotona niin. Nykyään siis on kyllä vanhemmuuskin hukassa. Ei tavallaan uskalleta olla vanhempia lapselle, koska pelätään ettei lapsi enää sen jälkeen pidä vanhemmistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain jaksnut enää sitä tuulimyllyjä vastaan työskentelyä. Ihan sama mitä vanhemmille yritti ehdottaa, niin omalla lapsellehan ei voi olla vaikeuksia tai voi käyttäytyä huonosti.

Alkuun luulin, että olen vain kokematon ja "huono" ope. Vuosien kokmeus ja toisten opettajien ja pkhenkilökunnanan kanssa juteltuani, onneksi tajusin, että vika ei todellakaan ole pelkästään "huonossa opettajassa". Parhaani yritettyäni ja vaihdoin onneksi alaa.

Nyt olen ollut muissa hommisaa kolme vuotta ja vieläkin saatan nähdä painajaisia opettaja-vuosiltani. Nykyinen työ on kuitenkin onneksi myös palkitsevaa ja paremminpalkattua ja työ pysyy työpaikalla. "Pitkää" kesälomaakaan en oikeastaan kaipaa; yleensä stressistä toipumiseen meni 3 viikkoa ja uutta lukuvuotta aloin suunnittelemaan kolme viikkoa ennen koulun alkua...

Vierailija
4/24 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun katson poikieni kavereita, niin parhaiten käyttäytyvillä pojilla on kyllä aika tiukat vanhemmat. Eli vanhemmat puuttuvat ja lopettavat huonon käytöksen heti alkuunsa.

Vierailija
5/24 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että lapsena en kuullut juuri koskaan opettajien haukkumista vanhemmilta mutta nyt, 20 vuotta myöhemmin, opettajia haukutaan ihan kaikkialla julkisesti. :( Yhtään mielipuolta ei minun tielleni osunut, vaikka osa olikin kieltämättä erikoisia (yksi piti itseään seuraavana Jumalasta -kirjaimellisesti-, toinen oli kiihkouskis). Ja kävin silti koulussa useammalla paikkakunnalla, joista yksi pahamaineinen.

Vierailija
6/24 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että lapsena en kuullut juuri koskaan opettajien haukkumista vanhemmilta mutta nyt, 20 vuotta myöhemmin, opettajia haukutaan ihan kaikkialla julkisesti. :( Yhtään mielipuolta ei minun tielleni osunut, vaikka osa olikin kieltämättä erikoisia (yksi piti itseään seuraavana Jumalasta -kirjaimellisesti-, toinen oli kiihkouskis). Ja kävin silti koulussa useammalla paikkakunnalla, joista yksi pahamaineinen.

muttta kyllä aikuiset silloinkin keskenään arvostelivat huonoja opettajia. Ei minullekaan kerrottu ala-asteella (silloin ne oli vielä asteita) että koulun johtajaopettaja oli juoppo ja ekaluokan ope armeijamenetelmiin seonnut kylähullu, mutta kyllä aikuiset sen silloinkin tiesivät ja keskenään miettivät, voisiko asialle tehdä jotain. Valitettavasti eivät voineet, vaan me lapset saimme sen sitten tuntea. Meidän luokalta kolme ei oppinut lukemaan ennen yläkoulua tuon ekaluokan open takia ja viimeisiltä luokilta, joita opetti tuo juoppo, me opimme kokeissa lunttaamisen (niitä ei ikinä valvottu ja kysymykset meni aina tietyn kaavan mukaan). Arvaa oliko meillä järjestyshäiriöitä ja millaisia oppijoita olimme yläasteelle mennessämme?

Nykyaikana tämä ei enää kävisi päinsä, kiitos hankalien vanhempien. minun lapseni ei tarvitse moisesta kärsiä!

Vierailija
7/24 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten parannusta on havaittavissa. Ei todellakaan johdu päiväkodista tuo agressiivisuus vaan vanhemmista, jotka antavat lapsen olla pomo. Näitä on minunkin tuttavapiirissä ja kauheaa jälkeä tulee. Lapsi käyttäytyy ihan miten haluaa ja vanhemmat yrittää toimittaa sille vaikka kuun taivaalta, kun se älyää pyytää. Lapsi on kuitenkin koko ajan erittäin pahantuulinen ja agressiivinen.

Itse olen melko tiukkis näissä kasvatusasioissa, meillä ei lapsi määrää. Pelkään sitten taas tosin, että omat melko kiltit lapseni joutuvat näiden pikkuhitlereiden uhriksi.

Vierailija
8/24 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiireinen elämänmeno; vaativa työ vanhemmilla, harrastukset jne nykymaailman hömpötykset. Lastenkin arki on ahdettu täyteen harrastuksia ja virikkeellistä toimintaa. Ei jää aikaa OLLA ja olla yhdessä, jutella, opettaa ja ohjata.

Hajonneet perheet, viikko isällä ja viikko äidillä. Uudet "isät" ja "äidit" ja "sisarukset"...taas ero ja uusi "perhe". Muukin suku kaukana. Koko elämä on juuretonta ja hajallaan.

Lasten liiallinen viihdyttäminen; kaikenlaiset pelikoneet, elokuvat, netti jne täyttää lasten arjen. Ja usein ne pelit on vielä todella hurjia ja väkivaltaisia, meluisia.

Liian suuret luokkakoot ja siellä seassa ns. erityisoppilaat. Liian vähän avustajia, liian vähän rahaa käytettäväksi opetustoimeen. Ei pystytä tekemään retkiä eikä edes hankkimaan tarvittavia askartelumateriaaleja ja liikuntavälineitä.

Kiltit tytöt eivät pärjää opettajina nykylapsille. Opettajakoulutukseen pitäisi olla aivan muut vaatimukset kuin todistuksen kympit! Opettaja-aines on usein melko heikkoa.

Vanhemmilla liian suuret kuvitelmat omasta lapsestaan ja itsestään. Opettajaltakin vaaditaan ihmeitä.

Vierailija
9/24 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulua tai opettajia en kuitenkaan syyllistäisi. Kyllä se kuri ja käyttäytymisen opettaminen lähtee kotoa. On aika toivotonta opettajan saada kuria, jos kotona ei ole annettu minkäänlaista kasvatusta - ja näin on valitettavan usein. Siinä ei auta, vaikka opettaja olisi millainen.

Suurin syy ovat vanhemmat - tai pikemminkin se vanhempien puute.

Kiireinen elämänmeno; vaativa työ vanhemmilla, harrastukset jne nykymaailman hömpötykset. Lastenkin arki on ahdettu täyteen harrastuksia ja virikkeellistä toimintaa. Ei jää aikaa OLLA ja olla yhdessä, jutella, opettaa ja ohjata.

Hajonneet perheet, viikko isällä ja viikko äidillä. Uudet "isät" ja "äidit" ja "sisarukset"...taas ero ja uusi "perhe". Muukin suku kaukana. Koko elämä on juuretonta ja hajallaan.

Lasten liiallinen viihdyttäminen; kaikenlaiset pelikoneet, elokuvat, netti jne täyttää lasten arjen. Ja usein ne pelit on vielä todella hurjia ja väkivaltaisia, meluisia.

Liian suuret luokkakoot ja siellä seassa ns. erityisoppilaat. Liian vähän avustajia, liian vähän rahaa käytettäväksi opetustoimeen. Ei pystytä tekemään retkiä eikä edes hankkimaan tarvittavia askartelumateriaaleja ja liikuntavälineitä.

Kiltit tytöt eivät pärjää opettajina nykylapsille. Opettajakoulutukseen pitäisi olla aivan muut vaatimukset kuin todistuksen kympit! Opettaja-aines on usein melko heikkoa.

Vanhemmilla liian suuret kuvitelmat omasta lapsestaan ja itsestään. Opettajaltakin vaaditaan ihmeitä.

Vierailija
10/24 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten parannusta on havaittavissa. Ei todellakaan johdu päiväkodista tuo agressiivisuus vaan vanhemmista, jotka antavat lapsen olla pomo. Näitä on minunkin tuttavapiirissä ja kauheaa jälkeä tulee. Lapsi käyttäytyy ihan miten haluaa ja vanhemmat yrittää toimittaa sille vaikka kuun taivaalta, kun se älyää pyytää. Lapsi on kuitenkin koko ajan erittäin pahantuulinen ja agressiivinen.

Itse olen melko tiukkis näissä kasvatusasioissa, meillä ei lapsi määrää. Pelkään sitten taas tosin, että omat melko kiltit lapseni joutuvat näiden pikkuhitlereiden uhriksi.

-- mulla on muuten tosi hyviä kasvattajia tuttavapiirissä PAITSI yksi perhe, jossa tosiaan lapset ovat pomoja. Ja se on vasta hirvittävää katseltavaa se! Heillä on kaksi lasta, ja tosissaan saa pelätä että hyppivätkö silmille. Viimeksi kahvipöydässä tyttö huuteli rivouksia äidilleen ja äiti vain hymähteli... Juu itse en olisi katsellut moista käytöstä hetkeäkään, ois tyttö lentänyt jäähylle.

Olen aika tiukkis minäkin. Joskus ajattelen myös että olenko liian tiukka. Tuleeko lapsistani nössöjä kun ovat oppineet "tottelemaan"? Eivätkö osaa pitää puoliaan?

Vierailija
11/24 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin en usko, että selitykset "vanhemmilla ei ole aikaa lapsille" olisivat se perimmäinen syy. Koska kuten joku yllä totesi, niin ei sitä ennen vanhaakaan ole sitä aikaa ollut. Sosiaaliset taidot olivat ennen muinoin ihmisillä vielä heikommat. Ei isät olleet edes kotoan kuten nykyään.

Minullakin on kokemus yhdestä perheestä, jossa 7 v poika on aika riiviö. Hänenkään äitinsä ei kontrolloin puheita ollenkaan. Hymähtelee vain.

5

Vierailija
12/24 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

-- mulla on muuten tosi hyviä kasvattajia tuttavapiirissä PAITSI yksi perhe, jossa tosiaan lapset ovat pomoja. Ja se on vasta hirvittävää katseltavaa se! Heillä on kaksi lasta, ja tosissaan saa pelätä että hyppivätkö silmille. Viimeksi kahvipöydässä tyttö huuteli rivouksia äidilleen ja äiti vain hymähteli... Juu itse en olisi katsellut moista käytöstä hetkeäkään, ois tyttö lentänyt jäähylle.

Olen aika tiukkis minäkin. Joskus ajattelen myös että olenko liian tiukka. Tuleeko lapsistani nössöjä kun ovat oppineet "tottelemaan"? Eivätkö osaa pitää puoliaan?

[/quote]

-- Tässä perheessä äiti on aina paikalla lapsilleen. En tiedä aikooko edes koskaan aloittaa "normaalia" työaikaa. Eikä mitään vikaa siinä, mutta pitäisi edes sitten kuria mussukoilleen! Minusta ei riitä että on paikalla ja läsnä lastensa elämässä, pitää myös näyttää mallia eikä antaa lasten ainakaan hyppiä silmille ja pompottaa. Tässä perheessä on mielestäni ongelmana juuri se, että halutaan antaa "kuu taivaalta" lapsille. Kaikki harrastukset mitä lapset ikinä vain haluavat kokeilla, niitä kokeillaan. Lapsille ei haluta tuottaa pahaa mieltä.

Vierailija
13/24 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelmia ei tule. NEWSFLASH: lapset ovat lapsia koululaisinakin. Täällä av:lla vain jauhetaan roskaa jostain sektio vs alatiesynnytyksestä ja alle kolmivuotiaiden kotihoidosta, kun todelliset ongelmat on ihan muualla.

Vielä kerran: jos kotiolot ovat hyvät ja lapsella hyvä kiintymyssuhde vanhempiinsa, pelkkä päiväkoti ei vaikuta lapsen käytökseen koulussa suuntaan tai toiseen. Jos kotiolot on huonot, eikä äiti näe metsää puilta vaan hokee vain mantran kaltaisesti "virikehoito paha paha paha", niin ei ihme, että ongelmia tulee.

Vierailija
14/24 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sopuisasta ja lempeästä lapsesta tulisi vasta koulussa aggressiivinen. Kyse taitaa olla siitä, että koulu sanoo ääneen sen, mitä vanhemmat eivät halua kuulla.

Koiranpentukin näykkii ja käyttäytyy aggressiivisesti, jos sillä ei ole kuria ja se saa laumanjohtajan paikan. Sillä ei ole edellytyksiä johtajuuteen ja vastuuseen. Ei ole ihmislapsellakaan. Hän tarvitsee rakastavat rajat ja vanhemmat, joiden päätöksiin ja arvostelukykyyn voi luottaa.

Vierailija
15/24 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen just erästä perhettä jossa äiti paljon yksin kotona 3 lapsen kanssa. Vanhemmat lapset tulevat suoraan koulusta kotiin. Hoidossakaan eivät olleet paljon. Äiti yliväsynyt eikä jaksa pitää rajoja. Yhtä vänkäämistä lasten kanssa. Lasten tietä yritetään jatkuvasti siloitella ja yritetään pitää heidät tyytyväisinä.

Vierailija
16/24 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sopuisasta ja lempeästä lapsesta tulisi vasta koulussa aggressiivinen.

Miksi se on niin mahdoton uskoa vanhempia, jotka sanovat, että heidän lapsensä käyttäytyy kotioloissa ihan hyvin ja alkaa sählätä vasta kun koulussa ei ole minkäänlaista loogista järjestystä missään, opettaja ei ole tasapuolinen eikä pidä yllä tasa-arvoista järjestystä vaan lapset joutuvat pärjäämään viidakon laeissa omin neuvoin?

Vierailija
17/24 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

16

Vierailija
18/24 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekaluokan ryhmä, jossa 25 oppilasta erilaisista taustoista = täysi viidakko! Kukaan ei kuule, vaikka yrittää sanoa että Nico-Petteri vetää tukasta. Kukaan ei näe, että Jennica-Jassica kavereineen piirittä välitunnilla ja haukkuu. Lapset ovat ihan oman onnensa nojassa.

Ja sitten nämä kiltit, jotka yrittävät toisia kunnioittaa, eivätkä lyö takaisin - lytätään ja jyrätään mennen tullen.

Pahaa tekee! Pitäisi kotona vissiin opettaa häijyä kielenkäyttöä, lyömään takaisin ja antamaan samalla mitalla, että pärjäisi koulu-nimisessä viidakossa!

Vierailija
19/24 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinustakin kotiolot ovat siis ratkaiseva tekijä.

Vierailija
20/24 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kultainen keskitie pitää löytää.

Pahaa tekee! Pitäisi kotona vissiin opettaa häijyä kielenkäyttöä, lyömään takaisin ja antamaan samalla mitalla, että pärjäisi koulu-nimisessä viidakossa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän