Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Kävin verikokeissa ja veren trigly-arvo yli 8 :(

Vierailija
20.10.2023 |

Olen vielä alle 40v ja järkytyin pahasti tuloksista...Kokonaiskolesteroli 5,8. En tiedä, onko tässä mitään pointtia mutta oli pakko avautua tästä jonnekin.

Olen ollut vuosia ylipainoinen ja olen kroonisesti pitkäaikaissairas (mm.migreeni, rannekanavaoireyhtymä,astma) ja en ole onnistunut laihtumaan, koska olen tunnesyöjä (sairastan myös masennusta)

Vertaistukea?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Painonpudotus on ainoa mikä tuossa tilanteessa auttaa. Olen hoikka, syön mitä huvittaa ja veriarvot en erinomaiset. 

Good for you. Minullakin on erinomaiset veriarvot, juuri testattu. Ja ylipainoa on. Voin myös sanoa, että en ole viime aikoina jaksanut juuri miettiä syömisiäni. Pitäisi, mutta nyt on valitettavasti kaikkea muuta kuormaa aika paljon.

Vierailija
22/29 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, kyllä sinä onnistut ja pääset yli tästä. Tiedän, että jos on masennusta, on vaikea nähdä eteenpäin; mutta näin käytännön ohjeena:

Valkoinen leipä, pullat, karkki, sipsit ja alkoholi pois. 

Liiku joka päivä, edes vähän. Ja lisää sitä päivittäin, vaikka vaan pari askelta.

Älä pelkää rasvaa, pelkää enemmän juuri noita pirun leipä-ja pullamössöjä, jotka jostakin ihmeen syystä kuuluvat suomalaisten normaaliin jokapäiväiseen ruokavalioon.

Puhun kokemuksesta: laihduin 98kg:sta 65:een näillä ohjeilla, vähän yli vuoden sisään; ja mitä on yksi pieni vuosi ihmiselämässä?

Ja kun paino putosi, olo parantui. Kun jätin alkoholin, rasvamaksa parantui (olen raitis alkoholisti). Ja mitä enemmän liikuin, sitä enemmän tykkäsin siitä, vaikka alku olikin hankalaa.

ÄLÄ ANNA PERIKSI. Kaikki järjestyy. 

Olen nainen, 47v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi nostaa trigly-pitoisuutta, joten kaikki alkoholi pois. Ja laihduttaa pitää. Trigly-verikoe pitäisi ottaa paastonäytteestä, koska ruokailu voi nostaa trigly-arvoa, muissa rasvakokeissa paastoa ei tarvita.

Tuo trigly-arvosi on kyllä niin korkea, että haimatulehdusriskisi on aika iso. Lääkitys siis päälle!

Vierailija
24/29 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Alkoholi nostaa trigly-pitoisuutta, joten kaikki alkoholi pois. Ja laihduttaa pitää. Trigly-verikoe pitäisi ottaa paastonäytteestä, koska ruokailu voi nostaa trigly-arvoa, muissa rasvakokeissa paastoa ei tarvita.

Tuo trigly-arvosi on kyllä niin korkea, että haimatulehdusriskisi on aika iso. Lääkitys siis päälle!

Ei paastoa, koska silloin tilanne ei ole todellinen. Todellinen tilanne on se, että ihminen syö säännöllisesti ja veren rasva-arvit silloin se, mitä je normaalisti ovat.

Vierailija
25/29 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista! Sain ensi viikolle lääkäriajan. Lääkityksestä ei puhuttu mitään mutta pääsen kuulemma elintapalääkärille (muut veriarvot kuulemma "hyvät") eli ruokavalio-ohjausta varmaankin luvassa

ap

Vierailija
26/29 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap "järkyttyi" kun tulokset olivat täsmälleen sellaiset kuin niiden olisi pitänyt sen omasta mielestäkin olla?

Vierailija
27/29 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mulla nousi kun söin Mirtazapinia. Lihoin, verenpaine nousi, sain sappikivet.

Millainen sun Mirtazapin annos oli? Itsekin syön sitä ja kolesteroli on noussut hieman, mutta en tiedä liittyykö se siihen mitenkään.

Vierailija
28/29 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Siis ap "järkyttyi" kun tulokset olivat täsmälleen sellaiset kuin niiden olisi pitänyt sen omasta mielestäkin olla?

Toki tiesin, että todennäköisesti arvot olisivat jonkin verran koholla, mutta en silti osannut arvata, että triglyseridi olisi nelinkertainen verrattuna normaaliin arvoon

ap

Vierailija
29/29 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä jo vanha ketju, ja AP on toivottavasti päässyt hyville raiteille. Pari asiaa: ravinto vaikuttaa aivokemiaan, tulehdusarvoihin, suolistomikrobistoon  ja myös mieleen ja masennukseen. Aivomme ovat kivikautiset: tarvitaan siis prosessoimatonta ruokaa: marjat (ja hedelmät) sellaisinaan kuituineen, ei mehuina, ei sokeria tai alkoholia, liha lihana, ei makkarana tms. jne. Napostelu pitää jättää ja pitää kunnon yöpaasto, vähintään 12 tuntia. Oma migreenini ja myös verenrasva-arvot pysyvät kuosissa keto-ruokavaliolla, jonka avulla myös pysyn normaalipainossa, vaikka olen jo mummoiässä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan