Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Kävin verikokeissa ja veren trigly-arvo yli 8 :(

Vierailija
20.10.2023 |

Olen vielä alle 40v ja järkytyin pahasti tuloksista...Kokonaiskolesteroli 5,8. En tiedä, onko tässä mitään pointtia mutta oli pakko avautua tästä jonnekin.

Olen ollut vuosia ylipainoinen ja olen kroonisesti pitkäaikaissairas (mm.migreeni, rannekanavaoireyhtymä,astma) ja en ole onnistunut laihtumaan, koska olen tunnesyöjä (sairastan myös masennusta)

Vertaistukea?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika pahalta kuulostaa, iso riski saada joku sydäri noilla arvoilla varsinkin kun oot lihava

Vierailija
2/29 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolo tulee, iloitkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle lääkäri sanoi että pitää käyttää oliiviöljyä. Ehkä se on auttanut kun nyt kolesterolit ovat paremmat. Mitkään kevytlevitteet eivät kuulemma ole välttämättä kovin terveellisiä vaikka niissä olisi vähemmän kaloreita. Salaattia lautaselle ja oliiviöljyä päälle.

Vierailija
4/29 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiä kannattaa laihduttaa ja hakea myös lääkitys, etenkin jos suvussa sydän-ja verisuonitauteja

Vierailija
5/29 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nousi kun söin Mirtazapinia. Lihoin, verenpaine nousi, sain sappikivet.

Vierailija
6/29 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta tässä on, että äidin kaikki sisarukset kuolleet viidenkympin molemmin puolin...Eli vahva sukurasitus sydän-ja verisuonitaudeille. Kaiken lisäksi ollut rintakipuja jo vuosia ja olen täällä miettinyt että joko se lähtö tulee mullekin kohta. On kyllä sydän 3 vuotta sitten tutkittu ja todettu terveeksi.

Ahdistavaa kun sairauksista johtuen monenlaisia oireita päällekkäin ja nyt vielä tämä

ap

Vierailija
7/29 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko painat ap? Suosittelen pikaista lääkärille ja ravitsemusterapeutilla hakeutumista! Painoa olisi pakko jollain konstilla saada alas tai oikeasti saat sen sydänkohtauksen (se voi tulla joissain tapauksissa myös alta 40v)

Vierailija
8/29 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan muistanut paastota ennen verikoetta? Jos olet kovasti mässäillyt, niin se voi näkyä.

En osaa muuta sanoa kuin tsemppiä. Toivottavasti saat elämäsi kuntoon.

Vierailija
9/29 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Paljonko painat ap? Suosittelen pikaista lääkärille ja ravitsemusterapeutilla hakeutumista! Painoa olisi pakko jollain konstilla saada alas tai oikeasti saat sen sydänkohtauksen (se voi tulla joissain tapauksissa myös alta 40v)

86 kiloa (pituus 164cm)

Tiedän että ylipainoa on reilusti ja sitä on pakko pudottaa

ap

Vierailija
10/29 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olethan muistanut paastota ennen verikoetta? Jos olet kovasti mässäillyt, niin se voi näkyä.

Kiitos! Paastosin 10h ennen verikoetta

ap

Vierailija
11/29 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Äkkiä kannattaa laihduttaa ja hakea myös lääkitys, etenkin jos suvussa sydän-ja verisuonitauteja

Ei triglyihin mikään lääkitys auta, vaan ruokavalio!

Sokerit ja kaikki valkoinen ja turha hiilari pois, niin triglyt tippuu ropisten.

Vierailija
12/29 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

86 kiloa...minä painan 110 kiloa. Mutta on ap:llakin laihtumisen varaa. Lääkitys tosiaan nyt käyttöön, miksei jo ole kun sukurasituskin. Toki karkit pois.

Vierailija
13/29 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ei triglyihin mikään lääkitys auta, vaan ruokavalio!

Sokerit ja kaikki valkoinen ja turha hiilari pois, niin triglyt tippuu ropisten.

Ei välttämättä. Joskus korkeat triglyt voi johtua lääkityksestä. Se kannattaa ottaa lääkärin kanssa puheeksi, jos on säännöllistä lääkitystä. Mutta sokerit ja höttöhiilarit kannattaa silti jättää pois, ne nostavat sitä aivan varmasti.

Vierailija
14/29 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetes myös nostaa triglyseridipitoisuutta. Mutta varmaankin samoissa verikokeissa kävi ilmi, ettei sulla ole sitä.

Vierailija
15/29 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Diabetes myös nostaa triglyseridipitoisuutta. Mutta varmaankin samoissa verikokeissa kävi ilmi, ettei sulla ole sitä.

Niin ja alkoholi.

Vierailija
16/29 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä on hyvä pelästyä, se voi laittaa ihmisen heräämään ja toimimaan. Nyt tosiaan ruokavalio kuntoon vaikka ravitsemusterapeutin avulla. Sulla ei ole kovin pitkä matka normaalipainoon, kyllä sä onnistut siinä.

Vierailija
17/29 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Paastoaminen ennen kolesterolin ja trigyjen mittaamista on turhaa eikä edes suositeltavaa. Suomessa on vaan jotenkin jämähdetty tuohon paastoamiseen ennen verikokeita. Todellisuudessa vain hyvin harvat verikokeet vaativat paastoa. Itse ulkomailla asuvana en ole paastonnut varmaan ainakaan 10-15 vuoteen, puolivuosittain otetaan laajat verikokeet perussairautrni vuoksi,  ja silloin aikoinaan lääkäri sanoi, että ilman paastoa otetut verikokeet kertovat sen todellisen tilanteen.

Vierailija
18/29 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö alkoholia? Se nostaa triglyseroleja. Koita etsiä itsellesi aluksi helpoimmat tavat, joilla voit vaikuttaa arvoihin. Pienetkin muutokset voivat vaikuttaa arvoihin yllättävän paljon. Esimerkiksi liikuntaa voi lisätä arkeen aluksi ihan vähän ja lisätä sitten pikkuhiljaa. Kierrät aluksi korttelin ja kun olet siitä saanut rutiinin, niin ryhdyt kiertämään toisenkin. 

Vierailija
19/29 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Diabetesta ei ole, verensokeri normaali, myös paastoverensokeri. Alkoholia juon kerran, pari kuussa 1-2 annosta mutta täytynee jättää nyt alkoholi kokonaan pois, toki myös kaikenlaiset sokerit

ap

Vierailija
20/29 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painonpudotus on ainoa mikä tuossa tilanteessa auttaa. Olen hoikka, syön mitä huvittaa ja veriarvot en erinomaiset. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan