Seurustelen ulkomaalaisen naisen kanssa, ja suunnittelemme että muutamme tulvaisuudessa ulkomaille. Minun pieni eläke on ongelmana
Olen siis ollu työtön ja perustoimeentulotuellakin noin 15 vuotta ikävuosina 20-40. Nyt yritän työllistyä kun olen 40v. Naiseni tienaa 8000e/nettona kuussa (ei tee töitä tai maksa veroja suomeen).
Olemme suunnitelleet että muutamme aikaiselle eläkkeelle ulkomaille, mutta nyt ongelmaksi on noussut se että minulla ei ole eläkettä, ja sitä on vaikeaa nopeasti kerryttää.
Siis, miten saisin mahdollisimman nopeasti järkevän kokoisen eläkkeen?
Kommentit (6)
Vaimosi elättää sinut, joten et tarvitse eläkettä tuon enempää.
Töihin? Ei kyllä eläke kovin nopeasti korkeaksi nouse pitkälläkään työuralla saati aikaisella eläköitymisellä. Pitäisi olla iso palkka. Miksi olet ollut työttömänä / toimeentulotuella? Oletko työkyvytön? Siinä tapauksessa työkyvyttömyyseläke? Tosin jos ei työuraa takana, niin on oikeus vain Kelan kansaneläkkeeseen työkyvyttömyyseläkkeenä, jota ei makseta ulkomaille, työeläkeyhtiöiden eläkkeet kyllä (työurasta kertyneet).
Vierailija kirjoitti:
Ei, kun minulla pitäisi olla omaakin rahaa. Hän on sanonut. En voi nollatuloilla elää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kun minulla pitäisi olla omaakin rahaa. Hän on sanonut. En voi nollatuloilla elää
miten se nyt sinua töihin vaatii? sydämetöntä.
Et voi juuri vaikuttaa eläkkeeseesi muuten kuin olemalla nyt töissä. Sieltä tulee sitten aikanaan työeläkettä, joka maksetaan ulkomaillekin. Eli yritä saada työeläke, äläkä jää takuueläkkeen varaan, sillä takuueläkettä ei makseta ulkomaille.
Mutta voihan säästöjä kerätä muutenkin, ja ne saa käyttöön heti kun haluaa, iästä riippumatta. Esimerkiksi voi säästää ensin rahastoihin ja kasvuosakkeisiin, ja kun eläköityminen on ajankohtaista, voi alkaa siirtää kertyneitä varoja osinko-osakkeisiin. Osan kasvuosakkeista voi hajautuksen vuoksi jättääkin, koska tuottavathan nekin yleensä jonkinlaista osinkoa. Noin 171 000 euron salkulla, joka tuottaa 7 vuodessa, saa osinkoina noin 1000 euroa/kk. Se on jo mukava raha pienen työeläkkeen lisäksi.
Että sellainen päiväuni incellillä.