Imetys ja haavoilla olevat nännit, kipu niin kovaa että silmissä sumenee
Auttakaa! Sain rakkaan pienen vauvan kolme päivää sitten ja haluaisin kovasti imettää. Sairaalassa useampi eri kätilö katsoi, että imuote on hyvä, mutta nännit kuitenkin meni äkkiä tosi kipeäksi ja verisille viiruille :(
Kotiin päästyä maito on noussut hyvin mutta nännit on niin kipeät että tekisi mieli itkeä! Luulen, että vauva ei saa rintaa ihan kunnolla suuhunsa vaan jää imemään pelkkää nänniä. Olen kokeillut paria eri asentoa mutta kipu on sama kaikissa.
bepanthen ja lanoliinivoide käytössä oikein lotraten, mutta kipu jäytää joka kerta kun vauva nappaa rinnan suuhunsa ja alkaa imeä. Katsoin myös, että toisen rinnan nänni muistuttaa uutta huulipunaa muodoltaan, kärki menee vähän lyttyyn. Tästä oli puhetta sairaalassa mutta huomasin vasta kotona.
eka neuvola minulla on vauvan kanssa vasta viikon päästä ja kaipaisin jotain vinkkejä ennen sitä :(
Kommentit (44)
Rintakumit käyttöön. Niistä pääsee aika äkkiä eroon, kun rinnat tottuvat imuun ja parantuvat haavoilta.
Kaikkien kolmen kanssa ne ollut hetken käytössä.
Eikö kukaan neuvonut sulle rintakumin käyttöä? Imetysfanaatikot vihaa näitä, mutta omalle vauvalle äidinmaito oli maistuvampaa kuin veri, jota hän sai ravinnokseen synnärillä. Imetys sujui ihan hyvin, vaikka nänniä suojasi "huppu". Vaihtoehtona on antaa korviketta, minulle äidinmaitoa tärkeämpää oli lapsi, joka ei uikuttanut nälkäänsä.
Voisit koittaa rintakumia. Niitä saa ostettua isommista ruokakaupoista. Minä imetin aluksi rintakumilla mutta pystyin jättämään sen pois nopeasti.
Rintakumit! Näitä saa ihan ruokamarketeista. Mies ostoksille, hopi hopi!
Ota rensihätään intakumit, jotta rinnanpäät voivat parantua rauhassa hetken. Etsi imetystukihenkilö. Kuulostaa, että vauvallasi on väärä imuote. Imee vain rinnankärkeä, siitä johtuu suipoksi menevä muotokin. Vauvan pitäisi "haukata" rintaa suuhun kuin hampurilaista. Muutoin imu kohdistuu vain liian pieneen osaan rinnanpäätä, ja ne menevät siitä rikki. Voit auttaa vauvaa ottamalla rinnan käteesi, ja litistämällä koko nännipihan aluetta lyttyyn, kun tarjoat rintaa vauvalle, ja työnnä se reilusti vauvalle suuhun. Muistan, että rinnat oli täynnä maitoa ja vauva suu niin mahdottoman pieni ja varmasti tämä neuvo kuulostaa vaikealta toteuttaa, mutta kyllä se siitä vielä onnistuu! Onnea vauvasta!
Hanki jotain korvikemaitoa? Vai pumpulla varovasti maitoa. Olisiko joku lääkevoide joka hoitaa tulehdusta. Sibicort? Sitä ei saisi kai mennä vauvan suuhun. Kysy terkkarilta tai lääkäriltä soittamalla..? Bepanthen ei ole hoitava voide vaan mössöytyy ja hautoo.
Mikään ei ole niin turhaa kuin imetyksestä stressin otto. Jos se pilaa rintasi niin lopeta. Minä rääkkäsin itseni ihan turhaan. Rinnoista meni lopullisesti tunto ja lapsestakin tuli aikuisena tupakoiva sekakäyttäjä. Olisi hyötynyt enemmän ei imettävästä ja jaksavasta äidistä kuin verimaitoa juottavasta loppuunpalaneesta äidistä.
En ole kätilö ja vain googlasin aiheesta. Tuolla kerrottiin hormonaalisesta arkuudesta, mikä kestää pari viikkoa.
Hormonaalinen arkuus johtuu siitä, että imetyksen ensiviikkoina rinnat välittävät mahdollisimman tehokkaasti viestiä aivoihin vauvan imusta ja maidontarpeesta. Tämä vaihe kestää yleensä pari viikkoa.
Ehkä helpottaa tietää, että vaihe menee ohi ja varmasti meneekin. Mutta siellä puhuttiin paljon muustakin. Kannattaa lukaista, jos et ole jo törmännyt tähän sivuun:
https://imetys.fi/tietoa-imetyksen-avuksi/imetyskivun-erilaisia-syita/
Eikö naisille kerrota äitiyden epämiellyttävistä puolista ennen kuin lapsia aletaan tehdä? Ei niitä lapsia ole pakko tehdä lapsia, jos tietää, ettei jaksa eikä pärjää niiden kanssa. Äitiyskultii on yhtä toksista kui toksinen maskuliinisuus.
Vierailija wrote:
Ota rensihätään intakumit, jotta rinnanpäät voivat parantua rauhassa hetken. Etsi imetystukihenkilö. Kuulostaa, että vauvallasi on väärä imuote. Imee vain rinnankärkeä, siitä johtuu suipoksi menevä muotokin. Vauvan pitäisi "haukata" rintaa suuhun kuin hampurilaista. Muutoin imu kohdistuu vain liian pieneen osaan rinnanpäätä, ja ne menevät siitä rikki. Voit auttaa vauvaa ottamalla rinnan käteesi, ja litistämällä koko nännipihan aluetta lyttyyn, kun tarjoat rintaa vauvalle, ja työnnä se reilusti vauvalle suuhun. Muistan, että rinnat oli täynnä maitoa ja vauva suu niin mahdottoman pieni ja varmasti tämä neuvo kuulostaa vaikealta toteuttaa, mutta kyllä se siitä vielä onnistuu! Onnea vauvasta!
Väärä imuote helpottaa varmaan kun maidon nousu on tasaantunut. Itselläni ainakin heti alkuun rin nat oli niin pinkeät, että sitä ei litistetty mihinkään ja nän niä ei ollut tarpeeksi vauvan saada kunnon otetta. Nuo rintakumit nyt alkuun ja sit jos tämä pinkeys on ongelma, niin voisi vähän koittaa lyp sää ennen imetystä pahinta pingotusta pois.
Muistan tuon. Tuntui että takaraivo irtoaa ja lentää seinään kun vauva imaisi. Sitten kipu kyllä laantui, eli se alku oli ihan kauheaa. Pikkuhiljaa sitten rinnat tottuivat ja kipu hävisi.
Minulla ei jistakin syystä onnistunut imetys rintakumin kanssa.
Vierailija wrote:
Mikään ei ole niin turhaa kuin imetyksestä stressin otto. Jos se pilaa rintasi niin lopeta. Minä rääkkäsin itseni ihan turhaan. Rinnoista meni lopullisesti tunto ja lapsestakin tuli aikuisena tupakoiva sekakäyttäjä. Olisi hyötynyt enemmän ei imettävästä ja jaksavasta äidistä kuin verimaitoa juottavasta loppuunpalaneesta äidistä.
No huhhuh. Kuulostaa siltä, että olisit tarvinnut enemmän apua ja tukea. Muistakaa pyytää apua niin monta kertaa ja niin monelta taholta, että sitä saatte.
Vierailija wrote:
Joo tuosta imetyksestä se varmaan johtuu, että sekakäyttäjä tuli...
Se kipu tuntuu vain alussa. Imetät vaan menemään.
Mullakin oli rintakumit esikoisen kanssa käytössä. Toisen kanssa taisi rinnat jo muistaa sen.
Vierailija wrote:
Eikö naisille kerrota äitiyden epämiellyttävistä puolista ennen kuin lapsia aletaan tehdä? Ei niitä lapsia ole pakko tehdä lapsia, jos tietää, ettei jaksa eikä pärjää niiden kanssa. Äitiyskultii on yhtä toksista kui toksinen maskuliinisuus.
Älä AP näe vaivaa. Minä hoidan. Sinulle vierailija lyhyesti: Haista paska.
Vierailija wrote:
Lupaan sinulle, että maitosi ei ollut lapsesi päihteiden käytön aiheuttaja.
Rintakumit avuksi alkuun. Jos menee punoittavaksi ja ihottumaisen oloiseksi, kyseessä voi olla myös hiivainfektio nänneissä (ja samalla myös lapsen suussa). Haavaumat altistaa tulehduksille.
Naisen rinnat on luotu imettämiseen ja nainen kestämään kipua :)
T. Lääkäri