Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurin 10-vuotias lapsi jakaa mainoksia.

Vierailija
02.09.2008 |

Pitäisikö asiasta ilmoittaa sossuun tai jotain? Mun mielestä on aika härskiä.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se on sen työn saanut? Vanhemmat ilmoittautuneet jakajiksi ja pistäneet sitten 10-vuotiaan hommiin?

Minä soittaisin sossuun ja kyselisin, miten asiassa voi toimia. 10-vuotiaalla pikkulapsella on todellakin vielä ihan tarpeeksi tekemistä ja keskittymistä päivittäisen koulun kanssa; vapaa-aika pitäisi jäädä leikeille ja korkeintaan ohjatuille harrastuksille. Arki on liian raskasta 10-vuotiaalle, jos hän joutuu tekemään ansiotyötä! Vanhempien kanssa sovittavat kotityöt pientä viikkorahaa vastaan ovat tuon ikäiselle sopiva työnteon ja rahan ansaitsemisen harjoittelun muoto.

Vierailija
2/26 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan saa rahat itselleen. Kyllä 10 vuotias jo pystyy tekemään kaikenlaisia hommia.

Meillä 10v. tyttö keräsi viinimarjoja 2 ämpärillistä ja sai palkaksi 20 euroa. Oikeastaan olis tietysti voinut kerätä ihan ilman palkkaakin, kun perheen käyttöön nuo marjat tulivat. Mutta itse tykkäsin, kun sain innokkaan apulaisen. Pitäisköhän ilmoittautua ihan itse?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arki on liian raskasta 10-vuotiaalle, jos hän joutuu tekemään ansiotyötä! i]

Jos lapseni haluaisi ansaita jakamalla mainoksi, niin minä jopa suostuisin siihen. Tosin lähtisin kyllä itsekin mukaan. Olen jakanut itse mainoksia kaverin kanssa yläasteisässä ja se oli ihan kivaa hommaa ja rahakin oli tarpeeseen.

Vierailija
4/26 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhempien pitää ilman muuta valvoa hommaa. Oletko ap varma ettei aikuisia ole mukana? Mutta jos vanhempi on mukana, niin miksi ei 10v voisi jakaa mainoksia.

Kyllä monessa perheyrityksessä lapset ovat mukana työssä ja tekevät sitä mitä osaavat. Minusta se on hyvä asia, oppivat jo pienestä pitäen tekemään työtä. Pienet lapset ovat kaikkein innokkaimpia. Silloin työntekokin on heille leikkiä.

Mainoksia pitää jakaa säännöllisesti, mutta kyllä kotityötkin on tehtävä säännöllisesti, koirakin on vietävä ulos ja se on ruokittava säännöllisesti.

Olen itse jakanut mainoksia, eikä se kamalan raskasta ollut. Talvella ja vesisateella ei oli shuvittanut, mutta muuten ihan ok.

Vierailija
5/26 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin ja isän kanssa sovitut, perheen sisäiset ja satunnaiset pienet työt (joista lapsi saa sitten rahaa) ovat IHAN ERI ASIA kuin verokortillinen, työsopimuksen alainen, säännöllinen ansiotyö!!!

Jälkimmäisessä tapauksessa työntekijä on VELVOLLINEN tekemään työtä jatkuvasti ja säännöllisesti, maksamaan siitä veroja jne. Tässä tapauksessa siis lapsi on palkallisessa ansiotyössä kodin ulkopuoleiselle taholle, mikä on laitontakin. Jos lapselle esim. tapahtuisi jotain työn aikana, ei mikään vakuutus korvaisi mitään, sillä tunikäinen lapsihan ei voi virallisesti olla ansiotyössä maassamme. Ja mainosten jakaminen onmuuten yllättävän raskasta; alueet ovat suht isoja ja homma vaatii hyvää kuntoa sekä isohkolla alueella liikkumista (usein ajoteillä ym.)

On tosiaan ihan eri asia silloin tällöin poimia marjoja äidin laskuun, kuin tehdä (lain vastaisesti!) palkkatöitä säännöllisesti kolmannelle taholle...

Vierailija
6/26 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... pitää varmaan olla 14-v ennen kuin saa tehdä työsopimuksen. mut ehkä lehdenjaossa ei tehdä työsopimusta. vrt. thaimaalaisille marjanpoimijoillekaan ei tehdä työsopimuksia, kun tuntipalkkaa jäisi jotain kahteen euroon, mikä on liian vähän.

mielenkiintoinen tapaus. yleensä kun nykysuomalaiset ovat mielestäni turhankin laiskoja vastaanottamaan työtä. toisaalta menneinä vuosikymmeninä lapset ovat aina auttaneet vanhempiaan töissä kykyjensä mukaan.

kuinkahan paljon lapsi jakaa lehtiä? siis vähän taskurahaa saadakseen vai oikein työkseen?

hyvä huomioida, että nyt on vuodesta se aika, jolloin käydään koulua. tuttavan 10-v tyttö teki eräänlaisia töitä viiime kesänä. nämä eräänlaiset kesätyöt oli sitä, että urheiluseuran talkoolaisena jakoi tiettyjä mainoksia turisteille muutaman viikon ajan tunnin tai kaksi päivässä. sai jakamistaan mainoksista tietyn provikan itselleen, loppu meni urheiluseuralle. lisäksi oli kesäteatterissa näyttelemässä ja sai siitä tietyn summan rahaa. mut se oli siis kesällä. ja omaa lastani en ehkä noin nuorena laittaisi edes noihin hommiin. kotona saa kyllä tehdä ja voimme siitä jonkin verran taskurahaa maksaa. ja 14-vuotiaana saa kyllä heti mennä kesätöihin, jos vain löytää. olin itsekin sen ikäisenä ja olen tyytyväinen silloin saamastani työkokemuksesta. nyt minulla on tuttavina yliopistossa opiskelevia nuoria, jotka eivät halua kesäisin töihin vaan haluavat sen sijaan lomailla kesänsä. asia kuulostaa mielestäni oudolta, mutta ehkä olen sitten toiselle aikakaudelle jäänyt kalkkis.

mielenkiintoinen tapaus tosiaan, ehkä toiset osaa antaa järkevämpiä vastauksia.

M

Vierailija
7/26 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muuttaneet pois kotoaan 16-vuotiaana jne.

Suomessa ihannoidaan lasten varhaista itsenäistymistä niin että minua oksettaa. 10-vuotias on vielä lapsi, jonka ei todellakaan tarvitse tehdä töitä vaan leikkiä vapaasti! Rahanmenoakaan ei 10-vuotiaalla pitäisi vielä olla niin että palkkatuloja tarvitsee, kyllä se on vanhempien velvollisuus elättää lapsia ja kustantaa harrastukset.

Minä soittaisin sossuun ja tekisin ilmoituksen, käyvät sitten ainakin tarkistamassa ettei tuo 10-vuotias tienaa ruokarahojaan ja vanhemmat tuhlaavat kaikki rahat viinaan tai huumeisiin.

Vierailija
8/26 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lopeta naapureiden kyylääminen. Tuo ihan ok että lapsi oppii tekemään. Ei se raha taivaasta tipu

Moni lapsi pääsee parempiin oloihin kun ulkopuoliset tekevät ilmoituksen, ei tarvitse lapsen tienata elantoaan.

Vierailija
9/26 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole kyyläämistä, jos tyttöön työtä tehdessä törmää.

Yksin ainakin eilen niitä mainoksia jakoi.

Itsekin olen "tienannut" koululaisena KESÄISIN rahaa keräämällä marjoja ja kitkemällä rikkaruohoja isovanhempieni luona. Eri asia on kuitenkin se, että törmään 10-vuotiaaseen, joka tekee ansiotyötä.

Vierailija
10/26 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jakanut mainoksia jo melko nuorena, muistaakseni 6 luokkalaisena.

Oma ajatukseni on, että omatkin lapset tekevät pientä ansiotyötä mahdollisimman nuorena.

Mainosten jako on hyvä tapa opettaa rahan arvoa ja sitoutumista työhön ja omiin lupauksiin jne.

Onko 10 vuotias liian nuori ottamaan tämän vastuun harteilleen ? en tiedä. Ei kyllä yhtään nuorempana, eli kyllä 10 vuotia on aika nuori tuohon vastuuseen, mutta lapset ovat aina tapauskohtaisia ja vanhempien avun määrästä riippuu paljon, miten tuo lapsi työmääränsä kokee.

Minuakin alussa isä auttoi mainosten jaossa ja kotona "mainosten niputtamisessa".

Vierailija
11/26 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lopeta naapureiden kyylääminen. Tuo ihan ok että lapsi oppii tekemään. Ei se raha taivaasta tipu

Vierailija
12/26 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan sen tytön on rahat tienata virallisesti ainakin äidin verokortilla.

Äiti on päivät kotona, lapset kaikki koululaisia, joten voisi vaikka jakaa ne mainokset ihan itse. Vai?

Vierailija
13/26 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan sen tytön on rahat tienata virallisesti ainakin äidin verokortilla.

Äiti on päivät kotona, lapset kaikki koululaisia, joten voisi vaikka jakaa ne mainokset ihan itse. Vai?

Tuttavani tekee mainosmallihommia ja hänen lapsensakin on välillä ollut mukana kuvauksissa. Oma verokortti on ollut kolmevuotiaasta.

Vierailija
14/26 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläpäin kuitenkin vaaditaan vähintään 14-vuoden ikä, jotta tuohon hommaan voi päästä.

Vierailija
15/26 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tuo ainoa asia sinun mielestä puuttua, niin mietipä uudestaan. Sinäkö kannat vastuun jos ilmoitus väärä? tuskin....

tuo heidän perheen järjestely, ei kuulu sinulle

lehdenjako suht kevyttä. siivoaminen kotona raskaampaa tai mustikan keruu

ANNA JO OLLA. Liikaa vapaa-aikaa???

Vierailija
16/26 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai onko ihan tieto pohjalla?

Vierailija
17/26 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu olevan. Ei omaa elämää. Puuttuu toisten asioihin. Kissa löytyy varmasti. Ainut juttukaveri. Säälittävä olet

Vierailija
18/26 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tuo ainoa asia sinun mielestä puuttua, niin mietipä uudestaan. Sinäkö kannat vastuun jos ilmoitus väärä? tuskin....

tuo heidän perheen järjestely, ei kuulu sinulle

Vaan sosiaalityöntekijät selvittävät perheen tilanteen ja reagoivat sen mukaan. Jos ilmoitus oli "väärä" ja lapsi tekee työtä omasta tahdostaan, säästää vaikka johonkin isompaan tavaraan, niin silloin asialle ei tehdä mitään. Mitään vahinkoa ei tapahdu! Mutta jos kyse todellakin on siitä että vanhemmat eivät lastaan kykene elättämään, niin todella hyvä että edes joku ulkopuolinen kantoi vastuun!

Monen "perheen oma järjestely" voi olla se, että lapset ovat yksin kotona ja vanhemmat ryyppäämässä, isommat vahtivat pikkuvauvaa vaikka koko yön ja aamulla pitäisi mennä kouluun, lapset tekevät työtä saadakseen jostain ruokaa ja vaatteita, mahdollisuuksia on paljon. Eikö mihinkään saisi puuttua jos huomaa jotain epäilyttävää? Lapset eivät ole vanhempiensa omaisuutta, vanhemmat eivät saa tehdä lapsilleen ihan mitä haluavat.

Vierailija
19/26 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on oltava varma asiastaan. Jo epäily ja tutkiminen ilman syytä haitaksi.

Vierailija
20/26 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on oltava varma asiastaan. Jo epäily ja tutkiminen ilman syytä haitaksi.

Sitä varten on juuri ne sosiaalitädit, heillä on keinot selvittää asia ja koulutus ja kokemus kertovat pitkääkö asiaan puuttua. Heidän käynnistään ei ole mitään haittaa jos perheellä on puhtaat jauhot pussissa. Aivan liian paljon Suomessa ummistetaan silmät vaikka koko naapurusto tietäisi joidenkin lasten olevan heitteillä.