Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö lomalaisten tehdä kotitöitä?

Vierailija
20.10.2023 |

Jos toinen vanhempi on syyslomalla lasten kanssa kotona ja toinen töissä,  niin kuuluuko sen kotona olevan vanhemman tehdä päivän aikana kotitöitä tai suunnitella ja toteuttaa hauskaa ohjelmaa lapsille?

Entä saako tai kuuluuko sen töissä olevan vanhemman käskeä tai ehdotella näitä? 

Entä kun toinen tulee töistä kotiin. Kuuluuko töistä tulleen jatkaa normaalia arkea kotitöineen ja lomailijat lomailevat. Tai kuuluuko illalla sitten hänen keksiä tekemistä lapsille?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin lapsille pitää keksiä tekemistä? Kyllä koululaiset ja pienemmätkin lapset osaa keksiä tekemistä itselleen. Jos lapsi tulee valittamaan, ettei ole mitään tekemistä, niin kyllä vanhempi osaa hänelle helposti ehdottaa vaikka mitä kotitöitä ja askareita, joita hän ikänsä puolesta pystyy tekemään. Lapsi voi sitten valita, tekeekö niitä vanhemman ehdottamia asioita, vai keksiikö itse jotain muuta.

Kun lapsille pitää nyt loman aikana kokata lounastakin, niin kannattaisi kyllä ottaa ne lapset mukaan siihen ruuanlaittoon. Lapsilla ei ole siitä hommasta vielä vuosikymmenten kokemusta ja leipääntymistä, vaan siinä on jonkinlainen uutuudenviehätys vielä. Aina parempi, jos lasten toiveita voidaan ottaa huomioon lomaviikon ruokalistalla. Voitte tehdä jotain helppoja ruokia, joita lapset voi myöhemmin tehdä ilman aikuisten apua (jos ovat koululaisia). 

Vierailija
22/42 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä lähtökohtaisesti olin lomalla koululaisten kanssa, mutta tietenkin kokkaus, keittiön siistiminen, pyykkäys, kukkien kastelu jne. yleensä meni siinä sivussa.

Mutta lapset ensin. Itse kasvoin kodissa, jossa äiti keskittyi aina kotitöihin ensin, eikä käytännössä ikinä ollut meidän lasten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta lapset ensin. Itse kasvoin kodissa, jossa äiti keskittyi aina kotitöihin ensin, eikä käytännössä ikinä ollut meidän lasten kanssa."

Ei sekään ole lapsille hyvä, että vanhemmat ovat jotain palvelusväkeä ja viihdyttäjiä. Ne kotityöt menee mukavammin, kun ottaa lapset mukaan jo varhaisessa vaiheessa. Tietty alkuun menee kaikki hitaammin, koska lapselta ei hommat suju samalla tavalla kuin aikuiselta. Mutta vain harjoittelemalla se rutiini tulee ja sitten myöhemmin onkin kiva, kun voi jakaa niitä kotitöitä useammalle perheenjäsenelle ja ruokaakin voidaan tehdä yhdessä, samalla kun vaihdetaan kuulumisia tai käydään muita henkeviä keskusteluja.

Kun kotityöt tehdään porukalle, niin sitten jää enemmän myös sitä yhteistä aikaa vaikka lautapeleille tai mitä nyt halutaankin yhdessä lasten kanssa tehdä.

Vierailija
24/42 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhulla kuuntelen ystäväni puheita lomasta ja kotitöiden tekemisistä. Häntä kuormittaa kaikki asiat. On niin rankkaa kun lasten harrastukset vie aikaa, omat harrastukset jää, pitää tehdä ruokaa, käydä töissä ja lomalla päivät on aikataulutettu.  Ja siivota pitää ja haluaa lukea ja rentoutua.

Molemmat lapset ovat jo yli 10 vuotiaita mutta ei niitä voi jättää yhtään keskenään illalla että pääsisi molemmat vanhemmat yhdessä salille tms.

Jotkut vaan tekee kaikesta ongelmia.

Vierailija
25/42 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomalla voi pakata kimpsut ja kampsut ja lentää aurinkoon hotelliin ja antaa siivoojan siivota ja ravintolan muonittaa. Ei kotitöitä. Näin tein itse.

Vierailija
26/42 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomalla teen enemmän kotitöitä, kun on aikaa enemmän. En kehtaisi maata sohvalla ja odottaa, että töistä tuleva alkaa sitten kokkaamaan päivällistä. 

Vierailija
27/42 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lomalla voi pakata kimpsut ja kampsut ja lentää aurinkoon hotelliin ja antaa siivoojan siivota ja ravintolan muonittaa. Ei kotitöitä. Näin tein itse.

Mulla on lomaa useita viikkoja ja en kyllä jaksaisi olla reissussa koko ajan, joten kotonakin tulee lomaa vietettyä ja teen kotitöitä tavalliseen tapaan. 

Vierailija
28/42 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miten niin lapsille pitää keksiä tekemistä? Kyllä koululaiset ja pienemmätkin lapset osaa keksiä tekemistä itselleen. Jos lapsi tulee valittamaan, ettei ole mitään tekemistä, niin kyllä vanhempi osaa hänelle helposti ehdottaa vaikka mitä kotitöitä ja askareita, joita hän ikänsä puolesta pystyy tekemään. Lapsi voi sitten valita, tekeekö niitä vanhemman ehdottamia asioita, vai keksiikö itse jotain muuta.

Kun lapsille pitää nyt loman aikana kokata lounastakin, niin kannattaisi kyllä ottaa ne lapset mukaan siihen ruuanlaittoon. Lapsilla ei ole siitä hommasta vielä vuosikymmenten kokemusta ja leipääntymistä, vaan siinä on jonkinlainen uutuudenviehätys vielä. Aina parempi, jos lasten toiveita voidaan ottaa huomioon lomaviikon ruokalistalla. Voitte tehdä jotain helppoja ruokia, joita lapset voi myöhemmin tehdä ilman aikuisten apua (jos ovat koululaisia). 

No aika moni vanhempi haluaa lomalla tehdä asioita lasten kanssa. Itsekin tykkään keksiä erilaisia tekemisiä, ne voi olla ihan yksinkertaisia metsäretkiä ja uimisia, luisteluja tai museokäyntejä. Mutta ylipäätään jotain muutakin on kiva tehdä kuin vain möllöttää kotona, vaikka kotipäivätkin ovat mielestäni hauskoja.

Vierailija
29/42 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

"Mutta lapset ensin. Itse kasvoin kodissa, jossa äiti keskittyi aina kotitöihin ensin, eikä käytännössä ikinä ollut meidän lasten kanssa."

Ei sekään ole lapsille hyvä, että vanhemmat ovat jotain palvelusväkeä ja viihdyttäjiä. Ne kotityöt menee mukavammin, kun ottaa lapset mukaan jo varhaisessa vaiheessa. Tietty alkuun menee kaikki hitaammin, koska lapselta ei hommat suju samalla tavalla kuin aikuiselta. Mutta vain harjoittelemalla se rutiini tulee ja sitten myöhemmin onkin kiva, kun voi jakaa niitä kotitöitä useammalle perheenjäsenelle ja ruokaakin voidaan tehdä yhdessä, samalla kun vaihdetaan kuulumisia tai käydään muita henkeviä keskusteluja.

Kun kotityöt tehdään porukalle, niin sitten jää enemmän myös sitä yhteistä aikaa vaikka lautapeleille tai mitä nyt halutaankin yhdessä lasten kanssa tehdä.

Blaablaablaablaablaa.

Mikä ihmeen tarve sulla on paasata etusormi ojossa hölmöyksiä?

Vierailija
30/42 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tosi paljon lasten iästäkin, mutta lähtökohtaisesti lomailijoiden ei kuuluisi tehdä työssäkäyvän arjesta ainakaan raskaampaa. Eli lomailija hoitaa osansa kotihommista ja keksii lapsille jotain tekemistä, ettei ne illalla hypi seinille. Mutta varsinkin jos lapset on pieniä niin työssäkäyvä voisi ainakin osana illoista ottaa lapset vastuulleen, että lomailija pääsee välillä tekemään muutakin kuin hoitamaan lapsia. Isompien kanssa voi lapsetkin laittaa tekemään kotihommia niin illalla ehtii sit tehdä vaikka jotain hauskaa koko porukalla. 

Vierailija
31/42 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko ihmiset ajattelee, että näihin työnjakoihin on joku universaali sääntö, joka selivää utelemalla av palstalla eikä sopimalla puolison kanssa. 

Ihan nyrkkisääntönä ptiäsin toki sitä, että lomailijat siivoavat vähintään omat jälkensä, mutta ihan yhtä outona pidän sitä, ettei lomalla voisi lähteä vaikka päiväksi patikoimaan, kun kotityöt jäävät tekmättä. Mutta ulkona patikoidessa se keittiökään ei sotkeudu. 

Vierailija
32/42 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme keski-ikäinen pariskunta, lapset asuvat omillaan.

Puoliso tehnyt etätöitä viime vuodet, työpäivän aikana ei ole tehnyt muuta kuin töitä. Iltapäivällä klo 17-18, kun palaan töistä kotiin, on asunto juuri sen näköinen kuin aamulla töihin lähtiessäni.

Olen ollut tämän viikon syyslomalla ja aamusta iltaan olen siivonnut, käynyt kaupassa, järjestellyt paikkoja, korjannut puolison sotkuja mm aamupala tarvikkeet on vielä hänen jäljiltään tuossa keittiönpöydällä; minä ne kohta siivoan.

Eilen vein matot tuulettumaan ulos, pyyhin ja pesin lattiat. Tänään pesin kylpyhuoneen lattiasta kattoon.

Meillä näin, että minä teen kotityöt lomalla, puoliso osaa omilla lomilla ottaa rennosti.

Vierailija
33/42 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No toki kotona lomailevalle kuuluu isompi osa kotitöistä, mutta on se lasten kanssa oleminenkin tavallaan kotityö. Ja tärkeämpääkin mielestäni tehdä lasten kanssa asioita, vaikka toki siivotakin voi lasten kanssa. Sellaiseen en suostuisi, että töissä oleva tulee kotiin siivoamaan lomalaisten sotkuja, mutta muuten meillä ei ole niin justiinsa, miten kotityöt jakautuvat. 

Miksi iso osa kotitöistä pitäisi tehdä lomalla? Eikö kotitöistäkin voi välillä pitää lomaa?

Ei loma ole lomaa, jos se käytetään kotitöihin. Ja jos on koko päivän ollut lasten kanssa, on hyvä lomalaisen saada edes illalla lomailla oikeasti eikä raataa kotitöissä.

Aina huvittaa tämä, kun nykyään joku edes laskee kotityöksi pyykinpesun tai tiskaamisen. Menee mu

Aika huvittavaa, ettei joku laskisi. Ilmeisesti sun puoliso voi sitten jättää nuo kaikki sinulle, ethän sinä silloin tee mitään kotitöitä?

Pyykinpesussakaan ei ole se juttu, että pyykit tunkee koneeseen vaan se, että ne ripustaa kuivamaan ja sitten taittelee kaappeihin. Ei ole ihan parista minuutista kysymys. 

Vielä enemmän näissä nousee se, ettei pesukoneita pitäisi vakuutussyistä jättää pyörimään yksin. Näin ollen esim. pyykkipäivänä ei kotoa voi poistua ja vaikka ei vakuutusteknisistä syitä välittäisikään, niin se pyykkikone sitoo kotiin jo senkin takia, että ne pyykit on hyvä ripustella kuivamaan kun pesu on valmis.

Mutta ilmeisesti vietät myös lomapäivät mielelläsi kotona tekemättä mitään muuta?

Vierailija
34/42 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja näitä jakajia. Meillä ei aikoinaan laskettu, kuka milloinkin tekee ja mitä. Huusholli pyöri automaattisesti molempien työpanoksella. Mulla oli todennäköisesti edistyksellinen mies.         Terv. 77 ja 79 vuotiaat toinen jalka haudassa-tyypit

Vierailija
35/42 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä provo vaikka tällä palstalla ei aina voi tietää varmasti. Siis omien lasten kanssa yhtä aikaa lomalla olo ei ole lomaa vaan työtä? Ehkä kannattaisi miettiä etukäteen lisääntyykö vai ei.

Vierailija
36/42 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai pyykkipäivänä ei voi poistua kotoa? Moni ymmärtää pestä korkeintaan koneellisen ja silloin ehtii tehdä muutakin kuin vahdata kotona konetta. Mutta jos kaikki on vaikeaa ja pyykkipäivä tarkoittaa että kone rullaa aamusta iltaan niin ei tietenkään pääse lähtemään. Asiat ovat sellaisia kuin ne itse haluaa järjestää. Jollekin kaikki on vain kovin vaikeaa ja toisilta onnistuu mikä tahansa. 

Vierailija
37/42 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomalaiset siivoavat omat sotkunsa tietysti. Miehen kanssa ollaan töissä kun koululaiset lomailee ja todellakin vaadin, että keittiössä säilyy järjestys ja muutenkaan huusholli ei saa olla kaaoksessa. Myös edellytän, että koira on ulkoilutettu. Koululaiset ovat lomalla koulusta, mutta eivät perhe-elämästä.

Sama pätee tietysti lomaileviin aikuisiin sitten kun on loma. Se kotona oleva hoitaa omat sotkunsa ja tekee päivällisen.

Ei todellakaan mene niin, että kotona olevat perceilee ja töistä tuleva siivoaa kaikkien jäljet.

Vierailija
38/42 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lomalaiset siivoavat omat sotkunsa tietysti. Miehen kanssa ollaan töissä kun koululaiset lomailee ja todellakin vaadin, että keittiössä säilyy järjestys ja muutenkaan huusholli ei saa olla kaaoksessa. Myös edellytän, että koira on ulkoilutettu. Koululaiset ovat lomalla koulusta, mutta eivät perhe-elämästä.

Sama pätee tietysti lomaileviin aikuisiin sitten kun on loma. Se kotona oleva hoitaa omat sotkunsa ja tekee päivällisen.

Ei todellakaan mene niin, että kotona olevat perceilee ja töistä tuleva siivoaa kaikkien jäljet.

Voisi kyllä olla että ennen pitkää perceilisin ihan omassa kodissani enkä ainakaan sinun kanssa yhteisessä.

Vierailija
39/42 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä vähän nyt paistaa läpi se, että isä on lasten kanssa lomalla eikä hoida kotitöitä eikä tee lasten kanssa mitään ja äiti töistä tullessaan joutuu laittamaan ruoat, siivoamaan paikat ja touhuamaan vielä tekemistä kinuavien lasten kanssa. Vai eikö?

No tämähän tässä tietenkin on. En halua olla aina se nalkuttaja, mutta kun en nalkuta, ei mitään tapahdu. Tai no yhtenä päivänä mies teki pyydettyäni lapsille ruokaa ihan itse. Ranskalaisia 3 t myöhemmin, kuin lapset syövät yleensä. Ranskalaisten kanssa ei ollut muuta kuin ketsuppia. Ei edes vettä tai maitoa.

Itsellä on siis pitänyt kiirettä kun töiden jälkeen olen käynyt kaupassa, tehnyt kiireellä ruokaa nälkäisille lapsille ja sitten on löydetty tekemään jotain (uimaan, kirjastoon) ja illalla olen vielä tehnyt tarvittavia asioita (tiskit, pyykit)  ja  ruoka seuraavalle päivälle. 

Mies on lomaillut.

Ap

Vierailija
40/42 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin, että edes aamupalakamat olisi laitettu jääkaappiin, mutta ei ole. Kuulemma ei kuulu miehen tarkistaa, että esim. maito on jääkaapissa, koska ei sitä ole itse nostanut pöydälle. (Minä siis nostin, mutta aamupalan syönti oli lomalaisilla kesken, kun menin töihin.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä