Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nordnetin rahasto ei ole tuottanut yhtään

Vierailija
19.10.2023 |

Mitä en tajua, olisin odottanut, että vajaan neljän vuoden säästämisellä nordnetin salkussani olevat kaksi rahastoa olisivat kasvaneet edes hivenen korkoa.

Olen ostanut rahastoja vähän yli 3000 eurolla, mutta tilin saldo on alle 3000.

Kommentit (136)

Vierailija
101/136 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä Nordean Säästö 25, säästänyt olen nyt muutaman vuoden kuukausittain ja tili on 5 euroa plussalla.

Minulla oli 12 vuotta Nordea Säästö 30, johon kuukausisäästin. Täysin hukkaan heitettyä rahaa. Myin koko roskan viime viikolla, kun pääsin juuri ja juuri omilleni (eli siis menetin 12 vuoden inflaation verran rahaa kuitenkin). Jos olisin ostanut murto-osalla tuohon pohjattomaan kaivoon upottamastani rahasta jotakin pohjoisamerikkalaista osaketta, voisin olla miljonääri.

Todellisuus on just tätä. Ylimääräisillä rahoilla kannattaa lyhentää lainaa. Ei senttiäkään pörssihuijareille.

Vierailija
102/136 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OP on vähintään yhtä huono. Joku säästämisjohtaja kannusti ostamaan ('on tyhmää olla vaurastumatta'), nyt tuntuvasti pakkasella.

Täällä on kyllä plussalla noin 5 vuoden jälkeen +32%. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/136 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitan joka kuukausi 250 €  OP-maailma indeksirahastoon. Tuotto on tällä hetkellä +24%. Tähtäin on eläkevuosissa, vielä 21 vuotta työelämää jäljellä 

Vierailija
104/136 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaah, Nordnet Suomi itsellä nyt noin +130%, ostin 2014, Nordnet tanska nyt +150%, osto 2016.

Vierailija
105/136 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaah, Nordnet Suomi itsellä nyt noin +130%, ostin 2014, Nordnet tanska nyt +150%, osto 2016.

Tuossa näkyy sijoitusajan merkitys. Plussalla olet, vaikka käytännössä kaikki Suomi rahastot ovat lyhyellä aikavälillä tuntuvasti pakkasella.

Vierailija
106/136 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Indeksirahastot Suomi ja ruotsi ja suunnilleen samoilla summilla koko ajan. 

En vaan ymmärrä, että siellä tosiaan on vähemmän, millä olen ostanut. 

Ap.

Outoa. Minulla samat rahastot tammikuussa aloitettu ja 10% plussalla. 

Vierailija
107/136 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ässä pankin säästäjä näkyi olevan kumminkin plussalla reilu 400€.  Parin vuoden aikana, joka kuukausi vähän menee sinne.

Vierailija
108/136 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai. Mulla on tuottoa tällä hetkellä 50 000 e. Rahastot ja 1 etf.

Vierailija
109/136 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa Nordean kautta ollut indeksirahasto n 4v ja taitaa olla jotain 15% plussalla (kun viimeksi katsoin).

Vierailija
110/136 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat sanat. Että näin hyvin sijoittamalla rikastuu.

Sijoittaminen on pitkäjänteistä. Ensin käydään millin miinuksella, sitten vaurastutaan. T. Orpo & EK

Vierailija
111/136 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2019 oli viimeinen "hyvä vuosi" ennen koronaa, sotaa, inflaatiota jne. Silloin rahastot oli kalliimpia ja nyt edullisempia, kun ihmisten luotto ja maksuvoima alenee ja porukka myy omistuksiaan pois halvalla. Sijoittaminen on täyttä psykologiaa, johon vaikuttaa maailman, toimialojen ja firmojen tapahtumat ja tilanteet. Sen takia rahastot ei ole mitään raha-automaatteja, jossa jatkuvasti arvo vaan nousee. 

Vierailija
112/136 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nordeasta 2 rahastoa ollut ehkä n. 10 vuotta, toinen kolminkertaistanut hankinta-arvonsa, toisen arvo n. 25% hankinta hinnasta.

Eli riippuu mitä ostaa, itsellä ajatus että on 'mennyttä' rahaa, mutta kiva yllätys jos joskus eläkkeellä joku euro on jäljellä. En siis säästä säännöllisesti, vaan hyvin satunnaisesti jos ylimääräistä jostain saanut/jäänyt.

Mutta yleisesti ottaen uskon siihen että kun "tuulipuvut" (jollainen itsekkin olen) alkavat sijoittaa on loppu lähellä. Ja niinhän nyt näyttää monellakin osa-alueella käyneen... Mutta ongelmia ei ole jos raha mitä laittanut on 'ylimääräistä', velalla sijoittaneet ja vivuttaneet ovat enemmän ongelmissa jos tulee muutoksia.

Mites toi inflaatio sitte vaikuttaa tienaamiseen? 

Vierailija
113/136 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2019 oli viimeinen "hyvä vuosi" ennen koronaa, sotaa, inflaatiota jne. Silloin rahastot oli kalliimpia ja nyt edullisempia, kun ihmisten luotto ja maksuvoima alenee ja porukka myy omistuksiaan pois halvalla. Sijoittaminen on täyttä psykologiaa, johon vaikuttaa maailman, toimialojen ja firmojen tapahtumat ja tilanteet. Sen takia rahastot ei ole mitään raha-automaatteja, jossa jatkuvasti arvo vaan nousee. 

Höpöhöpö. Aloitin 2019. 118

Vierailija
114/136 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Aloitin 2019. 118

Siis vastaaja 108.

Vierailija
115/136 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet selvästi niin kujalla, että jätä sijoittaminen itseäsi fiksummille. 

Vierailija
116/136 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu ihan, mihin on laittanut. Minulla on Nordnet-salkussa mm. QDVE, LYMS, BNXG ja Saab, ja tuotto hieman päälle 4 vuoden ajalta 105,10%, eli ei se koko Nordnet huono ole sen takia, että sinä olet tehnyt sijoituksen, joka ei aikavälillä x ole tuottanut.

Vierailija
117/136 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus eri vuosikymmeniltä. Joskus arvo nousee, joskus se laskee. Koskaan ei etukäteen tiedä, milloin arvo notkahtaa. Olen itse sijoittanut juuri ennen isoa romahdusta, vastaavasti olen onnistunut tienaamaan muutaman satasen muutaman kuukauden pienellä sijoituksella ostamalla "juuri oikeaan aikaan".

Eli sijoittaminen on aika arpapeliä.

Vierailija
118/136 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettikauppojen harrastustarvikkeisiin käyttämäni rahat eivät ole menettäneet arvoaan, sillä nuo tarvikkeet ovat edelleen yhtä hyvässä kunnossa kuin ostohetkellä. Sen sijaan rahastoihin ja osakkeisiin käyttämäni rahat ovat välillä olleet pakkasella, harvemmin plussalla.

Vierailija
119/136 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samat sanat. Että näin hyvin sijoittamalla rikastuu.

Sijoittaminen on pitkäjänteistä. Ensin käydään millin miinuksella, sitten vaurastutaan. T. Orpo & EK

Aika pitkäjänteinen saa olla. Sijoitin juuri ennen IT-kuplan puhkeamista ja nuo rahastot olivat pakkasella vielä 12 vuotta myöhemminkin. Silloin piti ottaa nekin rahat pois, kun ostin asunnon.

Vierailija
120/136 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla Nordnetin rahastot reilut 17 prosenttia plussalla. Viitisen vuotta sitten aloitin säästämisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi