Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nordnetin rahasto ei ole tuottanut yhtään

Vierailija
19.10.2023 |

Mitä en tajua, olisin odottanut, että vajaan neljän vuoden säästämisellä nordnetin salkussani olevat kaksi rahastoa olisivat kasvaneet edes hivenen korkoa.

Olen ostanut rahastoja vähän yli 3000 eurolla, mutta tilin saldo on alle 3000.

Kommentit (136)

Vierailija
41/136 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Noh olet sijoittanut Suomeen ja Ruotsiin. Suomessa ja Ruotsissa on nyt taantuma, joten se näkyy pörssissä. Minulla on noissa vain pari prossaa tuottoa tällä hetkellä. Onneksi on hajautettu myös muualle ja siellä parempi tilanne. Älä huoli ap, kurssien nousut ja laskut kuukuvat asiaan. Katsotaan tilannetta taas esim. 10 vuoden päästä. Itse sijoitan joka kk suhdanteesta riippumatta.

Sijoitan Nordnetissa pääasiassa globaaliin indeksiosuusrahastoon, vuodessa se on noussut 9,30 prosenttia. Ei sellaisia huippuja mitä on nähty, mutta ihan kelvollisesti.

Salkussa on vanhoja peruja pikkusummilla nuo pohjoismaiden indeksirahastot. Suomi on 3 % miinuksella vuoden takaisesta ja Ruotsi jopa yllättäen 2 % plussalla. Voit lukea uutiset, niin näet miten näillä mailla menee muutaman vuoden takaiseen itseensä verrattuna. Yksittäisen maan pörssi voi olla nollakasvussa tai miinuksella ties kuinka pitkään, esimerkkinä Japani.

Ap asuu ja työskentelee jo varmaan Suomessa. Siinä on riskiä tarpeeksi. Jatkaisin sijoittamista, mutta hajauttaisin maantieteellisesti.

Vierailija
42/136 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kiitos rehellisyydestä! 

Ei se taidalla olla kenellekään yllätys että kun talous sakkaa niin samoin tekee pörssi. Nyt vaan kannattaa pitää ostohousut jalassa eikä luovuttaa kun sijoitukset ovat nyt hetkellisesti miinuksella.

Mikäs siinä jos haluaa suurella riskillä pelata. Minä myin juuri kaikki pois kun vielä sai jotain. En kärsinyt kuin 22% tappiot. En aio sijoittaa enää koska suurempi pudotus on tulossa ja toipuminen siitäkin tulee olemaan hidasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/136 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Rahastot on pankkien laillistettuja huijauksia. Ainut tapa tienata osakkeilla on ostaa niitä suoraan mutta se vaatii hyvää tietämystä ja lähes jatkuvaa, päivittäistä seuraamista. Ellei seuraa ja vaihda sijoituksia aktiivisesti, käy helposti huonosti.

Jättäisin siis sijoittamisen ammattilaisille tai sitten eläkeläisille joilla on aikaa ja mielenkiintoa seurata aktiivisesti markkinoita ja osakkeita.

Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista. Onko omat sijoitukset epäonnistuneet?

Vierailija
44/136 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

eikö siis parasta olisi sijoittaa kuukausisäästämällä tietty summa nordnetin indeksirahastoon?

en tiedä, kannattaako mitään sijoittamista alkaa enää ollenkaan...

Päinvastoin kun kurssit ovat alhaalla, sijoittaminen nimenomaan kannattaa aloittaa. 

Vierailija
45/136 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sijoittanut etf-rahastoihin ja olen tyytyväinen. Hajautettuja maantieteellisesti tai toimialoittain.

Pankit ei markkinoi niitä, koska pankin kulut jäävät pieniksi.

Ja tällä hetkellä pitäisi ostaa. Vaikka jotain yleistä etf-rahastoa (esim maailma-rahasto). Ei liian pienen toimialan rahastoa, koska se voi sakata. Mutta joku world tms. En tiedä esimerkkiä, milloin olisi mennyt pieleen, jos ostaa yleistä etf-rahastoa, kun kurssit syöksyy tai on matala suhdanne.

Ja hajautuksen loppusääntö: Ei kaikkea rahaa edes etf-rahastoihin.

Vierailija
46/136 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kiitos rehellisyydestä! 

Ei se taidalla olla kenellekään yllätys että kun talous sakkaa niin samoin tekee pörssi. Nyt vaan kannattaa pitää ostohousut jalassa eikä luovuttaa kun sijoitukset ovat nyt hetkellisesti miinuksella.

Mikäs siinä jos haluaa suurella riskillä pelata. Minä myin juuri kaikki pois kun vielä sai jotain. En kärsinyt kuin 22% tappiot. En aio sijoittaa enää koska suurempi pudotus on tulossa ja toipuminen siitäkin tulee olemaan hidasta.

En näe mitään järkeä myydä sijoituksia miinuksella. Itselläni on sijoituksissa kuusinumeroinen summa ja hyvin olen plussalla. Jos tulee pudotusta niin ostan lisää, jos kovaa nousua niin sitten harkitsen myyntiä mutta pitkällä aikajänteellä olen liikenteessä.

Vierailija
47/136 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kunhan ihmettelen. On täällä mielestäni turhempiakin aloituksia nähty. :D

Ap.

Ehkä sun pitäisi perehtyä siihen, mihin sijoitat. Siis ihan perusasiat opetella. Itse en olisi uskaltanut alkaa sijoittaa ilman tietoa aiheesta. 

Vierailija
48/136 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä joku väitti, että koska kurssit ovat laskeneet viime aikoina niin paljon, ne ovat sillä perusteella halpoja. Tuon enempää väärässä ei voi osakemarkkinoilla olla. Kannattaa lukea Seppo Saarion ikivihreä Miten sijoitan pörssiosakkeisiin, niin ko. asia selviää siellä hyvin kerrottuna.

Vierailija
49/136 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Indeksirahastot ovat tavikselle kyllä lähtökohtaisesti hyvä ja varmakin valinta. Tässä mielessä hyviä valintoja ap:llä.

Vierailija
50/136 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

eikö siis parasta olisi sijoittaa kuukausisäästämällä tietty summa nordnetin indeksirahastoon?

Päinvastoin kun kurssit ovat alhaalla, sijoittaminen nimenomaan kannattaa aloittaa. 

Laskeviin kursseihin on riskiä ostaa. Mieti jos olisit ostanut esim. Nokiaa kun se oli tippunut 65e -> 40e ja olisit uskonut ostaneesi hyvällä alelle. Tänään hinta 3e pintaan.

Vierailija
51/136 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kiitos rehellisyydestä! 

En näe mitään järkeä myydä sijoituksia miinuksella. Itselläni on sijoituksissa kuusinumeroinen summa ja hyvin olen plussalla. Jos tulee pudotusta niin ostan lisää, jos kovaa nousua niin sitten harkitsen myyntiä mutta pitkällä aikajänteellä olen liikenteessä.

Minulla on seitsemännumeroinen summa ja juuri siksi että osaan myydä kun kurssit näyttävät laskevan reippaasti.

Vierailija
52/136 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kännyköiden aika nyt ohi?

Siltä vaikuttaa kun kuunteli tämän päivän uutisia.

Vierailija
53/136 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Indeksirahastot ovat tavikselle kyllä lähtökohtaisesti hyvä ja varmakin valinta. Tässä mielessä hyviä valintoja ap:llä.

Passiivisiin indeksirahastoihin maantieteellisesti ja ajallisesti hajauttaen niin ei voi mennä kauhean pieleen. Ei sillä rikastu, mutta pidemmällä tähtäimellä voittaa säästöpossun.

Vierailija
54/136 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Laskeviin kursseihin on riskiä ostaa. Mieti jos olisit ostanut esim. Nokiaa kun se oli tippunut 65e -> 40e ja olisit uskonut ostaneesi hyvällä alelle. Tänään hinta 3e pintaan.

Ainahan se on riskiä. 

Esim. tänään Nordea julkaisi q3 tuloksen ja se oli pelkää juhlaa, aivan käsittämättömän hyvä tulos ja silti osake tippui yli 2%. Ei pelottanut ollenkaan ostaa laskevaan kurssiin. Mutta juu, järki kannattaa pitää päässä. 

Vierailija
55/136 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Indeksirahastot Suomi ja ruotsi ja suunnilleen samoilla summilla koko ajan. 

En vaan ymmärrä, että siellä tosiaan on vähemmän, millä olen ostanut. 

Ap.

Tanska tuottaa hyvin.

Vierailija
56/136 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry mutta 3000€ sijoitukset on liian pieniä. Ei ole persaukisten hommaa.

Vierailija
57/136 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kiitos ap rehellusyydestä. Itsellä salkku 10 % miinuksella ja sijoituksia takana jo yli 10 vuotta. Hyvin hajautettu salkku. 

Lasten rahastot puolestaan 10 % plussalla mutta siis ihan järkyttävän huonot tuotot kun sijoitusaika heilläkin yli 10 vuotta. 

Kertokaa vähän tarkemmin mitä teillä on jos 10v on sijoitettu ja ollaan miinuksella. Yhdistelmärahasto tai muu korkohössötys on viimeisett 10v ollut varmaan katastrofi.

Ap:n tilanne on tietysti ikävä, koska hajautus on ollut maantieteellisesti vain Suomi ja Ruotsi, jotka menestyvät ihan surkeasti tällä hetkellä. Helsingin pörssi on maailman kolmanneksi huonoin ollut tänä vuonna tjsp. Mutta nyt ainakin on itseäni alkanut kiinnostaa Helsinkiin sijoittaminen. Aloitinkin tuossa jo ja otin heti -15% pataan muttta sellaista se välillä on. Jos haluaa helpon hajutuksen, niin ostaa jotain maailmarahastoa kuten EUNL tai varmaan pankitkin tarjoavat nykyään matalakuluisia indeksirahastoja. Op ainakin tarjoaa maailmarahastoa  0,39% kuluilla.

Vierailija
58/136 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Indeksirahastot Suomi ja ruotsi ja suunnilleen samoilla summilla koko ajan. 

En vaan ymmärrä, että siellä tosiaan on vähemmän, millä olen ostanut. 

Ap.

Indeksirahasto Suomi on näistä pärjännyt paremmin ja viime aikoina taloustilanteen vuoksi kehitys on tippunut. 

Indeksirahasto Ruotsi on pidempään sakannut. 

Käännö katseesi Pohjois-Amerikkaan rahastojen osalta. Ja huomioi maailman tapahtumien vaikutus tällä hetkellä talouteen.

Jep just noin.

Itse olen sijoittanut 25 vuotta nyt ja 100ekk. Ihan ookoosti asiat. En rikas, mutta ok. Eläkkeen päälle sitten joskus.

Yksi kaveri on kanssa sijoittanut noin saman ajan. Hän on hyvin perillä kaikesta noista jutuista ja tutkii tota sjoitusmaailmaa ja on tehnyt todella hyvän tilin noilla jutuilla.

Hän kertoi, että jos haluaa tehdä oikeasti isosti rahaa, niin silloin sijoittamisessa ei saa olla minkäänlaista moraalia. Hänellä on noita rahastoja ja ihan osakkeita ns riskillä. Hän sijoittaa amerikan sotateollisuuteen ja samalla hän sijoittaa vihreään energiaan ja sitten öly-yhtiöiden juttuja ja samalla on näitä maailman pelastusjuttuja. Hän kertoi, että molemmat asiat menee koko aika eteenpäin. Sotiminen ei lopu ikinä, saastuttaminen ei lopu ikinä, maailman pelastaminen ei lopu ikinä, ilmaston muutokset ei lopu ikinä. Molemmat tahot taistelee toisiaan vastaan. Yks tekee vihreää energiaa ja toinen pumppaa öljyä. Hän sijoittaa noin ja tekee hyvää rahaa.

Vierailija
59/136 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuplaa kuukausisäästösumman! 

Vierailija
60/136 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te tomppelit ole vieläkään ymmärtäneet että eihän niillä rahastoilla ole tarkotus tehdä teillä tuottoa. Eihän ne ole mitään muuta kuin nollakoron lainaa rahastoille, jota vielä inflaatio nakertaa toisesta päästä. Ne on ihan eri tahot jotka käärii ne voitot, ette te piensijoittajat.