Nordnetin rahasto ei ole tuottanut yhtään
Mitä en tajua, olisin odottanut, että vajaan neljän vuoden säästämisellä nordnetin salkussani olevat kaksi rahastoa olisivat kasvaneet edes hivenen korkoa.
Olen ostanut rahastoja vähän yli 3000 eurolla, mutta tilin saldo on alle 3000.
Kommentit (136)
Vierailija wrote:
Indeksirahastot Suomi ja ruotsi ja suunnilleen samoilla summilla koko ajan.
En vaan ymmärrä, että siellä tosiaan on vähemmän, millä olen ostanut.
Ap.
Indeksirahasto Suomi on näistä pärjännyt paremmin ja viime aikoina taloustilanteen vuoksi kehitys on tippunut.
Indeksirahasto Ruotsi on pidempään sakannut.
Käännö katseesi Pohjois-Amerikkaan rahastojen osalta. Ja huomioi maailman tapahtumien vaikutus tällä hetkellä talouteen.
Vierailija wrote:
Ap.
Jos et ymmärrä että toisinaan sijoitukset ovat plussalla ja toisinaan miinuksella niin sitten sijoittaminen ei taida olla sinulle.
Sijoittaminen on riski ja jos pää ei sitä kestä niin sitten on parempi olla sijoittamatta ja nukkua yönsä rauhassa ilman huolia.
Ne elpyy kyllä, mutta on satasen varmaa, että vähintään ensi vuosi tulee olemaan hankala. Nyt kun talletustileiltä saa kelpo korkoja, jopa 3,55, kannattaa ehkä kerrankin pitää rahat tällaisella tilillä ja odotella, että korkojen nousun aiheuttama shokki markkinoilla menee ohi.
Vierailija wrote:
Ap.
Mä aloin sijoittaa indeksirahastoon (OMX25 seuraavaan) kolme vuotta sitten. Olen nyt noin +/- 0 tilanteessa. Jos katsot indeksigraafia, huomaat, että just sun sijoitusaikaan indeksit on ensin nousseet ja nyt laskeneet. Nousun takana on mm. koronakriisin jälkeen markkinoille pumpattu elvytysraha. Eli olet ostanut, kin indeksit on olleet korkealla. Itse en huolestuisi, vaan jatkaisin tasaista ostamista. Sieltä ne taas nousee (ellei sitten koko tämä markkinatalouteen perustuva järjestelmämme romahda)
Vierailija wrote:
Ap.
Kuvittelitko että siitä hetkestä kun rupeat rahaa rahastoon tuuppaamaan niin kurssi tulee pysymään plussalla ja jatkaa tasaisesti nousuaan siihen asti kunnes päätät rahat kotiuttaa? Riskitön sijoitus ja takuuvarma tuotto taisi olla hakusessa? Sellaista ei ole vielä keksitty.
No mä sijoitin just yli 30 tonnia ja kuukaudessa yli parin tonnin tappiot. Jauuuuu. Sijoitin Suomeen, kun piti olla jo niin pohjilla. Jatkan sijoittamista hajautetummin ja toivon käännettä ennemmin tai myöhemmin.
Kiitos ap rehellusyydestä. Itsellä salkku 10 % miinuksella ja sijoituksia takana jo yli 10 vuotta. Hyvin hajautettu salkku.
Lasten rahastot puolestaan 10 % plussalla mutta siis ihan järkyttävän huonot tuotot kun sijoitusaika heilläkin yli 10 vuotta.
eikö siis parasta olisi sijoittaa kuukausisäästämällä tietty summa nordnetin indeksirahastoon?
en tiedä, kannattaako mitään sijoittamista alkaa enää ollenkaan...
Minulla on keskitetty salkku, joka on aivan h*******i tappiolla. Uskon kyllä yrityksiin vielä, joten nukun ihan hyvin. Ei ole helppoa
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ap.
Kuvittelitko että siitä hetkestä kun rupeat rahaa rahastoon tuuppaamaan niin kurssi tulee pysymään plussalla ja jatkaa tasaisesti nousuaan siihen asti kunnes päätät rahat kotiuttaa? Riskitön sijoitus ja takuuvarma tuotto taisi olla hakusessa? Sellaista ei ole vielä keksitty.
En kuvitellut, eikä ollut hakusessa. Kohtuullinen riski ja kohtuullinen tuotto.
Kiitos asiallisista vastauksista.
Ap.
Vierailija wrote:
eikö siis parasta olisi sijoittaa kuukausisäästämällä tietty summa nordnetin indeksirahastoon?
en tiedä, kannattaako mitään sijoittamista alkaa enää ollenkaan...
Nythän se nimenomaan kannattaa aloittaa! Kurssit ennätyksellisen alhaalla mikä tarkoittaa alennusmyyntiä. Saat samalla summalla enemmän kuin aiemmin. Miksi kovassa nousussa olisi mielestäsi kannattavampaa sijoittaa kuin kovassa laskussa?
Noh olet sijoittanut Suomeen ja Ruotsiin. Suomessa ja Ruotsissa on nyt taantuma, joten se näkyy pörssissä. Minulla on noissa vain pari prossaa tuottoa tällä hetkellä. Onneksi on hajautettu myös muualle ja siellä parempi tilanne. Älä huoli ap, kurssien nousut ja laskut kuukuvat asiaan. Katsotaan tilannetta taas esim. 10 vuoden päästä. Itse sijoitan joka kk suhdanteesta riippumatta.
Itsellä Nordean Säästö 25, säästänyt olen nyt muutaman vuoden kuukausittain ja tili on 5 euroa plussalla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ap.
En kuvitellut, eikä ollut hakusessa. Kohtuullinen riski ja kohtuullinen tuotto.
Kiitos asiallisista vastauksista.
Ap.
Miksi ihmeessä sitten täällä asiaa ihmettelet jos olet tietoinen riskistä?? Kyllä se nousu vielä tulee ja silloin olet todella tyytyväinen jos nyt jatkat sijoittamista.
Kunhan ihmettelen. On täällä mielestäni turhempiakin aloituksia nähty. :D
Ap.
Jaa. Itse tein Fortumin osakkeilla yli 10 000 € tappiota. Voit olla tyytyväinen jos tulos on +-0.
Hajautus, hajautus ja hajautus.
Oletko laittanut könttäsumman yhteen kahteen rahastoon ja ihmettelet ettei heti ole plussalla? Se summa pitää sijoittaa vähintäänkin ajallisesti hajauttamalla, ei kertaluotosena. Lisäksi pitää odotella tyypillisesti useampi vuosi, rahastot eivät ole pikavoittoja osakkeiden tapaan vaan tuotto tulee useiden vuosien, vuosikymmenten pidolla...
Vierailija wrote:
Jaa. Itse tein Fortumin osakkeilla yli 10 000 € tappiota. Voit olla tyytyväinen jos tulos on +-0.
Miksi ihmeessä myit?
Rahastot on pankkien laillistettuja huijauksia. Ainut tapa tienata osakkeilla on ostaa niitä suoraan mutta se vaatii hyvää tietämystä ja lähes jatkuvaa, päivittäistä seuraamista. Ellei seuraa ja vaihda sijoituksia aktiivisesti, käy helposti huonosti.
Jättäisin siis sijoittamisen ammattilaisille tai sitten eläkeläisille joilla on aikaa ja mielenkiintoa seurata aktiivisesti markkinoita ja osakkeita.
Anna kun arvaan: laitoit koko rahan menemään silloin kun kurssit oli korkeimmillaan 2021. Ja tietenkin sellaiseen rahastoon, jossa kulut on monta prosenttia vuodessa.
Rahastosäästämisessä ajoitus ja kulujen hallinta on äärimmäisen tärkeää, vaikka valitettavan harvoin niistä kuulee puhuttavan.