Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa on kuulemma erityisen sukupuolittuneita työpaikat/alat. Mikä saisi sinut vaihtamaan "eri sukupuolen" alalle?

Vierailija
19.10.2023 |

En kyllä ymmärrä miten joissain konservatiivisemmissa maissa kuin Suomi, on niin että alat ei ole muka yhtä sukupuolittuneita kuin meillä.

Oletko sinä valinnut alasi sen mukaan että se on naiselle tai miehelle sopiva, vai puhtaasti kiinnostuksen mukaan?

Ja onko joku asia joka saisi sinut vaihtamaan? Esim. hammashygienistit on lähes kaikki naisia, miksi miehet ei mene sille alalle? Hammaslääkäreitä on kuitenkin miehiä aika paljon, vaikka niistäkin suurin osa naisia.

Kommentit (165)

Vierailija
141/165 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin naisena naisvaltaisella alalla, koska oli vaan pakko päästä äkkiä ja lyhyellä koulutuksellla varmoihin töihin eli lähihoitajaksi. Ala ei kuitenkaan sopinut minulle, joten monen yrityksen jälkeen onnistuin vaihtamaan onneksi miesvaltaiselle alalle. Tienaan nyt 1300e enemmän kuin lähihoitajana.

Vierailija
142/165 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kiinnostusta jotain alaa kohtaan lisäisi huomattavasti se että siellä olisi muitakin naisia. Melko luotaantyötävä ajatus että olisin ainoa nainen jossakin työpaikassa tai vaikka sekin että suhde olisi tyyliin 20 miestä, kolme naista.

Mukle taas tuo on just sopivaa. Valtaosan  työurastani olen ollut tiimin tai työyhteisön ainut nainen, joskus meitä on ollut jopa kaksi. Asiakkaissani on ollut montakin naisvaltaista yritystä, en kyllä helpolla sopeutuisi sellaisiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/165 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei voisi vähempää kiinnostaa koko sukupuoli asia. Olen niiiiiin kurkkuani myöden täynnä sukupuoli sitä ja tätä. Ei mitenkään kiinnostava asia. Synnytään miksi synnytään, suurin osa on poikia tai tyttöjä ja osa ilmeisesti jotain siltä väliltä.

Ilmeisesti Bildenberg kokouksessa päätetty tämäkin agenda ja ihmiset saadaan niin helposti hössöttämään milloin minkäkin vouhotuksen vuoksi, aina tämän pienen eliitin tarpeiden mukaan.

Kummallinen tarve hämmentää varsinkin nuorten päitä koko ajan. Antaisitte jo olla. Viimeinen asia, jota mietin työpaikkaa hakiessa on sukupuolijakaumat.

En ole koskaan miettinyt sukupuoliasiaa opiskelu- tai työpaikka valinnoissa. Eikä minulla ole koskaan ollut isommin ongelmia, ei miesten eikä naisten kanssa työpaikolla. Ja olen nainen ja ihan naisen näköinen. Palkoissa taitaa olla vieläkin eroa sukupuolten välillä, mutta ero on kaventunut vuosien varrella. Saadaanhan kaikista asioista ongelma, kun oikein väännetään ja käännetään ja aina joku kokee epäoikeudenmukaisuutta. Eiköhän tämä asia ole Suomessa melko hyvin ihmisten itsensä päätettävissä, toisin kuin monessa muussa maassa.

Vierailija
144/165 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo alalla ja ammatissa, jossa lähes kaikki ovat miehiä. Työvaatteita ja -varusteita on lähes mahdotonta löytää, jos et ole mies tai miehen mallinen. Plussana tietty ammattitaidon epäily jokaisessa käänteessä. <3

Epäilläänköhän miesten ammattitaitoa yhtä paljon esimerkiksi silloin, jos he toimivat lähäreinä tai kätilöinä?

Vierailija
145/165 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti Lapin yliopisto. Tunnistettavissa. 

Vierailija
146/165 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa voi vapaasti opiskella sitä alaa mitä haluaa, kunhan vain oma kapasiteetti siihen riittää. Valitsin oman alani ihan itse ilman mitään ongelmia jo 80-luvulla.

-DI nainen

Vierailija
147/165 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mitä jos rakennusalallakin olisi tärkeintä, että mitä sukupuolta työntekijä on tai mikä on kenenkin seksuaalisuus eikä se miten hyvin tai laadukasta työtä tekee ja pysyykö aikatauluissa tai noudattaako ohjeita?

Tuloksena olisi, että talot vuotaisivat vettä, olisivat homeessa, ikkunalasit, karmit ja rappaukset tippuisivat, talo vajoaisi ja sortuisi kun työn laadulla ei ole mitään väliä, ainoastaan työntekijän sukupuolella ja seksuaalisuudella.

Niin, sellaistahan se nykyinen rakentamisen laatu on. Auttaisikohan, jos rakentajissa olisi enemmän naisia. Nythän niitä vuotavia rakennuksia pykätään lähinnä itäeurooppalaisella äijäenergialla. 

Voisin mainita nimeltä pari naista, joille ei ura rakennusalalla alkanut urkenemaan siksi, että tekivät liian tarkkaa ja huolellista työtä. Toinen heistä s

Tai suomalaisäijät. 

Vierailija
148/165 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Suomessa voi vapaasti opiskella sitä alaa mitä haluaa, kunhan vain oma kapasiteetti siihen riittää. Valitsin oman alani ihan itse ilman mitään ongelmia jo 80-luvulla.

-DI nainen

Etkö lue uutisia ollenkaan vai etkö osaa yhtään päätellä asioita uutisten perusteella? DI-opiskelijamiehet ovat olleet viime vuosina kovasti uutisissa naisvihan takia. Viime vuonna nöyryyttivät uusia naisopiskelijoita ja vasta tänä vuonna teekkarilauluista siivottiin naisvihamieliset sanat. Miten joku voi edes sanoa mitään noin älytöntä, kuin että "saa vapaasti opiskella mitä haluaa" kun siellä päivystää  jatkuvasti mieslauma joka yrittää savustaa naiset ulos.

Vierailija
149/165 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua yritettiin monestakin suunnasta painostaa hoitoalalle, vaikka sanoin ihan suoraan etten ikinä mene.

Miksi hitossa menisin?! Ihan hirveä duuni ja paska palkka, sitten itketään ja vaaditaan muutosta. Älkää menkö niin asia muuttuu.

Olen miesvaltaisella alalla johtoasemassa oleva ekonomi. Nyt entiset painostajat kateellisena kyräilee, kuinka hoitoalalle olisi kuitenkin pitänyt mennä.

En vaihtaisi mihinkään naisten alaan.

Vierailija
150/165 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo "miesten alalla", joten ei tarvitse enää vaihtaa. Juuri viikolla huomasin, että kas, olen ainoa nainen 18 hengen palaverissa.

Vierailija
151/165 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

SK wrote:

Sukupuolijakauma eri ammateissa ei vielä sinänsä tarkoita sitä, että kyseessä olisi varsinainen normatiivinen sukupuoliroolitus. Ylipäätänsä ihmiset voivat yhteiskunnassa jakautua ilman mitään erityistä ohjailua.

Esimerkiksi naiset voivat päätyä valitsemaan käyttää huulipunaa miehiä useammin. Se, että näin käy, ei ole vielä todiste siitä, että ajateltaisiin naisten pitävän käyttää huulipunaa, tai että miesten pitäisi välttää huulipunan käyttöä. Sukupuolijakauma huulipunan käytössä voi syntyä, vaikka ketään ei painostettaisi käyttämään tai olemaan käyttämättä sitä.

Tavoitteena ei mielestäni tulisi pitää sukupuolijakaumien poistamista. Ei ole ok, jos jokin laki tai kulttuurillinen normi estää miehiä hakeutumasta hammashoitajiksi, mutta on ok, jos miehet eivät vain keskimäärin ole yhtä kiinnostuneita hammashoitajan työstä kuin naiset.

Ei varmaankaan ole todiste siitä että naisten pitäisi käyttää huulipunaa tai miesten välttää sitä, mutta jos katsotaan vaikkapa Etelä-Koreaa niin kyllä se melko selkeästi kertoo että yhteiskunnan painostus ajaa tekemään näitä asioita. Siellä miehet meikkaavat nykyään paljon, ja hoitavat ihoaan. Koska niin kuuluu tehdä.

Vierailija
152/165 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään mennä millekään Kalkkuna-alalle. Ei helvetissä pää kestäisi sitä jäätävää kalkkunoiden kaakatusta.

Vierailija
153/165 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ei voisi vähempää kiinnostaa koko sukupuoli asia. Olen niiiiiin kurkkuani myöden täynnä sukupuoli sitä ja tätä. Ei mitenkään kiinnostava asia. Synnytään miksi synnytään, suurin osa on poikia tai tyttöjä ja osa ilmeisesti jotain siltä väliltä.

Ilmeisesti Bildenberg kokouksessa päätetty tämäkin agenda ja ihmiset saadaan niin helposti hössöttämään milloin minkäkin vouhotuksen vuoksi, aina tämän pienen eliitin tarpeiden mukaan.

Kummallinen tarve hämmentää varsinkin nuorten päitä koko ajan. Antaisitte jo olla. Viimeinen asia, jota mietin työpaikkaa hakiessa on sukupuolijakaumat.

En ole koskaan miettinyt sukupuoliasiaa opiskelu- tai työpaikka valinnoissa. Eikä minulla ole koskaan ollut isommin ongelmia, ei miesten eikä naisten kanssa työpaikolla. Ja olen nainen ja ihan naisen näköinen. Palkoissa taitaa olla vieläkin eroa sukupuolten välillä, m

Niin, se juuri tässä oli se ihmetyksen aihe, että kun täällä on melko tasa-arvoista verrattuna muihin maihin, niin miksi juuri täällä on enemmän sukupuolittunutta työelämässä, kun luulisi että se olisi päinvastoin. Mitä tasa-arvoisempi, sitä enemmän miehet ja naiset tekisivät samoja töitä kun sukupuolella ei ole väliä.

Vierailija
154/165 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ammatinvalintani naisvaltaiselle alalle johtuu siitä ettei ollut nuorena kykyä työskennellä pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti ja tehdä työtä asioiden eteen mitkä eivät kiinnosta, joten koulumenestystä ei ollut ja piti mennä siihen kouluun mihin pääsi, eli musta tuli lähihoitaja. Se amis olisi voinut olla ihan mikä tahansa muukin amis mihin ei ole sen kummempia pääsyvaatimuksia. En osannut päättää enkä saanut mistään tukea näiden tärkeiden valintojen tekemiaeen. En ymmärtänyt että tulevaisuus on oikea todellinen asia, johon voin vaikuttaa nimenomaan ollessani nuori. Miksi minulla ei ollut mitään koulumenestystä vaativia ominaisuuksia - köyhän mt-ongelmaisen yksinhuoltajan kasvattama. 

En usko näihin sukupuoliasioihin lainkaan, muut asiat määrittävät opiskeluvalinnat elämän alkupuoliskolla. Uskon että toisenlaisessa perheessä kasvaneena olisin kasvanut toisenlaiseksi ja hahmottanut paremmin että valinnoillani on paljon m

Miksi juuri lähihoitaja missä pitää hoitaa ihmisiä? Minä en sitä olisi koskaan valinnut koska inhoan sairaita, en kestä verta, oksennusta, mätää, räkää tai mitään muutakaan vieraiden ihmisten eritteitä. Enkä halua koskea vieraisiin ihmisiin, terveisiinkään, saati sairaisiin. Yksi ystävättäreni aikoinaan halusi hoitajaksi, mutta lääkelaskut oli liian vaikeita. En ymmärrä miten joku voi ajatella että siinä pärjäisi jos ei ole peruskoulussa pärjännyt.

Vierailija
155/165 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mitä pahaa siinä on että ihmettelee miksi juuri täällä, missä sukupuolella ei ole väliä, on sukupuolittuneempi työelämä kuin maissa joissa ei ole tasa-arvo niin hyvällä mallilla?

Vierailija
156/165 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoismaat ovat maailman tasa-arvoisimpia maita ja niissä opiskelu- ja työpaikat ovat jakautuneet kaikkein vahvimmin sukupuolen mukaan. Yhtenä selityksenä pidetään sitä, että koska hyvinvointi on taattu, ei miesten tai etenkään naisten tarvitse ensisijaisesti ajatella sitä, missä työssä tienaisi parhaiten vaan voi valita alan kiinnostuksen mukaan. Ja niin, tämähän tukee sitä tosiasiaa, että naisilla on keskimäärin vahvempi hoivavietti ja he ovat kiinnostuneempia ihmisistä kuin asioista. Siis KESKIMÄÄRIN. Toki kaikilla ei ole näin ja siksi on naisia ns. miesten aloilla ja toisin päin. Sitä en käsitä miksi tämä on ongelma.

Vierailija
157/165 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meidän työpaikalla ei naisia työskentele koska naiset pilaa työympäristön sekä työpaikatkin. 

M30

Vierailija
158/165 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olisin varmaan jossain vaiheessa voinut vaihtaa IT-alalta sotealalle, jos naiset eivät niin paljon halveksisi naisvaltaisella alalla olevia miehiä. Jopa IT-alan nörttinä saan pillua helpommin kuin kelantätimiehenä.

Tuo on kyllä täysin väärä olettamus. Miehet naisvaltaisilla aloilla ovat ihailtuja, kukkoja kanalassa, ja hyvinkin helposti voi löytyä jopa puoliso sieltä työpaikalta kun on iso joukko naisia jotka tutustuu siihen mieheen, miehellä on hyvät mahikset. Jos mies ei nyt ihan naismainen tai törkeä ääliö ole, ihan tavallinen mies on haluttua tavaraa.

Vierailija
159/165 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No, kas kummaa, että Suomi taas väitetysti maailman kamalin paikka. Tutkijan kannattaa varmaan matkustaa johonkin vähemmän sukupuolittuneeseen maahan, kuten.. .. tai .. 

Ei kukaan sano että kamalin paikka, vaan ihmettelee sitä, että miksi on näin, että mitä tasa-arvoisempi maa, sitä sukupuolittuneempi työelämä, kun sen luulisi itsestäänselvästi olevan juuri päinvastoin.

Vierailija
160/165 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No, kas kummaa, että Suomi taas väitetysti maailman kamalin paikka. Tutkijan kannattaa varmaan matkustaa johonkin vähemmän sukupuolittuneeseen maahan, kuten.. .. tai .. 

Ei kukaan sano että kamalin paikka, vaan ihmettelee sitä, että miksi on näin, että mitä tasa-arvoisempi maa, sitä sukupuolittuneempi työelämä, kun sen luulisi itsestäänselvästi olevan juuri päinvastoin.

Mitä tasa-arvoisempi maa, sitä enemmän oma ala valitaan puhtaasti sen oman kiinnostuksen perusteella. Eli, naisia ja miehiä kiinnostaa yleensä eri asiat. Tietysti ei kaikkia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän