Mitä kaikkea olet joutunut tekemään rahapulassa?
Hesarissa maksumuurin takana juuri juttu aiheesta. Oletko sinä esim. myynyt kotoasi tarpeellisia tavaroita voidaksesi ostaa ruokaa tai maksaa erääntyneen laskun?
Kommentit (31)
Varastamaan ruokaa kaupasta kun rahat eivät millään riitä vaikka eläisin kuinka halvalla. Esim. en juo alkoholia, polta tupakkaa ja ostan aina mahdollisimman halpaa ruokaa.
Olen tälläisessä tilanteessa tällä hetkellä.
Olen miettinyt myyväni esimerkiksi kaikki vanhat pleikkapelit joita pelasin lapsena, jotka ovat vaan liikkuneet mukana. Ajattelin, että vuosien jälkeen niissä voisi olla jotain arvoa, mutta turhaako kannan laatikollista pelejä?
Myös esim eksien antamia tavaroita ajattelin myydä, kun eivät niitä koskaan pyytäneet.
Jouduin ostamaan uuden Skodan, vaikka olisin halunnut uuden Mersun.
Vierailija wrote:
Asumme omistusasunnossa ja teen huonosti palkattua osa-aikatyötä matalapalkka-alalla. Ostan perheelle ruokaa ilta-alennuksista. Kerään pulloja ja tölkkejä aina, kun niitä sattuu löytymään. Etsin ilmaisia tavaroita - vaatteita, kenkiä, harrastusvälineitä ja kodinkoneita - muun muassa Torin Annetaan-palstalta ja Facebookin Roskalava-ryhmistä. Kierrätyspisteiltä ja roskalavoilta olen löytänyt joskus myös ehjiä ja hyväkuntoisia vaatteita ja kenkiä.
Rahapulaa on Suomessa muillakin kuin vuokra-asunnossa asuvilla opiskelijoilla, työttömillä ja elämäntapaluusereilla. Jatkuva rahapula on läsnä matalapalkka-alojen köyhillä työntekijöillä.
Kun on pienet tulot, niin pitää olla myös todella pienet menot. Mihinkään ylellisyyksiin - kahvila, ruokaravintola, hotellimajoitus, elokuva- tai teatterikäynti, lomamatka kotimaahan tai ulkomaille, kampaamo, jalkahoito, hieronta, maksulliset harrastukset jne. - ei köyhällä ole varaa.
&
Ymmärrät kai, että tuossa on erittäin suuri riski siitä, että levität toiminnallasi eteenpäin tuholaisia, syyhyä, homeitiöitä tai muuta vastaavaa? Varmasti sille on syynsä, miksi nuokin muka hyvä tavara on heitetty pois ja siitä on haluttu eroon. Tavaran viallisuus ei heti näy.
Itse olen ollut pitkäänkin tilanteessa, jossa en saanut yhtään rahaan mistään. Silloin keräsin epätoivoisesti pulloja ja myös roskalaatikoista kaivelin. Hävetti kyllä hirveästi, mutta muuta vaihtoehtoa ei oikein ollut. Noilla rahoilla sitten ostin sen vähän ruokaa ja hygieniatuotteita mitä noilla sai. Pullojen keräämisen lopetin koronan myötä kokonaan. Olen siis köyhä työtön ja tuloni ovat pelkkä työmarkkinatuki, mutta pakotan itseni elämään niin, että tuo riittää ruokaan ja hygieniatuotteisiin, enkä joudu rahan puuttumisen takia nälässä tai hygieniatuotteiden puutteessa elämään. Menneet ovat opettaneet myös sen, että pidän aina kotona varalta myös edes yhtä täyttä kuukautissuojapakettia. Liian hyvin mieleeni on jäänyt tilanne, jossa jouduin epätoivoisesti keräämään pitkään pulloja saadakseni rahat edes kaupan halvimpaan pakettiin.
On kamala ajatella, että olen tehnyt töitä jo 38 vuotta vaim välttääkseni köyhyyden.
Hesari oli surkea lehti ja on varmaan vieläkin. Miksi luet hesaria jos saan kysyä?
Välillä pelottaa, jos joudun muuttamaan merenrannalta Espoosta Vantaan rivitalolähiöön.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Asumme omistusasunnossa ja teen huonosti palkattua osa-aikatyötä matalapalkka-alalla. Ostan perheelle ruokaa ilta-alennuksista. Kerään pulloja ja tölkkejä aina, kun niitä sattuu löytymään. Etsin ilmaisia tavaroita - vaatteita, kenkiä, harrastusvälineitä ja kodinkoneita - muun muassa Torin Annetaan-palstalta ja Facebookin Roskalava-ryhmistä. Kierrätyspisteiltä ja roskalavoilta olen löytänyt joskus myös ehjiä ja hyväkuntoisia vaatteita ja kenkiä.
Rahapulaa on Suomessa muillakin kuin vuokra-asunnossa asuvilla opiskelijoilla, työttömillä ja elämäntapaluusereilla. Jatkuva rahapula on läsnä matalapalkka-alojen köyhillä työntekijöillä.
Kun on pienet tulot, niin pitää olla myös todella pienet menot. Mihinkään ylellisyyksiin - kahvila, ruokaravintola, hotellimajoitus, elokuva- tai teatterikäynti, lomamatka kotimaahan tai ulkomaille, kampaamo, jalkahoito, hieronta, maksulliset harrastuk
Annan paljon tavaraa Torissa. "Hyvä syyni" on se, että haluan tavarasta nopeasti eroon. Niissä ei ole mitään vikaa, rikkinäisiä en kaupittele jos en siitä erikseen mainitse. Esim. rikkunut robotti-imuri teki juuri kauppansa muutamassa minuutissa. Joku osasi toivottavasti korjata ja imuri sai jatkaa eloaan.
Ei kaikki ilmainen ole elukoita täynnä olevaa roskaa. Luonto kiittää kun kaikki ei mene kaatopaikalle.
ruokajonosta saa niin hyvin ruokaa, ilmaiset aaamupalat ja lounaat että rahaa jää säästöönkin paljon
A Andy mc
tosin nyt oon joutunut töihin
Vierailija wrote:
Vein pari asiaa panttilainaamoon.
Aiotko lunastaa ne vielä takaisin vai jätäkö sinne?
Myin intiimikuvia työpaikan setämiehelle runkkumateriaaliksi. Maksoi ihan hyvin.
Namaa ei näy kuvissa, mutta silti hirvittää (kiihottaa) ajatella, missä kuvat kiertävät