Ajansuunnittelu - miksi ei opeteta kouluissa?
Miksi ei ajansuunnittelua- ja hallintaa opeteta jo koulussa? Oletetaan että lapset (tai edes heidän vanhemmat) sen jo osaa tai siihen pystyy luonnossa?
Olen ihmetellyt tätä koska itsekin kun opiskelin omalle alalleni, niin meillä opetettiin turhempiakin asioita niin miksi ei sitten tätä?
Mun mielestä lapsille/nuorille opeta jo koulussa ajanhallintaa, ajansuunnittelua (projektit, opiskelu, harrastukset, siivous, ruuanlaitto) sekä budjetointia?
Miksi tää oletetaan elämäntaitona, jonka kaikki osaa? Täähän vaikuttaa pääsykokeisiin ja kaikkeen mahdolliseen. Eikä ole taito, joka vanhenee vaan hyötyy kaikessa.
Veikkaan että monella opiskelumotivaatiokin liittyy tähän, varsinkin jos pelkää epäonnistumista tai tavoittelee täydellisyyttä.
Kommentit (52)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Meillä ajansuunnittelua kutsuttiin nimellä lukujärjestys. Siitä näki, mitä tehdään missäkin vaiheessa koulupäivää.
t. ysärilapsi
Niin, "koulupäivää". Toi onkin se ongelma, kun läksyt, tenttiinluku, liikunta ja muu elämänhallinta tehdään koulupäivän jälkeen eikä kukaan ole välttämättä enää auttamassa niissä asioissa. Ne vaatii itseohjautuvuutta, mikä ei ole kaikille helppoa. Ja tämä näkyy oppimistuloksissa osalla.
Miksi sinä vanhempana et auta lastasi noissa asioissa? Kuten joku jo sanoi, vanhemmillakin on vastuu. Ei kaikkea voi sysätä koulun harteille. Eihän sinullekaan työnantaja tule kertomaan, mitä sinun kuuluu vapaa-ajallasi tehdä. Samalla tavalla opettajat ovat vastuussa vain koulunpäivän suunnittelusta. Vanhempien vastuulla sitten katsoa kouluajan ulkopuoliset asiat kuntoon
Mulla ei ole jälkikasvua, vaan olen tehnyt töitä nuorten parissa. Ja nuoret usein keskeyttävät koulun tai jäävät syrjäytymään yhteiskunnasta. Kaikilla ei ole hyvää kotia, jossa olisi elämänhallintaa.
Nimenomaan kyse on ajanhallinnan opettelusta yleensäkin, ei vain siitä, miten aikatauluttaa vapaa-ajan vaan miten ylipäätään oppia hallitsemaan omaa aikaansa niin töissä, opinnoissa kuin vapaa-ajalla.
Ap
Vierailija wrote:
Kellään keskutelijoista ei ilmeisesti ole kokemusta työpaikoista, joissa osalla työntekijöistä ei aikataulujen arviointi tai työnsuunnittelu suju? Tai opiskelijoista, joiden valmistuminen viivästyy?
Jos tän asian opettaminen olisi turhaa, miksi esim. organisointiin, ajankäyttöön, rutiineihin, siivoukseen jne. liittyvät Youtube- videot ovat niin suosittuja? Kun kukaan ei ilmeisesti tarvitse.
Ap
On meillä kokemusta. Sinä vain et tajua, että asian opettaminen koulussa ei tarkoita sitä, että kaikki osaavat sen koko loppuelämänsä. Hyvä kysymys oli alussa tuo "osaatko sinä kaikki suomen sijamuodot edelleen"? Minä en ainakaan osaa. Ja noin muutenkin aika iso osa koulussa opetetuista asioista on jo tässä liki 30 vuotta peruskoulun päättymisen jälkeen unohtunut. Lisäksi koululaisten "projektit" ovat hieman eri luontoisia kuin aikuisten työelämäprojektit. Toki kuulen mielelläni, miten sinä konkreettisella tasolla opettaisit 7-vuotiaalle esimerkiksi minun työlleni tyypillisen projektin eli teollisuuskoneen suunnittelun ja valmistuksen työsuunnittelua ja aikataulujen arviointia.
Sulla on ap äärimmäisen naiivia ajatusmaailma, jos kuvittelet, että syrjäytyminen on seurausta siitä, että koulussa ei opeteteta aikatauluttamista. Sehän se varmasti on se suurin ongelma esim. alkoholistiperheessä kasvavalla nuorella, ettei osaa kirjoittaa kalenteriin milloin pitää lukea kokeisiin :D
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kaikkea ei tarvitse laittaa koulun vastuulle, vanhempien pitäisi myös opettaa perustaitoja. Ajankäytöstä voi opettaa sivulauseessa esim. tiettyä palautuspäivää vaativien tehtävien antamisen yhteydessä, se ei tosiaankaan tarvitse omaa erillistä oppiainettaan.
Miksi sitten kotitaloustaitoja tai liikuntaa opetetaan koulussa, eikö nämäkin ole sitten kotien opettamisvastuulla?
Enemmän lapset hyötyisivät esim. projektienhallintaan ja ajankäyttöön tai aikataulun suunnitteluun liittyvästä osaamisesta? Näitä tarvitaan työelämässäkin.
Kaikkea tuota opetellaan koulussa joka päivä. Ne vain eivät ole tuolla nimellä. Esim. projektinhallintaa on se, että lapsi saa koealueen luettua ennen koepäivää. Siihenk kuuluu myös aikataulun suunnittelua, kun katsotaan paljonko pitää
Ei tuo riitä mihinkään. On helppo sanoa, että tehtävät vaikkapa päivään x mennessä valmiiksi. Mutta osalla on ongelmia itseohjautuvuudessa eikä tähän riitä pelkkä oppitunnin ohessa sanominen. Niiden nuorten pitäisi oppia suunnittelemaan omaa elämäänsäkin ja valintojaan. Jos toisella menee tosiaan se 2 tuntia ja toisella 5tuntia, ei auta vaikka sanoisit jonkun yleispätevän ohjeen kaikille.
Ap
Konkretiaa kehiin ap. Kuvaile nyt vaikka alkuun, miten joku Pomodore-tekniikan opettelu käytännön tasolla auttaa esim. huumeiden pariin päätynyttä 16-vuotiasta. Vai olisiko kuitenkin kyse ihan pikkaisen isommista asioista kuin aikatauluista ja ajankäytön hallinnasta?
Vierailija wrote:
Sulla on ap äärimmäisen naiivia ajatusmaailma, jos kuvittelet, että syrjäytyminen on seurausta siitä, että koulussa ei opeteteta aikatauluttamista. Sehän se varmasti on se suurin ongelma esim. alkoholistiperheessä kasvavalla nuorella, ettei osaa kirjoittaa kalenteriin milloin pitää lukea kokeisiin :D
Ajanhallinta ei ole kalenteriin kirjoittamista.
Tiedätkö muuten kuinka yleistä on että esim
ADHD-aikuisille ehdotetaan kalenterin ostamista, vaikka se ei toimi? Pitäisi löytää toimivia keinoja juuri itselle.
Mut hei, odotetaan ennemmin että se nuori ei pärjää koulussa. ;) kun eihän se vaikuta sen itsetuntoon ja koulun keskeyttämiseen tai syrjäytymiseen mitenkään.
Miksi luulet,että meillä on esim. etsivää nuorisotyötä?
Ap
"Ei tuo riitä mihinkään. On helppo sanoa, että tehtävät vaikkapa päivään x mennessä valmiiksi. Mutta osalla on ongelmia itseohjautuvuudessa eikä tähän riitä pelkkä oppitunnin ohessa sanominen. Niiden nuorten pitäisi oppia suunnittelemaan omaa elämäänsäkin ja valintojaan. Jos toisella menee tosiaan se 2 tuntia ja toisella 5tuntia, ei auta vaikka sanoisit jonkun yleispätevän ohjeen kaikille."
Et ole vielä kertaakaan vastannut, miten sinä tätä opettaisit koulumaailmassa. Varsinkaan reaalimaailmassa, jossa osalla on vaikeuksia ihan niiden opetussuunnilemaan kuuluvien asioidenkin oppimisessa.
Minulle on. Minä tarvitsen nimenomaan konkreettisen kalenterin, johon kirjoitan mitä teen milloinkin. Sillä tavalla saan hallittua ajankäyttöäni parhaiten. Jo se, ettet hahmota ihmisten olevan tässä asiassa hyvin erilaisia (ja kalenterin olleen vain yksi esimerkki), kertoo miten pihalla olet kokonaisuudesta nimeltä "näin opetat lapselle ajanhallintaa".
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kellään keskutelijoista ei ilmeisesti ole kokemusta työpaikoista, joissa osalla työntekijöistä ei aikataulujen arviointi tai työnsuunnittelu suju? Tai opiskelijoista, joiden valmistuminen viivästyy?
Jos tän asian opettaminen olisi turhaa, miksi esim. organisointiin, ajankäyttöön, rutiineihin, siivoukseen jne. liittyvät Youtube- videot ovat niin suosittuja? Kun kukaan ei ilmeisesti tarvitse.
Ap
On meillä kokemusta. Sinä vain et tajua, että asian opettaminen koulussa ei tarkoita sitä, että kaikki osaavat sen koko loppuelämänsä. Hyvä kysymys oli alussa tuo "osaatko sinä kaikki suomen sijamuodot edelleen"? Minä en ainakaan osaa. Ja noin muutenkin aika iso osa koulussa opetetuista asioista on jo tässä liki 30 vuotta peruskoulun päättymisen jälkeen unohtunut. Lisäksi koululaisten "projektit" ovat hieman eri luontoisia kuin aikuisten työelämäprojek
No itse olen käynyt peruskoulun, lukio ja ammattikoulun sekä ammattikorkean ja avoimen yliopiston opintoja, enkä muista missään kunnolla käyneen läpi, esim. miten löytää itselle sopivat tekniikat tai laatia aikataulu realistisesti, vaikka olen opiskellut jopa projektityöskentelyä.
Ja ihan opettajilta olen kuullut, että nuoret ovat yhä vähemmän itseohjautuvia, esim. muistiinpanoja ei tehdä.
Sä olet opiskellut alaa, jolla ei varmaan ole tietoa haasteista, joita nuorilla on. :) mä taas olen työskennellyt nuorten kanssa.
Ap
Miksi luulet,että meillä on esim. etsivää nuorisotyötä?
Ei ainakaan siksi, että koulussa ei ole ajankäytönhallintaa erillisenä oppiaineena. Kyllä ne syyt tuollaisen toiminnan tarpeelle ovat ihan muualla kuin siinä, opetellaako koulussa Gant-kaavioita tai muita projektinhallintatyökaluja.
No itse olen käynyt peruskoulun, lukio ja ammattikoulun sekä ammattikorkean ja avoimen yliopiston opintoja, enkä muista missään kunnolla käyneen läpi, esim. miten löytää itselle sopivat tekniikat tai laatia aikataulu realistisesti, vaikka olen opiskellut jopa projektityöskentelyä.
Eikö teille opetettu ollenkaan Internetin käyttöä? Ei nimittäin ole edes vaikeaa löytää tuosta aiheesta tietoa ihan omatoimisesti ilman kädestä pitämistä.
Näin jälkeenpäin toivon, että koulussa olisi opetettu enemmän nimenomaan käytännönläheisiä elämisen taitoja. Mutta enemmistön ehdoillahan siellä mennään, ja jos enemmistö oppii nuo taidot kotonaan, loput on omillaan.
Vierailija wrote:
Minulle on. Minä tarvitsen nimenomaan konkreettisen kalenterin, johon kirjoitan mitä teen milloinkin. Sillä tavalla saan hallittua ajankäyttöäni parhaiten. Jo se, ettet hahmota ihmisten olevan tässä asiassa hyvin erilaisia (ja kalenterin olleen vain yksi esimerkki), kertoo miten pihalla olet kokonaisuudesta nimeltä "näin opetat lapselle ajanhallintaa".
Kylläpäs sinä nyt otat tämän henkilökohtaisesti? Tässä ei ole kyse just sinusta.
En väittänyt, etteikö kalenterin käyttö ole tärkeää ja olennainen osa suunnittelua. Mutta ajanhallinta ei ole synonyymi kalenteriin kirjoittamiselle. Esim. Autistien, kehitysvammaisten ja tarkkaavaisuushäiröistenkin pitää hallita omaa aikaansa eikä siihen auta, että ostaa heille lahjaksi kalenterin ja sanoo: "muista suunnitella/kirjoittaa siihen". Se on muutakin.
Näihin ei ap, ole mitään yhtä oikeaa tapaa toimia. Siksi ei voi olla oppiainetta nimeltä ajankäytön suunnittelu. Sen oppii kokemuksen kautta, mikä tapa sopii itselle parhaiten. Olisi ajanhukkaa yrittää opetella jotain tekniikka, joka ei kuitenkaan yhtään sovi itselle. Siksi sitä peruskoulua käydään, että harjoitellaan ja tutustutaan itseen ja itselle sopiviin toimintatapoihin. Sitten osataan työelämässä soveltaa, kun on ensin opittu, että "minä en ole yhtään kalenterityyppi" tai "minä tarvitsen minuuttiaikataulun, jotta pystyn toimimaan tehokkaasti".
Ajankäytön suunnittelua käydään läpi ihan jokaisessa oppiaineessa ja opon tunneilla yläkoulussa, jos oppilas vain kuuntelee. Siis tehdään ihan viikkosuunnitelma ajankäytölle. Ja tämä on kerrottu sinullekin jo useammassa viestissä.
Sitä tietoa ja osaamista ei vain voi kaataa kenenkään päähän ja iso osa näistä syrjäytymisvaarassa olevista nuorista on myös niitä, jotka eivät kuuntele, käyvät koulussa vain syömässä ja lintsaavat suurimman osan oppitunneista. Osa ei käy koulua lainkaan. Ja varmasti jokainen koulukuraattori, psykologi, terkka, erkka, luokanvalvoja, opo, rehtori ja aineenopettaja puhuu jokaisessa palaverissa nukkumisesta, ulkoilusta, läksyjen tekemisestä, kokeisiin lukemisesta, harrastuksista, ystävyyssuhteista, päihteistä jne. Monen oppilaan kanssa tehdään jopa lukusuunnitelmia erityisopettajan kanssa kahden kesken. Eli ajankäytön suunnittelua todellakin opetetaan koulussa, mutta eivät ihmiset aina opi kaikkea, vaikka sitä kuinka opettaisi.
Vierailija wrote:
Huhhuh! Kylläpä meni tunteisiin monella, ihmettelen suuresti näin nuorisotyön ammattilaisena?
Ei ajansuunnittelu ole kaikille helppoa eikä kaikilla ole vanhempia, jotka tällaisen osaa luonnostaan (esim. Ahdh, mt-ongelmat, päihdekoti, tms.), jolloin se on lapselle/nuorellekin vaikeaa. Olen itse työskennellyt mm. lastensuojelussa ja kyllä ainakin nuorisotyössä näkee, ettei ajanhallinta (tai elämänhallinta) tule kaikilta luonnostaan. Osalla on tarkkaavaisuusongelmia tai ajan/tilanhahmotusongelmia. Ei välttämättä osata arvioida, paljonko jokin tehtävä vie aikaa tai miten löytää se itselle parhaiten sopiva aikataulu/tyyli tehdä asioita.
Tähän ei mikään pelkkä lukujärjestys ole ratkaisu. Ei ainakaan meidän aikana opetettu ajanhallintaa tai edes opiskelutekniikoita kunnolla enkä edes lukiossa tai ammattikorkeassa tällaista huomannut. Ammattikouluakin kävin vastikään ja opettajat sanoivat suoraan etteivät nuoret osaa nykyi
Siis sinusta jokaisella tulisi olla minuuttiaikataulu, jonka mukaan päivänsä elää, koska muuten ei pidä monisteita tarpeellisina?
Mikään suunnittelu ei takaa sitä, että ajanhallinta toimii, koska suunnitelmaa tulisi myös noudattaa.
Mutta ajanhallinta ei ole synonyymi kalenteriin kirjoittamiselle.
Onhan :D Se on osa ajanhallintaa, että kirjoittaa asioita kalenteriin. Tai mikä nyt kenellekin on se sopivin suunnitelun muoto. Sä takerrut nyt ihan liikaa lillukanvarsiin. Olennaista ei nyt ollut se väline, vaan se suunnittelu. Kalenterointi eli sen miettiminen mitä tehdään ja milloin. En itse ainakaan keksi tapaa tehdä aikatauluja ilman, että siihen liittyisi tavalla tai toisella kalenteri. Jo se, että mietit "maanantaina pesen pyykkiä ja tiistaina luen historian kokeeseen" on kalenterin käyttöä. Riippumatta siitä, onko sinulla konkreettista kalenteria vai ei.
Vierailija wrote:
Eikö teille opetettu ollenkaan Internetin käyttöä? Ei nimittäin ole edes vaikeaa löytää tuosta aiheesta tietoa ihan omatoimisesti ilman kädestä pitämistä.
Meinaatko että lapset ja nuoret googlettaa noita asioita, kun koulu ei suju? Ja lukevat sieltä sitten aikusille luotuja (vaikeasti ymmärrettäviä) ohjeita? Yleensä asiat pyritään opettamaan ikätasoisesti.
Vai meinaatko että lukemaankin pitäisi opetella googlettamalla jos kukaan ei ole koskaan opettanut?
Ajanhallinnan oppimiseenhan juuri koti- ja ryhmätehtävät sekä tunneilla tehtävät itsenäiset tehtävät joiden pitää olla valmiita tiettyyn hetkeen mennessä liittyy, puhumattakaan kokeista.
Kaikkea tuota opetellaan koulussa joka päivä. Ne vain eivät ole tuolla nimellä. Esim. projektinhallintaa on se, että lapsi saa koealueen luettua ennen koepäivää. Siihenk kuuluu myös aikataulun suunnittelua, kun katsotaan paljonko pitää lukea päivässä, että ehtii alueen loppuun määräaikaan mennessä. Ihan samoin kuin tunnilla suunnitellaan, että "tänään valetut savityöt kuivatetaan uunnissa ja maalataan maanantaina". Ei nämä ole mitään rakettitiedettä, jota pitäisi erikseen opettaa. Siinä se tulee muun opetuksen lomassa käytyä läpi ihan riittävästi.