Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingin apulaispormestari: Päiväkodeissa pitäisi harkita lihan kieltämistä – Oslo teki jo päätöksen

Vierailija
18.10.2023 |

Nipistäkää joku minua että herään ja näen että tämä uutinen ei ole totta. Voiko tämä touhu olla totta että päiväkodeissa ehkä kiellettäisiin liha?

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009932305.html

Kommentit (870)

Vierailija
581/870 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kilpailullahan oikeisto ja teollisuus tuota selittää. kun ei ne muuallakaan kastrointiin kivunlievitystä käytä ni ei pärjätä hintakilpailussa jos me aletaan käyttää.

Vierailija
582/870 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Uskon tuon, sitäkin suuremmalla syyllä siis ei ole syytä kieltää sitä muutenkin jo vähäisen lihan määrää lasten ruuassa."

Lihassa nyt ei ole mitään sellaista mitä lapset välttämättä tarvitsisivat ja mitä ei muualta saisi. Tuntuu vähän ideologiselta että sitä lihaa olis pakko ruokaan laittaa edes hieman muuten ruoka muka ei olisi kunnollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/870 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postmoderni keskustelu. Ei järjen häivää.

Tulppu
584/870 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vitsin hauskuus on siinä kun sekunnin pohdit mitä se karja syö..."

No, selitähän sinä mitä se karja syö, jos ei sille heinästä tehtyä rehua jne. mitä ennenkin. Sinä elät lapsellisessa oletuksessa, että siinä mitassa mitä vegaaninen maailma kasviksisa tarvitsee, niitä voidaan kasvattaa luomuna omassa kukkapenkissä kerrostalossa? Puhalla elimeen. Jotta se sinun soijapapusi kukoistaisi siellä pellollansa, sieltä täytyy poistaa kaikki uhka, joka on haitaksi sille viljelmälle, ja kuka tahansa jolla on aivot, tajuaa tämän. Kaikki mikä menee hyönteisten jne. vuoksi pilalle, on hävikkiä, ja se on kallista se.

Vierailija
585/870 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tajuat että suomeen tuotavasta soijasta lähes 100% menee eläinten rehuks? Elät ihme idyylisessä maalaismaisemassa vaikka nykyisin tuotanto on tehotuotantoa

Vierailija
586/870 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Postmoderni keskustelu. Ei järjen häivää.

joo sun on varmaan parempi keskittyä siihen temppareiden kattmiseen

Vierailija
587/870 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

En ihmettele jos kasvissyönti korreloi masennuksen ja mielenterveysongelmien vuoks kun pitää näille lihajunteille yrittää selittää samoja faktoja uudestaan ja uudestaan mutteivat tajua hahaha

sinun agendasi ja ideologiasi ei ole faktaa, se on vain sinun elämänkatsomuksesi. Turha tuputtaa sitä muille

mistä lähtien kasvisruoan syönti on ollut elämänkatsomuksen tuputtamista? suomessa on vuosisadat syöty kasviperäistä ruokaa, liha on ollut harvinaista luksusta

Vierailija
588/870 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ikinä ymmärtänyt tätä vihamielisyyttä lihansyöjien ja kasvissyöjien välillä. Meitä on moneen junaan, mutta silti sitä aina vain näkee kunnioittamattomuutta erilaisia ihmisiä kohtaan. Ehkä ei samaistuva vertailukohde mutta pystyttekö muuttamaan esim. kissat ja koirat vegaaneiksi? Jotkin ihmiset eväävät jopa niiltä lihansyönnin, mikä on luonnotonta. Sen verran suvaitsematon olen tässä suhteessa koska lihansyöjistä ei koskaan voi tulla täysin vegaaneja vaikka kuinka siitä pauhattaisiin. Ja vaikka tulisikin en usko että lemmikeille olisi terveellistä. 

Ihmiset voivat paremmin sopeutua vegaaneiksi mutta se vaatii todella tarkkaa tietämystä ravintoaineista jotta puutostiloja ei tule. En ole kyllä tarkemmin perehtynyt aiheeseen koska olen itse sekasyöjä, syön vihanneksia kuitenkin enemmän kuin lihaa. Onneksi kuitenkin tässä suhteessa tarkoitettiinkin päiväkodin ruokailutottumuksia mutta sitten tulee se moraalikysymys, miksi päiväkodissa sitten kasvisruokaa ja kotona sitten taas ei? 

Vierailija
589/870 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joilla on pieniä poikalapsia tai -lastenlapsia, lukekaa seuraava teksti ajatuksen kanssa:

"Porsaille tehdään niiden ensimmäisten elinpäivien aikana monta kivuliasta toimenpidettä. Alle seitsemän päivän ikäinen karjuporsas kastroidaan ilman puudutusta. Kastrointi tehdään myöhemmällä iällä kehittyvän ”karjunhajun” estämiseksi. Teurastamot ohjeistavat tilallisia antamaan kipulääkettä, mutta lääke ei lievitä itse toimenpiteen aikana aiheutuvaa kipua: kipulääke ei ole sama kuin puudutusaine. Joidenkin porsaiden korvat lovetaan, ja osalle isketään tatuointi. Jotkin tilat katkaisevat tai hiovat porsaiden hampaat, vaikka sitä ei saisi lain mukaan tehdä rutiiniluonteisesti."

Vierailija
590/870 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppis wrote:

"Vitsin hauskuus on siinä kun sekunnin pohdit mitä se karja syö..."

No, selitähän sinä mitä se karja syö, jos ei sille heinästä tehtyä rehua jne. mitä ennenkin. Sinä elät lapsellisessa oletuksessa, että siinä mitassa mitä vegaaninen maailma kasviksisa tarvitsee, niitä voidaan kasvattaa luomuna omassa kukkapenkissä kerrostalossa? Puhalla elimeen. Jotta se sinun soijapapusi kukoistaisi siellä pellollansa, sieltä täytyy poistaa kaikki uhka, joka on haitaksi sille viljelmälle, ja kuka tahansa jolla on aivot, tajuaa tämän. Kaikki mikä menee hyönteisten jne. vuoksi pilalle, on hävikkiä, ja se on kallista se.

"Argumentointivirheet ovat keskustelutekniikan yhteydessä tulleita ”virheitä”, katso myös kognitiivinen vinouma. Muodollisesti ne näyttävät oikeilta, mutta lähemmin tarkasteltuina niissä on joko looginen virhe, ne kohdistuvat johonkin muuhun kuin itse asiaan tai niissä käydään ihmisten, eikä asioiden kimppuun."

Vierailija
591/870 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Joku vei vissiin taas lihat persun suusta, olikohan se ne siniset tällä kertaa?

Lienee ajatuksena että myös persukodeissa asuvat lapset saisivat edes joskus kasviksia lautaselle...

Persuista puhutte vain te ääriajattelijat. En ole persu, mutta eikös Riikka Purra ole kasvissyöjä? Se selittäisi hänen fanaattisuuttaan. 

Vierailija
592/870 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Marxilainen intersektionaali ideologia alkaa muistuttaa marxilaista ideologiaa. En muista, että länsimaisessa demokratiassa olisi koskaan kielletty mitään ruokaa tällaisia perustein.

En muista, että Marx olisi vastustanut lihansyöntiä, tai että vasemmistolaisuuteen millään tavoin liittyisi kasvissyönti. 

Totta, mutta nykyvasemmisto on muuttunut valtavasti menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt niiltä on lopullisesti kadonnut järki. Tosin onneksi ei kaikilta.

Eikös Aatukin ollut kasvissyöjä? Parantuiko maailma ja ajatukset?

Totta, Aatu oli vasemmistolainen. Jopa itse Aatu tunnusti itsensä vasemmistolaiseksi, kansalli

Keneen sinä oikein viittaat ja millä perusteella?

Vierailija
593/870 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mä en ole ikinä ymmärtänyt tätä vihamielisyyttä lihansyöjien ja kasvissyöjien välillä. Meitä on moneen junaan, mutta silti sitä aina vain näkee kunnioittamattomuutta erilaisia ihmisiä kohtaan. Ehkä ei samaistuva vertailukohde mutta pystyttekö muuttamaan esim. kissat ja koirat vegaaneiksi? Jotkin ihmiset eväävät jopa niiltä lihansyönnin, mikä on luonnotonta. Sen verran suvaitsematon olen tässä suhteessa koska lihansyöjistä ei koskaan voi tulla täysin vegaaneja vaikka kuinka siitä pauhattaisiin. Ja vaikka tulisikin en usko että lemmikeille olisi terveellistä. 

Ihmiset voivat paremmin sopeutua vegaaneiksi mutta se vaatii todella tarkkaa tietämystä ravintoaineista jotta puutostiloja ei tule. En ole kyllä tarkemmin perehtynyt aiheeseen koska olen itse sekasyöjä, syön vihanneksia kuitenkin enemmän kuin lihaa. Onneksi kuitenkin tässä suhteessa tarkoitettiinkin päiväkodin ruokailutottumuksia mutta sitten tulee se moraalikysymys, miksi

Valittaisitko kissoille tai koirille lihansyönnistä jos ne alkaisivat tarhaamaan sikoja keittön nurkissa ja pistelee ne hengiltä tasatunnein? Lihoavat siinä samalla sitten niin paljon, että saat kärrätä niitä eläinlääkerille kun pötsi ottaa maahan kiinni.

Vierailija
594/870 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
595/870 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Te, joilla on pieniä poikalapsia tai -lastenlapsia, lukekaa seuraava teksti ajatuksen kanssa:

"Porsaille tehdään niiden ensimmäisten elinpäivien aikana monta kivuliasta toimenpidettä. Alle seitsemän päivän ikäinen karjuporsas kastroidaan ilman puudutusta. Kastrointi tehdään myöhemmällä iällä kehittyvän ”karjunhajun” estämiseksi. Teurastamot ohjeistavat tilallisia antamaan kipulääkettä, mutta lääke ei lievitä itse toimenpiteen aikana aiheutuvaa kipua: kipulääke ei ole sama kuin puudutusaine. Joidenkin porsaiden korvat lovetaan, ja osalle isketään tatuointi. Jotkin tilat katkaisevat tai hiovat porsaiden hampaat, vaikka sitä ei saisi lain mukaan tehdä rutiiniluonteisesti."

tää oli itsellä juttu mikä sai aikanaan luopumaan lihasta. tai oikeastaan video tänkaltaisesta tilanteesta.

Vierailija
596/870 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Marxilainen intersektionaali ideologia alkaa muistuttaa marxilaista ideologiaa. En muista, että länsimaisessa demokratiassa olisi koskaan kielletty mitään ruokaa tällaisia perustein.

En muista, että Marx olisi vastustanut lihansyöntiä, tai että vasemmistolaisuuteen millään tavoin liittyisi kasvissyönti. 

Totta, mutta nykyvasemmisto on muuttunut valtavasti menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt niiltä on lopullisesti kadonnut järki. Tosin onneksi ei kaikilta.

Eikös Aatukin ollut kasvissyöjä? Parantuiko maailma ja ajatukset?

Totta, Aatu oli vasemmistolainen. Jopa itse Aat

Ketä sinä lainaat ja millä perustein?

Vierailija
597/870 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

mistähän johtuu että kasvissyöjät on keskimäärin älykkäämpiä ja koulutetumpia

Persuilla on myös matalammin koulutetut äänestäjät, mikä sopisi kyllä kuvioon

Suurin osa suomalaisista taatusti vastustaa lihan kieltämistä kouluista ja päiväkodeista. Tässä ei ole mikään kysymys mistään persuista.

Vierailija
598/870 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
599/870 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Joku vei vissiin taas lihat persun suusta, olikohan se ne siniset tällä kertaa?

Lienee ajatuksena että myös persukodeissa asuvat lapset saisivat edes joskus kasviksia lautaselle...

Persuista puhutte vain te ääriajattelijat. En ole persu, mutta eikös Riikka Purra ole kasvissyöjä? Se selittäisi hänen fanaattisuuttaan. 

Selittääköhän mikä asia Sebastianin fanaattisuuden? 

Vierailija
600/870 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kannatan. Liha ja maito pois Hesalaisilta mukuloilta. Täällä maalla ei muutu mikään, juoksevat posket punaisena leikkimään, kun on syöty lihapullat ja muusit ja juotu lasi maitoa päälle. Nam. Ei oo allergioita eikä mt-onkelmia. Pitäkää ne siellä Hesassa👍

Eikös vegaaniruoka korreloi masennuksen ja mielenterveysongelmien kanssa? Vaara on olemassa. Miksi Helsinkiläiset haluaa leikkiä riskillä lastensa kanssa ilmastonmuutoksen vuoksi? Tuskin on laskelmia kuinka paljon ilmasto muuttuu, jos päiväkodeissa kielletään liha osana aterioita.

Tämä. Ei minua kiinnosta jääkö lapsilleni elinkelpoinen ympäristö, itsehän olen silloin jo kuollut. Ei kiinnosta niiden muiden eläinten kärsimys tai se että olen pakottanut lapseni kärsimään ja kuolemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi