Mielipiteitä käytössäännöistä kassajonossa?
Eli tilanne, jossa vain yhdellä kassalla on kassahenkilö ja jono tälle kassalle pitkä. Sitten tulee toinen henkilökuntaan kuuluva ja avaa viereisen kassan.
Ensimmäisen, pitkän jonon viimeiset rynnivät ensimmäisiksi juuri avatulle kassalle. Heitä ennen jonossa olleet joutuvat joko odottamaan edelleen siinä pitkässä kassajonossa tai menemään näiden heitä myöhemmin tulleiden takana uudessa kassajonossa.
Onko ok?
Mielestäni ei vaan epäkohteliasta ja käytännössä jonossa etuilemista. Itse annan tällaisessa tilanteessa mahdollisuuden edessäni olevalle siirtyä minun edelläni myös sille uudelle kassalle, onhan hän jonossa ennen minua.
Kommentit (32)
Kysymys on huonosti laadittu, kun puolet ei edes pidä kyseistä käytöstä etuiluna. En koskaan etuile ja päästän pikkuostoksiset sekä eksyneen oloiset mummelit edelleni, mutta uusi jono on uusi jono.
Mielestäni ne jonossa viimeisenä olevat ovat oikeutettuja menemään sille avattavalle kassalle, kuin minä joka olen jonossa ehkä sentin päässä liukuhihnasta. Eli sieltä jonon hänniltä ensimmäisiksi uudelle kassalle. Olenko oikeassa?
Vierailija wrote:
Mielestäni ne jonossa viimeisenä olevat ovat oikeutettuja menemään sille avattavalle kassalle, kuin minä joka olen jonossa ehkä sentin päässä liukuhihnasta. Eli sieltä jonon hänniltä ensimmäisiksi uudelle kassalle. Olenko oikeassa?
Samaa mieltä.
Jokainen jono on vain sille yhdelle kassalle.
Ainakaan minulla ei ole energiaa eikä kiinnostusta sille jos kassajonoista pitäisi alkaa noudattaa jotain etikettiä siitä kuka saa mennä, mihin jonoon, ja mihin järjestyksessä. Aina ja kaikille kassoille sama yksinkertainen sääntö että jonoon saa mennä kuka tahansa ja järjestys on se jossa jonoon saavuttiin. Ei tehdä yksinkertaisesta kaupassakäynnistä monimutkaisempaa kun on pakko.
Mitä halvattua tämä mahtaa tarkoittaa. Tuli kun äänestin. Sainko viiruksen nyt koneeseen?
Siis tällänen teksti: "Your vote has been recorded."
Fiksuintahan olisi, että joka toinen siitä alkuperäisestä jonosta siirtyisi uuteen jonoon. Mutta ei tällaisia oikein voi odottaa ihmisiltä spontaanisti ilman ohjeistusta, joten menköön kukin omaan tahtiinsa tai pysyköön paikallaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Missä on määrätty sääntö, miten avautuvan kassan tilanteessa pitää toimia oikein?
No ei missään ja sehän tässä monia harmittaakin! Ei minua kylläkään. Mutta jonkun täällä jo mainitsema pikakassa niille, joilla on korkeintaan esim. 5 tuotetta, olisi hyvä. Kaupat vain joutuvat tiukasti miettimään, mihin tarkoituksiin niitä kalliita neliöitä laitetaan.
No, hoh hoh hoijaa. Pääasia että ruuhka lähtee purkautumaan.
Mä olen kyllä enemmän vttuuntunut siihen, että itsepalvelukassan sijainti jossakin pienemmässä marketissa on sellainen, että ihmiskassalle jonottava saa siinä sitten pällistellä ip-kassalka olevien ostokset... jep .. kerran meinasin yhdelle akalle jo sanoa, että no, pääset sitte juoruilemaan et meillä syödään puuroa! Ei tarvi kaveris mennä talon roskiksista jätepusseja käydä tonkimassa....
Hah!
Moi Vuokko! Yritä nyt päästä eteenpäin tän ongelmas kans.
Yleensä usutan edelläni olevia menemään sinne avautuvalle kassalle. Yllytyshullut ahneet kun ryntää pois jonostani pääsen nopeammin kassalle minäkin.
Vierailija wrote:
Palstalle saatu uusi hullu?
Pelkäätkö työsi puolesta?
Tietenkin on. Varsinkin matalan koulutustason ihmiset, vaikka puhuisivat englantia äidinkielenään, eivät yleensä osaa kirjoittaa sitä oikein. Usein eivät osaa edes puhua sitä oikein, mutta kirjoittaminen on yleensä se paljastavin.