Mikä saisi sinut käymään kirkossa?
Sunnuntaiaamun jumalanpalveluksissa on paljon tyhjiä penkkejä. Miksi niin harva käy enää nykyään kirkossa? Pitäisikö jumalanpalveluksia uudistaa vai pitäisikö niitä jatkaa kuten ennen ja hyväksyä, ettei ihmisiä vaan kiinnosta?
Mikä saisi sinut käymään kirkossa?
Kommentit (464)
Minusta kuorituu kirkossakävijä aina läheisen kuoltua. Kirkossa saa itkeä ihan rauhassa ja jotenkin siellä on hyvä tunnelma siihen tuskaiseen oloon. Kotona jos itken, niin perhe on heti hyysäämässä.
Ne aamujumalanpalvelukset ei vetoa minuun koskaan. Tykkään esim. tulevasta Pyhäinpäivän iltatapahtumasta, Tuomas-messuista (onko niitä enää edes, en ole käynyt aikoihin), joulukirkoista.
Näköjään joku kirkkohistorian "asiantuntija" huutelee täällä omiaan kirkko-opista ja vähän muustakin. Kumpaa kannattaa luottaa, anonyymia av-palstan "asiantuntijaa" vai selvää Raamatun sanaa, jota tukee kristikunnan ehdoton enemmistö ja vanhojen kirkkojen traditio?
Moni jättää menemättä kirkkoon, kun pelkää piiiiiitkää puuduttavaa saarnaa entisaikojen tapaan. Oikeasti ev.lut. kirkon saarnat kestää normaalisti 15 minuuttia. Niiden pituutta ei siis kannata pelätä, vaikka sisältö voikin olla sellaista diipadaapaa, että vartti tuntuu pieneltä ikuisuudelta (nimim. kokemusta on).
Te, jotka kaipaatte jotain syötävää tarjolle kirkossa, niin muistutan, että niillä kirkollisveroista säästetyillä rahoilla saa aika monta ateriaa ostettua.
Minä olen jo vuosikymmeniä sitten eronnut kirkosta. Olen silti hengellisempi kuin riviluterilainen ja käyn jopa "ilman syytä" (eli muulloinkin kuin häissä ja hautajaisissa) kirkossa, ihan huvikseni.
Teenkö väärin? Minä näen sen niin, että olen sellainen kadonnut lammas, jota kutsutaan takaisin.
Jos Tapiolaan rakennettaisiin, uusi kauniimpi ja valoisampi kirkko, vaikka modernikin.
Tuohon synkkään ja ahdistavaan bunkkeriin en mene masentumaan.
Uskovat on viime aikoina jättänyt enenevissä määrin ev.lut. paikallisseurakunnan messut taakseen ja siirtynyt Lähetyshiippakuntaan, herätysliikkeiden messuyhteisöihin, katoliseen tai ortodoksiseen kirkkoon tai vapaiden suuntien yhteyteen. Ev.lut. kirkon ongelmana on, että luterilaisen yhtenäiskulttuurin aikaan ei ole paluuta eikä kirkko pysty uudistumaan sellaiseksi, että kaikki kokisi olonsa kotoisaksi. Ongelmaan on esitetty ratkaisuksi henkilöseurakuntia, jolloin jokainen saisi valita itse mihin seurakuntaan kuuluu: sellaiseen, jossa miespapit sanoo vähän kaikkea synniksi vai kenties sellaiseen, jossa sambakulkueet ja sateenkaarimessut raikaa. Henkilöseurakuntamalli voisi hillitä jäsenkatoa joksikin ajaksi, mutta kirkosta tulisi pian niin repaleinen, että se hajoaisi omaan mahdottomuuteensa.
En usko, että ev.lut. kirkkoa voi pelastaa enää mikään muu kuin ihme. Ja vaikka sellainen ihme onkin mahdollinen, pidän todennäköisempänä, että Lähetyshiippakunta tai joku tulevaisuudessa perustettava konservatiivinen luterilainen kirkko on jo elinaikanani ev.lut. kirkkoa merkittävämpi tekijä kirkkorintamalla, jos asiaa mitataan jäsenmäärän sijasta uskonnollisen toiminnan tavoittavuudella.
Ehkä se jos sieltä oikeasti kokisi saavansa jotain hengenravintoa/uusia näkökulmia/ajattelemisen aihetta. Jos saisi ajatuksille haastetta, saisi kysellä ja ihmetellä ilman että tyrkytettäisiin valmiita vastauksia/"totuutta".
"Keskustelun aihe oli se mitä Kristus opetti eikä pappien palkat tai eläkkeet kuulu Kristuksen opetuksiin kuten ei valtaosa kirkkojen byrokratiasta. Googlasin ja Suomessakin katolisen kirkon pappien palkkaus on vasta 2000-luvulta, tilanne lienee ajautunut mahdottomaksi ilman sitä."
Olet siinä oikeassa, että Suomen katolinen kirkko maksaa papeilleen palkkaa pakon edessä. Suomen lainsäädäntö kun on sellainen, että lakiin on kirjattu työsuhteen tunnusmerkit, eikä uskonto oikeuta ketään kiertämään työnantajalle kuuluvia velvollisuuksia. Kyse on samasta asiasta kuin siinä, että ihminen voi olla työsuhteessa oleva työntekijä, vaikka hän olisi omasta tahdostaan sopinut tekevänsä työtä kevytyrittäjänä - jos työsuhteen tunnusmerkit täyttyy, asiassa ei ole mitään epäselvää vaikka siitä olisi kuinka sovittu toisin.
Et kai kuvittele, että pappien palkoissa ja eläkkeissä ja kirkkojen byrokratiassa on jotain väärää sen takia, ettei Kristus itse antanut niihin selviä käskyjä?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
"Ei perustanut kirkkoa, älä höpise turhia, keskustelet nyt kirkkohistorian tutkijan kanssa. En minä ole kirkkovastainen, sanoin vain miten asia on. Kirkot ovat aivan kuten Jeesuksenkin aikaan rahankeräyslaitoksia. Totean vain faktan, ihmisten asioissa on aina epäkohtia ja sitä suurempia mitä enemmän raha liikkuu."
Älä höpisi: Kristus perusti kirkon. Se on fakta jonka myöntää niin katolilaiset, ortodoksit kuin useimmat protestantitkin, vaikka heillä onkin eri käsitys siitä mikä tämä kirkko on.
"Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita." (Matt. 16:18)
Tämä on vertauskuva seurakunnan uskosta, ei muuta.
Jolla on korvat, se kuulkoon!
Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen. Tahtoa ihmisellä on, mutta luonto on heikko.
Kalliolle pudonnut siemen tarkoittaa niitä, jotka sanan kuullessaan ottavat sen iloiten vastaan mutta uskovat vain hetken aikaa. Heillä ei ole juurta, ja niin he koetukseen joutuessaan luopuvat.
Pietari muisti, mitä Jeesus oli sanonut: "Ennen kuin kukko laulaa, sinä kolmesti kiellät minut." Hän meni ulos ja puhkesi katkeraan itkuun.
Täydennetään sen verran, että Jeesushan vertaa Pietaria Joonan poikaan. Joonaan, joka pakeni Jumalaa.
"Tämä paha ja uskoton sukupolvi vaatii merkkiä, mutta ainoa merkki, joka sille annetaan, on Joonan merkki." Hän jätti heidät siihen ja lähti pois." Matt. 16:4
EVlut kirkko on menettänyt kaiken. Kerta kaikkiaan, sillä ei ole edes sitä tyhjää mutta kaunista perinnettä joka muutamalla muulla uskonnolla on. Se hymistelee mutta ei oikeasti vaadi kristillisiä tekoja. Se keskittyy liikaa seurakuntaan ja kirkkoon ja tuhat vuotta vanhojen kirkkoisien tekstien arpomiseen, mutta että oikeasti pohdittaisiin mikä on kristillistä, siihen ei lähdetä:
Ja jos lähdetään niin ei suinkaan pyydetä auttamaan tai ymmärtämään, vaan yritetään hillitä nykyaikaa ja puhua 50-luvun arvojen puolesta.
Kirkossa ei ylistetä rakkautta vaan kauhistellaan vääränlaista rakkautta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
"Ei perustanut kirkkoa, älä höpise turhia, keskustelet nyt kirkkohistorian tutkijan kanssa. En minä ole kirkkovastainen, sanoin vain miten asia on. Kirkot ovat aivan kuten Jeesuksenkin aikaan rahankeräyslaitoksia. Totean vain faktan, ihmisten asioissa on aina epäkohtia ja sitä suurempia mitä enemmän raha liikkuu."
Älä höpisi: Kristus perusti kirkon. Se on fakta jonka myöntää niin katolilaiset, ortodoksit kuin useimmat protestantitkin, vaikka heillä onkin eri käsitys siitä mikä tämä kirkko on.
"Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita." (Matt. 16:18)
Tämä on vertauskuva seurakunnan uskosta, ei muuta.
Jolla on korvat, se kuulkoon!
Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukse
Saat toki uskoa niin kuin tahdot, mutta yhdistelet eri raamatunkohtia täysin mielivaltaisesti, eikä tulkinnoissasi ole päätä eikä häntää.
Vierailija wrote:
EVlut kirkko on menettänyt kaiken. Kerta kaikkiaan, sillä ei ole edes sitä tyhjää mutta kaunista perinnettä joka muutamalla muulla uskonnolla on. Se hymistelee mutta ei oikeasti vaadi kristillisiä tekoja. Se keskittyy liikaa seurakuntaan ja kirkkoon ja tuhat vuotta vanhojen kirkkoisien tekstien arpomiseen, mutta että oikeasti pohdittaisiin mikä on kristillistä, siihen ei lähdetä:
Ja jos lähdetään niin ei suinkaan pyydetä auttamaan tai ymmärtämään, vaan yritetään hillitä nykyaikaa ja puhua 50-luvun arvojen puolesta.
Kirkossa ei ylistetä rakkautta vaan kauhistellaan vääränlaista rakkautta.
Mitä rakkaus on? Siitä on erilaisia käsityksiä suomalaistenkin keskuudessa.
Raamatussa puhutaan kolmesta erilaisesta rakkaudesta: eroksesta, filiasta ja agapesta. Mikään niistä ei tarkoita täsmälleen samaa kuin suomen sana "rakkaus". Se täytyy ottaa huomioon monien muiden asioiden lisäksi, kun puhutaan rakkaudesta Raamatun ja kristinuskon kontekstissa.
Ukrainan sodan loppuminen. Sitten tämä ei niin paska maailma olisikaan.
Kävisin kirkossa jos siellä olisi paljon muutakin kuin Jumalanpalveluksia. Yksi riittää vuoteen kahteen mutta haluisin olla mukana seurakunnassa. Minua ei tarvitse muistuttaa Jumalasta enkä harrasta mantroja sen kummemmin rukouksiakaan.
Vierailija wrote:
Kävisin kirkossa jos siellä olisi paljon muutakin kuin Jumalanpalveluksia. Yksi riittää vuoteen kahteen mutta haluisin olla mukana seurakunnassa. Minua ei tarvitse muistuttaa Jumalasta enkä harrasta mantroja sen kummemmin rukouksiakaan.
Jos tilanne tosiaan on tämä, miksi tahtoisit olla mukana juuri seurakunnassa? Eikö marttakerho tai joku muu maallinen toiminta sopisi paremmin?
Vierailija wrote:
Ehkä joku hyvä gospel-kuoro.
Tämä.
Kirkossa on 3 ovea eri puolilla rakennusta enkä tiedä mistä niistä pitäisi mennä sisään. Kuulostaa varmaan tyhmältä, mutta kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta.
Lounas messun jälkeen. Tai toimituksen alkaminen vasta kello 12. Lisäksi nettistriimaamisen lopettaminen. En halua näkyä netissä.
Surullista, jos jätit lähikirkkosi messut väliin ennakkoluulojen takia. Läheskään kaikki kirkot ei ole "mummoutuneet", vaan monessa kirkossa käy edelleen kaikenikäisiä ihmisiä vauvasta vaariin.
Odottelin bussia keskikikoisen kaupungin kirkon vieressä eräänä kesäisenä sunnuntaiaamuna ja kiinnitin huomiota siihen, kuinka paljon ihmisiä kirkkoon meni. Olin kuvitellut, että kirkkoon menisi lähinnä huonosti liikkuvia mummoja ja muutama nuorempi "superuskova", mutta joukossa oli myös paljon nuorehkoja aikuisia ja lapsiperheitä. Kirkkoon näytti menevän muutama teinikin, joiden mukana ei ollut vanhempia (en tietenkään tiedä, kävivätkö he kirkossa yksin vai tuliko muu perhe paikalle eri aikaan). Kysyin yhdeltä ohikulkijalta, onko nyt joku erityinen päivä kun kirkkoon menee niin paljon ihmisiä, mutta ei ollut. Kuulemma silloin kirkkoon meni tavallista vähemmän ihmisiä ja etenkin työikäisistä oli katoa, kun osa oli lomalla ties missä ja osa halusi nauttia aurinkoisista kesäaamuista kirkon ulkopuolella.