Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä saisi sinut käymään kirkossa?

Vierailija
18.10.2023 |

Sunnuntaiaamun jumalanpalveluksissa on paljon tyhjiä penkkejä. Miksi niin harva käy enää nykyään kirkossa? Pitäisikö jumalanpalveluksia uudistaa vai pitäisikö niitä jatkaa kuten ennen ja hyväksyä, ettei ihmisiä vaan kiinnosta?

Mikä saisi sinut käymään kirkossa?

Kommentit (464)

Vierailija
221/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

"Ei perustanut kirkkoa, älä höpise turhia, keskustelet nyt kirkkohistorian tutkijan kanssa. En minä ole kirkkovastainen, sanoin vain miten asia on. Kirkot ovat aivan kuten Jeesuksenkin aikaan rahankeräyslaitoksia. Totean vain faktan, ihmisten asioissa on aina epäkohtia ja sitä suurempia mitä enemmän raha liikkuu."

Älä höpisi: Kristus perusti kirkon. Se on fakta jonka myöntää niin katolilaiset, ortodoksit kuin useimmat protestantitkin, vaikka heillä onkin eri käsitys siitä mikä tämä kirkko on.

"Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita." (Matt. 16:18)

se on muuten seurakuntani, ei kirkon.

Olet väärässä. Ekklesia on sana, jolle ei ole täysin samansisältöistä suomennosta, ja joissain tilanteissa "seurakunta" on paras suomennos. Siis joissain, ei kaikissa.

Kristus perusti todella kirkon.

Vierailija
222/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Voi kökkö! Juuri tuommoinen vanhakantaisuus ajanut monen pois kirkosta, kun mm eri ikäryhmä ja makuja ei mitenkään huomioida. Eikä siis viihtymistäkään

Tuollainen yksilökeskeisyys jota edustat ei sovi kristinuskoon. Jumalanpalveluksen tarkoituksena on koota kaikki uskovat yhteen riippumatta siitä, millaisesta musiikista ja kuinka pitkistä saarnoista kukakin tykkää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käynkin, tosin en kansankirkon.

Koska olen uskovainen ja haluan kasvaa uskossani ja saada ehtoollista, ja koska seurakuntayhteys on tosi tärkeä juttu, ollaan puolin ja toisin toisillemme lähimmäisiä.

Jumalanpalvelusta tulisi uudistaa siten, että palattaisiin pois miellyttämisen tieltä. Koskaan uskovainen ei voi miellyttää maailmaa, koska usko on hullutus maailmalle. Pappien ja piispojen tulisi olla elävässä uskossa, eli leipäpapit pois, kiitos. Osaa ei koskaan kiinnosta vaikka miten olisi, mutta osa (niin uskovaisista kuin muistakin) liittyisi takaisin kirkkoon, jos siellä puhuttaisiin Sanaa ja asiaa.

Vierailija
224/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmistekoista touhua. Jos Jumala toimisi kirkoissa tai ylipäätään toimisi, niin kyllä kysyntä Jumalalle ja Jeesukselle nousisi pilviin. 

Vierailija
225/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

"Ei perustanut kirkkoa, älä höpise turhia, keskustelet nyt kirkkohistorian tutkijan kanssa. En minä ole kirkkovastainen, sanoin vain miten asia on. Kirkot ovat aivan kuten Jeesuksenkin aikaan rahankeräyslaitoksia. Totean vain faktan, ihmisten asioissa on aina epäkohtia ja sitä suurempia mitä enemmän raha liikkuu."

Älä höpisi: Kristus perusti kirkon. Se on fakta jonka myöntää niin katolilaiset, ortodoksit kuin useimmat protestantitkin, vaikka heillä onkin eri käsitys siitä mikä tämä kirkko on.

"Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita." (Matt. 16:18)

Olet väärässä. Ekklesia on sana, jolle ei ole täysin samansisältöistä suomennosta

Olen eri mutta nähtävästi seuraat tässä katolisen kirkon opetusta.

Vierailija
226/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Voi kökkö! Juuri tuommoinen vanhakantaisuus ajanut monen pois kirkosta, kun mm eri ikäryhmä ja makuja ei mitenkään huomioida. Eikä siis viihtymistäkään

Me syntiset ihmiset kyllä haluaisimme viihdytystä joka paikassa. Messun pointti vaan ei ole viihdyttä, vaan julistaa lakia ja evankeliumia, eli armoa meille syntisille <3 Mikään ei oikeasti ole parempaa, kokeile joskus.

Vierailija
227/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cantores Minores tai vastaava upeaääninen kuoro.

Joululaulut ja joulun tunnelma.

Vierailija
228/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin käydä kirkossa jos se olisi julistettu uskontovapaaksi tilaksi. Uskonnot ovat vastenmielisiä. 

Vierailija
229/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkossa saa käymään se, jos sieltä tulee jokin tilaus tai toimeksianto. Olen raksahommissa. Jumalanpalveluksessa tuskin mikään. Kuulun kuitenkin seurakuntaan, jostain itsellekin käsittämättömästä syystä. 

Vierailija
230/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olet väärässä. Ekklesia on sana, jolle ei ole täysin samansisältöistä suomennosta

Eklesia tarkoittaa uloskutsuttu. Seurakunta on maailmanlaajuinen uloskutsuttujen joukko. Se ei ole joku yksittäinen kirkko.

Vierailija
231/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olet väärässä. Ekklesia on sana, joll

Miksi kuvittelet tietäväsi, että ekklesia tarkoittaa vain ja ainoastaan uloskutsuttujen joukkoa? Väittikö joku guru niin?

Vierailija
232/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olet väärässä. Ekklesia on sana, joll

Ja mitä kirkko sitten on/oli ellei ekklesia?

Vierailija
233/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn mielellään kirkossa, jos kaikki alttarilla esiintyvät, etenkin pappi, ovat naisia.

naiset eivät kukkoile, teeskentele, ovat empaattisia, älykkäitä, eivätkä toistele hospoti pokkaa, vaan kertovat sanoman oikean sisällön, oikealla tavalla. Itse saman arvoisina, eivät nosta itseään jalustalle.  Halu auttaa kuultaa kaikessa. Ovat ns. Normaaleja. Tekopyhyys ei sytytä. 

Vierailija
234/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuvittelet tietäväsi, että ekklesia tarkoittaa vain ja ainoastaan uloskutsuttujen joukkoa? Väittikö joku guru niin?

Koska seurakuntaa käsketään UT menemään ulkopuolelle leirin.

Vierailija
235/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Pitäisikö kirkon siis tarjota viihdettä, josta kirkossa kävijät nauttii yleisönä penkillä istuen - ja äänestää jaloillaan heti jos pappi ei vitsaile tarpeeksi tai papin vitsit ei naurata juuri minua? Vai mitä oikein haluat?

Vierailija
236/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiiva sokeri ja mallas.

Vierailija
237/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkko voisi tarjota keskustelua, messun jälkeen. Avointa keskustelua, jossa vain seurakuntalaiset saavat puheenvuoron. 

Avoin keskustelu on kullan arvoista. Paljon arvokkaampaa, kuin papin yksinpuhelu, joka on kyllä turhaa, niin turhaa. Se ei ketään auta. Laulaminen yhdessä on hyvä, tekee hyvää joka tavalla. Laulut pitäisi olla muutakin kuin virsiä. 

Naiset osaavat miehiä paremmin koskettaa ihmisiä. Miesten puheita ei oikein jaksaisi enää kuunnella. Niistä on niin heikot kokemukset elämän varrelta. 

Vierailija
238/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eklesia tarkoittaa uloskutsuttu. Seurakunta on maailmanlaajuinen uloskutsuttujen joukko. Se ei ole joku yksittäinen kirkko."

Mitä tarkoitat "yksittäisellä kirkolla"?

Kristus perusti alkukirkon, joka on aikojen saatossa jakaantunut useampaan osaan ja jonka lisäksi ihmiset on myöhemmin perustanut muita kirkkoja "omine lupineen". (Siihen, onko mikään nykyisistä kirkoista aito ja oikea ja onko muut vääriä, en ota kantaa.)

Vierailija
239/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kun kieltävät naispappeuden ja lopettavat sateenkaariväen hyysämisen ja heidän vihkimiset.

Jos nyt vaikka lukisit isosta kirjasta sen listan, mitä seurakunnan paimenelta vaaditaan (yli 20 kohtaa) niin Suomeen jäisi ehkä alle 5 pappia, jos nuo kaikki ominaisuudet todella vaadittaisiin. 

En käsitä tällaista tekopyhyyttä, että listan muista ominaisuuksista ei piitata lainkaan ja takerrutaan juuri siihen asiaan, joka on kaikkein merkityksettömin.

Sateenkaariväkeen en ota tässä kantaa, mutta te naispappivöyhöttäjät käytte hermoille.

Vierailija
240/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin kirkkoon rajaat? vapaakirkko, helluntaikirkko ,kirkkokoirkko