Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä saisi sinut käymään kirkossa?

Vierailija
18.10.2023 |

Sunnuntaiaamun jumalanpalveluksissa on paljon tyhjiä penkkejä. Miksi niin harva käy enää nykyään kirkossa? Pitäisikö jumalanpalveluksia uudistaa vai pitäisikö niitä jatkaa kuten ennen ja hyväksyä, ettei ihmisiä vaan kiinnosta?

Mikä saisi sinut käymään kirkossa?

Kommentit (464)

Vierailija
281/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljetus.

Vierailija
282/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin ketjussa on useampi kommentti, jonka kirjoittaja ei ymmärrä Jeesuksen opetuksesta yhtään mitään. Tietenkin naispapit, sateenkaariväki, ylipäätään kaikki kansat ovat kirkkoon tervetulleita. Kaikki ovat yhtä lailla Jumalan luomia. Tämä on kristillisyyden keskeisin sanoma. Miten asia voisi olla toisin?

Se että harjoittaa kristillisyyttä omassa elämässään, on paljon tärkeämpää kuin käydä kirkossa. Siis kirkkorakennuksessa. Tai jumalanpalveluksessa. Se että ymmärtää, mistä kristillisyydessä on kysymys, on tärkein opetus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolehdin kerääminen on rahattomalle nöyryyttävää kun ei ole mistä antaa. Samoin ohjelman myynti vaikka se onkin vapaaehtoinen maksu.  Tuntuu että kirkkoon halutaan vain  hyväosaisia. 

Vierailija
284/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tässäkin ketjussa on useampi kommentti, jonka kirjoittaja ei ymmärrä Jeesuksen opetuksesta yhtään mitään. Tietenkin naispapit, sateenkaariväki, ylipäätään kaikki kansat ovat kirkkoon tervetulleita. Kaikki ovat yhtä lailla Jumalan luomia. Tämä on kristillisyyden keskeisin sanoma. Miten asia voisi olla toisin?

Se että harjoittaa kristillisyyttä omassa elämässään, on paljon tärkeämpää kuin käydä kirkossa. Siis kirkkorakennuksessa. Tai jumalanpalveluksessa. Se että ymmärtää, mistä kristillisyydessä on kysymys, on tärkein opetus.

Kiitos inhimillisestä vastauksesta!

Vierailija
285/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ne saarnat suoraan sanottuna puhuttele eikä kiinnosta, eivät ole minun maailmankuvani mukaisia tai mielekkäitä edes tarinallisesti. 

Kirkot noin itsessään on kyllä tosi kauniita ja levollisia paikkoja, eli mielelläni käyn kirkossa esim. klassisen musiikin konsertissa, joululaulukonserteissa ja laulu-illoissa. Kävisin myös hengellisissä runoiltamissa ja yleisellä tasolla käydyissä hengellisen teeman keskusteluilloissa ja luennoilla, mutta sisältö saisi olla laajemmin ihmisyyttä ja etiikkaa koskeva, enempi filosofista kuin uskonnollista. Raamatusta toki jotain hengellistä aspektia, mutta lähinnä vertauskuvina pohjustukseksi eikä kirjaimellisesti.

Toisaalta tässä maailmantilanteessa ja ajassa pitäisi korostaa enemmän kymmentä käskyä ihan kaikille, ei vain uskovaisille. Moni ongelma ja suru maailmasta poistuisi, jos ihmiset noudattaisivat kymmentä käskyä. 

Kirkon työntekijät on yleensä myös mukavia ja sivistyneitä. 

Vierailija
286/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kiitos inhimillisestä vastauksesta!

Niin mikä oli se tärkein opetus?

Vierailija
287/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tämä on totta, jokainen on kutsuttu ja eri kirkkojen traditiot ovat olleet monella tapaa vain haitaksi. Esimerkiksi sääntökuntien historiat ovat pääosin olleet vastaliike opetukselle ja traditiolle - korostaneet köyhyyttä ja kuuliaisuutta sekä yksinkertaisuutta, joka oli Kristuksen sanoman ydin. Kristinuskon opit ovat todella yksinkertaisia, mutta kyllä niitä on silattu kullalla ja korulauseilla kirkkokuntien bisnesideoiden mukaisesti.

Vierailija
288/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olisi black gospel musaa

jos olisi kauniita nuoria naisia

ei lgbt paskaa ei naispappeja eikä luterilaista liturgiaa eikä mitään ex narkkaririkollista helluntai srksta todistamassa eikä helluntaihumppaa ja haitaria

Nooan ajan alku ja loppu

Vierailija
289/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kolehdin kerääminen on rahattomalle nöyryyttävää kun ei ole mistä antaa. Samoin ohjelman myynti vaikka se onkin vapaaehtoinen maksu.  Tuntuu että kirkkoon halutaan vain  hyväosaisia. 

Mutta sitähän varten ne ohjelmat on myynnissä, jotta myös vähävaraiset (ja pihit) voisi osallistua niihin tilaisuuksiin, joiden järjestäminen on kallista tai joiden tarkoituksena on kerätä rahaa hyvää tarkoitukseen.

Vierailija
290/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

jos olisi black gospel musaa

jos olisi kauniita nuoria naisia

ei lgbt paskaa ei naispappeja eikä luterilaista liturgiaa eikä mitään ex narkkaririkollista helluntai srksta todistamassa eikä helluntaihumppaa ja haitaria

Nooan ajan alku ja loppu

En ota muuhun kantaa, mutta eihän kirkossa helluntalaisia olekaan? Eihän ne kuulu kirkkoon? Niillä on ne omat Saalemit?

Vierailija
291/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kirkossa on 3 ovea eri puolilla rakennusta enkä tiedä mistä niistä pitäisi mennä sisään. Kuulostaa varmaan tyhmältä, mutta kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta.

Ei kuulosta lainkaan tyhmältä. Kärsin samasta itsekin. Sen takia en jää kirkkokahveille. Kirkkot on rakennettu ristin muotoon eli sinne mennään pääovesta, joka sijaitsee pitkän päädyn päässä hyvin näkyvällä paikalla. Yleensä molemmilla sivuilla sijaitsevat ovat ovat lukossa.

Mene rauhassa, kirkossa saat olla rauhoittavan Jumalan seurassa. Keskity täysin voimin jumalanpalvelukseen. Muista kävijöistä ei tarvitse välittää eikä heitä ole mikään pakko tervehtiä. Monesti vakikävijät eivät välitä uusista eivätkä edes vilkaise päälle. Livahdat vaan sisään ja otat vastaan sinulle tarjotun virsikirjan tai ehkä tapa on erilainen eri kirkoissa. Voihan virsikirjat olla siistissä pinossa, josta saa ottaa vapaasti.

Toivottavasti käyntisi antaa sinulle positiivisen kokemuksen ja menet siitä lähtien vaikka joka sunnuntai. Kyse on sinun ja Jumalan ikiomasta suhteesta. Hän ilahtuu, kun käyt Häntä kiittämässä ja ylistämässä (laulamassa virsiä). 

Kotona omassa rauhassa voit rukoilla Jeesukselta rohkeutta käydä kirkossa ja Hän sitä erittäin mielellään sinulle antaa.

Olet siunattu uskonsisareni!

Vierailija
292/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi joku jonka kanssa mennä kirkkoon niin  menisin kyllä. Yksin ei oikein mitään saa aikaiseksi..

Vierailija
293/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

lgbt lespo tai transumies pappina höpisee ilmastonmuutoksesta ja lähimmäisen rakkaudesta sateenkaarimessussa

ei mitään järkeä

Vierailija
294/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ihan vakavasti puhuen, minut varmaan saisi käymään kirkossa se jos kokisin siellä saavani jonkinlaisen yhteyden kuolleisiin läheisiini.

Nyt juuri ei ole hiljattaisia menetyksiä pinnalla, mutta se kuoleman kohtaaminen on minulle hetki jossa kaipaan jotain kanavaa olla rauhassa ja kenenkään tuomitsematta ajatella, että se lähtenyt on vielä tässä ja joskus nähdään taas.

Muutenkin oma tulkintani uskonnollisuuden vähenemisestä onkin osittain se, että kuolema on vähemmän läsnä arkipäivässä. Esimerkiksi lapsia eikä synnytysikäisiä naisia ei juuri kuole verrattuna jonnekin 200 vuoden taakse, ja hyvä niin. Mutta ne todella läheisten ihmisten kuolemasta tulevat tunteet ovat niin rajuja ja sietämättömiä, että kirkko on varmasti ollut tärkeä lääke siihen. Vain harva kokee nykyään niitä omassa elämässään.

On varmasti mahdotonta luoda keinotekoisesti vastaavaa pakottavaa tarvetta käydä kirkossa. Kun sielussa ei (vielä

Kirkoissa kokoontuu sururyhmiä, joissa käsitellään jokaisen omaa surua. Siellä voi esittää papille mielessä olevia kysymyksiä ja saa vastauksen niihin. Olen kahden eri aikaan menehtyneen omaisen jälkeen käynyt niissä ja saanut paljon henkistä tukea. Kirkko- ja kaupunkilehdessä on Helsingin seurakuntien toimintaa lueteltu, mutta äkkiäkös käyt netissä katsomassa oman seurakuntasi toimintaa, jos siis et asu Helsingissä.

Vierailija
295/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Traditioon vetoaminen raamatun rinnalla on minusta sikäli hassua, että vähän asioihin perehtymällä huomaa, että tulkinnat ovat paikoin aivan mielikuvituksellisia. Otetaan nyt vaikka tämä pappiasia.

Raamatussa on useita sanoja, joilla tähän viitataan, mutta yksi pohjautuu sanaan paimen (pastor latinaksi) ja laumaansa kaitsevaa paimenta raamatun vertauksissakin usein kuvataan. Paimen huolehtii ja kaitsee lampaitaan vaarojen keskelle, osoittaa syötävät laitumet jne. Kuitenkin luterilaisessa tulkinnassa seurakuntalaiset maksavat paimenelleen palkkaa eli huolehtivat ja kaitsevat häntä eikä toisin päin. 

Koska reformaatiossa lahkolaiset jäivät kokonaan ilman toimeentuloa irrottuaan katolisesta opetuksesta ja kirkosta, heillä oli perhe ja he elivät kurjuu

Toisin kuin väität, tässä ei ole kyse mistään luterilaisesta tulkinnasta. Jos olet eri mieltä, voisitko kertoa sen kohdan luterilaisista tunnustuskirjoista, jossa käsketään maksamaan papeille palkkaa?

Ja voisitko vielä tarkentaa, mikä asiassa on varsinainen ongelma ja miksi: palkan maksaminen rahana, palkan suuruus vai joku muu työsuhteeseen liittyvä asia?

Vierailija
296/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan tuo yhden kommentoijan pakottama "papin suusta tulee sitä itseään" se ihme, jota joku haikaili pelastamaan luterilaista kirkkoa? :o) Olisi kyllä aikamoinen näky. Sitä tultaisiin ihmettelemään kyllä sankoin joukoin.

Vierailija
297/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

"Eklesia tarkoittaa uloskutsuttu. Seurakunta on maailmanlaajuinen uloskutsuttujen joukko. Se ei ole joku yksittäinen kirkko."

Mitä tarkoitat "yksittäisellä kirkolla"?

Kristus perusti alkukirkon, joka on aikojen saatossa jakaantunut useampaan osaan ja jonka lisäksi ihmiset on myöhemmin perustanut muita kirkkoja "omine lupineen". (Siihen, onko mikään nykyisistä kirkoista aito ja oikea ja onko muut vääriä, en ota kantaa.)

Tarkoitan yksittäisillä kirkoilla esim luterilaista kirkkoa,katolistakirkkoa ,helluntaikirkkoa,vapaakirkkoa jne.

Erotan maailmanlaajuisen Kristuksenruumis seurakunnan omaksi kokonaisuudeksi,johon ei kuulu kaikki kirkkojen jäsenet.

Vierailija
298/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei Suomen ev.lut. kirkossa suosita hyväosaisia, vaan kaikki maksavat saman kirkollisveron. Kolehti on aina täysin vapaaehtoinen. Jos on tunne että pitää laittaa kolehtiin, eikä ole varaa, voihan sinne tipauttaa vaikka 5 centin kolikon. Kukaan ei vahdi mitä kukin laittaa tai on laittamatta. 

Helluntaisrk:ssa olen havainnut, että suurituloiset ovat suosikkeja. He kun maksavat tuloistaan seurakunnalle 10%. Siten siellä köyhät eivät voi päästä parhaaseen A-ryhmään.

Vierailija
299/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

"Eklesia tarkoittaa uloskutsuttu. Seurakunta on maailmanlaajuinen uloskutsuttujen joukko. Se ei ole joku yksittäinen kirkko."

Mitä tarkoitat "yksittäisellä kirkolla"?

Kristus perusti alkukirkon, joka on aikojen saatossa jakaantunut useampaan osaan ja jonka lisäksi ihmiset on myöhemmin perustanut muita kirkkoja "omine lupineen". (Siihen, onko mikään nykyisistä kirkoista aito ja oikea ja onko muut vääriä, en ota kantaa.)

Eklesia tarkoittaa lähinnä "torikokousta". Eli kodin ulkopuolella järjestettyä kokoontumista.

Minä sanon teille: mitä tahansa asiaa kaksi teistä yhdessä sopien maan päällä rukoilee, sen he saavat minun Isältäni, joka on taivaissa. Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään.

Ei kristus perustanut mitään alkukirkkoa vaan kristus on alkukirkko. Kirkko eli Kyrios tarkoittaa Herraa eli Jumalaa.

Jeesus vastasi: "Jos joku rakastaa minua, hän noudattaa minun sanaani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja jäämme asumaan hänen luokseen."

Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen, ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän.

Minä tulen pian, ja tullessani minä tuon jokaiselle palkan, maksan kullekin hänen tekojensa mukaan.Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu. Autuaita ne, jotka pesevät vaatteensa: he pääsevät syömään elämän puusta ja saavat mennä porteista sisälle kaupunkiin.

Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä.

Näin sanoo Herra: Taivas on minun valtaistuimeni, maa on koroke minun jalkojeni alla. Millaisen talon te minulle rakentaisitte, millaisen asuinsijan?

Minun Isäni kodissa on monta huonetta,enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan.

Jeesus vastasi: "Hajottakaa tämä temppeli, niin minä saan sen nousemaan kolmessa päivässä." Silloin juutalaiset sanoivat: "Tätä temppeliä on rakennettu neljäkymmentäkuusi vuotta. Sinäkö pystyttäisit sen kolmessa päivässä?" Jeesus tarkoitti kuitenkin temppelillä omaa ruumistaan.

Vierailija
300/464 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne Jeesuksen seuraajat on kristittyjä, maanpäällinen Kristuksen ruumis, jonka pää on ylösnoussut Kristus.

Niihin kuuluvat on niitä jotka on siellä Isän kodissa iankaikkisesti.