Mikä saisi sinut käymään kirkossa?
Sunnuntaiaamun jumalanpalveluksissa on paljon tyhjiä penkkejä. Miksi niin harva käy enää nykyään kirkossa? Pitäisikö jumalanpalveluksia uudistaa vai pitäisikö niitä jatkaa kuten ennen ja hyväksyä, ettei ihmisiä vaan kiinnosta?
Mikä saisi sinut käymään kirkossa?
Kommentit (464)
Vierailija wrote:
Papit, pastorit ja piispat on oksettavia iilimatoja, oikeita viiitun vampyyreita. He kusettavat kansaa ja tyhmä kansaa maksaa heidän viinarahansa. Kaikki kirkot on saastaisia lääviä, joissa saarnataan saatanallisia valheita. YÖK!
--- Onpa ikävää, että sinulla on noin paha olo. Oletko muistanut käydä ulkoilemassa? Suosittelen lenkkeilyä raittiissa ilmassa. Parempaa vointia Sinulle toivottaen.<3
t. Yks äippä
luuletko ettei papilta ole kuollut lasta,puolisoa, omaisia,ystäviä?
Haluaisin kirkossa hiljentyä ja saada jotain sielulleni. En kuunnella liirumlaarumia jota oletan olevan tarjolla.
Minä käyn vähintään kerran viikossa jossain srk:n jutussa, vaikka olen työssäkäyvä vanhempi. Toimin myös vapaaehtoisena siellä.
En käy perinteisissä jumalanpalveluksissa, vaan mieluummin sellaisissa tilaisuuksissa, joissa voi jutella ja tutustua toisiin ihmisiin. Sellaista ihmiset kaipaa, osallistuvaa toimintaa, eikä pelkästään passiivista saarnan kuuntelua. Toki saarnojakin arvostan, mutta kaipaan sen lisäksi myös vuorovaikutusta.
Vierailija wrote:
Haluaisin kirkossa hiljentyä ja saada jotain sielulleni. En kuunnella liirumlaarumia jota oletan olevan tarjolla.
Jumala tarjoaa elävää vettä ja elämän leipää. Sitävarten ne kirkot on.
Vierailija wrote:
Kolehdin kerääminen on rahattomalle nöyryyttävää kun ei ole mistä antaa. Samoin ohjelman myynti vaikka se onkin vapaaehtoinen maksu. Tuntuu että kirkkoon halutaan vain hyväosaisia.
Läheskään kaikki eivät anna kolehtiin mitään. Voit vaikka puistaa päätäsi merkiksi, ettet osallistu kolehtiin. Siinä ei ole yhtään mitään häpeämistä. Maksullista ohjelmaa en ole ostanut koskaan eikä varmaan kukaan edes kiinnitä siihen mitään huomiota. Muista, että Jeesus on myös köyhälle hyvä ja tärkeä niinkuin kaikille tasapuolisesti. Älä häpeä köyhyyttäsi, kulje selkä suorana ja pää pystyssä, et ole arvoton etkä ole tehnyt mitään pahaa ollessasi vähissä varoissa. Siunausta elämääsi!
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kolehdin kerääminen on rahattomalle nöyryyttävää kun ei ole mistä antaa. Samoin ohjelman myynti vaikka se onkin vapaaehtoinen maksu. Tuntuu että kirkkoon halutaan vain hyväosaisia.
Läheskään kaikki eivät anna kolehtiin mitään. Voit vaikka puistaa päätäsi merkiksi, ettet osallistu kolehtiin. Siinä ei ole yhtään mitään häpeämistä. Maksullista ohjelmaa en ole ostanut koskaan eikä varmaan kukaan edes kiinnitä siihen mitään huomiota. Muista, että Jeesus on myös köyhälle hyvä ja tärkeä niinkuin kaikille tasapuolisesti. Älä häpeä köyhyyttäsi, kulje selkä suorana ja pää pystyssä, et ole arvoton etkä ole tehnyt mitään pahaa ollessasi vähissä varoissa. Siunausta elämääsi!
Köyhien tulisi saada ottaa rahaa kolehtista.
Näinhän oikea Kristuksen kirkko toimisi.
Kirkko ja papit eivät upporikkaina rahaa tarvitse.
Ei mikään. Tai ehkä, jos saisin joka kerrasta kymppitonnin puhtaana käteen (siis euroja, rahaa, fyffeä, rahulia, kahisevaa) voisin tulla kuuntelemaan sitä psknjauhantaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Köyhien tulisi saada ottaa rahaa kolehtista.
Näinhän oikea Kristuksen kirkko toimisi.
Kirkko ja pap
Onhan kirkolla diakonia.Ne kolehdit kerätään avustuskohteisiin, jotka on määrätty ylenmältä taholta aiemmin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Papit, pastorit ja piispat on oksettavia iilimatoja, oikeita viiitun vampyyreita. He kusettavat kansaa ja tyhmä kansaa maksaa heidän viinarahansa. Kaikki kirkot on saastaisia lääviä, joissa saarnataan saatanallisia valheita. YÖK!
--- Onpa ikävää, että sinulla on noin paha olo. Oletko muistanut käydä ulkoilemassa? Suosittelen lenkkeilyä raittiissa ilmassa. Parempaa vointia Sinulle toivottaen.<3
t. Yks äippä
Oletko ajatellut , että tällä henkilöllä voi olla erittäin hyvä syy kirjoituksiinsa?
Tuskin hän huvikseen niitä kirjoittelee. Ei kukaan vihaa ilman kokemaansa syytä.
Todennäköisempi vaihtoehto on se, että hän on yksi meistä lukuisista ihmisistä jotka ovat saaneet kirkolta ja papeilta pelkkää paskaa ja ylenkatsontaa niskaan.
Meitä pappis-säädyn kaltoinkohtelemia ihmisiä on paljon ja varmasti kaikki tunnemme eriasteista vihaa pappeja kohtaan.
Minä tunnen ainakin, jopa erittäin syvää vihaa näitä iljettäviä lurjuksia kohtaan.
Ja tämä viha ei sammu.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
"Eklesia tarkoittaa uloskutsuttu. Seurakunta on maailmanlaajuinen uloskutsuttujen joukko. Se ei ole joku yksittäinen kirkko."
Mitä tarkoitat "yksittäisellä kirkolla"?
Kristus perusti alkukirkon, joka on aikojen saatossa jakaantunut useampaan osaan ja jonka lisäksi ihmiset on myöhemmin perustanut muita kirkkoja "omine lupineen". (Siihen, onko mikään nykyisistä kirkoista aito ja oikea ja onko muut vääriä, en ota kantaa.)
Eklesia tarkoittaa lähinnä "torikokousta". Eli kodin ulkopuolella järjestettyä kokoontumista.
Minä sanon teille: mitä tahansa asiaa kaksi teistä yhdessä sopien maan päällä rukoilee, sen he saavat minun Isältäni, joka on taivaissa. Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään.
Ei kristus perustanut mitään alkukirkkoa vaan kristus on alku
Juuri kolmantena päivänä Jeesus nousi kuolleista ja meni Taivaaseen.
Vierailija wrote:
Ei mikään. Tai ehkä, jos saisin joka kerrasta kymppitonnin puhtaana käteen (siis euroja, rahaa, fyffeä, rahulia, kahisevaa) voisin tulla kuuntelemaan sitä psknjauhantaa.
Tarjotaan perintöä sullekkin
En saa jostain syystä lainauksia toimimaan, mutta on kyllä huvittavaa lukea, kuinka täälläkin pohditaan ekklesia-sanan täsmällistä merkitystä. Jeesushan puhui arameaa, joten mitä syytä meillä on olettaa, että kreikankielinen sana ekklesia vastaisi täydellisesti sitä mitä Jeesus tarkoitti?
Just pari viikkoa sitten me tapakristityt mentiin kirkkoon. Motivaationa oli, että siellä oli mahdollisuus ostaa lounasta ja sitten kaikkea kivaa lapsille: poppareita, hattaraa, ilmapalloja, kasvomaalausta, jopa pomppulinna. Ylipäätään lasten tapahtumissa, kerhoissa ym on tullut kirkolla käytyä. Ennen lapsia menin kerran kun mainostettiin ”meditaatiojumalanpalvelusta”, tästä hain rauhoittumista, pysähtymistä, rentoutumista ja rauhoittavaa musiikkia.
Miksi rukouksessa pitää olla useampi ihminen niinkuin aikaisemmin on mainittu? Missä 2 tai useampi on rukouksessa jne...Yhden ihmisen rukous ei ole riittävä,miksi näin?
Sunnuntai on ainoa päivä, kun saan nukkua kymppiin asti ja syödä ihan kaikessa rauhassa aamupalan ja lukea lehden hätäilemättä. Jos JP alkaisi yhdeltätoista tai kahdeltatoista tai olisi iltakuudelta, voisin mennä. Myös saarnat ovat liian pitkiä. Niiden peruspituus on varttitunti (liian pitkä) ja usein sisältö haahuilee jossain ihan muualla kuin arkiasioissa. Minusta saarnan pitäisi koskea nimenomaan ihmisten arkea ja sitä, miten Raamatun sanaa voisi toteuttaa tavallisen ihmisen tavallisessa elämässä. Paras kuulemani saarna oli vuosia sitten isänpäivänä, kun pappi puhui Joosefin tunteista vastasyntynyttä lasta kohtaan, jonka hän tiesi olevan jonkun muun kuin hänen siittämä ja jolle hänen odotettiin ryhtyvän isäksi.
Käyn aika ajoin kirkossa, esimerkiksi loma-aikoina, kun univelkaa ei ole samalla tavalla kuin työkausina. Käyn ensimmäisenä adventtina, pääsiäisenä ja kesän alussa. On mukavaa, kun seurakuntatiedoissa kerrotaan etukäteen laulettavat virret. Pidän virsistä. Kesällä jätän usein menemättä sunnuntaikirkkoon sen takia, että siellä on silloin lähes joka viikonloppu konfirmaatio ja kirkko on ihan täynnä ja katsotaan suorastaan paheksuvasti, jos sisään pyrkii joku muu kuin rippilapsen vanhempi tai kummi.
Vierailija wrote:
Miksi rukouksessa pitää olla useampi ihminen niinkuin aikaisemmin on mainittu? Missä 2 tai useampi on rukouksessa jne...Yhden ihmisen rukous ei ole riittävä,miksi näin?
Tarkoitat varmaan tätä raamatunkohtaa: "Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään." (Matt. 18:20)
Sanotaanko jossain Raamatussa jotain sen tapaista, että "missä vain yksi ihminen on paikalla, siellä minä EN ole hänen kanssaan"? Ei sanota.
Vierailija wrote:
Liittyy jotenkin seurakuntayhteyteen. Yhdessä rukoillen Pyhä Henki tuntuu vahvemmin tai jotain sellaista. Hyvin häilyvä mielikuva rippileiriltä 30 vuoden takaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
t. Yks äippä
Viitun luuseri, minulla ei kuule ole paha olla. Naurattaa! Sanat eivät riitä kuvaamaan paljonko halveksin kirkkoa, pappeja, pastoreita ja piispoja. Tulee oikein oksennus kurkkuun kun ajattelee moista saastaa. Hah hah haa!
Lepo vaan, älä suotta vaahtoa. Kaikki näkevät, että voit huonosti. Hyvä, että saat oksentaa täällä pahaa oloasi, toivottavasti helpottaa. Myös tuo vinkki ulkoilusta on hyvä. Et varmaankaan kuulu kirkkoon, etkä käy kirkossa, niin silloinhan asia on kohdallasi bueno!😊
Lainaus:
"Kirkoissa kokoontuu sururyhmiä, joissa käsitellään jokaisen omaa surua. Siellä voi esittää papille mielessä olevia kysymyksiä ja saa vastauksen niihin. Olen kahden eri aikaan menehtyneen omaisen jälkeen käynyt niissä ja saanut paljon henkistä tukea."
Ajatus ja toteutus vertaistuellisesta sururyhmästä on kiistämättä erittäin hyvä, mutta ajatus maksetun palkkapapin läsnäolosta on minulle täysin vieras.
Miksi pappi olisi läsnä?
Ylimpään yhteiskunnalliseen eliittiin kuuluva vallan,-ja rahanhimoinen palkattu virkamies, jolla ei ole mitään henkilökohtaista kokemusta tavallisen ihmisen ja kansan arkeen ja elämän haasteista.
Eivät he ihmisten murheista ja kärsimyksistä mitään ymmärrä, eivätkä niistä myöskään piittaa tuon taivaallista.
Raha, asema ja valta, siinä epäpyhä pappis-säätyä aidosti kiinnostava kolminaisuus.
Kaikki muu on surkeaa näytelmää ja ulkokultaista teatteria.
Kavahtakaa palkkapappeja.