Ihastuin sämpylöiden leivontaan, kun törmäsin reseptiin jossa ne leivotaan leivinjauheella hiivan sijaan. Uunituoretta leipää alle 30 min
Suosittelen kokeilemaan!
On tosi herkullista ja koko koti tuoksuu tuoreelta leivältä.
Kommentit (43)
Vierailija wrote:
Ei siinä hiivalla mene yhtään sen kauampaa kuin tuo 30 min
Hiivan kanssa menee pitempään ja tarvitsee vaivata yms
Ne EIVÄT ole sämpylöitä vaan teeleipiä.
Jos tykkää ”sämpylöistä” jotka maistuvat jauholta.
Soodallakin voi nostaa.
Tein kerran mutta en pitänyt. Tulos oli kuin suolainen kakku.
Hyvä idea kokeilla hiivatonta, sitä olen yrittänyt palstalla sanoa. Ja ei ole pakko lutrata liikaa leivinjauheella, koska varmasti taikinasta tulee ihan hyvää joka tapauksessa. Mitä luomuleipojat laittavat leivinjauheeksi? Jotkut lisäävät jyviä sämpylään / leipään. En tiedä liottavatko hetken vai suoraan.
Vierailija wrote:
Ne EIVÄT ole sämpylöitä vaan teeleipiä.
ei se sämpylän määritelmä ota kantaa siihen että millä on nostatettu tai onko hiivaa vai taikinajuuri vai leivinjauhe vai yhdistetty näitä
Itse laitan vanhat puuron jämät ja sämpyläjauhoja nii tulee aina hyvät sämpylät.
Vierailija wrote:
Itse laitan vanhat puuron jämät ja sämpyläjauhoja nii tulee aina hyvät sämpylät.
samalla tavalla täällä että taikinaan voi laittaa kaikenlaiset kaappien jämät ja vajaat pussit
Miksi näin paljon keskustelua sen leivonnaisen nimestä?
Eikö teeleipä ole sellainen lättänä ohut levymäinen leipä?
Ja sämpylä pyöreämpi?
Tein noita joitakin vuosia sitten kun hiiva oli lopussa. En tykännyt. Teen mieluummin ihan sämpylöitä, tai sitten vaikka valkosipulipatonkeja tai kauraleipää. Vaiva ei ole iso.
Helppoa ja nopeaa leipoa leivinjauheella.
Vierailija wrote:
Itse tehdyissä sämpylöissä on myös kiva, kun voi määrittää itse suolan määrän. Kaupan leivässä voi olla helposti 1,2 grammaa suolaa /100 grammaa leipää niin päivässä voi tulla suhteellisen iso suolan osuus leivästä.
Tavallisesta leivästä tulee yllättävän paljon suolaa
Vierailija wrote:
Eivät ne ole sämpylöitä vaan teeleipiä. Nostavat verenpainetta, eivätkä säily kauan hyvänmakuisina.
Hiivaan leivottu tuote homehtuu monta kertaa nopeammin, kuin leivinjauheella leivottu
Sitäpaitsi kaikki leivonnaiset myös sämpylät voi pakastaa.
Leivinjauhe on myös vatsayställisrmpi taikinan kohottaja kuin hiiva.
Hiivalla leivottut leivät, sämpylät pulla, aiheuttavat herkkävatsaisille ilmavaivoja ja muita vatsaoireita
Se leivonnaisissa oleva hiiva ikäänkuin jatkaa käymis prosessitapansa ihmisen suolistossa.
Itse syön vain hapanjuureen tehtyä leipää. Ja leivinjauheella tehtyjä leivonnaisia.
Tuosta tulee todella kuitupitoista
sama kun joku hankkii jaupasta jonkun mielestä epäterveellisen tuotteen; käy kiinni, tiuskii ja repii tuotteen käsistä, ja taluttaa väkivaltaisesti tämän mielestä terveellisemmän tuotteen eteen.
Vierailija wrote:
Itse teen sämpylätaikinan kasvissosekeittoon . Tulee hyviä.
Miten tämä onnistuu?
Tämä, kiitti päivän nauruista xD