Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eilen löytyi turkiskuoriaisia, nyt tarvitsisi neuvoja

Vierailija
18.10.2023 |

Hei, löysin juuri eilen asunnostani 2 aikuista ruskeaa turkiskuoriaista ja pari kuollutta toukkaa vanhasta laatikosta jonka heitin pois ja siivosin koko alueen perusteellisesti. Lähden kuitenkin huomenna lomalle ja tulen takaisin vasta 30. lokakuuta, joten en missään nimessä ehdi siivota koko taloa ennen lomaa (puhumattakaan tuholaistorjunnan hankkimisesta), joten nyt olen paniikissa, että kun palaan kotiin, kaikki pienet toukat parveilevat kämpässä.

Kannattaako tänään vielä kun ehtii niin laittaa kaikki vaatteet ja lakanat roskapusseihin talteen ja suihkuttaa kaapit raid moniteholla? En todellakaan ehdi mitään suursiivousta enää tässä vaiheessa tekemään joten onko tämä järkevin vaihtoehto? Tottakai kun pääsen kotiin takaisin teen kunnon suursiivouksen ja jos löydän vaatteista toukkia heitän suoraan roskiin.

Onko tämä edes mahdollista että tässä ajassa kun tulen kotiin kämppä on täynnä toukkia ja tekstiilit syöty vai ylireagoinko vain?

(kyseessä siis 80-luvun alkupuolella rakennettu kerrostalo jossa asuntoja yli 60)

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kyllä kannattaa yksikin asunto myrkyttää - itse tein näin 7 vuotta sitten eikä yhtään turkkaria ole sen jälkeen löytynyt. Muita asuntoja ei käsitelty.

Monesti nimenomaan on tullut vastaan että vaikka olisi kuinka turkiskuoriaisia, ei isännöitsijä/vuokranantaja edes ala myrkyttämään "kun eivät ole koko talon ongelma ja ovat luonnonvaraisia", ainakin jos kyseessä on VÄHÄNKÄÄN vanhempi kerrostalo. (Toki mahdollisesti eriasia jos asuu jossain pari vuotta sitten rakennetussa kerrostalossa)

Lähes aina myös kuitenkin rapusta löytyy se yksi joka ei piittaa koko asiasta vaikka tulisi myrkytys, eikä osaa hoitaa toimenpiteitä kunnolla (vaatteiden pesu jne) ja turkiskuoriaiset leviävät taas muuallekkin. Tämän takia nimenomaan yleinen asunnon puhtaana pitäminen on tärkeintä että näitä ei ainakaan "hypi silmille". 

No tämä talo on valmistunut 1908... silti vain minun asuntoni myrkytettiin ja kuoriaiset hävisivät (kop kop vaan). Eli tekisin saman uudestaan jos tarvisi.

Vierailija
42/83 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kyllä kannattaa yksikin asunto myrkyttää - itse tein näin 7 vuotta sitten eikä yhtään turkkaria ole sen jälkeen löytynyt. Muita asuntoja ei käsitelty.

Muuten kaikki tekstiilit meni 60-asteisen pesun kautta vakuumipusseihin, ja imuroin koko kämpän joka päivä sekä tutkin säiliön sisällön saman tien. Puolen vuoden jälkeen aloin uskoa ettei niitä enää löydy ja palautin kämpän normaalin näköiseksi, villalangat toki edelleen pysyvät visusti vakuumipusseissa.

Saitko siis isännöitsijän maksamaan myrkytykset vai jouduitko itse maksamaan? Olen lukenut että monille sanottu että jos haluat myrkyttää maksa itse tai mahd. vuokranantaja maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä neuvo henkilöltä, joka on köynyt tuon ruljanssin läpi. Koko vaatekaapin sisältö ja liinavaatteet jätesäkeihin. Raid ei auta koska ei pure turkiskuoriaisten kuoreen. Myrkytys kun palaat reissusta. Ei syytä huoleen. 

Vierailija
44/83 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon vaan oppinut elämään niiden kanssa. Ollaan siivottu, puhdistettu ja myrkytetty kaikki paikat jossa on vaatteita ja myös listojen takaa muut nurkat, myös pesty kaikki vaatteet 60 asteessa, mutta ei mene kauaa ennen kuin ne kusipäät on tulleet takaisin. Varmaan jostain rakenteista tulevat. Toivottavasti eivät vaan tule mukana seuraavaan asuntoon. 

Vierailija
45/83 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoile rotanmyrkyllä varustettuja lihapullia yhtiössäsi asuville, niin loppuu turkiskuoriais ongelma.

Vierailija
46/83 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuuko yhtiössäsi paljon mªmuja?

Vierailija
47/83 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Heillä on sama oikeus elää täällä kuin teilläkin. Etsivät vain parempaa elämää.

Jep, näillä sanoilla viherhullut perustelevat raatelevia susia, tappavia karhuja, niitäVITUNhanhia jotka paskovat rannat täyteen ym

Olet käsittänyt väärin. Viherhullut eivät ole kanadanhanhien ystäviä.

Vierailija
48/83 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lta pientä päivitystä

Nyt on vaatteet suljetuissa pusseissa ja deltametriinia suihkuteltu kaappeihin, pakastin myös varmuuden vuoksi kaikki villasukat ja muut aitoa villaa sisältävät vaatteet. Yritin myös mahdollisimman hyvin putsailla pölyisiä listoja ja jonkin verran pyyhkiä pölyjä lattioilta. Onneksi ei ole ainakaan missään näkyvillä paikoilla ollut näitä toukkia joten eiköhän tässä voi ihan rauhallisin mielin lähteä reissuun ja tehdä reissusta palatessa kunnon suursiivouksen.

Vierailija
49/83 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tässä neuvo henkilöltä, joka on köynyt tuon ruljanssin läpi. Koko vaatekaapin sisältö ja liinavaatteet jätesäkeihin. Raid ei auta koska ei pure turkiskuoriaisten kuoreen. Myrkytys kun palaat reissusta. Ei syytä huoleen. 

Hommasin itse tuota Myrr suihketta pullollisen kun netissä kaikkialla lukee että nimenomaan siinä vaikuttava deltametriini pitäisi tehota turkiskuoriaiseen ja myös toukkiin, toivottavasti edes jonkin verran auttaa kannan kurinpidossa.

T:AP

Vierailija
50/83 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt kehittelisi suurta paniikkia turkiskuoriaisten takia. Ne pitää kurissa säännöllinen siivous ja ettei säilytä vaatteita lattialla. Ja tekstiilit joita ei käytä pitkään aikaan, esim. jotkut säilytettävät peitot ja viltit, olisi fiksua pitää muovilaatikoissa.

Vierailija
51/83 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihmeteltiin pari vuotta ennen muuttoa että mitä kummaa kun vaatteisiin on alkanut ilmestyä reikiä. Vaatehuoneessa, ei muualla. 

No syy löytyi, kun muuttoa ennen tein häkkikellariin siivousretken ja avasin vauvanvaatelaatikon, johon olin säilönyt anopin neulomia ihanuuksia. Tarkoitus oli säästää ne nytkin.  Meinasi yrjö lentää, vaatekasan päällä oli toukkia. Hyi helv.....kaikki tekstiilit lähti kellarista roskiin, mukaanluettuna hääpukuni, johon siihenkin oli silkkipapereiden väliin toukat paskoneet. Syyllinen tartuntaan oli naapurikomero, (joka oli täynnä suojaamattomia mattoja ym). jonkun muuttajan mukana tullut ötökkäinvaasio. Ilmoitin isännöitsijälle ja aulaan tuli kysely, muutkin ilmoittivat että joo kuoriaisia on. Koko talo myrkytettiin. 

Pelkona oli että vien kuoriaiset uuteen kotiin. Pestiin kaikki vaatteet ja tekstiilit 60 asteen pesussa ja pakattiin kuivina kannellisiin muovilaatikoihin. Matot laitoin ulos pakkaseen ja arkkupakastimeen. Hirvee homma, mutta kannatti. Onneksi aloitin muuttovalmistelut hyvissä ajoin. 

Täällä on asuttu nyt 8 vuotta eikä kuoriaiset tulleet mukana. Suosittelen että otat kannelliset muovilootat käyttöön. 

Vierailija
52/83 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mistä p!rusta tällainenkin riesa on ilmaantunut?! Ei vielä 10-15 vuotta sitten ollut riesana kaikenmaailman tuhoötökät mutta tätä nykyä saa lukea luteista ja ties mistä kuoriaisista "joiden kanssa pitää vain oppia elämään".

Miksi ennen ei tarvinnut?

Ennen turkiskuoriaisista ei puhuttu.

Sitten on matkustelu, joka tuo niitä luteita, kun joka pirkon ja jesse-petterin pitää päästä vuosittain jonnekin lämpimään.

Vierailija
53/83 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mä oon vaan oppinut elämään niiden kanssa. Ollaan siivottu, puhdistettu ja myrkytetty kaikki paikat jossa on vaatteita ja myös listojen takaa muut nurkat, myös pesty kaikki vaatteet 60 asteessa, mutta ei mene kauaa ennen kuin ne kusipäät on tulleet takaisin. Varmaan jostain rakenteista tulevat. Toivottavasti eivät vaan tule mukana seuraavaan asuntoon. 

Kyllä ne meillä ovat matkustaneet seuraaviin asuntoihin... Alunperin sain ne riesakseni 50-luvun kerrostalosta. Siellä niitä oli paljon, listojen takaa niitä tuli. Myrkyttelin sitten itsekseni, auttoi vähän. Seuraavassa asunnossa niitä tuli vastaan lähinnä laatikoiden pohjilta, jos siellä oli seissyt kauan tavaraa käyttämättä.

Sieltä kun muutettiin niin pesin kaiken mikä oli järkevästi pestävissä. Pehmolelut, peitot, tyynyt. Ei auttanut, edelleen niitä putkahtelee jostain. Tosin epäilen että tässä nykyisessä asunnossa niitä oli alunperinkin.

Vierailija
54/83 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän on talvi tulossa. Kunnon pakkasilla kaikki tekstiilit ulos parvekkeelle tai kylmälle vintille mielellään viikoksi pariksi. Sillä aikaa hyvä siivous tyhjiin kaappeihin ja sohvatyynyjen alle. Tämä parin vuoden välein niin kanta pysyy kurissa.

Sen haluaisin vuorostani tietää, miten saa jauhokoisat pois. Meille tuli niitä jostain kaupasta ilmeisesti ruoan mukana, ja niihin ei tunnu mikään auttavan.

Vierailija
55/83 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista ei itse myrkyttämällä pääse eroon, jos ovat päässeet rakenteisiin saakka. Ainoastaan kantaa voi pienentää. Ammattilaismyrkytys kannattaa hankkia niin pian kuin mahdollista. Jos ovat kerrostalossa ehtineet levitä rakenteisiin saakka, niin ympäroivät huoneistot olisi hyvä myös myrkyttää. Muutoin jää helposti kuoriaisia ja toukkia piiloon asuntojen välisiin rakenteisiin ja palaavat asuntoon kun myrkyn teho hiipuu.

Pakastus on hyvä keino tuhota kuoriaiset/toukat tekstiileistä. Myös pesu väh.60 astetta. Tarkka siivous, jossa pölyä ei jää listoihin, nurkkiin, sänkyjen alle tms. on tärkeää.

Hävittäminen on silloin helppoa jos ovat esim. vain jossain laatikossa rajatusti. 

Vierailija
56/83 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

PESE ne pillunhajuiset vaatteesi, niin syöpäläiset eivät niistä kiinnostu!

Häpeäisit!!!!!!!!

Vierailija
57/83 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Noista ei itse myrkyttämällä pääse eroon, jos ovat päässeet rakenteisiin saakka. Ainoastaan kantaa voi pienentää. Ammattilaismyrkytys kannattaa hankkia niin pian kuin mahdollista. Jos ovat kerrostalossa ehtineet levitä rakenteisiin saakka, niin ympäroivät huoneistot olisi hyvä myös myrkyttää. 

Tässä nimenomaan tulee vastaan se valitettava ongelma että jos YHDELTÄKÄÄN asukkaalta on jäänyt vaikka johonkin vaatteeseen (puhumattakaan johonkin rakenteiden alle) parikin toukkaa, tulee ongelma taas takaisin ajan kanssa.

Varsinkin jos ei muista/jaksa kiinnittää koko asiaan huomiota on taas pian toukkia löytynyt asunnoista kun yksi asukas ei ole pitänyt tarpeeksi huolta vaatteiden säilytyksestä ja pölyjen putsailusta.

Ja kesäaikaan nämä lentävät helposti huomaamatta sisälle kun pidetään ikkunoita auki ja sama rumba jatkuu taas.

Tästä syystä järkevin vaihtoehto on vaan pitää siisteydestä mahdollisimman hyvää huolta ja pitää kuoriaiskanta aisoissa.

Toki on eritapaus jos yhdessä asunnossa alkaa toukat parveilemaan jo lattioilla niin siinä vaiheessa toki on jo aikakin kutsua ammattilaistorjunta paikalle, mutta en ole kyllä näin pahoista tapauksista itse ikinä ainakaan suomessa lukenut.

Vierailija
58/83 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienenä vinkkinä myös muille, jotka ovat ongelmia näiden kanssa kohdanneet: Kannattaa tarkistella kalusteiden alta esimerkiksi taskulampun kanssa tarkasti, nimittäin jos eläviä toukkia niitten alla on, nämä reagoivat valoon siten että alkavat kiemurtelemaan, ja täten saa jo hyvän kuvan siitä, missä näitä saattaa piileksiä. Tälläisille alueille kannattaa tehdä kunnon siivoaminen ensiksi imuroimalla huolellisesti ja jos mahdollista, suihkuttaa vähän turkiskuoriaisille tarkoitettua myrkkyä, ja seuraa tilannetta parin viikon ajan.

Yleensä nämä viihtyvät nimenomaan listojen alla, ja sen takia näiden olemassaoloa ei ihmiset huomaakkaan, koska listojen alle kertyy sen verran paljon hiuksia, karvaa ja muuta pölyä että näillä ne pystyvät elämään yleensä pitkän aikaa ilman että tulevat edes pois piilostaan.

Jos mahdollista, kannattaa listojen alta imuroida huolellisesti ja tämän jälkeen heti viedä pölypussi mahdollisimman kauas roskikseen, ja myös tarkistaa ettei vaan imurin sisälle ole jäänyt yhtäkään toukkaa. Imurin sisälle nimittäin nämä pesiytyvät erittäin helposti, jos imuria ei putsaa huolellisesti, koska siellä on paljon pölyä ja kaikenlaisia hiuksia jne.

Mutta tosiaan, tsemppiä AP:lle ja ei kannata panikoida, näitä löytyy varmasti melkein jokaikisestä kerrostalosta suomessa, olet vain nyt itse vasta havahtunut ongelmaan, johon moni ei edes ikinä kiinnitä asuessaan huomiota, koska mitään näkyvää vahinkoa vaatteille tms matoille ei ole tapahtunut (koska ovat viihtyneet koko asumisen ajan rakenteissa ja paikoissa mihin ihminen ei edes pysty katsomaan).

Vierailija
59/83 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kuoriaisen elinkaari kestää ainakin vuoden. Eivät ne ehdi lisääntyä kuukauden aikana.

Eikö ne lisäänny lähes koko ajan  tuon elinkaarensa aikana vai hautooko nekin välillä muniansa ja on lisääntymättä sen aikaa.  Ja muutaman viikon jälkeen alkaa poijasetkin lisääntymään...

Toukasta kuoriaiseksi menee vuosi ja aikuinen kuoriainen ei syö mitään, pelkästään munii ja kuolee.

Onko tähän muuten mitään selvää vastausta että kuoleeko suurin osa toukista kuitenkin ennen täyskasvuisiksi tulemista kun jos sadoista toukista tulisi täyskasvuisia olisi koko kiinteistö nopeasti ihan täynnä niitä lenteleviä kusipäitä..

Vierailija
60/83 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkiskuoriaiset ovat harmittomia. Luulen, että useammassa koirataloudessa niitä on....meillä löytyy aina joku yksilö, mutta mitään epidemiaa niistä ei ole silti tullut. Eivätkä mitään havaittavia tuhoja ole tehneet.