Eilen löytyi turkiskuoriaisia, nyt tarvitsisi neuvoja
Hei, löysin juuri eilen asunnostani 2 aikuista ruskeaa turkiskuoriaista ja pari kuollutta toukkaa vanhasta laatikosta jonka heitin pois ja siivosin koko alueen perusteellisesti. Lähden kuitenkin huomenna lomalle ja tulen takaisin vasta 30. lokakuuta, joten en missään nimessä ehdi siivota koko taloa ennen lomaa (puhumattakaan tuholaistorjunnan hankkimisesta), joten nyt olen paniikissa, että kun palaan kotiin, kaikki pienet toukat parveilevat kämpässä.
Kannattaako tänään vielä kun ehtii niin laittaa kaikki vaatteet ja lakanat roskapusseihin talteen ja suihkuttaa kaapit raid moniteholla? En todellakaan ehdi mitään suursiivousta enää tässä vaiheessa tekemään joten onko tämä järkevin vaihtoehto? Tottakai kun pääsen kotiin takaisin teen kunnon suursiivouksen ja jos löydän vaatteista toukkia heitän suoraan roskiin.
Onko tämä edes mahdollista että tässä ajassa kun tulen kotiin kämppä on täynnä toukkia ja tekstiilit syöty vai ylireagoinko vain?
(kyseessä siis 80-luvun alkupuolella rakennettu kerrostalo jossa asuntoja yli 60)
Kommentit (83)
Vierailija wrote:
Raidin suihkuttelu on ihan turhaa. Riittää että ihan vain pyyhit vaatekaapit jollain pinnalle soveltuvalla puhdistusaineella ja tästä lähin pidät ne visusti kiinni. Pussitat ensin kaikki vaatekaappien sisällöt, ja joko saunoitat, höyrytät tai pakastat ne tekstiilit - tai sitten säännöllisessä käytössä olevat tekstiilit yksinkertaisesti pidät pussissa kunnes otat käyttöön, ja pesun ja kuivauksen jälkeen laitat heti kaappiin. Pyykkivuoret ovat kaikista pahin turkiskuoriaisten pesä.
Vähemmän käytössä olevat vaatteet kannattaa säilyttää kaapissa vielä erikseen säilytyslaatikoissa. Vaatekaapin ovien ja hyllyjen pyyhkiminen seetriöljyllä on myös minulla ollut käytössä - se ei tapa turkiskuoriaisia, mutta karkoittaa kaikenlaisia hyönteisiä tuoksullaan, joka on onneksi ihmisille ihan miellyttävä.
Pesun pitää olla joko 60 astetta tai sitten käytät huuhtelussa pyykkietikkaa tai vaikka Sanytol-pyykkiainetta (ei säännöllises
Turkiskuoriaiset elävät talon rakenteissa, eli tuo höyryttäminen/pakastaminen on ihan turhaa jos rakennusta ei myrkytä. Öisin ryömivät rakenteista vaatteita nakertamaan.
Minun neuvoni on että jos on jotain arvokkaampia villavaatteita niin nosta ne vaikkapa parvekkeelle siksi aikaa kun olet poissa.
Kuoriaisen elinkaari kestää ainakin vuoden. Eivät ne ehdi lisääntyä kuukauden aikana.
Vierailija wrote:
Kuoriaisen elinkaari kestää ainakin vuoden. Eivät ne ehdi lisääntyä kuukauden aikana.
Eikö ne lisäänny lähes koko ajan tuon elinkaarensa aikana vai hautooko nekin välillä muniansa ja on lisääntymättä sen aikaa. Ja muutaman viikon jälkeen alkaa poijasetkin lisääntymään...
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Eikö ne lisäänny lähes koko ajan tuon elinkaarensa aikana vai hautooko nekin välillä muniansa ja on lisääntymättä sen aikaa. Ja muutaman viikon jälkeen alkaa poijasetkin lisääntymään...
Toukasta kuoriaiseksi menee vuosi ja aikuinen kuoriainen ei syö mitään, pelkästään munii ja kuolee.
En saa vastattua suoraan viestiin 23, mutta: niin, se höyryttäminen jne ei tietenkään poista turkiskuoriaisia. Pointtina on pitää ongelma kurissa eri estää niitä syömästä tekstiilejä.
Ei tietysti vaatekaapin sisältöä tarvitse olla jatkuvasti höyryttämässä tai pakastamassa, mutta jos kaapista löytyy turkiskuoriaisia, ne kaapissa olevat vaatteet pitää tietysti kaikki jotenkin käsitellä mikäli haluaa kaapin turkiskuorivapaaksi alueeksi, eikö? Mikäli vaatteet ja petivaatteet ovat ihan normaalissa jatkuvassa käytössä, riittää tietysti, että säilytät ne tiiviisti kunnes taas käytät ja peset.
Vierailija wrote:
En saa vastattua suoraan viestiin 23, mutta: niin, se höyryttäminen jne ei tietenkään poista turkiskuoriaisia. Pointtina on pitää ongelma kurissa eri estää niitä syömästä tekstiilejä.
Ei tietysti vaatekaapin sisältöä tarvitse olla jatkuvasti höyryttämässä tai pakastamassa, mutta jos kaapista löytyy turkiskuoriaisia, ne kaapissa olevat vaatteet pitää tietysti kaikki jotenkin käsitellä mikäli haluaa kaapin turkiskuorivapaaksi alueeksi, eikö? Mikäli vaatteet ja petivaatteet ovat ihan normaalissa jatkuvassa käytössä, riittää tietysti, että säilytät ne tiiviisti kunnes taas käytät ja peset.
Korjaan itseäni: höyryttäminen jne ei poista turkiskuoriaisia asunnosta, mutta kyseisistä tekstiileistä kylläkin.
Oletin tietysti, että ap:llä on tekstiilejä, joiden hän ei halua vahingoittuvan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olen eri ja olen vain sellainen "kokemusasiantuntija". Mutta 99 % minun kohtaamistani tämän lajin edustajista on ollut toukkamuodossa. Kuoriaisiin törmää harvemmin, ja silloinkin jotenkin kausittaisesti.
Muutin pois asunnosta, jonne oli tullut turkiskuoriaisia (en muuttanut niiden takia). Pakatessani tavaroita nitistin kaikki tapaamani yksilöt, ja kuoriais-muotoisia en muista löytäneeni siinä vaiheessa yhtäkään. Uudessa asunnossa ko. ongelma pysyi poissa (näkyvistä) ainakin vuoden, kunnes alkoi löytyä toukkia. Aikuisia kuoriaisia alkoi löytyä vasta, kun olin asunut uudessa kämpässä lähemmäs 2 vuotta.
Toukkavaihe on ilmeisesti aika pitkä. Sen näkee jo toukkien kokoeroista. Osa on ihan tosi pieniä, noin 1,5 milliä. Sitten on niitä lähemmäs 2-senttisiä, joiden nitistämiseen tarvitsen wc-paperia..
Miehen italialaiseen merkkipukuun tuli useita reikiä. V*tutti todella paljon.
Onko se vain asunnossasi. Vai asunnon vintillä kuolleissa hiirissä ja rakenteissa, ikkunalaudan puussa. Alue josta ne on löydetty ehkä vaatii pienen sumutuksen alkuun. Siellä voi myös käydä joku sukulainen tai muu katsomassa välillä, jos on avain.
AP täällä.
Tajusin juuri että asunnossani seinän vieressä oleva matto on nimenomaan puuvillaa, joten pitää heti kun palaan takaisin kotiin heittää se suoraan roskiin ja siivota koko kämppä perusteellisesti. Myrkytyksen mahdollisuuteen on vaikea uskoa ottaen huomioon että kuinka monta kämppää koko kerrostalossa on, ja kuitenkin on erittäin mahdollista että nämä kuoriaiset jotka itseltäkin on löytynyt ovat rakenteissa asustelleet vuosikausia.
Tänään olisi tarkoitus laittaa vaatteet suljettaviin jätesäkkeihin ja suihkutella kaappeihin deltametriini suihketta. (netissä monessa paikassa suositeltu juurkin deltametriiniä kun tappaa myös toukka vaiheessa olevat kuoriaiset)
Kannattaa ottaa huomioon, että tuholaismyrkyt on hermomyrkkyjä, joten ne pitää tuulettaa hyvin myrkytyksen jälkeen. Eihän ne ihmiselle niin vaarallisia ole, mutta päänsärkyä yms huonovointisuutta voi tulla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olen eri ja olen vain sellainen "kokemusasiantuntija". Mutta 99 % minun kohtaamistani tämän lajin edustajista on ollut toukkamuodossa. Kuoriaisiin törmää harvemmin, ja silloinkin jotenkin kausittaisesti.
Muutin pois asunnosta, jonne oli tullut turkiskuoriaisia (en muuttanut niiden takia). Pakatessani tavaroita nitistin kaikki tapaamani yksilöt, ja kuoriais-muotoisia en muista löytäneeni siinä vaiheessa yhtäkään. Uudessa asunnossa ko. ongelma pysyi poissa (näkyvistä) ainakin vuoden, kunnes alkoi löyt
Eli levitit ötökät seuraavaan taloyhtiöön. Eihän se mitään haittaa jos kaikki (vaatteet, matot ym tekstiili) on tyyliin muovia, mutta jos on vaikka villamatot tai arvokas ryijy, silkkiä vaatekaapissa jne niin on se silloin isompi ja jo taloudellinenkin ongelma. Se että ei välitä, on silkkaa kusip*isyyttä, sääliksi käy naapureitasi!
Turkiskuoriainen leviää nimenomaan tällaisten ihmisten vuoksi!
Ap, ilmoita isännöitsijälle havainnostasi. Kannattaa myös laittaa se ilmoitus rappukäytävään jotta muut ymmärtävät pitää kotonaan silmänsä auki. Jos sinulla on sellaista luonnontekstiiliä jolla on rahallista tai tunnearvoa, suojaa ne muovilla (jätesäkin läpi ne pääsee joten paksummalla muovilla). Kun palaat matkalta, ole yhteydessä naapureihin jotta saatte taloyhtiön myrkyttämään koko talon kerralla.
"Eli levitit ötökät seuraavaan taloyhtiöön.."
Kyllä, c'est la vie, sh*t happens.
Minusta olet vähän turhan hysteerinen. Kyseessä on hyönteinen, joka ei pure sinua eikä saastuta ruokaasi. Voit AIVAN OMILLA ELÄMÄNTAVOILLASI ja asenteellasi vaikuttaa siihen, onko niistä suurta haittaa juuri Sinun asunnossasi vai ei. Tässä ketjussa on annettu (minäkin olen antanut) lukuisia hyviä neuvoja, miten voit itse tehdä turkiskuoriaisten elinolosuhteet vaikeiksi. Ilman, että alat höyrypäisesti hysterisoimaan asiaa ja vaikeuttamaan omaa elämääsi.
Et voi tietää, mitä Sinun asuntosi rakenteissa tällä hetkellä muhii. Koiperhonenkin voi koska tahansa tulla sinun asuntoosi ja syödä reiän sinun kalliiseen italialaiseen villatakkiisi, jota jostakin syystä säilytät huonosti.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ilmoita kuoriaisista taloyhtiösi isännöitsijälle / isännöintitoimistolle.
Mä aikoinaan ilmoitin isännöitsijälle ja vastaus oli hyvin hapan "ei aleta koko taloa myrkyttelemään, kyllä parit turkkarit pitää itse hoidella". Ja vastaushan oli tietysti sikäli ihan sitä itseään että turkkareista on melko mahdotonta päästä kerrostalossa eroon jos ei myrkytä koko taloa. Mut useimmissa tapauksissa näköjään katsotaan että niiden kanssa pitää sitten vaan elää.
Omituinen isännöitsijä teillä. Meillä aika vasta myrkytettiin koko rakennus, kahdessa asunnossa oli muutamia näkynyt.
Ovat niin tavallisia ainakin isommissa kaupungeissa, ja jostain tulee helposti uusia, että koko talon myrkyttäminen voi olla edessä säännöllisin väliajoin jos sille linjalle lähtee. Todennäköistähän se on, että vaikka koko talo myrkytettäisiin, niin jonkun asukkaan joissain vaatteissa munia on edelleen. Sen lisäksi joku lentää avonaisesta ikkunasta tai tulee käytetyn vaatteen tai muun tekstiilin mukana. Ja lisää taas jonkun vaihtuvan asukkaan mukana ennen pitkää.
Ei ne mitään suurtuholaisia tosiaan ole. Ihmiseen eivät koskekaan.
Vierailija wrote:
Kuten joku jo sanoikin, niistä on hyvin vaikeaa päästä kokonaan eroon. Ja mitäs sitten jos naapurisi löytää roskalavalta ihanan sohvan, ja kämppääsi eksyy taas kuoriainen? Oletko taas paniikissa ja hävität kaiken?
Tämä on erittäin hyvä pointti, ja siksi olen itsekin tullut siihen tulokseen että olkoot asumassa rakenteissa tai vaikka missälie listojen takana kunhan mitään näkyvää vahinkoa ei tule. Ei sitä ikinä tiedä vaikka jostain tullessasi tuot vaikka kengässä/laukussasi tuollaisen kotiisi ja taas olet heittämässä tavaraa pois...
Voisin myös melkein veikata, että monet ovat eläneet näiden kanssa vuosikaudet ilman mitään huomionkiinnitystä asiaan, koska eivät ole näkyvää vahinkoa huomanneet. (varsinkin kun näiden toukat on niin pieniä ja pelkäävät valoa että jos ei etsimällä osaa etsiä ei asiaan edes kiinnitä huomiota)
Kyllä kannattaa yksikin asunto myrkyttää - itse tein näin 7 vuotta sitten eikä yhtään turkkaria ole sen jälkeen löytynyt. Muita asuntoja ei käsitelty.
Muuten kaikki tekstiilit meni 60-asteisen pesun kautta vakuumipusseihin, ja imuroin koko kämpän joka päivä sekä tutkin säiliön sisällön saman tien. Puolen vuoden jälkeen aloin uskoa ettei niitä enää löydy ja palautin kämpän normaalin näköiseksi, villalangat toki edelleen pysyvät visusti vakuumipusseissa.
Turkiskuoriaisten ehkäisyssä tehokkain keino on hyvä hygienia: pari kertaa viikossa imurointi, ei pimeitä kauan penkomatta olevia romukasoja/-komeroita tai vanhoja pölyisiä lumppukasoja. Puhtaille tekstiileille kannelliset muovilaatikot. Jos sohva tai sängyn patja on vanha, ne kannattaa vaihtaa.
Menee tovi, että kannan saa kuriin, mutta nämä keinot toimii. Kerrostaloissa saattavat levitä ilmastointiputkia pitkin muihin asuntoihin, mutta pitämällä oman kodin kunnossa, ehkäiset haittapopulaation.
Vierailija wrote:
Kyllä kannattaa yksikin asunto myrkyttää - itse tein näin 7 vuotta sitten eikä yhtään turkkaria ole sen jälkeen löytynyt. Muita asuntoja ei käsitelty.
Muuten kaikki tekstiilit meni 60-asteisen pesun kautta vakuumipusseihin, ja imuroin koko kämpän joka päivä sekä tutkin säiliön sisällön saman tien. Puolen vuoden jälkeen aloin uskoa ettei niitä enää löydy ja palautin kämpän normaalin näköiseksi, villalangat toki edelleen pysyvät visusti vakuumipusseissa.
Lisään vielä tuosta pitkästä elinkaaresta - en todellakaan tiedä mistä ne tulivat mutta tulivat kerralla räjähtäen ja sekä toukkia että kuoriaisia sekaisin. Huomasin ongelman siis mustista aikuisista kuoriaisista, kun olin kolme samanlaista lis tinyt yhden päivän aikana, rupesin kääntämään kämppää ympäri ja sitten löytyikin arviolta 50 toukkaa ja saman verran aikuisia. Siivoan kuitenkin joka viikko eikä kodissani ole esim mitään kaapinalusia joissa olisivat voineet rauhassa olla. Eli en tajua mistä tulivat, vieläkin puistattaa se näky kiemurtelevista madoista.
Mutta silti, paljon parempia kuin luteet 😄.
Vierailija wrote:
Monesti nimenomaan on tullut vastaan että vaikka olisi kuinka turkiskuoriaisia, ei isännöitsijä/vuokranantaja edes ala myrkyttämään "kun eivät ole koko talon ongelma ja ovat luonnonvaraisia", ainakin jos kyseessä on VÄHÄNKÄÄN vanhempi kerrostalo. (Toki mahdollisesti eriasia jos asuu jossain pari vuotta sitten rakennetussa kerrostalossa)
Lähes aina myös kuitenkin rapusta löytyy se yksi joka ei piittaa koko asiasta vaikka tulisi myrkytys, eikä osaa hoitaa toimenpiteitä kunnolla (vaatteiden pesu jne) ja turkiskuoriaiset leviävät taas muuallekkin. Tämän takia nimenomaan yleinen asunnon puhtaana pitäminen on tärkeintä että näitä ei ainakaan "hypi silmille".
Raidin suihkuttelu on ihan turhaa. Riittää että ihan vain pyyhit vaatekaapit jollain pinnalle soveltuvalla puhdistusaineella ja tästä lähin pidät ne visusti kiinni. Pussitat ensin kaikki vaatekaappien sisällöt, ja joko saunoitat, höyrytät tai pakastat ne tekstiilit - tai sitten säännöllisessä käytössä olevat tekstiilit yksinkertaisesti pidät pussissa kunnes otat käyttöön, ja pesun ja kuivauksen jälkeen laitat heti kaappiin. Pyykkivuoret ovat kaikista pahin turkiskuoriaisten pesä.
Vähemmän käytössä olevat vaatteet kannattaa säilyttää kaapissa vielä erikseen säilytyslaatikoissa. Vaatekaapin ovien ja hyllyjen pyyhkiminen seetriöljyllä on myös minulla ollut käytössä - se ei tapa turkiskuoriaisia, mutta karkoittaa kaikenlaisia hyönteisiä tuoksullaan, joka on onneksi ihmisille ihan miellyttävä.
Pesun pitää olla joko 60 astetta tai sitten käytät huuhtelussa pyykkietikkaa tai vaikka Sanytol-pyykkiainetta (ei säännöllisesti, mutta sellaiset pyykit joiden nyt epäilet joutuneen turkiskuoriaisten uhriksi). Tai sitten silität pyykin pesun jälkeen. Siitä ei ötökät selviä.
Muutenkin kannattaa höyryttää kodin tekstiilit (sohvat, matot, jne) ja pitää ne säännöllisesti puhtaana imuroimalla ja höyryttämällä.
Ongelmasta pääsee käytännössä eroon rajoittamalla turkiskuoriaisten saatavilla olevien tekstiilien määrää.