Eilen löytyi turkiskuoriaisia, nyt tarvitsisi neuvoja
Hei, löysin juuri eilen asunnostani 2 aikuista ruskeaa turkiskuoriaista ja pari kuollutta toukkaa vanhasta laatikosta jonka heitin pois ja siivosin koko alueen perusteellisesti. Lähden kuitenkin huomenna lomalle ja tulen takaisin vasta 30. lokakuuta, joten en missään nimessä ehdi siivota koko taloa ennen lomaa (puhumattakaan tuholaistorjunnan hankkimisesta), joten nyt olen paniikissa, että kun palaan kotiin, kaikki pienet toukat parveilevat kämpässä.
Kannattaako tänään vielä kun ehtii niin laittaa kaikki vaatteet ja lakanat roskapusseihin talteen ja suihkuttaa kaapit raid moniteholla? En todellakaan ehdi mitään suursiivousta enää tässä vaiheessa tekemään joten onko tämä järkevin vaihtoehto? Tottakai kun pääsen kotiin takaisin teen kunnon suursiivouksen ja jos löydän vaatteista toukkia heitän suoraan roskiin.
Onko tämä edes mahdollista että tässä ajassa kun tulen kotiin kämppä on täynnä toukkia ja tekstiilit syöty vai ylireagoinko vain?
(kyseessä siis 80-luvun alkupuolella rakennettu kerrostalo jossa asuntoja yli 60)
Kommentit (83)
Ilmoita kuoriaisista taloyhtiösi isännöitsijälle / isännöintitoimistolle.
Tämä on toki vain minun mielipiteeni, mutta turkiskuoriaiset EI ole saman haitallisuusluokan asia kuin esim. luteet ja torakat. Turkiskuoriaisten kanssa on mahdollista elää "sulassa sovussa" niin, että ne eivät häiritse. Kuten joku jo sanoikin, niistä on hyvin vaikeaa päästä kokonaan eroon. Ja mitäs sitten jos naapurisi löytää roskalavalta ihanan sohvan, ja kämppääsi eksyy taas kuoriainen? Oletko taas paniikissa ja hävität kaiken?
Opettele mieluummin tulemaan toimeen:
- älä säilytä tekstiilejä ja vaatteita lattialla,
- vältä mm. puuvillamattoja, ainakin nyt jos tilanne on pahimmillaan. tykkäävät olla puuvillamattojen alla.
- älä päästä pölyä kertymään lattialle, imuroi erityisesti seinien vierustat ja lattialistat
- kaikki arvokkaat ja/tai luonnonkuituiset vaatteet on säilytettävä tiiviisti. Itse en jostain perus puuvillapaidasta jaksaisi välittää, mutta esim. villavaatteet roikkuu minulla kaapeissa pukupusseissa. en tosin ole koskaan löytänyt toukkia / kuoriaisia mistään kaapista. vetolaatikoista kyllä. pipot, lapaset, yms. johonkin kannelliseen muovilaatikkoon.
- toukat ja kuoriaiset "l!stitään tavattaessa".
Näillä mennään jos halutaan elää sovussa mahdollisimman vähäisin kontaktein. Ja tämähän on vain ja ainoastaan järkevä elämäntapa ihan muutenkin.
Laita rappukäytävään lappu että sinulla on kuoriaisia runsaasti ja ilmoitat isännöitsijälle ja pyydä muita toimimaan samoin, jotta myrkytys järjestyy. Oman asunnon otsonointi auttaa myös turkiskuoriaisiin.
Vierailija wrote:
Mä aikoinaan ilmoitin isännöitsijälle ja vastaus oli hyvin hapan "ei aleta koko taloa myrkyttelemään, kyllä parit turkkarit pitää itse hoidella". Ja vastaushan oli tietysti sikäli ihan sitä itseään että turkkareista on melko mahdotonta päästä kerrostalossa eroon jos ei myrkytä koko taloa. Mut useimmissa tapauksissa näköjään katsotaan että niiden kanssa pitää sitten vaan elää.
Vierailija wrote:
Laita rappukäytävään lappu että sinulla on kuoriaisia runsaasti ja ilmoitat isännöitsijälle ja pyydä muita toimimaan samoin, jotta myrkytys järjestyy. Oman asunnon otsonointi auttaa myös turkiskuoriaisiin.
Anteeksi kenellä niitä olikaan ”runsaasti”?
Syökö noi muuten villavaatteita? Helsingin vanhoissa taloissa on paljon niitä villaa syöviä ja kun esim bleiseriin tulee selkään reikä, roskiin sellainen menee.
Heillä on sama oikeus elää täällä kuin teilläkin. Etsivät vain parempaa elämää.
Mistä p!rusta tällainenkin riesa on ilmaantunut?! Ei vielä 10-15 vuotta sitten ollut riesana kaikenmaailman tuhoötökät mutta tätä nykyä saa lukea luteista ja ties mistä kuoriaisista "joiden kanssa pitää vain oppia elämään".
Miksi ennen ei tarvinnut?
Vierailija wrote:
Heillä on sama oikeus elää täällä kuin teilläkin. Etsivät vain parempaa elämää.
Jep, näillä sanoilla viherhullut perustelevat raatelevia susia, tappavia karhuja, niitäVITUNhanhia jotka paskovat rannat täyteen ym
Vierailija wrote:
Mistä p!rusta tällainenkin riesa on ilmaantunut?! Ei vielä 10-15 vuotta sitten ollut riesana kaikenmaailman tuhoötökät mutta tätä nykyä saa lukea luteista ja ties mistä kuoriaisista "joiden kanssa pitää vain oppia elämään".
Noita oli erityisesti Töölö täynnä jo 20 v sitten.
Vierailija wrote:
Syökö noi muuten villavaatteita? Helsingin vanhoissa taloissa on paljon niitä villaa syöviä ja kun esim bleiseriin tulee selkään reikä, roskiin sellainen menee.
Joo villa ja luonnonkuidut ovat yleisesti ottaen niiden herkkua. Mutta mene ja tiedä: ei niille kaikki maistu, ja välillä ovat erehtyneet maistamaan sekoite- tai keinokuitujakin. Tuntuu siltä, että joku tietty vaate aina maistuu, ja siihen sitten ilmestyy reikiä enempikin. Ja puuvillamatot on mulla osoittautuneet superherkuksi. Eivät ole pilalle menneet, mutta en halua toukkia niillä elättääkään.
laita jeesusteippiä laatikoihin teippipuoli ylöspäin, lattioillekin
tai käy ostamassa kaupasta sellaisia keltaisia hyönteisteippejä, se keltainen väri kaiketi houkuttelee niitä
lähde lomalle ja hoida ongelma sitten sen jälkeen kuntoon:: ei ne nyt tässä parin viikon aikana koko kotia onnistu valtaamaan.
tärkeimmät ja arvokkaimmat teksiitilit laita jätesäkkeihin ja jätesäkit vaikka parvekkeelle loman ajaksi
Ensiavuksi ap voi suihkutellä ennen lähtöä asuntoosa purkillisen sellaista hyönteishävitettä joka tehoaa useamman viikon. Taintuu ainakin sellaset mitkä lähtee pesäkoloistansa liikkeelle lisää elintilaa etsimään.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Noita oli erityisesti Töölö täynnä jo 20 v sitten.
Niin, eivät ne turhaan ole TURKIS(mummo)kuoriaisia. Nykyään tuota suurista suurinta herkkua on niille tosin harvemmin tarjolla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mä aikoinaan ilmoitin isännöitsijälle ja vastaus oli hyvin hapan "ei aleta koko taloa myrkyttelemään, kyllä parit turkkarit pitää itse hoidella". Ja vastaushan oli tietysti sikäli ihan sitä itseään että turkkareista on melko mahdotonta päästä kerrostalossa eroon jos ei myrkytä koko taloa. Mut useimmissa tapauksissa näköjään katsotaan että niiden kanssa pitää sitten vaan elää.
Omituinen isännöitsijä teillä. Meillä aika vasta myrkytettiin koko rakennus, kahdessa asunnossa oli muutamia näkynyt.
Turkiskuoriaiset lisääntyvät hyvin hitaasti, joten ehdit hyvin siivota lomalta palattuasi. Jos ehdit ennen lähtöä, kannattaa imuroida nurkat ja lattialistojen vierukset, mattojen aluset ja muiden lattiatasolla piilopaikkoja tarjoavat katveet, ehkä kaappien alahyllyt. Pölypussi muovipussiin, pakastimeen tai asunnosta ulos ja roskikseen.
Itse en enää pahemmin turkiskuoriaisista hätkähdä. Niiden toukkia eksyy varsinkin näin syksyisin näkösälle. Enimmäkseen asuvat jossain talon rakenteissa ja syövät tekstiilipölyä ja kissakarvoja. Siivoilen toukat pois ja käyn välillä, ehkä puolen vuoden välein, niiden lempipaikat läpi (kaappien alahyllyt, pimeät nurkat jne.), niin eivät pääse pesiytymään mihinkään tärkeään.
Myrkytys ainakin on melkeinpä täysin turhaa, jos JOKAISTA asuntoa ei myrkytetä saman aikaisesti. Nämä nimittäin asustelevat rakenteissa ja tästä syystä varsinkin kerrostaloissa on lähes mahdotonta päästä eroon. (Tietysti siivoamalla säännöllisesti näiden määrän saa pysymään vähäisenä, mutta kokonaan eroon pääseminen on todella hankalaa.)