Kotivara ruokapulan, inflaation tai ihan vaan sairastumisen/työttömyyden varalle?
Onko teillä varauduttu kotivaralla tulevaisuuteen?
Meillä on kohtuullinen kotivara. On pelastanut työttömyysjaksojen aikana paristi.
Kommentit (12)
Meidän kotivara kattaa noin vuoden tarpeet. Kotivara ei ole mitään maailmanloppua (teotwawki) varten, vaan ihan kaikenlaisia arjessa kohdattavia pienempiä ja isompia takaiskuja varten.
Kotivara kiertää, uutta hankitaan vanhemman kuluessa ja kun eteen sattuu hyviä tarjouksia. Varastoidaan vain sitä mitä oikeasti käytetään. Emme tykkää tonnikalasta ja muista kalasäilykkeistä, niin niitä ei meidän kotivarassa ole.
Kahdesti vuodessa tehdään isompi inventaario, jolloin vanhentumisvaarassa olevat tarvikkeet otetaan keittiöön näkyvälle paikalle ja käytetään pois hetimmiten. Samalla mietitään, kannattaako kyseisiä tuotteita enää ostaa kotivaraan ollenkaan vaiko ostetaanko pienempi määrä.
En ole varautunut kotivaralla. Mulla on jo vuosia (yli kymmenen) käytössä ollut systeemi, että kaikenlaista pitää löytyä pakastimesta/kuiva-ainekaapista, jotta ruokaa pystyy tekemään kun palaa esim lomalta, jolloin jääkaappi loistaa tyhjyyttään. Ostan yleensä kaiken mahdollisen alennuksesta ja pakastan, kuivatuotteet/säilykkeet säilyvät hyvin säilytettynä vuosia. Näitä tuotteita käytän pois varastoista ja ostan uutta tilalle kun sopiva tarjous tulee vastaan.
Joitakin tuotteita olen alkanut ostamaan enemmän kun viime vuonna hinnat lähtivät jyrkkään nousuun. Eli ostan esim jauhoja yhden pussin asemasta kaksi koska seuraavalla kerralla hinta on noussut. Makaronejakin ostin reilusti varastoon kun niiden hinnat alkoivat nousta ja nyt syön sitä varastoa kun makaronihyllyt loistavat tyhjyyttään.
Vierailija wrote:
En ole varautunut kotivaralla. Mulla on jo vuosia (yli kymmenen) käytössä ollut systeemi, että kaikenlaista pitää löytyä pakastimesta/kuiva-ainekaapista, jotta ruokaa pystyy tekemään kun palaa esim lomalta, jolloin jääkaappi loistaa tyhjyyttään. Ostan yleensä kaiken mahdollisen alennuksesta ja pakastan, kuivatuotteet/säilykkeet säilyvät hyvin säilytettynä vuosia. Näitä tuotteita käytän pois varastoista ja ostan uutta tilalle kun sopiva tarjous tulee vastaan.
Joitakin tuotteita olen alkanut ostamaan enemmän kun viime vuonna hinnat lähtivät jyrkkään nousuun. Eli ostan esim jauhoja yhden pussin asemasta kaksi koska seuraavalla kerralla hinta on noussut. Makaronejakin ostin reilusti varastoon kun niiden hinnat alkoivat nousta ja nyt syön sitä varastoa kun makaronihyllyt loistavat tyhjyyttään.
No tuohan juuri on kotivara.
En oikeastaan edes ymmärrä kuinka voisin pärjätä ilman sitä, että kotona ei olisi aina tarpeellisia kuiva-aineita kuten riisiä, pastaa, öljyä, mausteita jne. Noitahan tarvitaan ihan perusruuanlaitossakin eikä ainoastaan pahan päivän varalle.
Vierailija wrote:
Alapeukutin, koska tuo nimenomaan ON kotivara.
Löytyy käteistä muutama satanen ja retkikeitin ja sellaista.
Meillä on ollut jo pidempään, noin 15 vuotta, ainakin jonkinlainen kotivara. Viimeiset 10 vuotta olen ylläpitänyt ja täydentänyt sitä järjestelmällisesti.
Tällä hetkellä meillä on noin kolmen kk tarvetta vastaava määrä elintarvikkeita, käsikauppalääkkeitä, pattereita, dödöä, eläintenruokia jne. Jos oikein tiukka tilanne tulisi, niin pärjäisimme noin puoli vuotta - ei ihan seuraavaan kasvukauteen, mutta melkein. Eikä tavoitteena olekaan vuoden varasto, vaan nimenomaan tuommoinen muutaman kuukauden. Jos nyt käy vaikka uusi koronakeissi, että ollaan jumissa kotona viikkotolkulla, niin ei olekaan pakko lähteä mihinkään.
Meillä ei esimerkiksi ehditty syödä kaikkia makaroneja pois, ennenkuin ne palasivat kauppoihin. Kotivarana meillä on nimenomaan hyvin säilyviä, jatkuvassa käytössä olevia tuotteita: tonnikalaa, pastaa, riisiä, erilaisia mausteita, kuskusta, kvinoaa, papuja eri muodoissa (kuivina ja säilykkeinä), kasviproteiinivalmisteita (soijarouhetta, soijasuikaleita ja hernistä, hampunsiemeniä, härkäpapurouhetta), kasvissäilykkeitä. Kaikkea muutakin löytyy, juuri nyt, erinäisistä syistä, meillä on esimerkiksi 15kg sokeria ja 5kg suolaa. On ruokaöljyjä, ketsuppeja, majoneeseja jne. Lisäksi meillä on käytössä hyvä perunakellari, jossa on vuoden perunat - porkkanalle se ei ole hyvä, joten porkkanaa on yleensä vain syksyllä noin vuodenvaihteeseen asti. Mutta hilloja, mehuja ja etikkasäilykkeitä siellä on riittävästi. Yleensä teen hillot hillosokeriin, joten ne säilyvät huoneenlämmössäkin.
Idea on se, että koskaan ei tarvitse lähteä kauppaan hakemaan jotain ainesta X, joka puuttuu. Että jos en ehdikään käydä kaupassa, niin ei tarvitse nähdä nälkää - itseasiassa aina saadaan aikaiseksi maistuvia aterioita ja leivonnaisia siitä, mitä kotona aina on. Kaikki noi mausteet ja maustekastikkeet ovat sitä varten, että niitä käytetään. Jos on pelkkää nuudelia, niin onhan se aika ankeaa. Mutta jos on kasviksia, nuudeleita ja vaikka sweet'n'sour-kastiketta sekä suolapähkinöitä, niin sillä pärjää jo yhden ankean maanantain yli.
Kotivaran pitäminen on vain fiksua. ei tarvitse olla foliohattu, elämässä voi sattua mitä vaan odottamatonta. Viisas varautuu.
Muistattehan varautuessanne myös lemmikit!
Minä kävin työttömänä ruokajaossa. Oli aikaa.