.~o~O~syyskuun HELMInauha~O~o~.
Mihin me kaikki ollaan menty!?!
Tässä elokuun ketju: http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Käykäähän jättämässä elonmerkkejä itestänne...
Mukavia ensi pakkasia odotellen,
Luuk@
Kommentit (75)
Nyt tällä viikolla on sanonut enemmän. Sanoo "äiti" tai "äitti". Iiiihanan kuuloista <3
Nonna, minkäs ikäisiä teidän lapset on? Viisi olis meidänkin unelmaluku.. Nyt kuitenkin ollaan onnellisia näistä kolmesta. Ensi keväänä olis tarkoitus lähteä Atlantin taa.. vielä kun Inari lentää bensan höyrymaksuilla.. Tuntuu, että jo viiden hengen matkat maksaa hirveästi. Mutta eipä me nyt kovin usein mennä pidemmille (tai Tukholmaa pidemmille) matkoille, joten jos lapsia olisi 5, sitten pitäisi vain säästää enemmän :)
Toivottavasti Violan oireilu selviää tai ainakin lähtee helpottamaan. Voi olla, että nielu on kipeä ja sen takia syöminen on kurjan tuntuista. Kannattaa siitä refluksista myös puhua lääkärin kanssa, ei sitten vaivaa mieltä kun tutkitaan kunnolla.
Mikaela ja Inari 7kk 1vk
mutta täällä sitä viel roikutaan..
MIKAELA77 Tulin heti uteliaaksi, mihin ootte lähössä reissuun keväällä? Me ollaan nimittäin lähdös koko porukalla Nykiin huhti- tai toukokuussa. Ihan järkyn kallis reissu tulossa, mutta sinne on vaan aina pakko päästä uudelleen.
Ja hei, siitä tapaamisesta vielä.. Me oltas tulos Porvoosta, joten mikähän ois kätevää pääkaupunkiseudulla. Ehdotelkaas mammat!
Ruokailusta velä muutama sananen: Eli meillä Tilda tissittelee pitkin yötä, en oo ihan varma edes millon syö ja milloin ei kun oon ite ihan pihalla. Aamulla syödään puuroa n. 1,5 desiä, lounaaksi menee puolikas isosta sosepurkista, välipalaksi joko rintamaitoa tai velliä vajaa 2 dl, päivällinen puolikas iso mössöpurkki ja sitten iltapuuro ja vähän myöhemmin viel iltamaito. Ennen päikkäreitä ottaa aina rintaa jos ollaan kotona. Että kyllä tostakin jo aika satsit tulee..! Tilda on kyllä myöskin liikkeessä ihan koko ajan, ellei reppanaa ole laitettu syöttikseen istumaan.
Vimpula: Ihanaa noita teidän hääjuttuja lukea. Voi kun itekin pääsis touhottamaan jonkun häähumua. Ei vaan tunnu mun kaveripiiri olevan sitoutuvaa sorttia ;) VALENTINE: Mites teidän kemut etenee?
Ei vaan, meniskö vaiks nyt sinne nukkumaan.. Öitä!
Nojandakin vielä langoilla.. hyvä että on muitakin yökukkujia ;) Mä olen joka ilta valvonut jonneen liki yhteen asti. On vain ollut niin mukava olla yksin olohuoneessa, katsella nauhoituksia ja surffata netissä :)
Meillä olisi haaveissa mennä keväällä Floridaan. Oltiin siellä miehen kanssa häämatkalla, tai siis meidät vihittiin siellä 5v sitten, nyt olisi kiva päästä fiilistelemään lasten kanssa pariksi viikoksi. Mutta täytyy tuossa alkuvuodesta sitten vähän ynnäillä mitä kaikki maksaa. Mulla kun olis tarkoitus olla vähän pidempääkin kotona, niin tuo reissu kahmaisisi kuitenkin ison osan säästöistä.. Mutta tekis niiiin mieli lähteä. Ollaan jo lentomatkojen ja hotellien hintoja katseltu. Toivottavasti dollarin kurssi on hyvä vielä silloinkin.. Koskas te olette viimeksi käyneet Nykissä? Mä kävin siellä joskus nuorempana sukulaisilla, on hieno kaupunki! Sinne mennään kans joskus uudestaan, mutta nyt veri vetää tuonne Floridaan... ja ehkä jonnekin Karibian saarelle pikavisiitille, ne kun on ihan siinä vieressä ja jäi viimeksi käymättä.
Nyt taidan lähteä kans nukkumaan ja näkemään unia lottovoitosta :)
Hyvää viikonloppua kaikille!
Voi vee...
Tässä muuttolaatiokoiden keskellä puuskutan...
Huomenna pitäis jo viettää eka yö uudessa kämpässä, mut saa näkiä.
Linuksella kun oli tänään se maitoaltistus ja prickit... Ihotestit negaa kaikki (noh, eipä poika ole ennenkää mitään ihollaan reagoinu)...
Sit se Tutteli-show. Pitkään oltiin hoitsun kanssa yhdessä sitä mieltä, ettei jatkoille ole tarvetta, jatketaan viikon ajan altistusta vielä viikon ajan kotosalla... Kunnes puoli tuntia ennen kotiinlähtöä vauva-raukka eka oksensi ja siitä se sit alkoiki se itku, kitinä, piereskely, puklailu, natina, kitinä... Lopetti syömisen, eka kerran eväs maistu uudelleen nyt kasin jälkeen illalla ja seki huonosti... Uni on niin pinnallista, et makkarin ohi kävellessä poika parahtaa itkemään... VUOOOOH! Ja nyt mun pitäis viikon ajan juottaa sit lehmänmaitopohjaista korviketta vauvalle 2-5dl kunnes oireet ilmaantuu ja sit kirjata kiltisti ylös, mitä oireita tulee...
Linuksen ilme Mehiläisessä, kun oireet alko oli ihan samanlainen iloton ja hymytön, ko se oli pitkään ennen soija-maidon aloitusta, ikään kuin vauva kysyis, et miksi äiti kiusaat... MÄ EN TODELLA JATKA ALTISTUSTA!!!
Mä sit jätän vaikka itelleni ruuan ostamatta, et mulla on varaa tuohon soijamaitoon, jos Kelalta ei korvausta heru. Mä en kerrassaan pysty lastani kiusaamaan viikkoa!!!!!
Nyt tuli itku...
Tarvii jatkaa pakkaamista ja toivoa rauhallista yötä.
Kiitos ja anteeksi.
Luuk@ ja Linus-raukka
Luuk@: Meillä myös lehmänmaito-altistusta oli tarkoitus jatkaa ainakin viikko, mutta myös pojulle ilmaantui oireet heti, joten lopetin altistamisen samantien ja soitin hoitavalle lääkärille. Hän myös sanoi, ettei altistusta jatketa koska oireet on niin selvät ja kirjoitti samantien kelalle todistuksen. Toivottavasti teilläkin kelakorvaus tulee nopeasti, korvike kun tuppaa olemaan aikasta tyyristä :(
Mikael77: Meillä lapset on 14v (t), 12v (t), 9v (p), 4v (t). ja sitten ukkeli 7kk. Meillä ei juurikaan matkustella kotimaan rajojen ulkopuolella (minä en suostu astumaan koneeseen...), mutta Suomen sisällä joka vuosi tehdään jokunen isompi reissu. Ja se kyllä kirpaisee kovasti kukkaroa kun tällainen perhe lähtee reissuun!
Meillä ei aikoinaan suunniteltu, montako lasta haluttaisiin, jos niitä meille suotaisiin ja jokainen on mietitty erikseen. Mutta jos totta puhtaan, en olisi ikinä uskonut, jos minulle olisi esim. yläasteella sanottu, että meillä on joskun viisi lasta ;) Mutta on ne vaan niin ihania jokainen, ja eihän sitä tiedä, vaikka joskus vielä "vanhuuden päivillä" innostuisi kuutosta yrittämään... :))
Mutta nyt kiiruhdan jo saunaan ja nautiskelemaan lauantai-iltaisesta tv:n annista!
terv. n@nne
Paljon on ehtinyt tapahtua kesän jälkeen. Sain todella hyvän työpaikan johon oli hakijoita useita kymmeniä. En sitten voinut olla ottamatta työtä vastaankaan... Surin kyllä töihin lähtöäni koko kesän, kun olisin halunnut olla kotona pitempään. Uusi työni on kuitenkin päivätyö ja saatiin vielä lapsille hoitaja kotiin, joten päätin ainakin koettaa tätä. Toista viikkoa olen töissä ollut ja hyvin on tämä uraäitiys sujunut. :) Myös pienimmäinen on ottanut uuden hoitajan hyvin vastaan. Vierastaminenkin jäi onneksi ennen töihin lähtöä.
Mä olen odottanut tuon pikkuneidin puheen alkamista. Paljoakaan ei äänteitä tule, pöristelyä sitäkin enemmän. Ymmärtää kyllä jotain ja on oppinut vilkuttamaan kun sanon hei-hei. Nyt meillä edetään pyörimällä, siis ympyrää sekä vatsa-selkä-vatsa-tyylillä. Seisoo tukevasti jos kannattelee kainaloista, muttei istu vielä itse. Syöttötuolissa kyllä. No, odotellaan.
Ai niin, unikoulua jouduttiin pitämään pari yötä kun tuli 7kk ikää täyteen. Nyt taas nukutaan kokonaisia öitä. Samalla neiti siirtyi omaan huoneeseen. Tähän asti on ruuat sopineet hyvin, mutta kun sai ekan kerran kalaa niin oksensi kaaressa minuutin päästä syönnistä. Myös isosisko on kala-allerginen.
Heipat siis täältä Vantaan kolosta.
Linuksen kanssa käytiin reilu viikko sitten tarkistuttaan Mehiläisessä korvia, kun reppana on aina vaan ja koko ajan räkäinen... Ja hjops!
Kotiin tultiin soija-maito-reseptin kanssa...
Nyt näyttää hyvältä. Jätin myös kauran pois ja aloittelen kiinteissä aika lailla alusta, mutta onhan se ihanaa, ettei poika enää ole yskäinen koko aikaa :D
Tänään oli sit allergologin aika, joka totesi, että meillä on ollut tuuria viime viikon lääkärin suhteen -- yleensä asenne kuulemma tuppaa olemaan sitä, että "vauvathan nyt on limaisia" (tähän väliin kerroin meidän neukasta lääkäri-sedälle).
Summa summarun, fiilikset on aika ristiriitaiset. Toisaalta olen toooosi huono äiti, kun olen ½vuotta kiusannut lastani ja ajatellut tämän vain olevan hankala tapaus. Toisaalta Linuksella ei ole limaisuuden lisäksi muita oireita ja lääkärin mukaan just nää hengitystieoireet on niitä HARVINAISIA, joten näiden perusteella monikaan ei olisi osannut väittää poikaa just allergiseksi. Näin jälkikäteen katsottuna homma on täysin selvä, mut ei se keväällä/kesällä tuntunu ollenkaa mahdolliselta... :p
Noh, mitäs teille muille kuuluu?
Miten Valentinen rouvautuminen etenee?
Ja ketäs sitä alotti koulun? Nonna vai...?
Sormet näppäimille, rouvat!
Luuk@ ja Linus 6,5kk
Luuk@:Olipa hyvä et selvisi miksi linus on ollut noin pitkään limainen.
Vauvoista ku ei tiiä mikä niillä on ku eivät ossaa ite sanoa.
Meillä santerille puhkesi eka hammas lauantaina.Olipa poika tosi kiukkunen koko lauantain.Ensin tuli räkätauti ja sit pikkunen hamaan nysä.
Meillä se on sellasta vahtimista nää päivät kun santeri yrittää joka paikkaan vaan nousta seisoon.Onneksi on tuo kävelytuoli niin voi siihen laittaa aina välillä.
Ilmat on menneet todella kylmäksi täällä oulun kuppeessa,nytkin mittarissa 1 aste lämmintä.Lapsille saakin laittaa kalsarit jalkaan ja pipoa päähän.
Ootteko muuten kokeilleet vauvoillenne et mahtuuko niille se pakkauksenpuku päälle?en oo vielä santerille kokeillut,mut pittää tänään koittaa.
Mutta nyt pittää lähtä laittaan eskarilaista kouluun.
anna_liisa ja santeri 7kk ja 2pv.
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=4397264f-78ac-11dd-a3af-…!
Tosiaan ilmat on viilennu ja kohta talvivaatteet esiin!Aleksi jo odottelee kovasti talvea, että vois hiihtää ja luistella.No saas nähä minkälainen talvi tulee.Onneksi tässä lähellä on jäähalli, jossa on joka illalle yleisöluistelua..
Nyt on muskari ja vauvauinti aloitettu.Kivaa.Joel on kuin kala vedessä, eikä kaikuva ääni haittaa ollenkaan.On sen verran tottunut mekkalaa...Ja ollaanhan me paljon käyty kattomassa kun velli ui.
Ilmoitin töihin, että oon hoitovapaalla vuoden 2009 loppuun.Hui.Onneksi tällä alalla voi tehrä viikonloppu hommia jos rahat uhkaa loppua.
Ootteko jo alkanut miettiä missä vois säästää, että pärjäilee hoitovapaalla?Ainakin leivät vois tehä ite!Ne kun on aikas kalliita!
Luuk@ oot löytänyt hyvän lekurin.Se on kumma juttu, että vaikka samat lääkärit on yleisellä ja yksityisellä puolella.Niin ne jotenkin hoksaa juttuja paljon paremmin tuolla yksityispuolella.
Meillä Joel vielä hampaaton ukkeli.Kauhean iloinen ja tyytyväinen herra!
Ja kolmannen kuumeilua vieläkin.Miekkonen ei vaan tunnu olevan innoissaan.No katotaan ny.
Auringoista syksyn jatkoa,
Äippä0308
Pitkästä aikaa tänne kirjoittelen... Kiva on käydä aina lukemassa muiden helmivauvojen kuulumisia.
Meillä on pikkuneiti nauttinut kovasti viilenneistä säistä -> nukkuu nykyään päiväunensa huomattavasti paremmin ulkona vaunuissa, varsinkin kun välillä on saanut jopa makuupussia ottaa käyttöön.
Miten teillä nukutaan yöt? Meillä neiti herää parisen kertaa yössä tissille, välit nukkuu suht hyvin. Päivällä syö kiinteitä x4.
Meillä on nyt eka flunssa. Viime torstaista asti on nuha vaivannut. Toivotaan että pian alkais helpottaa.
En nyt oikein osaa muuta kertoa, kulkee vähän "ajatukset klimpeissä" kun herättiin aamulla jo kuudne pintaan.
Syysterkuin Auris
Ihanaa Luuk@, että olette saaneet jotain selvyyttä asiaan! Turhaan sä itseäsi syyllistät, mistäs sä olisit voinut tietää. Ja ne th:n "hassu vauva" -kommentit; aaaaarrrgghhh!!! Tosi raivostuttavia, ja olisihan hänen ennemmin ammattilaisena pitänyt pohtia eri vaihtoehtoja jne. Meillä on kans yks sellainen lässyn lässyn -terveydenhoitaja, mutta hän on onneksi töissä vain maanantaisin, joten mä vältän niitä neuvolapäiviä.
Meillä alkoi eilen muskari, ihan hauskaa! Tosin Violalle tuli alemmuuskompleksi, kun vieressä oli 5kk vauva joka ryömi ja haki konttausasentoa, ja 6,5kk vauva joka yritti karhukävelyä. Ja sitten häntä vielä sanottiin pojaksi. =( No joo, en mä näitä tosissani sure. =)
Puhuuko teidän vauvat jo? Viola oppi viime viikolla sanomaan baa-baa ja tällä viikolla vää-vää, niitä sitten hokee koko ajan. Ihanan kuuloista!!!
Kuukauden yöhuutojen jälkeen Viola sai vihdoin 2 hammasta alas, ja yötkin ovat helpottaneet. Alkuyöstä herää itkemään ja pitää pari kertaa rauhoitella/nostaa syliin, taitaa olla sitä eroahdistusta. Mutta siis pääasiassa nukutaan kokonaisia öitä (22-07), yösyötöt jäi jo 4kk iässä pois kun vellit aloitettiin.
täysikuu ja Viola 6kk 1vk
Yritin liittää kuvaakin, mutta ilmoittaa vaan palvelinvirheestä, kokeillaanpa ilman...
Ja Valentine, jos tarviit hääpukua, niin mulla on myynnissä.Se on sellanen, ylä osa viinin punainen ja ala osa valkonen.
Syksyistä on täälläkin, mutta ei haittaa... Ei ollakaan niin kovin kesäihmisiä...
Meille ei mitään erityistä kuulu. Siiri konttaa ja nousee tukee vasten seisomaan. Istuu hyvin sekä lattialla, että syöttötuolissa. Syö soseita ja puuroja. Hampaita ei oo vielä. Yöllä herää useesti tissille, mut ei se niin haittaa kun nukkuu vieressä. Muskariin ois mekin haluttu, mut täällä ei löytyny opettajaa=( Noh, käydään perhekerhossa ja perhekahvilassa.
Mukavaa syksyn jatkoa kaikille!
Millamalla ja Siiri 6kk
Uskomattoman nopeasti tämä syksy tuli! Me oltiin 2vk sitten Tukholmassa ja oli jotain 24 astetta! T-paidassa ja shortseissa olis tarjennut!
Luuk@: hienoa, että selvisi teidän Linuksen oireilu selvisi! No eipä tosiaan tulis ekana mieleen limaisuudesta allergia. Meil on kans Inari ollut aina vähän tukossa, siis nenä on jotenkin tosi ahdas. Mistä sitä tietää, vaik meil olis sama juttu! Täytyykin seurailla asiaa. Terkka + nlalääkäri sanoivat vain, että vauvat on usein tukkoisen tuntuisia kun on niin pienet nuo kaikki röörit. Ja sit kun siihen on jo niin tottunut, että on jotain ihanku aina nenässä ni en ole ajatellutkaan asiaa piiiitkään aikaan. Mut teil tais kyl olla vähän enemmänkin tukkoisuutta? Vai minkälaisia oireita Linuksella oli? Äläkä suotta huonommuutta tunne, ethän sä voinut tietää, eihän lääkärikään tiennyt.
anna_liisa: kumpaa pakkauksen pukua tarkoitit, sitä vanupukua vaiko toppapukua? Meille on kyl molemmat isoja, tosin en tiedä onko kokoluokitus muuttunut 5 vuodessa, mulla kun on v.03 pakkaus kun esikoinen syntyi alkuvuonna 04. Mutta vanupuvusta kun kääntään hihan- ja lahkeensuut niin on oikein hyvä. Siinä olen jo ulkona Inaria pitänytkin pari kertaa.
Äippä: kyselit säästöistä. Musta ruoasta on aika helppo säästää. Tekee paljon ns. normaaleja kotiruokia, perunasta, pastasta, lihoista. Seuraan tarjouksia ja pakastan lihoja. Esim. välillä on broileria -30% tai -50% kun on päiväys menossa parin päivän päästä, ni laitan ne pakkaseen ja käytän kun tarvitsen. Sit herkut on ihan minimissään, välillä ostetaan jotain tietysti. Sämpylöitä olen tehnyt itse, niitäkin voi pakastaa. Mut jossain ei kannata tehdä itse, esim. lihapullat ostan usein valmiina, koska paketin saa jopa alle eurolla, ja sama määrä jauhelihaa maksais ainakin sen 4€. Tietysti omatekemä on aina omatekemä, mut jos niitä lihapullia syö kerran kuussa, ni eipä se niin vaarallista ole (siis jos miettii lisäaineita tms). Eipä mitään myytäis, jos ne vaarallisia olis. Kohtuus kuitenkin kaikissa eineksissä. Sit samoin kaikki tarjoilut synttäreillä ja jouluna teen itse, vaikkakaan en tiedä säästääkö nykyään laatikoissa mitään kun niitä saa niin edullisesti kaupasta. Omatekemä on aina kuitenkin parempaa, säästi siinä rahaa tai ei. Vaatteet pidän myös minimissään, vain tarpeelliset ostetaan, ei mitään vain sen takia että ovat ihania. Meil tietysti helpottaa se, että on tasan 2v välein 3 tyttöä, joten ostan vaatteita vain isoimmalle. Hän taas kasvaa suhteessa hitaimmin, joten samat vaatteet menee kauemmin. Lisäksi on vähänkuluttava, niin säilyvät sitten pikkusiskoille kans. Mitään Reimatecia en myöskään osta, vaan edullisempia haalareita. Kirppikseltä tai huutiksesta voin ostaa noita "parempiakin". Tietysti mitään kympin haalaria ei kantsii kaupasta ostaa koska jos eivät kestäkään tai ole lämpimiä. Lehtitilaukset on myös minimissään, kaikki tarpeettomat lehdet on peruttu.
Auris: pikaisia paranemisia teille. Meil on Inari nukkunut 7vk iästä yöt heräämättä, joten hyvillä unilla ollaan menty aina. Nyt on jo tosi pitkään nukkunut 12h yössä. Päivisin nukkuu kahdet päikkärit, vaihtelevan pituiset ja vaihtelevaan aikaan.
Täysikuu: meil Inari juttelee kans paljon. Kuuminta hottia on I ja S-kirjaimet sisältävät jutut. Kirjoitinkin tonne viime ketjuun, että sieltä jokeltelun keskeltä on tullut vahingossa ihan sanojakin, mm. äiti, isi, tissi, hissi, anna :) Juttua piisaa kovasti ja jos siskoihinsa tulee, ei hiljaisia hetkiä paljoa tule olemaankaan ;)
Millamalla: teil on kans liikkuvainen vauva :) Meil ei tosiaan viel edetä minneen. Mahallaan viihtyy nyt vähän paremmin, mutta meil on hitaita olleet motoriikaltaan kaikki kolme. Esikoinen lähti 10kk ryömimään, keskimmäinen 10-11kk konttaamaan (ei ryöminyt ollenkaan), joten tuskinpa Inarikaan tuosta liikahtaa ennen sitä :D
Täällä siis kaikki hyvin. Inari on ollut nyt n. viikon lämpöinen (n.37.3) joten täytyy mennä loppuviikosta lääkäriin jos ei helpota. On tehnyt kyllä 2 hammasta joten voi johtua siitäkin. Ja nyt on kuulemma jotain kuumetautia liikkeellä, muita oireita ei tule. Meil on isommatkin nyt olleet lämpöisiä, joten kaipa se joku pöpö on. Inari on nyt muutamana päivänä istunut parin soseen ajan syöttötuolissa ja on ihan innoissaan siinä, siinä kun voi läpytellä pöytää kädellä samalla :) Sit onkin sopivasti aina osunut lusikkaan ja sit on soseessa lattia, pöytä, syöttis ja me molemmat. On syötävän suloinen alahampaineen kun hymyilee :) Kovasti kaivelee peukulla yläikeniä, mut siel ei kyl viel näy mitään hampaanpaikkojakaan. Ja toivon mukaan ei vielä tuliskaan, ettei vain alkais rintoja puremaan.. Inari on nyt syönyt parina päivänä kaurapuuroa ja hyvin maistuu. Muutoin menee kolme sosetta, yks liha, yks kasvis ja yks hedelmä. Olen antanut kasvissoseen aina yötä vasten, joten nyt olis tarkoitus käydä antaa iltapuuroa sen tilalle.
Mutta nyt lämmittelemään ruokaa, Inarikin kuulostaa tuolla heräilevän.
Kirpeitä syyskelejä teille kaikille!
Mikaela ja Inari 6½kk
Hienoa Luuk@ että saitte vihdoin jotain tuloksia, ja poika voi jo paremmin! =]
Tänne kuuluu vaan syksyä, sataa tuulee ja salamoi.. tai jotain. =]
Mies oli flunssassa, mä olen flunssassa, ja kyllä se tytölläkin oli. Nyt muut tuntuu jo jotenkin parantuneen, paitsi miä itte. Sunnuntaina ois ekan kerran vauvauintia, toivottavasti oltais siihen mennessä jo parannuttu. Ja ensviikolla alkaa täällä meilläpäin muskari.
Tyttö ryömii, nousee istumaan lattialla, sekä karhunkävelyasennossa ja konttausasennossa itseään keikuttelee.. =] Mut ei onneks vielä konttaa.. =P Hyvä kun nyt pysyy sen perässä kun on ryömimään oppinut! =]
Kiinteitä meillä syödää seuraavanlaisesti: aamulla puuroa tai velliä, päivällä kasvissosetta, iltapäivällä lihasosetta ja hedelmäsosetta, illalla puuroa tai velliä. Ja maitoa menee sit jokaisen aterian päälle, sekä yöllä vielä imetän (tyttö herää yleensä kerran yössä syömään). Nyt kun oli flunssainen niin heräili kyllä muutenkin ja nukkui vähän levottomasti. Hampaita ei ole viel näkynyt, kun n. kuukausi sit näkyi yks kulmahammas, mut sit ien turposi sen päälle takasin!! Onks muille käynyt niin?! Ja nyt se on sit vaan kulmahampaan kohdalta ien turvonnut. =]
Mies pitää täs nyt ensviikolla loput isyyslomat, ja sit siirsin vanhempainvapaan 12 viimistä päivää miehelle, jotta se voi enskeväänä pitää isäkuukauden. Itse aion olla siihen asti hoitovapaalla, ja sen jälkeenkin varmaan vielä, kun mulla ei oo työpaikkaa odottamassa, joten ilmoittaudun sit työttömäks sen kuukauden ajaks jonka mies on kotona (jos en sit löydä kuukaudeks töitä..). Mä oon aika säästeliäs tyyppi muutenkin, en pahemmin tuhlaile vaatteisiin tai muuhun, mut kyllä silti rahaa saan ihan kiitettävästi kulumaan, joten näkee nyt kuinka pärjään hoitovapaalla. =] Ulkomaille tekis mieli lähteä käymään, mut en tiedä raaskinko jättää tyttöä hoitoon.. =]
Mut nyt pinnasängyssä näkyy jotain liikettä ja kuuluu juttua, joten taidan hakee tytön sieltä pois! =]
jonttu ja Manta lähes 7kk
eli puhelin- ja nettiliittymät kannattaa katsoa itselleen edullisemmiksi. Hirveä homma katsoa kaikki, mutta lopulta voi säästää suuria summia! Hoitovapaalla 20€ turhaa rahaakin jonnekin on aina rahaa, sen verran vähän niitä tuloja on kuitenkin. Mä otin sellaisen puhliittymän jossa on pienellä rahalla hirrrrveästi tekstareita. Mä en siis juuri koskaan soittele (ei ole rahaa moiseen, eikä kyllä kolmen pienen lapsen äitinä aikaa eikä hiljaisia hetkiäkään, iltaisin taas on muutakin tekemistä kuin puhua puhelimessa) vaan laitan tekstareita. Samoin nettiliittymän vaihto mokkulaan laski hintaa 29€ -> 14.90€!! Otin 512 liittymän, ennen oli meganen, eikä MITÄÄN eroa.
Ja yks juttu vielä mitä mä olen tehnyt nyt tän vuoden. Aina kun tulee lasku, mä kirjaan sen heti nettipankkiin odottamaan maksua. Siten näen aina mitä maksuja on milloinkin menossa. Se jotenkin selkiytti kaiken. Nyt tiedän AINA mitä mulla menee kuukaudessa mihinkin, joten olen pystynyt jo ens vuodenkin "budjetoimaan" hyvin. Se antaa sellaista omanlaistaan turvaa kun tietää omat menot ja tulot. Ennen pistin laskuja maksuun aina tilipäivänä ja sit siellä oli sekä eräpäivän ylittäneitä että etukäteen maksuun meneviä, sit vaan ihmetteli että minnes se tili katsosi. Nyt on kaikki maksettuna yleensä jo etukäteen (useissa laskuissa eräpäivä kuun lopussa) ja tiedän aina mitä rahaa jää käyttöön.
Mulle on tullut oikein intohimoksi tää kituuttaminen! ;) Eli lisää vain vinkkejä muiltakin, mä haluun kans kuulla!
Tuli mieleen kun Mikaelan vauvakaan ei pahemmin liiku, mutta puhuu jo (kuten meillä), että psykologi-isäni kertoi, että usein motorinen ja kognitiivinen kehitys eivät tapahdu yhtäaikaa, eli aikaisin liikkeelle lähtevillä puhe kehittyy myöhemmin ja toisinpäin. Vaikka eipä se tietenkään kiveen hakattua ole, itsekin olen vauvana kontannut ja jokeltanut yhtäaikaa varhain. Eikä sillä mitään todellista merkitystä ole. Mutta mä nyt olen itsekin kiinnostunut psykologiasta, ehkäpä siksi tällaisia tutkiskelen. =)
Tänään alkoi Elixian vauvajumppa, oli tosi kivaa, tuli itsellekin hiki ja Viola tykkäs!
Yritänpäs nyt liittää kuvaa tästä meidän "pojan näköisestä" neidistä... Joo-o, palvelinvirhe taas, onneksi kopsasin tekstin leikepöydälle.
http://www.new.facebook.com/home.php#/group.php?gid=12334403260&ref=ts
Edelleen huhuilen sitä henkilöä, joka yritti liittyä ryhmään, muttei onnistunut... Yritä uudestaan, kyllä tarkoitus on ihan kaikki sinne hyväksyä! =)
Piti tulla teillen kertomaan, ko pääsin pienentämään meidän perheen ekologista jalanjälkeä ihan hirmuisesti eilen... Meidän lähikauppaan kun on otettu myyntiin ruotsalaisia maatuvia kertavaippoja... !!! (teen siis ekotekoja BB:n ohjeiden mukaan ja kävelen kauppaan, siksi olennaista on se, et just paikallinen S-Market myy sitä, mitä mä tarvin :D)
- Linuksen kanssahan me kestoillaan kotona, mutta jo neuvolareissulle vaihdan mieluummin kertavaipan (en siedä oikein ajatusta märistä räteistä, mitä kuskailisin edestakaisin...). Nyt laittaessani vaipan sekajätteenä kaatopaikalle tiedän se häviävän edes jollakin aikataululla...
- Lukan kanssa opetellaan kuivaksi ja muutenkin sen kanssa painitaan aika massiivisen 2v-uhman kanssa... :p Mutta maatuvat housuvaipat kauppareissuja ja ulkoilua varten ostin hälleki!!!
Joku kyseli niistä Linuksen oireista... Kirjoittelin niistä jo tuolla toisaalla, mut kuitenki. Vauva oli siis limainen ja yskäinen (aivan, niinhän vauvat tapaa olla... niin minäkin koko ajan vaan ajattelin, et ko röörit on niin ahtaat...). Nukkuessa aivan kuorsasi ja nukkui oikeastaan vain ja ainoastaan hieman kohotettuna ja minussa kiinni. Nukkuminen oli pätkittäistä ja havahtuessaan unesta ei kyennyt palaamaan takaisin uneen...
Nyt mä kyyneleet silmissä ihastelen tuota nauravaista ja juttelevaa vauvaa lattialla... Keskenään pojat tuossa nytki leikkii, ko mamma vaan istuu koneella... ;)
Mikaelalle piti vielä kirjoittamani. Älä nyt pahastu, kirjoitan lämmöllä!!! Tuosta kituuttamisesta siis.
- kaveri on vankkumaton ekologisen lähiruuan kannattaja: marjapensaat on toki ym. leivät leipoo kaikki itse ja pullat tottakai. Sai keväällä lahjaksi KILIN ja hankki vuohien pitopaikkaluvan kaupungin maataloustoimistosta (kutun maito on kuulemma ihan hyvää ja yhdestä lypsää 6-henkiselle perheelle kuulemma riittävästi). Lisäksi jalostaa ja kasvattaa KANEJA. On kuulemma hyvälihaisia :) Oman lehmän pitäminen on kuulemma kannattamatonta :p
- minä puolestani sisustan uutta tulevaa kämppää (en vielä tiedä missä se on, mutta nykyisestä on lähdettävä parin viikon päästä): Virkkaan kayttämättömäksi jääneitä paitalankoja muovipussista leikatun kuteen kanssa keittiöön matoksi...
Tippadaa... Lähtis Lukan kanssa pissalle.
Mukavaa alkavaa viikonloppua!!!!
Luuk@ & iso-L ja pikku-L
Meillä on viime päivät olleet tosi ärtyisiä ja kiukkuisia, ja Viola on välillä huutanut kivusta, eikä ole oikein ollut ruokahaluakaan. =( Supot on onneksi auttanut, ja nyt illalla hän on ollut jo virkeämpi. Käytiin terveyskeskuksessakin tutkittavana, ettei ole korvatulehdusta, eikä ollut, vähän tukkoisuutta vaan. Puolentoista viikon päästä on seurantakäynti. (täällä on sellainen korvatulehduksen hoito-tutkimus, johon me ollaan suostuttu, oli kyllä niin loistavaa palvelua ja mukavat lääkäri+hoitaja!)
No, jotain kipua Violalla kuitenkin on, hyvä tietty ettei ole korvatulehdusta, mutta nyt jäi vaivaamaan, että mikä sitten on. Hänellä oli nielu vähän ärtynyt, mikä ehkä vois selittää sen, ettei ole suostunut syömään, soseita varsinkaan. Hän myös pulauttelee edelleen paljon, ja selvästi närästää, ja välillä tosiaan joku paikka sattuu, niin aloinkin miettiä refluksitaudin mahdollisuutta... Terkka ei ollut tänään paikalla, ajattelin ensin jutella hänen kanssaan ja sitten tarpeen mukaan lääkärille.
Nojanda, hyvä jos Tilda voi paremmin!!!
Äh, nyt neiti huutaa, gotta go!!!
täysikuu ja Viola tasan 7kk