.~o~O~syyskuun HELMInauha~O~o~.
Mihin me kaikki ollaan menty!?!
Tässä elokuun ketju: http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Käykäähän jättämässä elonmerkkejä itestänne...
Mukavia ensi pakkasia odotellen,
Luuk@
Kommentit (75)
Heippa!
Olen tiiviisti seuraillut kirjoituksianne, mutta en ole saanut aikaiseksi itse kirjoitella.Meillä poika syntyi myös helmikuussa.
Onnea uusista työpaikoista, asunnoista ja tulevista häistä!
Maitoallergiasta on ollut jonkun verran puhetta. Meillä pikkumies on ollut vauvasta saakka kovin itkuinen. Koliikkia hoidettiin vyöhyketerapialla, joka tuntui auttavankin hetkeksi. Poju ei viihtynyt lattialla eikä setterissä, vaan koko ajan sylissä ja piti olla liikettä. Vauvasta saakka poju on kärsinyt myös iho-ongelmista, ja rasvaa on kulunut litratolkulla. Kesäkuussa iho meni niin huonoon kuntoon, että posket alkoivat välillä jopa märkiä ja haimme lopulta apua lastenlääkäriltä. Ja hän totesi pojulla olevan maitoallergia.
Itse aloin maidottomalle dietille ja itkuisuus loppui siihen. Ainoastaan unet oli vieläkin kovin katkonaisia ja yöt meni raapimiseksi ja vain tissi rauhoitti. Elokuun lopussa lääkäri sitten pyysi minua lopettamaan kokonaan imetyksen, koska toista allergian aiheuttajaa ei saatu kiinni. Ja siitä lähtien on meillä nyt nukuttu yöt vain yhdellä heräämisellä, joskun nukutaan koko yöt täysin putkeen.
Itselle oli kyllä todella kova paikka lopettaa imetys, mutta kun nyt näkee, kuinka pojulla olo helpotti, on ihan tyytyväinen ratkaisuun.
Meillä myös ollut korvatulehdukset riesana. Ensimmäisen tulehduksen poika sairasti 2 kk ikäisenä, ja niitä alkoikin sitten kertyä. Putket saatiin onneksi odl:ssä elokuun lopussa pojun ollessa 5 kk ikäinen. Tällöin oli tulehduksia ollut jo seitsemän. Mutta putkituksen jälkeen pojusta kuoriutui oikein iloinen ja veikeä vesseli! Nyt pystyy olemaan lattialla ja viihtyy siellä kovasti, ja poju lähti ryömimään samana iltana kun sai putket.
Että raskasta on ollut meidän pienokaisen ensimmäiset kuukaudet, mutta nyt alkaa onneksi helpottaa :)
Meillä siis ryömitään kovaa vauhtia, ja kaikki kiinnostaa. Varsinkin siskon huone on todella mielenkiintoinen, ja kyllä pojua suututtaa silloin kun ovi vedetään kiinni.
Vaatekoko on tällä hetkellä 68-74, suurin osa 68 alkaa olla jo pieniä. Poju on aika pienikokoinen, eli meillä mennään samaa alakäyrää sisarusten kanssa.
Mutta nyt kuuluu vaunuista tuhinaa, on potun aika.
terveisin n@nne ja poju 6 kk ja pari vkoa päälle
n@nne:Miten teillä laitettiin putket 5 kk ikäsenä?laitettiinko ne nukutuksessa?meille nimittäin korvalääkäri sanoi että alle 8kk ikästä ei mielellään nukuteta.Me päästään vasta enskuun alussa putkitukseen kun santeri tulee 8kk tämän kuun lopussa.Painon suhteen santerin voisi nukuttaa mut kun ikää ei oo kuulemma tarpeeksi.Santerilla on ollut nyt 5 kuuria peräkkäin.Eka oli toukokuussa ja siittä koko ajan kuurilla.Nyt sunnuntaina loppuu meillä kuuri,saa nähä kerkeekö tulla vielä tulehdus ennen putkitusta.Jos tulee niin santerille alotetaan estolääkitys.
Santeri on silti motorisesti kehittynyt nopeesti vaikka tulehduksia onkin ollut.
Santeri kun kontaa,nousee ite istuun lattialla ja tukea vasten seisoo ja muutamia askelia jo kävelee myös tukea vasten.
Meillä käytetään vaatekokoa bodyt 80cm ja housut 74-80cm.
mut nyt pittää mennä.
anna_liisa ja santeri 7.5kk
Pojua ei nukutettu, koska riskit olisi olleet vielä aika suuret. Putket laitettiin kuitenkin leikkurissa esilääkittynä. Mutta esilääkkeestä huolimatta huusi koko ajan, mutta kun oli ammattitaitoisia tekijöitä, toimenpide meni nopeasti. Itse sain olla koko ajan salissa mukana ja kotiin päästiin aika nopeasti toimenpiteen jälkeen nukkumaan. Ja toimenpide tehtiin Oulun odl:ssa.
Toivottavasti teilläkin tuubit auttavat ja pääsisitte eroon mokomasta riesasta!!
Mutta nyt täytyy rientää kentänlaidalle kannustamaan tytöt voittoon :)
n@nne:Niin aattelinkin et teidän vauvalle on laitettu paikallispuudutuksessa ne tuubit.Ku meille just tosiaan se korvalääkäri sanoi et ei mielellään nukuteta alle 8kk.Ja santeri ossaa panna jo niin hantiin ku katotaan korvia et ei sille pystys laittaan paikallispuudutuksessa niitä.Siksi tässä ootellaan sitä 8kk ikää.
Santeri rappaa korvia taas vaikka kuuria on vielä tämän päivän jälellä.
Onneksi teillä on helpottanut tilanne kun tuubit laitettu.Toivottavasti meilläkin helpottaa.
Täällä kovasti jyystetään ikeniä, hampaita ei Joelilla vieläkään, kyllä ne kuultaa muttei kuitenkaan ole tulleet.
Kovasti ollaan konttausasennossa ja heilutaan, mutta liikkeelle ei olla lähdetty, liikutaan lähinnä peruuttamalla.Isoveljen lätkäkortit ovat syömisvaarassa, niin kuin muutkin, erityisesti sähköjohdot kiinnostaa,..
Vaatteissa 68 on jäämässä pieneksi, sopivin koko on 74 ja 80 vielä aikas iso.
Meillä menee tavallinen kaurapuuro nykyisin tosi hyvin.Aamusin ja iltasin puuroa, kaksi kasvis/lihasosetta ja välipalaksi hedelmää.Hyvin syö meiän poika.Maitoa menee aika vähän.Yön nukkuu 20/21-07, ilman syöttöjä.Riisikakkuja ja leipää ollaan maisteltu, hyvin menee ja helpottaa kun muu perhe vielä syö niin Joel voi napostella samalla leipää yms.
Muskarissa, vauvauinnissa ja jumpassa käydään.Kaikki ovat Joelin mielestä kivoja.Uinnissa on kiva sukeltaa ja kiljahdella riemusta.Kovasti naureskellaan, etenkin isoveljen jutuille!Muutenkin kauhean tyytyväinen poika.
Onko kaikilla muilla jo alkanut menkat?Mulla ei vielä, en muista miten esikoisen kanssa alko.Tosin on ollu sellasia jomotuksia, että alkaiskohan ne riesat taas.Minipillereitä syön nyt, mutta kierukka on harkinnassa.Vaikka kyllä se kolmas ainaskin mun puolesta ois vielä tervetullut.
Jees, eipä kai muita kuulumisia ja nyt siivoomaan,
Äippä
ette usko mut santerilla taas korvatulehdus.Sunnuntaina loppu kuuri ja tänään uusi!!Ei tästä näy tulevan loppua!Huutanut taas kaksi yötä putkeen,arvasin heti et korva kipeenä taas.Väsyttää....
äippä:mulla on alkanut jo menkat,olleet jo puoli vuotta.
Vaatteista oli puhetta. Meillä on pari 62cm hupparia käytössä, muutoin on 68cm sopivia. Pari kutistunutta 74cm:stä bodya myös käytössä. Mä myyn just kirppiksellä meidän vauvanvaatteita!!!!! :`( BYÄÄÄHH!!!! Miltei kaikki on mennyt kaupaksi, joten on mukavaa, että pääsevät hyviin koteihin ihanien vauvojen päälle. Harmitti ihan hirveästi luopua niistä ja itku kurkussa niitä hinnoittelin, mutta nyt alkaa helpottamaan jo vähäsen. Kyllähän sitä vaatetta saa sitten joskus lisää, JOS me vielä lapsia tehtäis. Näillä näkymin määrä jää kuitenkin kolmeen ja vaikka olen sen tiennyt jo tän 7kk, niin silti on luopumisprosessi vielä päivittäin käynnissä. Olen yrittänyt ajatella tulevaisuutta tyttöjemme kanssa, heidän kasvattamistaan ja sen tuomia haasteita. Sitä, miten nyt jokaisella tytöllä on oma huone ja mahdutaan kivasti meidän autoon jne. Viiden hengen perhelomat maksavat jo aika riittävästi.. Ja että ehkä seuraavaksi alan keskittymään taas itseeni (LAIHDUTUS imetyksen jälkeen) ja siihen, että yritän sinnitellä (rahallisesti) kotona mahdollisimman pitkään. Kyllähän mä olen aivan mielettömän onnellinen jo nyt mun elämääni ja olen kiitollinen rakkaista lapsistani, mutta jotenkin vain tuntuu, että meille olisi vielä se yksi lapsi tarkoitettu.. Olen kyllä selvittänyt sijaisperhe-toimintaa, joten ehkä sen kautta sitten perheeseemme liittyisi vielä yksi lapsi.
Mutta jospa se lottovoitto, edes muutama satatuhatta ;) mäjähtäisi, niin sitten vain kierukka veks ja lapsia tekemään ;)
Mutta joo.. hyvää kuuluu muutoin. Vähän on yskää joka tytöllä, samoin minulla. Huomenna vien töihin loma- ja hoitovapaapaperit. Olen vähintään 1.9.09 asti kotona. Toivon mukaan vielä pidempääkin.
Nyt katsomaan pari ohjelmaa nauhalta ja sitten nukkumaan. En ole moneen viikkoon mennyt ennen puoltayötä nukkumaan, mutta ihmeen hyvin sitä jaksaa. Tytöt heräävät 8.30, joten onneksi aamuisin saa nukkua vähän pidempään.
Hyviä vointeja ja ihania syyskelejä! Paranemisia myös pikkuisille korvapotilaille!
Mikaela ja Inari pian 7kk
että mulla ei ole vielä alkanut. Edellisilläkään kerroilla ei alkanut ilman terolut-kuureja (piti saada kuukautiskierto käyntiin kun käytiin yrittämään vauvaa). Nyt tuli viikko siitä haamutestistä vähän tuhruttelua, mutta ihan vain muutamilla pyyhkäisyillä muutamina päivinä. Menkkakipuja oli myös, mutta vuoto ei alkanut. Mä imetän edelleen (ei korviketta yhtään), joten ehkä sekin pitää menkat poissa. Tosin edellisillä kerroilla olen ollut useita kuukausia imettämättä eikä kierrot siltikään käynnistyneet. Mulla on kyllä PCO, joten ehkä sekin vaikuttaa asiaan. Nyt toivon, että menkat pysyisivät mahd. kauan poissa. Ja että hormonitoiminta taas tasoittuisi kun paino laskee. Ennen Inaria mun kierrot tasaantuivat normaaleiksi (n.30-32pv) ekaa kertaa IKINÄ! Siks jäinkin heti ekasta yrityskierrosta raskaaksi. Yleensä mun kierrot on huidelleet siellä 40-50 päivän välillä..
Ollut aika hiljaista taas...
*anna_liisalle* kovasti toivottelen voimia... Yrittäkää vielä jaksaa pikkuisen kanssa...
menkoista meilläpäin: Tulivat hetikohta sen jälkeen, ko lopetin imetyksen (eli yhdet on ehtineet olla)... Maha turpoaa ihan valtavasti ennen menkkoja (kierrosta en vielä tiedä mitään) ja mielialat heittelee... Mullakin perussairauksina sekä PCOS että jo kertaalleen operoitu endo... Jännityksellä tässä seurailen, et mitähän sitä heille kuuluu... Lukan ja Linuksen välissä oli tasan yhdet menkat, joten aika kauas tarvii katsoa, enneko edellinen kierto on ollu... Mut silloin ennen esikkoa kierto saatto olla 12-90pv, joten se siitäki seuraamisesta... :)
Jaa sitten vielä vaatekoot: Kaikki alle 70cm vaatteet on pakattuna ja lähdössä siskon varastoon (ei saa kuulemma myydä, kun ei koskaan tiedä, vaikka yrittäisivät neljättä)... Käytössä siis 74-80 -vaatteet.
Linuksen kuulumiset: Nyt kun maito on sopivaa, saattaa poika-raukka aivan huomaamattaan nukahtaa esim rattaisiin ulkoillessa... Päiväsaikaan sisällä poika työntelee itteään pitkin lattioita ja syö kaiken eteensä tulevan... :D
Vain illalla Linusta tahtoo itkettää, liekö valvotan liikaa ennen yöunille menoa, tekeekö hampaita vai onko se tuota liikkeellelähtemisen tuskaa, mut yleensä sit ko nukahtaa, havahtuu itkemään noin tunnin päästä siitä (siis yleensä pahimmoilleen mun BB:n aikaan) ja on aika hankalasti tyynnyteltävissä... Sen jälkeen rauhoittuessaan nukkuu jopa aamu-kymmeneen (eli 11-12h!!!) putkeen!!!
Luka puolestaan on ihana isoveli; kuskaa leluja, lohduttaa silittämällä itkun tullen ja "lähtee nukuttamaan vauvaa" päiväunille...
Mä kun oon nyt saanu sillain rytmin päästä kiinni, et Linuksen kakkosunet osuu aika lailla Lukan päikkäreihin... Helpottaa ak:n elämää ihmeesti, kun saa hengähtää päivällä tovin ihan itekseen...
Noh, imetyksen lopettaminen (ja ehkä moni muukin selittelemätön tekosyy) on saanu sit aikaan sen, et aloin polttamaan taas... Illan rutiiniksi on muodostumassa se, et mies menee nukuttamaan esikoista/molempia ysin maissa ja äiti häipyy "koiran kanssa pihalle"... Blaah...
Kellon taas ollessa vaikka ja mitä, taidan lähtä "kayttään koiran" ja sit nukkumaan... Huomenna olis se toinen työhaastattelu...
Mukavaa loppuvaa kuuta HELMET!!!
Luuk@ & co.
ps. kuva on Linuksen ½-vuotis -kahveilta...
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=c5084775-84f9-11dd-8cdb-…!
Nämä aamut tuntuu kyllä niin takkusilta, että! Mitä ihmettä minä teen tuon pienimmän kanssa, että saan sen nukkumaan eikä syömään koko yötä.. :P
anna_liisa: Jo, on melkoinen kierre tosiaan teillä menossa!! No, onneksi se 8 kuukautta lähestyy vaikka se varmasti nyt tuntuu, että sinne putkitukseen on vielä vaikka kuin pitkä aika. Santerille, että sinulle taas jaksamista!! Ison halauksen kera.
mikaela77: Sulla on kyllä samanlaiset mietteet menossa ja minä en vielä ole hennonut myydä vauvavaatteita pois mutta jotain olen jo antanut eteenpäin.. mutta nyt on syksysiivous menossa vaatekaappien suhteen ja vien kirpputorille kaikki ylimääräiset vaatteet eli sinne menee ne vauvanvaatteetkin. Samanlainen olo on, että neljäs olisi kuulunut myös meille mutta mutta saattaa olla, että tähän kolmeen se lapsiluku jää.
Luuk@: Sama pahe! Mutta annettakoon se anteeksi meille ;) eli välillä joo, tulee poltettua. No, nyt kyllä tosi harvoin mutta enpä tiedä sitten kun tuo imetys loppuu.
Ja muuta sitten: Eli uutena Veikka nousee itse istumaan! Eilen nousi eka kerran. Että niin ne taidot karttuu ja vauvat kasvaa.. No, saman olen huomannut tuosta 2-vuotiaasta tai onhan se jo lähempänä 3-vuotta kuin kahta mutta kuitenkin.. että isompi tyttö selvästi tullut. Ja tuo minä itse vaihe on vaan niin kiva :p Sillähän se neiti tietenkin oppii mutta on se kiireessä melko hermoja raastavaa kun neiti itse opettelee solmuja tekemään kengännauhoihin! Ja ei siis tosiaankaan vielä osaa tehdä muuta kuin sykeröä mutta silti...tämä vain yhtenä esimerkkinä. No, toisaalta nyt on sekin ihana vaihe, että mielikuvitusta on muillekin asti jakaa! Yksi päivä neiti tuli wc:stä ja ilmoitti nähneensä hymyilevän kärpäsen siellä :D
Mutta nyt aamupalan laittoon!
Vimpula ja Veikka(kohta 7kk)
Luuk@:onnea muuten sinulle työpaikasta!
Kiitos myös kannustamisesta!!
Santeri tuli toissa yönä räkätautiinkin eli meillä riittää sairastamista.Taisi tarttua isoveljestä.
Kiitos myös muille jotka jaksaa mua kannustaa jaksamaan!
Kaikista pahintahan tässä on ku yöt on niin repaileisia.
Mutta pittää aatella positiivisesti et kohta poika saa putket ja ainakin n@nnella ja niillä oli tilanne heti helpottanut et jospa se sit meilläkin helpottaa..
Pitäs alkaa ikkunoita jo pesemään.Oottekos muut jo alotelleet?
Mutta nyt lähen aamupalalle..
anna_liisa ja santeri pari päivää yli 7.5kk
Iltaisin kun Inari on imetetty ja likat hakee unta, äiti häippäsee sauhuille! Välillä olen käynyt myös päivisin, heti imetyksen jälkeen, jolloin seuraavaan kertaan on väh. 3h aikaa. Jostain imetysjutusta muuten luin, että tupakoinnin haittapuolet on pienemmät kuin imetyksen hyvät puolet, joten on parempi että tupakoitsija imettää kuin ei imetä. Aika jännä.
Mutta nyt menoks. Kohta töihinpäin ajelemaan.
Vimpulaa en voi auttaa muuten ko lähettelemällä kovasti tsemppiä ja halituksia... Jospa se Veikka sit ko vähän vielä kasvaa ni hoksaa, et yöllä on vaan paljon kivempaa nukkua... 8)
Tänään tuli sit hommattua toinenki työpaikka ja se ASUNTO ihan varmaksi!
Maanantaina saa aloittaa sit kamppeiden kuskaamisen ja siivoilun rauhassa...
On se muuten jännä, miten paljon ihmislapsi voi jännittää sosiaalisissa tilanteissa... Mä vapisin ko haavanlehti ko piti ryhmähaastattelussa esitellä itsensä ja blaa blaa... Aivan ärsyttää jälkeenpäin... :p Noh, mennyttä.
Huomisen haastattelun mä sit jo peruin, ko en millään voi kolmatta hommaa enää ympätä tähän kohtaa...
Just miehen kanssa naurettiin, et jos meillä ei olis lapsia ni mä varmaan tekisin itteni töillä hengiltä. Heti valmistumisen jälkeen aikoinaan mä saatoin olla kakski viikkoa putkeen töissä ihan vaan siksi, et annoin tietoni sen sataan paikkaan, enkä koskaan osannu sanoa ei... Saatoin olla aamun toisella osastolla ja mennä esim 100:n valvontaan yöksi perään... Tai olla valvojana vaikka 12h putkeen... Hullu Akka!!!
Ja taas mä sormet syyhyten ootan ekaa keikkaa :p
Linus sai kanssa olla reissun päällä isoveljen ja isän kanssa puoli päivää ja voi niitä riemun kiljahduksia ko tultiin kotiin ja sai omat lelut taas suuhunsa... Hassu vauva... <3 ihana!!!
MUN BB alko, joten siirryn pari metriä sohvalle ja tuijottelen telkkaa...
Heipat!
Luuk@
En ole taas kerennyt kirjottelemaan, ja muutenkin tuntuu että pää on ihan tyhjä, joten ei tästäkään viestistä taida kauheesti mitään irrota.. =/
Miehen isyysloma ohi, syksyn harrastukset alkaneet ja likka konttaa jo tosi kovasti! =] Tai siis on kerkiäväinen. Lehtiteline saa kyytiä, ja sanomalehdet suussa.. =]
Vauvauinnissa ollaan käyty pari kertaa, tyttö nauttii siitä! Viimeks jo sukelsi. Ja muskaris käydään kans, tosin vasta yks kerta takana. Itellä alkoi jumppa ja bailatino, jos vähän sais jonkunnäköstä kuntoa ylle. Mies ei käy kun töissä, loppuajan makaa kotona.. =P
Eilen tilasin just 8kk lääkärineuvolan, se on parin viikon päästä.
Mäkin poltin ennen raskautta, ja nyt olen polttanut viihteellä ollessa, sekä joskun kun oikein v*tuttaa. =] mut pitää todeta, että viimeks kun poltin illalla likan nukkumaan mentyä yhden tupakan, niin mulle tuli siitä niiiin paha olo ettei ikinä! Lähellä oli ettei laatta lentänyt, joten toivoa viel on että imetyksen loputtuakaan ei tapa jatku. Mut kumma juttu kun juo pari alkomaholia, niin alkaa taas maistumaan..
Jep, mut nyt rinsessa heräs sängystään, joten kaips se täytyy hakea sieltä lattialle.
Kivaa viikonloppua kaikille.
jonttu ja rinsessa 7,5kk
Meillä takana TODELLA levoton yö, tuntuu, että Viola heräili puolen tunnin välein kitisemään ja/tai huutamaan. Huoh. No, tosin kaksi edeltävää yötä hän nukkuin 9-10 tuntia putkeen, että ehkä tämä oli tasoitusta...
Vaatteista oli puhetta, meillä menee 74 ja 80 cm vaatteet, Viola näyttää olevan aika pitkäselkäinen, joten 74cm housut ja 80cm bodyt ovat sopiva yhdistelmä. Olin just Lindexillä shoppailemassa, siellä on aivan ihania vauvan vaatteita!!! Eikös se kasvu ala jo tasoittua, eli voisi ajatella, että nämä 80cm vaatteet menisivät jo pidempään?
Just pakkasin kaksi laatikollista vaatteita kellariin vietäväksi, esim. 68cm vaatteissa oli sellaisia, mitä ehdittiin käyttää ehkä 2 kertaa... No, meillä on kyllä aika paljon vaatteita, kun pestään pyykkiä vaan kerran viikossa. Onneksi Viola ei enää pulauttele niin paljoa, niin ei tartte koko ajan olla vaihtamassa vaatteita.
Ulkonakin näyttää taivas peräti siniseltä, kiva! Kylmä alkaa olla, aamulla mittari näytti +6 astetta. Mukavia syyspäiviä kaikille!
täysikuu ja Viola 6,5kk